• Anonym (Simba)

Dags att polisanmäla ALLA kommentarer mot vita som hets mot folkgrupp/rasism

Hatiska och stigmatiserande kommentarer om eller mot vita, exempelvis vita cis män, bör polisanmälas. Detta oavsett om det det framförs via ett muntligt uttalande eller om det skrivs i text. Vi lever i ett mångkulturellt samhälle bestående av vita, bruna, svarta, gula och allt där emellan. Det är inte rimligt att hatiska individer med fel i skallen ska tillåtas spy galla över människor med en viss hudfärg och att stigmatisera de. 

Detta riskerar att spä på motsättningar, skapa hat, legitimera våld och skapa grogrund för diskriminering. Jag vill uppmana samtliga individer att inte anpassa er efter en liten grupp individer som spär på hatet mot vita genom stigmatiserande kommentarer. Jag vill tvärt om uppmana er att anmäla allt material ni stöter på. Ni kanske inte vill medverka med era namn i en polisanmälan. I så fall vill jag tipsa er om denna sidan:  
     polisen.se/kontakt/tipsa-polisen/tipsa-polisen-via-webben/

Det är viktigt att hatet mot vita som sprids av en liten grupp människor stoppas. På samma sätt som hatet mot svara, homosexuella eller andra måste stoppas. Vi lever i ett mångkulturellt samhälle. Allas rättigheter måste värnas. Om visst hat legitimeras så kommer det skapa våld. Våld som drabbas barn m.m. Detta får vi inte tillåta. Anmäl anonymt!

• Svar på tråden Dags att polisanmäla ALLA kommentarer mot vita som hets mot folkgrupp/rasism
  • Anonym (Gryning)
    ClumsySmurf skrev 2023-03-22 20:10:58 följande:
    //
    Har du något åsikt? Eller sysslar du enbart med klipp och klistra?
  • flygrl
    Anonym (Kosmopolit) skrev 2023-03-22 12:43:27 följande:
    Jag har mycket svårt att tro att du är svart. Du gillar inte BLM?! Du gillar alltså inte organisation som vill stoppa mord på svarta? Du tycker också att svarta är mest våldsamma gruppen, trots den omfattande rasismen och mord på svarta i USA. Hur ska man göra då som svart tycker du? Lägga sig ner bara och dö? Du må vara svart, men du är inte en person att lita på.

Du klagade tidigare i tråden att du fick ta emot förolämpningar och undrade om det inte gick föra normal dialog utan att förolämpa men här kommer du med påhopp på min person och identitet bara för jag inte håller med dig?! Är du inte med oss är du emot oss eller vadå? Om man inte köper BLM:s idéer då kan man dels inte va svart dels inte villa stoppa mord på svarta. Du, jag är inte din eller nån annans lilla husn***r bara så du vet.

Svarta är också individer med olika tankar och åsikter, vi röstar på olika partier och tänker olika om BLM och massa annat. Försök respektera det! Dessutom finns det inte alltid bara en lösning på ett problem. Bara för jag inte håller med BLM tror du jag är för mord på svarta? :/

Alla svarta håller faktiskt inte med BLM. Varken i USA eller Sverige. Det betyder inte att vi inte fattar va rasism är eller att den måste motarbetas. 

Va jag tycker är problematiskt med BLM är bla. att dom förstärker det negativa i det svarta communityt och då bla. våran syn på oss själva och våra möjligheter och dessutom hos icke-svarta förstärker den stereotypa bilden av hur svarta är. Man verkligen odlar synen att alla problem svarta kan tänkas möta beror på dom vita och deras rasism istf inse att det faktiskt inte är så simpelt och att vi själva också har ett ansvar för våran situation och framtid.

Det är klart som fan att svarta historiskt utsatts för mycket rasism och orättvisor. Mina föräldrar är afrolatinos dvs. svarta från Latinamerika aka ättlingar till dom afrikanska slavarna. Mina förfäder har behandlats som skit man kunde göra va fan man ville med. Det är ett arv jag har med mig, en medvetenhet. Men jag har också fostrats till va stolt och försöka göra det bästa av mitt liv, att jag har möjligheter jag måste försöka tillvarata.

Nu är ju Sverige min kontext som jag lever i, inte USA eller Cuba och Venezuela som mina föräldrar kommer från. Men jag jobbar mödosamt på försöka läsa in gymnasiet och sen förhoppningsvis studera vidare. Samtidigt jobbar jag heltid för försörja mig. Jag lever dessutom under hot från kriminella jag vittnat mot. :/

Det känns fan kränkande när BLM kräver massa kvotering och att man ska sänka kraven på svarta universitetsstudenter. Det ger inte bilden av att jag som svart faktiskt genom hårt arbete kan komma in på högre utbildning och dessutom klara den lika bra som andra. Tvärtom ger man ju bilden att vi inte kan klara det på samma villkor som tex. vita. Är vi alltså precis sådär dumma som rasisterna brukar påstå? IQ fiskmås typ. Hell no säger jag, jag vill och ska klara det här utan välmenande men förnedrande klappar på huvudet. Och det kan andra svarta med.

Nu är ju det svarta communityt rätt litet i Sverige men många svarta amerikaner som satsat på utbildning vittnar om det förakt dom mötts av av andra svarta som ser det som nåt vitt att satsa på utbildning. Man är en coconut, brun på insidan, vit på insidan. Det tillsammans med gangstakulturen är deffo negativa krafter som håller tillbaka svarta från ta sin rättmätiga plats i samhället. Det är 2023 nu och då måste man också se dom möjligheter som finns, både i Sverige och USA. 

Du påstår också jag tycker svarta är den mest våldsamma gruppen i amerikanska samhället. Det är bara det att det inte handlar om min tyckande utan entydig statistik (se artikeln jag länkar till längst ner för statistik!). Och dom allra allra flesta svarta mördas av andra svarta, inte polisen, inte vita rasister. Det är fakta och då borde det ju va självklart man inte ska defund da police utan snarare satsa på den samtidigt som det måste finnas en medvetenhet om att rasism och annat oönskat kan finnas inom organisationen. :/

Men när BLM säger ?utan polis inga brott? (typ) är det så jävla fjantigt och samtidigt allra värst just för svarta som alltså utsätts för mest brottslighet. Och i demokratiskt styrda städer där man gått på den linjen mördas också många fler svarta (jag är inte republikan för det). Så vill man motverka dom förskräckande många morden på svarta amerikaner kan man inte defund polisen och man måste dessutom få en medvetenhet om att gangstakulturen inte är nåt va stolt över utan tvärtom försöka motverka.

Samma gäller i Sverige där ju BLM iofs knappt märks att det vi behöver i orten är mer polis som sätter hårt mot hårt mot gängen samtidigt som samhället inte kan va så jävla aningslös inför gangstarapparna och hela den grejen. Vi är många i orten som vill se mer och tuffare polis härute men det kommer så sällan fram. I stället låter man ofta gapiga kriminella och deras beundrare föra våran talan och därmed ge snedvriden bild av alla oss andra. 

Genom sin våldsamhet har BLM också lyckats förstärka bilden av svarta som vita rasister älskar lyfta fram nämligen att vi är våldsamma, impulsiva vildar oförmögna leva i ett civiliserat samhälle. Och ja, det har vart mycket våld där man angripit både svarta och vita, förstört svarta och andra områden i städer och rivit statyer inte bara av slaveriförespråkare utan även såna som kämpade MOT slaveriet  och även monument helt utan koppling till politik whatsoever.

Förutom att jag tycker våld ska undvikas så mycket det går tycker jag vi i stället ska visa lite självrespekt och stolthet genom att inte utöva massa våld. Tänk Martin Luther King!

Att BLM sen aldrig nämner arabernas delaktighet i både transatlantiska slavhandeln och den ännu större helt egna slavhandeln som pågått in i modern tid är ju helt f*****g sanslöst. Än idag förekommer svarta slavar i bla. Libyen. Och från arabisktalande i Sverige får man fortfarande höra man är abd aka slav och vi utsätts för övergrepp som det aldrig talas om i media. 

När sen araber mfl. från Mellanöstern hängde på svenska BLM utan minsta självkritik blev det bara too much för mig. :/

Mitt inlägg blev långt men det kan inte hjälpas då jag måste få det här sagt.
    För mer men ändå välbalanserad kritik mot BLM uppmanar jag dig och andra kolla in artikeln jag länkar till. Den är skriven av Coleman Hughes, afroamerikansk skribent och debattör som bla. medverkat i The Spectator, New York Times och Wall Street Journal. Han lägger också fram skarp kritik mot BLM:s samhällsanalys och deras oärliga påståenden om det ena och andra och han underbygger sin kritik med statistik. Rekommenderas!

Coleman Hughes:

https://www.city-journal.org/reflections-on-race-riots-and-police

Anonym (Gryning) skrev 2023-03-21 19:38:52 följande:

Kopplingen mellan att vara svart och fattig är ganska stark. Kommer någon från ett mindre förfördelat samhälle, så innebär det också en ökad brottslighet. Sen kan man tänka till några vändor till för att se mekanismerna bakom det. Är det en slump att svarta människor är överrepresenterade i brottsstatistiken och samtidigt fattigdom? Att svarta dödar svarta handlar också om en systematisk orättvisa.

Jag har förståelse för den mer aggressiva delen av BLM, tror det är en naturlig reaktion på orättvisor, även om jag inte håller med om sättet.

Svaret till Anonym (Kosmopolit) får gälla för dig med minus nån liten grej i inledningen. Jag förnekar inte orättvisorna svarta utsatts för med slaveri, raslagar och annan skit men det måste inte innebära att jag köper hela BLM:s analys och inte heller deras lösningar.

Kolla också in Coleman Hughes artikel jag länkar till. Det va efter ha kollat upp statistik jag insåg att BLM va snett ute och inget för mig.

• flygrl

En coconut är förstås brun på utsidan, vit på insidan och inget annat. My bad.

• Anonym (C)

För att inte glömma all hat mot vita och svenskar.Tänk på helhet och inte fyrkantigt,människan.

• flygrl
    Anonym (C) skrev 2023-03-22 21:30:05 följande:

För att inte glömma all hat mot vita och svenskar.Tänk på helhet och inte fyrkantigt,människan.

Jag är medveten om att jag inte alls tog upp den sidan av BLM i mitt megainlägg här ovan men självklart håller jag med dig. I min uppfostran ingick självklart att visa kärlek och respekt mot mina medmänniskor oavsett hudfärg, etnicitet osv. Är dessutom liberal och vill leva i ett samhälle där vi alla är jämlikar med lika rättigheter och lika skyldigheter. Vi är alla i första hand människor.
  • ClumsySmurf
    flygrl skrev 2023-03-21 02:17:12 följande: #64
    ClumsySmurf skrev 2023-03-21 00:15:37 följande:
    höll på med ett onödigt långt inlägg där allt inte kändes relevant men du kom också in på de sakerna så det kanske är relevant.
    Tror du jag kan ändra din åsikt om strukturell rasism?

Det låter intressant. Kanske är det jag som missuppfattat va strukturell rasism är?
    Jag har ett öppet sinne och blir jag överbevisad om nåt kan jag också ändra min ståndpunkt. Har hänt förr. 

Shoot, ClumsySmurf, shoot! Smurfa på bara!

Det går ju alltid att göra ett argugument för något som saknar fast definition eftersom det saknar fast definition men det är svårare att få någon att hålla med.
    Jag har markerat det som gör att lite vad som helst kan bli strukturell rasism som t.e.x när när man hjälps åt att hjälpa men stjälper, lär sej inte och fortsätter.
    Så blev vi alla rasister
    Om forskning som bländar och förblindar
    [...]
    I Bortom Vi och Dom (SOU 2005: 41) heter det att "[d]en strukturella/institutionella diskrimineringen är inte förbunden med individernas avsikter eller åsikter; den kan både förstärkas och ifrågasättas oavsett individernas intentioner."3 En mer legalistisk definition tillhandahålls i en annan utredning: "Strukturell diskriminering innebär med andra ord att principen om människors lika värde inte upprätthålls, och är därför ett allvarligt demokratiskt problem för hela samhället och inte enbart för de grupper som drabbas. Strukturell diskriminering handlar därför till stor del om att lagar, föreskrifter och principer som redan finns inte efterlevs."

Trots snedstrecket i det första citatet är strukturell diskriminering inte detsamma som institutionell diskriminering. Den institutionella diskrimineringen är i begreppsligt avseende en delmängd av den strukturella. Strukturell diskriminering försiggår inte bara i institutionella sammanhang, utan innefattar också till exempel vardagsrasism och liknande som inte är bundna till institutionella ramar.

Det är ett kontroversiellt begrepp, inte minst på grund av att den strukturella diskrimineringens begreppsliga innehåll har expanderat och emellanåt förmedlas intrycket av att strukturell diskriminering är synonymt med strukturell rasism.

Sammantaget är konsekvensen av den strukturella diskrimineringen och rasismen att grundläggande mänskliga rättigheter i dagens Sverige undertrycks.

sociologiskforskning.se/sf/issue/download/2781/696
    STRUCTURAL RACISM AND HEALTH INEQUITIES - PMC

Structural racism is defined as the macrolevel systems, social forces, institutions, ideologies, and processes that interact with one another to generate and reinforce inequities among racial and ethnic groups (Powell 2008). The term structural racism emphasizes the most influential socioecologic levels at which racism may affect racial and ethnic health inequities. Structural mechanisms do not require the actions or intent of individuals (Bonilla-Silva 1997). As fundamental causes, they are constantly reconstituting the conditions necessary to ensure their perpetuation (Link 1995). Even if interpersonal discrimination were completely eliminated, racial inequities would likely remain unchanged due to the persistence of structural racism (Jones 2000).

www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4306458/
    Kimberle Crenshaw kritiserade något för 30 år sen
    Mapping the Margins: Intersectionality, Identity Politics, and Violence against Women of Color
    Kimberle Crenshaw
    www.jstor.org/stable/1229039

There is also a general tendency within antiracist discourse to regard the problem of violence against women of color as just another manifestation of racism. In this sense, the relevance of gender domination within the community is reconfigured as a consequence of discrimination against men. Of course, it is probably true that racism contributes to the cycle of violence, given the stress that men of color experience in dominant society.
    [...]
    Moreover, while understanding links between racism and domestic violence is an important component of any effective intervention strategy, it is also clear that women of color need not await the ultimate triumph over racism before they can expect to live violence-free lives.

Not only do race based priorities function to obscure the problem of violence suffered by women of color; feminist concerns often suppress minority experiences as well. Strategies for increasing awareness of domestic violence within the white community tend to begin by citing the commonly shared assumption that battering is a minority problem. The strategy then focuses on demolishing this strawman, stressing that spousal abuse also occurs in the white community. Countless firstpersons tories begin with a statement like, "I was not supposed to be a battered wife." That battering occurs in families of all races and all classes seems to be an ever present theme of anti abuse campaigns. First person anecdotes and studies, for example, consistently assert that battering cuts across racial, ethnic, economic, educational, and religious lines. Such disclaimers seem relevant only in the presence of an initial, widely held belief that domestic violence occurs primarily in minority or poor families. Indeed some authorities explicitly renounce the "stereotypical myths" about battered women. A few commentators have even transformed the message that battering is not exclusively a problem of the poor or minority communities into a claim that it equally affects all races and classes. Yet these comments seem less concerned with exploring domestic abuse within "stereotyped" communitiest han with removing the stereotype as an obstacle to exposing battering within white middle- and upperclass communities.
    [...]
    The effort to politicize violence against women will do little to address Black and other minority women if their images are retained simply to magnify the problem rather than to humanize their experiences. Similarly, the antiracist agenda will not be advanced significantly by forcibly suppressing the reality of battering in minority communities. As the 48 Hours episode makes clear, the images and stereotypes we fear are readily available and are frequently deployed in ways that do not generate sensitive understanding of the nature of domestic violence in minority communities.
    Det handlar om brott mot mänskliga rättigheter | Kvinnotryck
    Amineh Kakabaveh, riksdagspolitiker

Amineh, du är ju en av dem som pratar mycket om och driver frågor om hedersrelaterat våld. Var skulle du säga att debatten kring hedersförtryck står idag inom kvinnorörelsen och vänstern?
      -Det råder en tystnad bland feminister i offentligheten kring just hedersförtryck. Invandrarkvinnor som försöker nå ut med sina erfarenheter blir ofta nertystade av svenska feminister, som tycker att "Vadå, gäller inte våld alla kvinnor?" Jag menar så här, förtydligar Amineh Kakabaveh: Etniskt svenska kvinnor kan fritt tala om det våld de utsätts för, men när kvinnor och barn med utländsk bakgrund och kvinnor utsatta för heders­våld vill tala om det tystas deras erfarenheter ner och omnämns som rasism. Föreställ dig att svenska kvinnor och flickor kastades ned från balkonger, tror du att denna tystnad hade rått då?

Du menar att tystnaden som du talar om, har sitt ursprung i rasism eller diskriminering?
      -Jag menar att de är relativister. De relativiserar bort barnäktenskap och slöjtvång på barn och framställer det som antirasism. Det är som om man inte litar på oss som har jobbat med frågan ända sen vi bodde i våra ursprungsländer.

- Hedersvåldet förekommer i religiösa diktaturer och är ett internationellt problem. I Iran sitter kvinnor fängslade för att de vägrar använda slöja. Här i Sverige talas det mer om rätten att
    använda slöja. I mitt land reser man sig mot islamism!

www.kvinnotryck.se/det-handlar-om-brott-mot-manskliga-rattigheter/
  • ClumsySmurf
    flygrl skrev 2023-03-22 21:19:50 följande: #93

[..]Genom sin våldsamhet har BLM också lyckats förstärka bilden av svarta som vita rasister älskar lyfta fram nämligen att vi är våldsamma, impulsiva vildar oförmögna leva i ett civiliserat samhälle. Och ja, det har vart mycket våld där man angripit både svarta och vita, förstört svarta och andra områden i städer och rivit statyer inte bara av slaveriförespråkare utan även såna som kämpade MOT slaveriet  och även monument helt utan koppling till politik whatsoever. [...]

antifa (de flesta är vita) har varit duktiga på att hjälpa till.
  • Embla twopointoh
    Anonym (Kosmopolit) skrev 2023-03-22 12:43:27 följande:
    Jag har mycket svårt att tro att du är svart. Du gillar inte BLM?! Du gillar alltså inte organisation som vill stoppa mord på svarta? Du tycker också att svarta är mest våldsamma gruppen, trots den omfattande rasismen och mord på svarta i USA. Hur ska man göra då som svart tycker du? Lägga sig ner bara och dö? Du må vara svart, men du är inte en person att lita på.
    Förutom att det där är personligt påhopp på Flygrl, så kan åsikterna du ger uttryck här klassas som rasism. Man kan inte vara svart "på riktigt" och samtidigt anse att BLM inte representerar ens åsikt eller intressen. Om man är svart och inte tycker som du är man inte att lita på.

Icke-vita inte är en homogen grupp. Alla icke-vita är inte Vänster. De som kallar sig anti-rasister, eller ger uttryck för åsikter som är i linje med detta, har ironiskt nog ofta en världsbild som i sig självt bygger på just rasism.
  • Anonym (Gryning)
    Embla twopointoh skrev 2023-03-22 23:36:54 följande:
    Förutom att det där är personligt påhopp på Flygrl, så kan åsikterna du ger uttryck här klassas som rasism. Man kan inte vara svart "på riktigt" och samtidigt anse att BLM inte representerar ens åsikt eller intressen. Om man är svart och inte tycker som du är man inte att lita på.

Icke-vita inte är en homogen grupp. Alla icke-vita är inte Vänster. De som kallar sig anti-rasister, eller ger uttryck för åsikter som är i linje med detta, har ironiskt nog ofta en världsbild som i sig självt bygger på just rasism.

BLM är ingen terrorgrupp, läser man vad de står för så är det lätt att sympatisera. Sen så är det säkert så att alla grupper som vill synliggöra olika element i samhället även drar till sig de mer extrema elementen. 

Jag anser det inte konstigt att flygrl inte sympatiserar med BLM, det handlar om preferenser. Alla är olika. Kanye West verkar sympatisera med nazism exempelvis. 

• flygrl
    ClumsySmurf skrev 2023-03-22 21:59:49 följande:
     Det går ju alltid att göra ett argugument för något som saknar fast definition eftersom det saknar fast definition men det är svårare att få någon att hålla med.
    Jag har markerat det som gör att lite vad som helst kan bli strukturell rasism som t.e.x när när man hjälps åt att hjälpa men stjälper, lär sej inte och fortsätter.
    Så blev vi alla rasister
    Om forskning som bländar och förblindar
    [...]
    I Bortom Vi och Dom (SOU 2005: 41) heter det att "[d]en strukturella/institutionella diskrimineringen är inte förbunden med individernas avsikter eller åsikter; den kan både förstärkas och ifrågasättas oavsett individernas intentioner."3 En mer legalistisk definition tillhandahålls i en annan utredning: "Strukturell diskriminering innebär med andra ord att principen om människors lika värde inte upprätthålls, och är därför ett allvarligt demokratiskt problem för hela samhället och inte enbart för de grupper som drabbas. Strukturell diskriminering handlar därför till stor del om att lagar, föreskrifter och principer som redan finns inte efterlevs."

Trots snedstrecket i det första citatet är strukturell diskriminering inte detsamma som institutionell diskriminering. Den institutionella diskrimineringen är i begreppsligt avseende en delmängd av den strukturella. Strukturell diskriminering försiggår inte bara i institutionella sammanhang, utan innefattar också till exempel vardagsrasism och liknande som inte är bundna till institutionella ramar.

Det är ett kontroversiellt begrepp, inte minst på grund av att den strukturella diskrimineringens begreppsliga innehåll har expanderat och emellanåt förmedlas intrycket av att strukturell diskriminering är synonymt med strukturell rasism.

Sammantaget är konsekvensen av den strukturella diskrimineringen och rasismen att grundläggande mänskliga rättigheter i dagens Sverige undertrycks.

sociologiskforskning.se/sf/issue/download/2781/696
    Kimberle Crenshaw kritiserade något för 30 år sen
    Mapping the Margins: Intersectionality, Identity Politics, and Violence against Women of Color
    Kimberle Crenshaw
    www.jstor.org/stable/1229039

There is also a general tendency within antiracist discourse to regard the problem of violence against women of color as just another manifestation of racism. In this sense, the relevance of gender domination within the community is reconfigured as a consequence of discrimination against men. Of course, it is probably true that racism contributes to the cycle of violence, given the stress that men of color experience in dominant society.
    [...]
    Moreover, while understanding links between racism and domestic violence is an important component of any effective intervention strategy, it is also clear that women of color need not await the ultimate triumph over racism before they can expect to live violence-free lives.

Not only do race based priorities function to obscure the problem of violence suffered by women of color; feminist concerns often suppress minority experiences as well. Strategies for increasing awareness of domestic violence within the white community tend to begin by citing the commonly shared assumption that battering is a minority problem. The strategy then focuses on demolishing this strawman, stressing that spousal abuse also occurs in the white community. Countless firstpersons tories begin with a statement like, "I was not supposed to be a battered wife." That battering occurs in families of all races and all classes seems to be an ever present theme of anti abuse campaigns. First person anecdotes and studies, for example, consistently assert that battering cuts across racial, ethnic, economic, educational, and religious lines. Such disclaimers seem relevant only in the presence of an initial, widely held belief that domestic violence occurs primarily in minority or poor families. Indeed some authorities explicitly renounce the "stereotypical myths" about battered women. A few commentators have even transformed the message that battering is not exclusively a problem of the poor or minority communities into a claim that it equally affects all races and classes. Yet these comments seem less concerned with exploring domestic abuse within "stereotyped" communitiest han with removing the stereotype as an obstacle to exposing battering within white middle- and upperclass communities.
    [...]
    The effort to politicize violence against women will do little to address Black and other minority women if their images are retained simply to magnify the problem rather than to humanize their experiences. Similarly, the antiracist agenda will not be advanced significantly by forcibly suppressing the reality of battering in minority communities. As the 48 Hours episode makes clear, the images and stereotypes we fear are readily available and are frequently deployed in ways that do not generate sensitive understanding of the nature of domestic violence in minority communities.
    Tack för intressant läsning. Jag återkommer nog om det.
    ClumsySmurf skrev 2023-03-22 22:30:06 följande:
     antifa (de flesta är vita) har varit duktiga på att hjälpa till.
    Just ja, Antifa ytterligare en anledning för mig ogilla BLM. Med föräldrar som flytt undan kommunisterna på Cuba (pappa inte cuban men jobbade på Cuba) ryser jag över Antifa och även BLM i sig som definierar sig som marxister. 

Svar på tråden Dags att polisanmäla ALLA kommentarer mot vita som hets mot folkgrupp/rasism