• Alex 888

Otrogen fru

Hej på er jag skulle  vill har lite råd från de som har bestämt sig att förlåta sin partner och leva vidare går det att glömma och livet går vidare eller det är fråga om tiden ?min fru har varit otrogen med en person som hon har träffat på otrohet sajten. hon förklarar detta på att hon har fått kris i sitt liv på grund av ålder (47 år) men hon älskar mig fortfarande, kan man blir otrogen fast men älskar sin partner? Kan man glömma och går vidare ?
    Tacksam för svar 

• Svar på tråden Otrogen fru
  • Anonym (Läsförståelse)
    Anonym (jaha) skrev 2023-05-11 18:02:25 följande:
    Och svek, manipulation och missbruk av andras förtroende är inte hemskt menar du?
    Det kanske det är, men våldtäkt är en helt annan nivå som inte går att jämföra och det inser nog du också.
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Läsförståelse) skrev 2023-05-11 18:07:04 följande:
    Det kanske det är, men våldtäkt är en helt annan nivå som inte går att jämföra och det inser nog du också.
    Var har jag jämför våld med svek?
    Jag tror du missuppfattat poängen, poängen var att bara för att något är vanligt så behöver inte det betyda att det är acceptabelt... jag ställde till och med just den frågan efter det du hakat upp dig på.
    Anonym (jaha) skrev 2023-05-11 16:25:35 följande:
    Tänk på att våldtäkt oxå är oerhört vanligt trots stigmat. Betyder vanligt att det är acceptabelt?

• Anonym (Läsförståelse)
    Anonym (jaha) skrev 2023-05-11 18:17:04 följande:
    Var har jag jämför våld med svek?
    Jag tror du missuppfattat poängen, poängen var att bara för att något är vanligt så behöver inte det betyda att det är acceptabelt... jag ställde till och med just den frågan efter det du hakat upp dig på.
    Anonym (jaha) skrev 2023-05-11 16:25:35 följande:
    Tänk på att våldtäkt oxå är oerhört vanligt trots stigmat. Betyder vanligt att det är acceptabelt?
    Men ändå kände du att du behöver ta till just våldtäkt som exempel, varför dög det inte med till exempel snatteri eller fortkörning?
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Läsförståelse) skrev 2023-05-11 18:24:49 följande:
    Men ändå kände du att du behöver ta till just våldtäkt som exempel, varför dög det inte med till exempel snatteri eller fortkörning?
    Spelar det någon roll vad för slags vanlig handling som inte är acceptabelt när poängen inte handlar om vad det är utan om att vanligt inte behöver betyda acceptabelt?

Varför väljer du att lägga så mycket fokus på det istället för frågan i sig?

Och vad menar du med "kanske det" förresten? Är svek, manipulation och missbruk av andras förtroende acceptabelt eller är det inte det?
  • Anonym (Läsförståelse)
    Anonym (jaha) skrev 2023-05-11 18:43:12 följande:
    Spelar det någon roll vad för slags vanlig handling som inte är acceptabelt när poängen inte handlar om vad det är utan om att vanligt inte behöver betyda acceptabelt?

Varför väljer du att lägga så mycket fokus på det istället för frågan i sig?

Och vad menar du med "kanske det" förresten? Är svek, manipulation och missbruk av andras förtroende acceptabelt eller är det inte det?

Om det inte var poängen så hade du lika gärna kunnat använda fortkörning som en exempel men du valde våldtäkt av en anledning, det är uppenbart. 

Jag menar att det kan vara oacceptabelt, men uppenbarligen finns det de som accepterar det och det får de ju göra om de vill.

• Anonym (jaha)
    Anonym (Läsförståelse) skrev 2023-05-11 18:57:46 följande:

Om det inte var poängen så hade du lika gärna kunnat använda fortkörning som en exempel men du valde våldtäkt av en anledning, det är uppenbart. 

Jag menar att det kan vara oacceptabelt, men uppenbarligen finns det de som accepterar det och det får de ju göra om de vill.

Men nu tog jag våldtäkt och fråga kvarstår, är vanligt detsamma som att det är acceptabelt?

Jag frågade inte om det går att göra saker trotts att det är oacceptabelt, jag frågade dig om DU tycker otrohet är oacceptabelt eller ej?
  • Anonym (Läsförståelse)
    Anonym (jaha) skrev 2023-05-11 19:06:15 följande:
    Men nu tog jag våldtäkt och fråga kvarstår, är vanligt detsamma som att det är acceptabelt?

Jag frågade inte om det går att göra saker trotts att det är oacceptabelt, jag frågade dig om DU tycker otrohet är oacceptabelt eller ej?
    Det kan det vara, beror ju på vad det handlar om. Våld är dock som sagt alltid oacceptabelt.

Jag vet inte hur det är relevant vad just jag tycker, jag menade att generellt går det inte att säga eftersom det är så olika vad människor accepterar i ett förhållande. Men visst personligen skulle jag kanske kunna acceptera det, beror ju på omständigheterna och orsakerna till det kan jag tänka mig men nu blir det väldigt hypotetiskt då jag inte är där.
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Läsförståelse) skrev 2023-05-11 19:52:52 följande:
    Det kan det vara, beror ju på vad det handlar om. Våld är dock som sagt alltid oacceptabelt.

Jag vet inte hur det är relevant vad just jag tycker, jag menade att generellt går det inte att säga eftersom det är så olika vad människor accepterar i ett förhållande. Men visst personligen skulle jag kanske kunna acceptera det, beror ju på omständigheterna och orsakerna till det kan jag tänka mig men nu blir det väldigt hypotetiskt då jag inte är där.
    Det tycker inte jag, jag skulle hellre ta tex en örfil än 5 års svek, lögner och manipulation vilket dag i veckan som helst. Även våld är relativt och i många olika skepnader. En örfil gör ont en liten stund, 5 års bortkastad tid kan jag aldrig få tillbaka.
  • Anonym (Läsförståelse)
    Anonym (jaha) skrev 2023-05-11 20:05:13 följande:
    Det tycker inte jag, jag skulle hellre ta tex en örfil än 5 års svek, lögner och manipulation vilket dag i veckan som helst. Även våld är relativt och i många olika skepnader. En örfil gör ont en liten stund, 5 års bortkastad tid kan jag aldrig få tillbaka.
    Ja det är du det. Jag pratar generellt och inte individuellt.
  • Anonym (Pelle)
    Anonym (Läsförståelse) skrev 2023-05-11 21:20:07 följande:
    Ja det är du det. Jag pratar generellt och inte individuellt.
    Otrohet är något som en stor majoritet av de som blev bedragna beskriver som "det värsta som har hänt i mitt liv". Otrohet splittrar familjer och gör att många personer (inklusive barn i familjen) mår väldigt dåligt. I vissa extrema fall begår man även mord eller självmord eftersom det är så påfrestande för psyket. Ju mer man litar på sin partner desto större blir besvikelsen. 
Svar på tråden Otrogen fru