Anonym (Var schysst) skrev 2023-10-12 08:58:17 följande:
Var schysst, snacka inte skit inför barnen om henne, det förlorar du på i längden oavsett vad hon gjort. Risken är att ni hamnar i en saftigt infekterad vårdnadstvist.
Du behöver faktiskt inte berätta för någon annan heller vad som är den egentliga orsaken, vad vinner du på det? Privatliv är väl just privatliv utan att man behöver snacka vitt och brett om det. Risken är också att det pratas brevid mun av någon och så snappar en kompis till barnen upp det och så får de veta det den vägen. Det är inte heller okej.
Jag förstår till fullo att det är och har varit svinjobbigt och kommer att vara lång tid fram över. Var den starkare av er och håll allt på en artig nivå. Du har säkert någon du litar på som du kan berätta för och spilla galla över din exfru och hennes beteende, men håll det där.
Det finns tusen vägar att berätta varför utan att säga den hela sanningen. Det kan räcka med att "hon träffade någon annan" och så är det bra med det.
Fundera på omdet är värt en infekterad relation framöver eller inte, för ni kommer att ha en relation oavsett vad du vill och tycker då ni har barn. Barnen kommer önska att ni firar deras födelsedagar, studentdagar, bröllopsdagar ihop i framtiden. Tänk om barnen blir dem som måste parrera er vuxna, nej, sätt barnen i första hand och se till att ha en, om än frostig, men okej kontakt med din exfru. Era barn har inte gjort något i denna soppan. Inte du heller egentligen och låt det vara så. Släpp hämden.
Barnens bästa är att du tar hand om dem utan att snacka skit om din exfru.
Jag kan säga att jag inte på något sätt stödjer dig exfru i detta heller, jag försöker se till barnens bästa.
Nja, det beror väl helt och hållet på gamla barnen är, små barn kan man kanske ljuga för för de förstår ändå inte vad otrohet innebär men äldre barn ska man absolut inte hålla på och ljuga för.
Och nej, att berätta sanningen för barnen är absolut inte detsamma som att "snacka skit" om henne. Blanda inte ihop saker, snacka skit om andra är att utmåla personen på ett negativt sätt, vilket INTE är samma sak som att beskriva vad personen gjort på ett objektivt sätt.
Ingen gillar att bli ljugen för, inte ens barn och att hålla på att ljuga för dem när de är tillräckligt gamla för att förstå sanningen är absolut inte att "skydda barnen" det är att skydda den andra föräldern och man riskerar då sin egen relation till barnen och deras förtroende för dig, för när det kommer fram att du ljugit för dem så är det DIG de kommer ställa till svars för varför du ljög för dem och att då säga "jag ville bara skydda er" kommer vara lika lite trovärdigt som när den som varit otrogen påstår att hen undanhållit sanningen för dig för att "skydda dig".
Ja att alltid ha barnens bästa i fokus är viktigt men det är inte nödvändigtvis synonymt med att ljuga för dem, det beror som sagt på deras ålder.