• Anonym (Simba)

Dags att polisanmäla ALLA kommentarer mot vita som hets mot folkgrupp/rasism

Hatiska och stigmatiserande kommentarer om eller mot vita, exempelvis vita cis män, bör polisanmälas. Detta oavsett om det det framförs via ett muntligt uttalande eller om det skrivs i text. Vi lever i ett mångkulturellt samhälle bestående av vita, bruna, svarta, gula och allt där emellan. Det är inte rimligt att hatiska individer med fel i skallen ska tillåtas spy galla över människor med en viss hudfärg och att stigmatisera de. 

Detta riskerar att spä på motsättningar, skapa hat, legitimera våld och skapa grogrund för diskriminering. Jag vill uppmana samtliga individer att inte anpassa er efter en liten grupp individer som spär på hatet mot vita genom stigmatiserande kommentarer. Jag vill tvärt om uppmana er att anmäla allt material ni stöter på. Ni kanske inte vill medverka med era namn i en polisanmälan. I så fall vill jag tipsa er om denna sidan:  
     polisen.se/kontakt/tipsa-polisen/tipsa-polisen-via-webben/

Det är viktigt att hatet mot vita som sprids av en liten grupp människor stoppas. På samma sätt som hatet mot svara, homosexuella eller andra måste stoppas. Vi lever i ett mångkulturellt samhälle. Allas rättigheter måste värnas. Om visst hat legitimeras så kommer det skapa våld. Våld som drabbas barn m.m. Detta får vi inte tillåta. Anmäl anonymt!

• Svar på tråden Dags att polisanmäla ALLA kommentarer mot vita som hets mot folkgrupp/rasism
  • ClumsySmurf
    Anonym (Gryning) skrev 2023-03-21 18:32:53 följande:

Våld i samhället drabbar alla mer eller mindre. Svarta (speciellt här i usa, där jag bor) är överrepresenterade. Svarta blir sämre behandlade. Man kan fundera över varför. Uppmärksamma mekanismerna, bli medveten hur man själv agerar så man inte gör skillnad på människor beroende på hudfärg/ nationalitet. För ja, det finns strukturer i samhället som förfördelar vita. Själv kan jag nästan känna en tacksamhet att jag tillhör den förfördelade gruppen i samhället, speciellt när man ser hur mörkhyade blir behandlade, men samtidigt inser jag att jag är privilegierad.

Nu är det kanske lite extremt i usa, men hörde från en att han sett en mörkhyad person springa. Han tänkte direkt att han var på flykt från något, innan han insåg att denne var ute och motionerade. I mitt barns skola blev någon kallad för n*gger förra veckan.

"...bli medveten hur man själv agerar så man inte gör skillnad på människor beroende på hudfärg/ nationalitet."

Blir inte det något motsägelsefullt när det är inbakat i den wokianska ideologin att göra skillnad på kön & hudfärg?
  • Anonym (Gryning)
    ClumsySmurf skrev 2023-03-21 19:00:25 följande:
    "...bli medveten hur man själv agerar så man inte gör skillnad på människor beroende på hudfärg/ nationalitet."

Blir inte det något motsägelsefullt när det är inbakat i den wokianska ideologin att göra skillnad på kön & hudfärg?
    Jaha, du försöker tillskriva mig något?
  • flygrl
    Anonym (Gryning) skrev 2023-03-21 18:32:53 följande:

Våld i samhället drabbar alla mer eller mindre. Svarta (speciellt här i usa, där jag bor) är överrepresenterade. Svarta blir sämre behandlade. Man kan fundera över varför. Uppmärksamma mekanismerna, bli medveten hur man själv agerar så man inte gör skillnad på människor beroende på hudfärg/ nationalitet. För ja, det finns strukturer i samhället som förfördelar vita. Själv kan jag nästan känna en tacksamhet att jag tillhör den förfördelade gruppen i samhället, speciellt när man ser hur mörkhyade blir behandlade, men samtidigt inser jag att jag är privilegierad.

Nu är det kanske lite extremt i usa, men hörde från en att han sett en mörkhyad person springa. Han tänkte direkt att han var på flykt från något, innan han insåg att denne var ute och motionerade. I mitt barns skola blev någon kallad för n*gger förra veckan.

Fast hur trist jag än tycker det är att som svart påpeka det är svarta också den i särklass mest våldsamma gruppen i USA. Svarta dödar svarta i en enorm omfattning och BLM:s defund the police-snack är ett allvarligt hot mot hela samhället men kanske allra mest mot det svarta communityt. Som svart person känner jag numera enbart obehag inför BLM. :/
  • Anonym (Gryning)
    flygrl skrev 2023-03-21 19:26:54 följande:
    Fast hur trist jag än tycker det är att som svart påpeka det är svarta också den i särklass mest våldsamma gruppen i USA. Svarta dödar svarta i en enorm omfattning och BLM:s defund the police-snack är ett allvarligt hot mot hela samhället men kanske allra mest mot det svarta communityt. Som svart person känner jag numera enbart obehag inför BLM. :/

Kopplingen mellan att vara svart och fattig är ganska stark. Kommer någon från ett mindre förfördelat samhälle, så innebär det också en ökad brottslighet. Sen kan man tänka till några vändor till för att se mekanismerna bakom det. Är det en slump att svarta människor är överrepresenterade i brottsstatistiken och samtidigt fattigdom? Att svarta dödar svarta handlar också om en systematisk orättvisa.

Jag har förståelse för den mer aggressiva delen av BLM, tror det är en naturlig reaktion på orättvisor, även om jag inte håller med om sättet.

• ClumsySmurf
    Anonym (Gryning) skrev 2023-03-21 19:38:52 följande:

Kopplingen mellan att vara svart och fattig är ganska stark. Kommer någon från ett mindre förfördelat samhälle, så innebär det också en ökad brottslighet. Sen kan man tänka till några vändor till för att se mekanismerna bakom det. Är det en slump att svarta människor är överrepresenterade i brottsstatistiken och samtidigt fattigdom? Att svarta dödar svarta handlar också om en systematisk orättvisa.

Jag har förståelse för den mer aggressiva delen av BLM, tror det är en naturlig reaktion på orättvisor, även om jag inte håller med om sättet.

"Är det en slump att svarta människor är överrepresenterade i brottsstatistiken och samtidigt fattigdom?"

Hönan eller ägget... Går att tolka som man vill men det betyder ju inte att man har rätt.
    Det finns också en stark korrelation att växa upp utan pappa. Hur är det att växa upp när förebilderna man har är kriminella? Och tycker det är vitt att anstränga sej i skolan. Hur blir det om man går höra från vänsterkanten att hela olika utfall är ett bevis på rasism? Hur blir det om man tror på de som menar att hela samhället bygger på att gynna vita på svartas bekostnad?
  • nonameleft
    Postman skrev 2023-03-18 17:20:34 följande:

Ja det är beklämmande och ingen oavsett kön, hudfärg osv ska behöva utsattas för detta. Jag som vit medelålders man får utstå skit varje dag på grund av mitt kön och det är beklämmande att så få reagerar över detta. Vi har mycket vi måste ta i tu med i vårt samhälle.

Blir du, sexuellt trakasserad eller våldtagen pga ditt kön eller din sexuella läggning? Får du lägre lön för att du heter Bengt? Blir du bortsållad på arbetsmarknaden pga ditt namn eller din hudfärg? Är det sån skit du får stå ut med varje dag?

Det måste vara fruktansvärt jobbigt att vara vit medelålders cis-man och helt plötsligt börja få utstå kritik för att man är på den absoluta toppen av alla samhällsstrukturer i hela världen och inte gör ett skit för att försöka förändra den. 

Stackars dig Bengt! Styrkekramar

Ps Inte alla män, Bengt. Glöm inte det
  • Anonym (Kosmopolit)
    flygrl skrev 2023-03-21 19:26:54 följande:
    Jag har mycket svårt att tro att du är svart. Du gillar inte BLM?! Du gillar alltså inte organisation som vill stoppa mord på svarta? Du tycker också att svarta är mest våldsamma gruppen, trots den omfattande rasismen och mord på svarta i USA. Hur ska man göra då som svart tycker du? Lägga sig ner bara och dö? Du må vara svart, men du är inte en person att lita på.
  • Anonym (Gryning)
    ClumsySmurf skrev 2023-03-22 09:21:16 följande:
    "Är det en slump att svarta människor är överrepresenterade i brottsstatistiken och samtidigt fattigdom?"

Hönan eller ägget... Går att tolka som man vill men det betyder ju inte att man har rätt.
    Det finns också en stark korrelation att växa upp utan pappa. Hur är det att växa upp när förebilderna man har är kriminella? Och tycker det är vitt att anstränga sej i skolan. Hur blir det om man går höra från vänsterkanten att hela olika utfall är ett bevis på rasism? Hur blir det om man tror på de som menar att hela samhället bygger på att gynna vita på svartas bekostnad?
    Det ena utesluter inte det andra. Kriminella föräldrar skapar inte det bästa underlaget för ett barn. Handlar inte om vänster/ höger åsikter heller. De flesta har observerat att vita människor är förfördelade i samhället. Det är bara att glutta på statistik. Sen kan man fundera på varför det är så. Om alla hade samma förutsättningar, så skulle det inte finnas en signifikans angående det. Vilket man då kan dra slutsatsen att det finns mekanismerna som styr sånt.

nu bor jag som sagt i usa, här blir du tillfrågad om din etnicitet hela tiden (exempelvis när du är hos läkaren, eller i andra sammanhang) antar att det är enklare att föra statistik då.
  • ClumsySmurf
    Anonym (Kosmopolit) skrev 2023-03-22 12:43:27 följande:
    Jag har mycket svårt att tro att du är svart. Du gillar inte BLM?! Du gillar alltså inte organisation som vill stoppa mord på svarta? Du tycker också att svarta är mest våldsamma gruppen, trots den omfattande rasismen och mord på svarta i USA. Hur ska man göra då som svart tycker du? Lägga sig ner bara och dö? Du må vara svart, men du är inte en person att lita på.)
    Loury made a big impact in the mid-eighties with his ideas about pathological flaws in African American culture; the absence of committed fathers, the high crime rates. That was the real enemy within the community, coined by Loury as ?the enemy within?. But this enemy was hardly addressed. All attention was focused on the enemy without: white racism in the US.
    [...]
    ?And I agree, of course it is: the culture of black lives in poor areas of America is the product of a history that goes all the way back to slavery. But what I am saying: all these external influences do not relieve you of the responsibility to take good care of your children, to take care of your own life. If we want change, we also have to look at ourselves.?

You argue that anti-racists with their demands actually empower white people whilst infantilizing black people. What do you mean by that?

?Black Lives Matter activists make an appeal to the white majority: acknowledge your privileges, apologize. In doing so, they make the white American the moral agents: they can decide to do the right thing. At the same time, poor black people are the product of history, they are helpless victims of their circumstances. I wish more autonomy for my community to seal their own destiny and not depend on white Americans for justice.?

glennloury.substack.com/p/if-the-black-community-wants-change

Many things that are supposed to help blacks actually have a track record of making things worse. Minimum wage laws have had a devastating effect in making black teenage unemployment several times higher than it once was.
    [...]
    The relations between the police and the black community are another issue that has gotten a lot of attention, and produced counterproductive results. After all the rhetoric and all the efforts towards more tightly restraining the police, the net result has been that murder rates have soared in cities where that policy has been followed -- and most of the people killed have been black
    [...]
    None of the most popular political panaceas for helping black communities has a track record of making things better, and some have made things much worse.

www.investors.com/politics/columnists/thomas-sowell-if-black-lives-matter-why-doesnt-their-education/
    Please Stop Helping Us

- Jason L. Riley

strukturer....

• Anonym (Gryning)
    ClumsySmurf skrev 2023-03-22 15:19:17 följande:
    Loury made a big impact in the mid-eighties with his ideas about pathological flaws in African American culture; the absence of committed fathers, the high crime rates. That was the real enemy within the community, coined by Loury as ?the enemy within?. But this enemy was hardly addressed. All attention was focused on the enemy without: white racism in the US.
    [...]
    ?And I agree, of course it is: the culture of black lives in poor areas of America is the product of a history that goes all the way back to slavery. But what I am saying: all these external influences do not relieve you of the responsibility to take good care of your children, to take care of your own life. If we want change, we also have to look at ourselves.?

You argue that anti-racists with their demands actually empower white people whilst infantilizing black people. What do you mean by that?

?Black Lives Matter activists make an appeal to the white majority: acknowledge your privileges, apologize. In doing so, they make the white American the moral agents: they can decide to do the right thing. At the same time, poor black people are the product of history, they are helpless victims of their circumstances. I wish more autonomy for my community to seal their own destiny and not depend on white Americans for justice.?

glennloury.substack.com/p/if-the-black-community-wants-change

Please Stop Helping Us

- Jason L. Riley

strukturer....

Det du citerar angående strukturer visar ju att det finns strukturer som missgynnar mörkhyade. osökt så vandrar mina tankar till kungens jultal för några år sen då han sa "Det kommer inga stekta sparvar flygande om du inte själv bemödar dig om att göra ditt bästa." angående hemlösas situation.

åsiktsartikeln du citerar påminner lite om det. svarta människor är där dom är för att de inte ansträngt sig tillräckligt. 

Svar på tråden Dags att polisanmäla ALLA kommentarer mot vita som hets mot folkgrupp/rasism