• Anonym (Simba)

Dags att polisanmäla ALLA kommentarer mot vita som hets mot folkgrupp/rasism

Hatiska och stigmatiserande kommentarer om eller mot vita, exempelvis vita cis män, bör polisanmälas. Detta oavsett om det det framförs via ett muntligt uttalande eller om det skrivs i text. Vi lever i ett mångkulturellt samhälle bestående av vita, bruna, svarta, gula och allt där emellan. Det är inte rimligt att hatiska individer med fel i skallen ska tillåtas spy galla över människor med en viss hudfärg och att stigmatisera de. 

Detta riskerar att spä på motsättningar, skapa hat, legitimera våld och skapa grogrund för diskriminering. Jag vill uppmana samtliga individer att inte anpassa er efter en liten grupp individer som spär på hatet mot vita genom stigmatiserande kommentarer. Jag vill tvärt om uppmana er att anmäla allt material ni stöter på. Ni kanske inte vill medverka med era namn i en polisanmälan. I så fall vill jag tipsa er om denna sidan:  
     polisen.se/kontakt/tipsa-polisen/tipsa-polisen-via-webben/

Det är viktigt att hatet mot vita som sprids av en liten grupp människor stoppas. På samma sätt som hatet mot svara, homosexuella eller andra måste stoppas. Vi lever i ett mångkulturellt samhälle. Allas rättigheter måste värnas. Om visst hat legitimeras så kommer det skapa våld. Våld som drabbas barn m.m. Detta får vi inte tillåta. Anmäl anonymt!

• Svar på tråden Dags att polisanmäla ALLA kommentarer mot vita som hets mot folkgrupp/rasism
  • Anonym (Jappijappi)
    Anonym (Simba) skrev 2023-03-18 15:37:24 följande:
    Nej det är jättedåligt. All rasism där man hackar ner på hudfärg. 

Mot vita kan den uttryckas såhär:

"Jag valde att inte gå till den restaurangen eftersom det vanligtvis sitter många vita cis män där".

Eller:
    "Vita utnyttjar andra och skapar orättvisor"

Bland ungdomar kan det vara kommentarer som anspelar på nationalitet. Exempelvis "svennehora" eller "svennejävel". Detta är väldigt vanligt, men har inte klassats som rasism. 
    Inte bara ungdomar säger så! Har även hört vuxna säga såna dumheter. 
  • Anonym (Johnny Puma)
    Anonym (Gryning) skrev 2023-03-18 15:33:06 följande:

Hat i alla former är aldrig bra, men jag måste erkänna att jag aldrig stött på rasism mot vita. Hur uttrycks sånt menar du? 

Har du personligen aldrig upplevt hat mot vita/svenska människor eller har du inte ens hört talas om att det förekommer?
  • Anonym (Gryning)
    Anonym (Johnny Puma) skrev 2023-03-18 17:11:57 följande:
    Har du personligen aldrig upplevt hat mot vita/svenska människor eller har du inte ens hört talas om att det förekommer?
    Varken eller
  • Postman

Ja det är beklämmande och ingen oavsett kön, hudfärg osv ska behöva utsattas för detta. Jag som vit medelålders man får utstå skit varje dag på grund av mitt kön och det är beklämmande att så få reagerar över detta. Vi har mycket vi måste ta i tu med i vårt samhälle.

• Kotten23

Fattigmans problem. Flytta till ett område där det bor rikare människor. Där finns inte såna problem. 

• Ascendere
    Kotten23 skrev 2023-03-18 18:17:55 följande:

Fattigmans problem. Flytta till ett område där det bor rikare människor. Där finns inte såna problem. 

Vad är det för argument? Är du fattig så förtjänar du ingen respekt? Alla har inte råd att flyttta. 
  • Anonym (Filly)
    Postman skrev 2023-03-18 17:20:34 följande:

Ja det är beklämmande och ingen oavsett kön, hudfärg osv ska behöva utsattas för detta. Jag som vit medelålders man får utstå skit varje dag på grund av mitt kön och det är beklämmande att så få reagerar över detta. Vi har mycket vi måste ta i tu med i vårt samhälle.

Va tråkigt att höra! Vad är det för skit du får utstå dagligen?
  • Challenger
    Postman skrev 2023-03-18 17:20:34 följande:

Det är för att HMF lagen är formulerad så. Det är inte olagligt att kalla någon för jävla svenne eller viting. Jävla svarting får man däremot inte säga. Det är förbjudet. 

Denna lag är perfekt formulerad om man vill skapa så mycket motsättningar som möjligt och ställa grupper mot varandra. 
  • flygrl

@TS: Kan bara hålla med i det du skriver. All rasism dvs. oavsett vem som utsätter nån annan är bara vidrig. Är själv svart och har egna erfarenheter av utsättas för rasism men reagerar självklart också när andra utsätts vita inräknade. Kan berätta att i förskolan lekte jag mest med dom få vita barnen då jag som svart kristen unge precis som svenskarna mobbades ut av dom muslimska barnen. :/

Jag vill leva i ett samhälle där alla har lika rättigheter och skyldigheter. Alla ska få leva i fred utan utsättas för övergrepp.

Svar på tråden Dags att polisanmäla ALLA kommentarer mot vita som hets mot folkgrupp/rasism