Anonym (Simba) skrev 2023-03-20 11:39:00 följande:
Både mot vita och svarta. Ingen bör utsättas för rasism. Ser jag en svart bli utsatt så säger jag till. Därför förväntar jag mig att andra gör samma sak när en vit drabbas, eller när det fälls nedvärderande eller omedvetna kommentarer om vita. Även om det kommer från en vit bör man säga till. Man måste få bort vissa värderingar och tankesätt.
Helt enig med dig och jag säger också ifrån. Både på nätet och irl. Och alltså även när vita utsätts för rasistiska påhopp. All rasism är keff som fan.
Anonym (jodå) skrev 2023-03-20 12:31:01 följande:
Jodå omvänd rasism från minoriteter mot svenska finns absolut, har sett det många ggr bland vänner och bekanta (jag är själv blatte).
Båda sidor använder ofta den andra för att rättfärdiga sina egna misslyckanden.... sd muppar skyller allt på blattar för att rättfärdiga sina egna misslyckande, tex att man inte får ett jobb.. det är inte att man inte utbildade sig som är grunden till det, utan att blattarna snor jobben... eller att man inte kan träffa en tjej för blattarna snor alla tjejer...
Och likadant är det från andra sidan... det är inte att man sket i att utbilda sig som är anledningen till att man inte får jobb... det är rasism.. det är inte all man misslyckats med att integrera sig i samhället, att man snackar dåligt svenska eller har religiösa åsikter som inte är förenligt med svensk kultur och värderingar... det är rasism.
Jag tror att många människor oavsett ursprung har tyvärr ofta ett behov av att skylla sina egna misslyckanden på andra för att må bättre.
Det här. Det är alltför lätt att förenkla orsakssamband både på samhällsnivå och personlig nivå. Och precis som du har jag som blatte och boende i orten bevittnat rasistiska attityder mot svenskar.
Anonym (Gryning) skrev 2023-03-20 12:36:13 följande:
Det ts skriver är väl självklarheter. Frågan är varför det ens tas upp. Kan jämföras med ?black lives matters? som snabbt följdes upp av ?all lives matter? som alla troligen vet användes för att ta bort uppmärksamheten (nedspela) orättvisorna som svarta människor drabbas av varje dag (speciellt i usa antar jag)
postman skriver sen att han som vit, medelålders man blir utsatt varje dag på grund av sitt kön och hudfärg. Ingen närmare förklaring.
När jag första gången hörde om BLM tänkte jag att det kunde va vettigt särskilt som jag själv funderat en del över varför vissa människor knappt verkar se svarta som fullvärdiga människor. Det skrämde mig veta man har så lite värde i somligas ögon.
Men sen hamnade jag på ett BLM-möte och fattade snart det inte bara handlade om att uppvärdera svartas värde så vi ska ses som jämlika med alla andra människor utan väldigt mycket om rent skitsnack om vita och att ge igen för slaveriet och rent av ta makten över vita. Wtf? Det här stämde inte med hur jag tänkte så jag drog mig snabbt undan och sen när jag kollat upp BLM mer insåg jag det tyvärr är en rätt rasistisk rörelse som inte stämmer med va jag vill se för samhälle.
Allt våld där man också angripit svarta affärsinnehavare och vita och förstört allt i sina egna områden (i USA). Rena lögner om sånt som går att kolla upp, snack om att vita är genetiskt defekta, att vita skulle ha kollektiv skuld osv. Nej, BLM leder bara till ett sämre samhälle för alla, svarta som vita. Att det sen dessutom dök upp personer med Mellanöstern-bakgrund i rörelsen som aldrig nånsin nämnde att man i Mellanöstern haft svarta slavar ända in i modern tid. Näe, BLM representerar deffo inte mig, tvärtom. :/
Anonym (Kosmopolit) skrev 2023-03-20 15:53:32 följande:
Du förolämpar mig genom att kalla mig dum! Utan någon anledning! Men du tycker att man ska polisanmäla om någon kallar dig svennejävel?! Du är osammanhängande och självmotsägande och det är verkligen något jag har sett endast hos sverigedemokraterna och de som sympatiserar med SD!
Rasism mot vita finns inte i Sverige. Rasism handlar om när du konsekvent missgynnas på grund av din hudfärg eller etnicitet. Rasism handlar om strukturer, makt och privilegier i samhället och faktum är sådant inte förkommer i Sverige om du är vit. Däremot om du svart eller muslim!
Jag kan absolut inte se att vare sig vi svarta eller muslimer konsekvent missgynnas i Sverige. Tycker faktiskt även att svenskar överlag inte är särskilt rasistiska.
Det rådde strukturell rasism i USA fram tills 1960-talet då man avskaffade alla f*****g raslagar. Det USA som va med och besegrade nazisterna hade själva raslagar/segregering, nåt man ofta gömmer undan i filmer om andra världskriget. Likaså rådde strukturell rasism i Sydafrika tills apartheid avskaffades. Men i Sverige har vi inga raslagar och därmed ingen strukturell rasism. Jag köper alltså inte det snacket.
Anonym (Simba) skrev 2023-03-20 18:35:05 följande:
Om en människa verkar dum så är man fri att kalla den dum. Att du sedan vill få ordet dum till något negativt är din ensak. Det finns säkert fördelar med att vara lite dum, men det är ett annat ämne.
Strukturell rasism är en gren av rasism, men inte den enda. Man kan vara rasistisk utan att vara en del av en majoritet. En arab, kroat eller ukrainare i Sverige kan exempelvis ha rasistiska åsikter om svarta, faktum är att det är vanligare bland vissa invandrargrupper än bland svenskar. Menar du då att exempelvis en arab från Syrien inte kan vara rasist i Sverige eftersom han inte är en del av majoriteten? Om araben i fråga eller kroaten i fråga diskriminerar svarta här, är han då inte rasistisk bara för att han är minoritet? Vidare kan en svart vara rasist mot exempelvis romer i Sverige, och en rom kan vara rasist mot svarta eller mot svenskar. Svenskar kan vara rasister mot asiater osv.
Alla kan vara rasistiska och alla kan vara offer för rasism. Det har inget med någon jävla majoritet eller minoritet att göra. Rasism handlar bara om en enda sak, nämligen diskriminering baserat på hudfärg eller etnicitet.
Anonym (Simba) skrev 2023-03-20 18:39:46 följande:
Det där är inte riktigt sant. Det finns en strukturell rasism i förorterna och det kan många svenskar som växt upp där vittna om. Att de blivit misshandlade eller kallade svennehora/svennejävel m.m.
Dock är majoriteten av de i förorterna inga rasister, precis som majoriteten av svenskarna inte är rasister. Men det finns strukturella mönster som syns över hela landet och som gjort det under flera årtionden.
All rasism är lika dålig och hemsk.
Som sagt köper jag inte vi skulle ha strukturell rasism i Sverige men däremot uppskattar jag att du förstått det finns mycket rasism också bland oss med invandrarbakgrund. Det är sällan etniska svenskar utsatt mig för rasism jämfört med andra invandrare, särskilt somliga från Mellanöstern. Att arabisktalande kallar oss för abd = slav säger fan allt och där kan man snacka om strukturell rasism. Varför talas det aldrig om det här?
I förskolan fick varken svarta kristna eller dom fåtal vita barnen leka med muslimska barnen (med vissa undantag!) så vi lekte med varandra i stället. F*****g segregering redan i förskolan. :/
Men jag känner också svarta som avskyr vita och mest av allt judar då man ger dom skulden för slaveriet. Adolf Hitler ses som en stor och klok man. Det slutar alltid i bråk när jag påpekar att Hitler och nazisterna föraktade även svarta.
Rasism är så jävla tröttsamt. All rasism that is oavsett vem den riktas mot. För all lives matter ffs! :/