• Anonym (Simba)

Dags att polisanmäla ALLA kommentarer mot vita som hets mot folkgrupp/rasism

Hatiska och stigmatiserande kommentarer om eller mot vita, exempelvis vita cis män, bör polisanmälas. Detta oavsett om det det framförs via ett muntligt uttalande eller om det skrivs i text. Vi lever i ett mångkulturellt samhälle bestående av vita, bruna, svarta, gula och allt där emellan. Det är inte rimligt att hatiska individer med fel i skallen ska tillåtas spy galla över människor med en viss hudfärg och att stigmatisera de. 

Detta riskerar att spä på motsättningar, skapa hat, legitimera våld och skapa grogrund för diskriminering. Jag vill uppmana samtliga individer att inte anpassa er efter en liten grupp individer som spär på hatet mot vita genom stigmatiserande kommentarer. Jag vill tvärt om uppmana er att anmäla allt material ni stöter på. Ni kanske inte vill medverka med era namn i en polisanmälan. I så fall vill jag tipsa er om denna sidan:  
     polisen.se/kontakt/tipsa-polisen/tipsa-polisen-via-webben/

Det är viktigt att hatet mot vita som sprids av en liten grupp människor stoppas. På samma sätt som hatet mot svara, homosexuella eller andra måste stoppas. Vi lever i ett mångkulturellt samhälle. Allas rättigheter måste värnas. Om visst hat legitimeras så kommer det skapa våld. Våld som drabbas barn m.m. Detta får vi inte tillåta. Anmäl anonymt!

• Svar på tråden Dags att polisanmäla ALLA kommentarer mot vita som hets mot folkgrupp/rasism
  • flygrl
    Anonym (Simba) skrev 2023-03-23 11:48:54 följande:
    Tror du att alla svarta är en homogen grupp som måste tycka likadant? Du fördelar in svarta i ett fack och alla ska enligt dig känna sig förtryckta och sympatisera med en rörelse som BLM. Det om något är ju fördomsfullt. Det brukar kallas för de låga förväntningarnas rasism. 
    Legendaren Muhammed Alis egna son har uttryckt missnöje med BLM rörelsen och vägrat ställa sig bakom den. Det är långt ifrån alla svarta som står bakom rörelsen. 

När det gäller polisbrutalitet i USA så är det för det första både vita och svarta som utsatts för den, även latinos. Förövarna/poliserna har varit både vita och svarta. Men varje gång det råkar vara vita poliser och svarta förövare så måste organisationer likt BLM göra politiska poänger av det, utan att se helheten. När sedan vita utsätts för övervåld av vita poliser eller andra varianter så är de knäpptysta. 

BLM är en hatisk organisation som ofta förknippas med våldsaktioner, främst i USA. Men så även i Sverige. Minns när de skulle demonstrera här i Sverige och det slutade med stenkastning mot polisbilar istället. 

Håller med dig i det mesta du skrivit i tråden som du också startat och som tar upp ett viktigt ämne. Nej till rasism oavsett vem som ger sig på nån annan, absolut. Alla människor är lika mycket värda.

Verbalt hat kan leda till fysiska angrepp, det håller jag också med om. Att tala föraktfullt/hatiskt om vita människor är inget jag accepterar. Och jag tror inte på kollektiv skuld. 

Sen som du nog förstått känner jag mig inte förtryckt generellt som svart i det svenska samhället men visst har jag mött en del rasism och skrämts av det förakt en del kan ha mot en enbart för man är svart. Det va också därför jag blev nyfiken på BLM men sen fick inse det inte alls stämde med hur jag tänker eller vill att samhället ska se ut. Identitetspolitik är inte min grej oavsett var den kommer ifrån. :/

Min idealvärld är nog förresten den man möter i Star Trek.

• flygrl
    Polyrytm skrev 2023-03-23 12:58:25 följande:
    Du är väldigt vettig. Tack för att du orkar.😊
    Tack för vänliga ord, det värmer.
  • Polyrytm
    flygrl skrev 2023-03-23 21:55:00 följande:
    Tack för vänliga ord, det värmer.
    🙏😊
  • flygrl
    Polyrytm skrev 2023-03-23 23:55:48 följande:
    🙏😊
    😉

Funkar förresten ens egna emojis här på FL nu? Kan du se mina båda emojis? 😯
  • Polyrytm
    flygrl skrev 2023-03-24 00:08:28 följande:
    😉

Blev själv lite förvånad att det inte blev en miljard frågetecken.

Jag kan se båda dina.

😉
  • flygrl
    Polyrytm skrev 2023-03-24 00:59:07 följande:
    Blev själv lite förvånad att det inte blev en miljard frågetecken.

Jag kan se båda dina.

😉

Va sjysst! Tack för hjälpen. 🌼

Jag får fortfarande frågetecken när jag skriver typ citattecken eller accenter. Irriterande! Men nu är jag riktigt OT här hmm. 😉

• ClumsySmurf
    flygrl skrev 2023-03-24 00:08:28 följande:
    😉

de har fixat stödet för unicode tecken, som funkat i pm men inte i forumdelen.
    flygrl skrev 2023-03-24 01:09:27 följande:

Jag får fortfarande frågetecken när jag skriver typ citattecken eller accenter. Irriterande! Men nu är jag riktigt OT här hmm. 😉

iPhone?
    kan vara smart punctuation som ändrar tecknen.

www.howtogeek.com/344310/how-to-turn-off-smart-punctuation-on-your-iphone-and-ipad/
  • Polyrytm

Det var så lite så. Säg till om jag kan hjälpa dig med något mer.

😉
  • flygrl
    ClumsySmurf skrev 2023-03-24 02:03:34 följande:
    de har fixat stödet för unicode tecken, som funkat i pm men inte i forumdelen.

iPhone?
    kan vara smart punctuation som ändrar tecknen.

www.howtogeek.com/344310/how-to-turn-off-smart-punctuation-on-your-iphone-and-ipad/
    Intressant. Tack för tipset!
    Har stängt av smart punctuation i min iPhone nu och sätter ut några citattecken här för att testa: it's just a "test".
    Kanske borde jag också starta om telefonen men jag testar såhär först.
    Polyrytm skrev 2023-03-24 12:15:59 följande:
    Det var så lite så. Säg till om jag kan hjälpa dig med något mer.

😉
    Ok tack, sjysst av dig.

• flygrl

@ClumsySmurf & @Polyrytm: Det funkade! Äntligen kan jag använda citattecken och accenter igen. Fan va skönt! 👍
    Tack ClumsySmurf för du löste det här problemet åt mig! 😊

• Anonym (bra)

Bra att det tas upp. Håller med dig ts. 

• Polyrytm
    flygrl skrev 2023-03-24 19:02:05 följande:

@ClumsySmurf & @Polyrytm: Det funkade! Äntligen kan jag använda citattecken och accenter igen. Fan va skönt! 👍
    Tack ClumsySmurf för du löste det här problemet åt mig! 😊

Vad bra.😊 Trevlig helg!
  • flygrl
    Polyrytm skrev 2023-03-24 19:38:36 följande:
    Vad bra.😊 Trevlig helg!
    Tack! Ha det bra du med! 😉
Svar på tråden Dags att polisanmäla ALLA kommentarer mot vita som hets mot folkgrupp/rasism