• Anonym (Simba)

Dags att polisanmäla ALLA kommentarer mot vita som hets mot folkgrupp/rasism

Hatiska och stigmatiserande kommentarer om eller mot vita, exempelvis vita cis män, bör polisanmälas. Detta oavsett om det det framförs via ett muntligt uttalande eller om det skrivs i text. Vi lever i ett mångkulturellt samhälle bestående av vita, bruna, svarta, gula och allt där emellan. Det är inte rimligt att hatiska individer med fel i skallen ska tillåtas spy galla över människor med en viss hudfärg och att stigmatisera de. 

Detta riskerar att spä på motsättningar, skapa hat, legitimera våld och skapa grogrund för diskriminering. Jag vill uppmana samtliga individer att inte anpassa er efter en liten grupp individer som spär på hatet mot vita genom stigmatiserande kommentarer. Jag vill tvärt om uppmana er att anmäla allt material ni stöter på. Ni kanske inte vill medverka med era namn i en polisanmälan. I så fall vill jag tipsa er om denna sidan:  
     polisen.se/kontakt/tipsa-polisen/tipsa-polisen-via-webben/

Det är viktigt att hatet mot vita som sprids av en liten grupp människor stoppas. På samma sätt som hatet mot svara, homosexuella eller andra måste stoppas. Vi lever i ett mångkulturellt samhälle. Allas rättigheter måste värnas. Om visst hat legitimeras så kommer det skapa våld. Våld som drabbas barn m.m. Detta får vi inte tillåta. Anmäl anonymt!

• Svar på tråden Dags att polisanmäla ALLA kommentarer mot vita som hets mot folkgrupp/rasism
  • Anonym (Simba)
    Anonym (Gryning) skrev 2023-03-20 15:14:27 följande:
    Vi vet alla vad som hände under nazismen. Det du pratar om är något helt annat och saknar verklighetsförankring.
    Jo det är ungefär samma sak. Konsekvenserna kommer dock inte bli de samma som tur är. För judarna fick det enorma konsekvenser. Vi kommer inte så någon förintelse av vita. Däremot så skapas motsättningar och hat. Det blir fler rasistiskt motiverat våld mot vita, det kan bli diskriminering mot vita m.m. 

Vi ska inte ha det. Därför är det viktigt att synliggöra diskurser och fenomen som liknar det vi såg i Tyskland. Man ska inte tillskriva någon enbart negativa egenskaper. De har aldrig sagt nått bra på p3 om vita män exempelvis. Bara negativa saker. Det är demonisering. 
  • Anonym (jodå)
    Anonym (Gryning) skrev 2023-03-20 14:54:35 följande:

Vänstermedia såsom p3 påstår du. Hur uttrycker dom hat mot vita menar du?

sen pratar du om motsättningar och hat i samhället, men det är du som  skriver ? De är allmänt vedertaget att i vissa vänsterkretsar eller vänstermedier tala öppet på ett nedvärderande sätt om vita och att tillskriva vita egenskaper som demoniserar vita.?

enligt dig så verkar ?vänstern? syssla med rasism i största allmänhet.

Du låter som ?fröken allvar? som påstod att hon blev förföljd av lättidentifierbara ?vänstermänniskor? på stan och hatad av 6000 feminister för att hon är vit. Det genererade panikattacker hos henne när hon så en ?vänstermänniska? på stan.

Haha, ja enligt högermuppar så är ju allt utom avpixlat "vänstermedia".

Det är ju ingen slump att det första SD gör när de får vara med i leken är att ge sig på public service och hota med att dra in pengarna om de inte säger som de vill... det är ju vad nassar gjor genom hela sin historia.
  • Anonym (Kosmopolit)
    Anonym (Simba) skrev 2023-03-20 15:09:41 följande:
    Om man säger arabjävel till någon, är inte det då rasistiskt motiverat hat som baseras på individens arabiska utseende? 

Vad är då skillnaden mot att kalla någon svennejävel och sedan begå grova brott mot den samme? 
    Du förolämpar mig genom att kalla mig dum! Utan någon anledning! Men du tycker att man ska polisanmäla om någon kallar dig svennejävel?! Du är osammanhängande och självmotsägande och det är verkligen något jag har sett endast hos sverigedemokraterna och de som sympatiserar med SD!

Rasism mot vita finns inte i Sverige. Rasism handlar om när du konsekvent missgynnas på grund av din hudfärg eller etnicitet. Rasism handlar om strukturer, makt och privilegier i samhället och faktum är sådant inte förkommer i Sverige om du är vit. Däremot om du svart eller muslim! 
  • Anonym (jodå)
    Anonym (Kosmopolit) skrev 2023-03-20 15:53:32 följande:
    Du förolämpar mig genom att kalla mig dum! Utan någon anledning! Men du tycker att man ska polisanmäla om någon kallar dig svennejävel?! Du är osammanhängande och självmotsägande och det är verkligen något jag har sett endast hos sverigedemokraterna och de som sympatiserar med SD!

Rasism mot vita finns inte i Sverige. Rasism handlar om när du konsekvent missgynnas på grund av din hudfärg eller etnicitet. Rasism handlar om strukturer, makt och privilegier i samhället och faktum är sådant inte förkommer i Sverige om du är vit. Däremot om du svart eller muslim! 
    Nja, det är skillnad på strukturell rasism och enskild rasism. Strukturell rasism drabbar sällan infödda svenska, sant... men rasism från enskilda personer kan de absolut drabbas av.
  • Anonym (Jappijappi)
    Anonym (Kosmopolit) skrev 2023-03-20 14:54:50 följande:
    Känner du dig träffad?! Jo, vi kan diskutera saker och det är det vi gör här. Men, sverigedemokrat är för mig lika med person som har rasistiska åsikter och värderingar som många gånger i historien lett till fruktansvärda brott, mord och folkmord. Dessutom upplever jag att sverigedemokrater kommer med osanningar och förvrider fakta och jag har inte förtroende för sådana. 
    Varför skulle jag känna mig träffad? Man ska kunna diskutera saker och ting utan att folk ska slänga sig ur saker och ting som du gör. Det är din sanning, men du måste tåla att folk har en helt annan åsikt än vad du har, istället för att skrika "rasist", för det minsta lilla och förmodar saker som du faktiskt inte har någon aning om. Du bara antar att det så, men du vet inget. 
  • Anonym (Simba)

Om en människa verkar dum så är man fri att kalla den dum. Att du sedan vill få ordet dum till något negativt är din ensak. Det finns säkert fördelar med att vara lite dum, men det är ett annat ämne. 

Strukturell rasism är en gren av rasism, men inte den enda. Man kan vara rasistisk utan att vara en del av en majoritet. En arab, kroat eller ukrainare i Sverige kan exempelvis ha rasistiska åsikter om svarta, faktum är att det är vanligare bland vissa invandrargrupper än bland svenskar. Menar du då att exempelvis en arab från Syrien inte kan vara rasist i Sverige eftersom han inte är en del av majoriteten? Om araben i fråga eller kroaten i fråga diskriminerar svarta här, är han då inte rasistisk bara för att han är minoritet? Vidare kan en svart vara rasist mot exempelvis romer i Sverige, och en rom kan vara rasist mot svarta eller mot svenskar. Svenskar kan vara rasister mot asiater osv. 

Alla kan vara rasistiska och alla kan vara offer för rasism. Det har inget med någon jävla majoritet eller minoritet att göra. Rasism handlar bara om en enda sak, nämligen diskriminering baserat på hudfärg eller etnicitet. 
  • Anonym (Simba)
    Anonym (jodå) skrev 2023-03-20 16:24:32 följande:
    Nja, det är skillnad på strukturell rasism och enskild rasism. Strukturell rasism drabbar sällan infödda svenska, sant... men rasism från enskilda personer kan de absolut drabbas av.
    Det där är inte riktigt sant. Det finns en strukturell rasism i förorterna och det kan många svenskar som växt upp där vittna om. Att de blivit misshandlade eller kallade svennehora/svennejävel m.m. 

Dock är majoriteten av de i förorterna inga rasister, precis som majoriteten av svenskarna inte är rasister. Men det finns strukturella mönster som syns över hela landet och som gjort det under flera årtionden. 

All rasism är lika dålig och hemsk. 
  • Anonym (Simba)
    Anonym (jodå) skrev 2023-03-20 16:24:32 följande:
    Einar rapparen blev utsatt för en del strukturell rasism när folk blev avundsjuka på honom. 
  • Anonym (Simba)
    Anonym (jodå) skrev 2023-03-20 15:25:05 följande:
    Haha, ja enligt högermuppar så är ju allt utom avpixlat "vänstermedia".

Det är ju ingen slump att det första SD gör när de får vara med i leken är att ge sig på public service och hota med att dra in pengarna om de inte säger som de vill... det är ju vad nassar gjor genom hela sin historia.
    Fast p3 är ju den mest vänsterorienterade delen av Public Service, och PS domineras ju till 95% av journalister som röstar på vänsterpartier. Aftonbladet är dessutom öppet socialdemokratiska. Vad du försöker säga förstår jag inte riktigt? 

SD har Samtiden, där är majoriteten av de som arbetar SD sympatisörer. Menar du då att de är helt opartiska? Eller är det bara tidningar som domineras av vänsterjournalister som är opartiska?    
  • ClumsySmurf

Vill du utveckla?
    Om en vit blir förnedringsrånad av icke vit för att h*n är vit är det då inte något rasistiskt med det?
Svar på tråden Dags att polisanmäla ALLA kommentarer mot vita som hets mot folkgrupp/rasism