Anonym (jaha) skrev 2023-05-12 14:17:46 följande:
Det är väl klar att det går att säga att det är oacceptabelt, för trodde man att det var accepterat så skulle man inte smyga med det. Dessutom vill ju de flesta av de som gör så inte alls att deras partner gör likadant mot dem och det talar ju inte heller för att det skulle vara accepterat.
Bara för att vissa människor är egoistiska och gör saker de vet är fel mot andra som de absolut inte skulle tolerera gjordes mot dem betyder inte att deras beteende är acceptabelt, det är det absolut inte. Det har alltid funnits och kommer förmodligen människor som tycker det är ok för dem att göra saker mot andra som de själva inte accepterar görs mot dem. Men det betyder inte att deras beteende är accepterat.
Din poäng haltar kraftigt för vi har inte dödstraff för mord eller misshandel heller men du säger ju själv att det är oacceptabelt. Att dödstraff inte längre används i de flesta länder har inte ett dugg med att man tycker beteende är acceptabelt. Anledningen till att dödstraff inte används är för att undvika att ha ihjäl människor som sen visar sig vara oskyldiga.
Det är ändå inte oacceptabelt som våld är. Det är inte samma sak som att det generellt är oacceptabelt, för vi har inte längre den synen på otrohet i samhället utan det har blivit alltmer acceptabelt, vi vill inte längre straffa människor som är otrogna till exempel. Inte ens socialt är det samma sak som hur man förr behandlade någon som man vet varit otrogen mot sin fru eller man. Folk bryr sig inte.
Och det sa jag också, att jag menar inte att allt vi inte har dödsstraff på är acceptabelt. Det jag menar är att otrohet är inte oacceptabelt som det var förr, utan har blivit mer och mer acceptabelt genom åren. Förr i tiden var det ju nolltolerans, även när dödsstraffet var borta, men går du tillräckligt långt tillbaka så hade vi till och med dödsstraff. Bara för hundra år sedan var det annorlunda, även utan dödstraffe, men otrohet har genom åren blivit mer och mer acceptabelt.