• Anonym (Simba)

Dags att polisanmäla ALLA kommentarer mot vita som hets mot folkgrupp/rasism

Hatiska och stigmatiserande kommentarer om eller mot vita, exempelvis vita cis män, bör polisanmälas. Detta oavsett om det det framförs via ett muntligt uttalande eller om det skrivs i text. Vi lever i ett mångkulturellt samhälle bestående av vita, bruna, svarta, gula och allt där emellan. Det är inte rimligt att hatiska individer med fel i skallen ska tillåtas spy galla över människor med en viss hudfärg och att stigmatisera de. 

Detta riskerar att spä på motsättningar, skapa hat, legitimera våld och skapa grogrund för diskriminering. Jag vill uppmana samtliga individer att inte anpassa er efter en liten grupp individer som spär på hatet mot vita genom stigmatiserande kommentarer. Jag vill tvärt om uppmana er att anmäla allt material ni stöter på. Ni kanske inte vill medverka med era namn i en polisanmälan. I så fall vill jag tipsa er om denna sidan:  
     polisen.se/kontakt/tipsa-polisen/tipsa-polisen-via-webben/

Det är viktigt att hatet mot vita som sprids av en liten grupp människor stoppas. På samma sätt som hatet mot svara, homosexuella eller andra måste stoppas. Vi lever i ett mångkulturellt samhälle. Allas rättigheter måste värnas. Om visst hat legitimeras så kommer det skapa våld. Våld som drabbas barn m.m. Detta får vi inte tillåta. Anmäl anonymt!

• Svar på tråden Dags att polisanmäla ALLA kommentarer mot vita som hets mot folkgrupp/rasism
  • Polyrytm
    flygrl skrev 2023-03-22 21:19:50 följande:

Du klagade tidigare i tråden att du fick ta emot förolämpningar och undrade om det inte gick föra normal dialog utan att förolämpa men här kommer du med påhopp på min person och identitet bara för jag inte håller med dig?! Är du inte med oss är du emot oss eller vadå? Om man inte köper BLM:s idéer då kan man dels inte va svart dels inte villa stoppa mord på svarta. Du, jag är inte din eller nån annans lilla husn***r bara så du vet.

Svarta är också individer med olika tankar och åsikter, vi röstar på olika partier och tänker olika om BLM och massa annat. Försök respektera det! Dessutom finns det inte alltid bara en lösning på ett problem. Bara för jag inte håller med BLM tror du jag är för mord på svarta? :/

Alla svarta håller faktiskt inte med BLM. Varken i USA eller Sverige. Det betyder inte att vi inte fattar va rasism är eller att den måste motarbetas. 

Va jag tycker är problematiskt med BLM är bla. att dom förstärker det negativa i det svarta communityt och då bla. våran syn på oss själva och våra möjligheter och dessutom hos icke-svarta förstärker den stereotypa bilden av hur svarta är. Man verkligen odlar synen att alla problem svarta kan tänkas möta beror på dom vita och deras rasism istf inse att det faktiskt inte är så simpelt och att vi själva också har ett ansvar för våran situation och framtid.

Det är klart som fan att svarta historiskt utsatts för mycket rasism och orättvisor. Mina föräldrar är afrolatinos dvs. svarta från Latinamerika aka ättlingar till dom afrikanska slavarna. Mina förfäder har behandlats som skit man kunde göra va fan man ville med. Det är ett arv jag har med mig, en medvetenhet. Men jag har också fostrats till va stolt och försöka göra det bästa av mitt liv, att jag har möjligheter jag måste försöka tillvarata.

Nu är ju Sverige min kontext som jag lever i, inte USA eller Cuba och Venezuela som mina föräldrar kommer från. Men jag jobbar mödosamt på försöka läsa in gymnasiet och sen förhoppningsvis studera vidare. Samtidigt jobbar jag heltid för försörja mig. Jag lever dessutom under hot från kriminella jag vittnat mot. :/

Det känns fan kränkande när BLM kräver massa kvotering och att man ska sänka kraven på svarta universitetsstudenter. Det ger inte bilden av att jag som svart faktiskt genom hårt arbete kan komma in på högre utbildning och dessutom klara den lika bra som andra. Tvärtom ger man ju bilden att vi inte kan klara det på samma villkor som tex. vita. Är vi alltså precis sådär dumma som rasisterna brukar påstå? IQ fiskmås typ. Hell no säger jag, jag vill och ska klara det här utan välmenande men förnedrande klappar på huvudet. Och det kan andra svarta med.

Nu är ju det svarta communityt rätt litet i Sverige men många svarta amerikaner som satsat på utbildning vittnar om det förakt dom mötts av av andra svarta som ser det som nåt vitt att satsa på utbildning. Man är en coconut, brun på insidan, vit på insidan. Det tillsammans med gangstakulturen är deffo negativa krafter som håller tillbaka svarta från ta sin rättmätiga plats i samhället. Det är 2023 nu och då måste man också se dom möjligheter som finns, både i Sverige och USA. 

Du påstår också jag tycker svarta är den mest våldsamma gruppen i amerikanska samhället. Det är bara det att det inte handlar om min tyckande utan entydig statistik (se artikeln jag länkar till längst ner för statistik!). Och dom allra allra flesta svarta mördas av andra svarta, inte polisen, inte vita rasister. Det är fakta och då borde det ju va självklart man inte ska defund da police utan snarare satsa på den samtidigt som det måste finnas en medvetenhet om att rasism och annat oönskat kan finnas inom organisationen. :/

Men när BLM säger ?utan polis inga brott? (typ) är det så jävla fjantigt och samtidigt allra värst just för svarta som alltså utsätts för mest brottslighet. Och i demokratiskt styrda städer där man gått på den linjen mördas också många fler svarta (jag är inte republikan för det). Så vill man motverka dom förskräckande många morden på svarta amerikaner kan man inte defund polisen och man måste dessutom få en medvetenhet om att gangstakulturen inte är nåt va stolt över utan tvärtom försöka motverka.

Samma gäller i Sverige där ju BLM iofs knappt märks att det vi behöver i orten är mer polis som sätter hårt mot hårt mot gängen samtidigt som samhället inte kan va så jävla aningslös inför gangstarapparna och hela den grejen. Vi är många i orten som vill se mer och tuffare polis härute men det kommer så sällan fram. I stället låter man ofta gapiga kriminella och deras beundrare föra våran talan och därmed ge snedvriden bild av alla oss andra. 

Genom sin våldsamhet har BLM också lyckats förstärka bilden av svarta som vita rasister älskar lyfta fram nämligen att vi är våldsamma, impulsiva vildar oförmögna leva i ett civiliserat samhälle. Och ja, det har vart mycket våld där man angripit både svarta och vita, förstört svarta och andra områden i städer och rivit statyer inte bara av slaveriförespråkare utan även såna som kämpade MOT slaveriet  och även monument helt utan koppling till politik whatsoever.

Förutom att jag tycker våld ska undvikas så mycket det går tycker jag vi i stället ska visa lite självrespekt och stolthet genom att inte utöva massa våld. Tänk Martin Luther King!

Att BLM sen aldrig nämner arabernas delaktighet i både transatlantiska slavhandeln och den ännu större helt egna slavhandeln som pågått in i modern tid är ju helt f*****g sanslöst. Än idag förekommer svarta slavar i bla. Libyen. Och från arabisktalande i Sverige får man fortfarande höra man är abd aka slav och vi utsätts för övergrepp som det aldrig talas om i media. 

När sen araber mfl. från Mellanöstern hängde på svenska BLM utan minsta självkritik blev det bara too much för mig. :/

Mitt inlägg blev långt men det kan inte hjälpas då jag måste få det här sagt.
    För mer men ändå välbalanserad kritik mot BLM uppmanar jag dig och andra kolla in artikeln jag länkar till. Den är skriven av Coleman Hughes, afroamerikansk skribent och debattör som bla. medverkat i The Spectator, New York Times och Wall Street Journal. Han lägger också fram skarp kritik mot BLM:s samhällsanalys och deras oärliga påståenden om det ena och andra och han underbygger sin kritik med statistik. Rekommenderas!

Coleman Hughes:

https://www.city-journal.org/reflections-on-race-riots-and-police

Anonym (Gryning) skrev 2023-03-21 19:38:52 följande:

Kopplingen mellan att vara svart och fattig är ganska stark. Kommer någon från ett mindre förfördelat samhälle, så innebär det också en ökad brottslighet. Sen kan man tänka till några vändor till för att se mekanismerna bakom det. Är det en slump att svarta människor är överrepresenterade i brottsstatistiken och samtidigt fattigdom? Att svarta dödar svarta handlar också om en systematisk orättvisa.

Jag har förståelse för den mer aggressiva delen av BLM, tror det är en naturlig reaktion på orättvisor, även om jag inte håller med om sättet.

Svaret till Anonym (Kosmopolit) får gälla för dig med minus nån liten grej i inledningen. Jag förnekar inte orättvisorna svarta utsatts för med slaveri, raslagar och annan skit men det måste inte innebära att jag köper hela BLM:s analys och inte heller deras lösningar.

Kolla också in Coleman Hughes artikel jag länkar till. Det va efter ha kollat upp statistik jag insåg att BLM va snett ute och inget för mig.

Du är väldigt vettig. Tack för att du orkar.😊
  • Anonym (Simba)
    Anonym (Gryning) skrev 2023-03-23 12:57:51 följande:
    Du är inte förföljd av hatiska vänstermänniskor eller feminister för den delen. Det går inte att identifiera en vänstermänniska bara visuellt. Någonstans måste du förstå att det du hört (från någon källa, eller kanske inbillar dig) om att vänstermänniskor förespråkar könsbyte på 6-åringar är helt orimligt och konspiratoriskt. Du pratar om vithetshatet och tar upp löneskillnader mellan män och kvinnor som ett bevis på hatet mot vita cis-män. Din verklighetsuppfattning verkar skev.
    Jag känner mig inte förfölj av vänstermänniskor. 

Jag försöker bara visa på sambanden och förklara varifrån de rasistiska åsikterna mot vita kommer ifrån. Det har sin grund där. 

Många vita, speciellt ungdomar, har blivit utsatta för brutal rasism. Blivit misshandlade eller förnedringsrånade av flera andra förövare. Samtidigt blivit kallade kränkande och rasistiska ord, samt har hela brottet i sig haft en rasistisk utgångspunkt. Det är hemskt. Och när folk som du eller andra på extremvänstern förvägrar de upprättelse genom att ni förnekar att de blivit utsatta för rasism, så blir de utsatta för ett dubbelt övergrepp. 

Rasism kan drabba alla. Precis som hat kan drabba alla, eller våld kan drabba alla. Ingen är immun. Det finns flera exempel på länder där en minoritet ofta utsatt en majoritet för rasism. Så begreppet har ingenting med det att göra. Faktum är att rasismen kan slå mot alla. Men det tar sig olika uttryck.  
  • Anonym (Simba)
    Anonym (Gryning) skrev 2023-03-23 12:57:51 följande:
    Du är inte förföljd av hatiska vänstermänniskor eller feminister för den delen. Det går inte att identifiera en vänstermänniska bara visuellt. Någonstans måste du förstå att det du hört (från någon källa, eller kanske inbillar dig) om att vänstermänniskor förespråkar könsbyte på 6-åringar är helt orimligt och konspiratoriskt. Du pratar om vithetshatet och tar upp löneskillnader mellan män och kvinnor som ett bevis på hatet mot vita cis-män. Din verklighetsuppfattning verkar skev.
    Det är extremt viktigt att folk börjar bli uppmärksamma på kommentarer där vita framställs/demoniseras som någon överhet som bara vill roffa åt sig. Kommentarer som tillskriver folk egenskaper, en maktposition, en ställning, en socioekonomisk standard som inte stämmer. Det är fördomar. Det skapar hat och rasism. 

Det som när judarna tillskrev egenskaper av nazisterna. Sedan demoniserades judarna och sen blev de diskriminerade och slutligen avrättade. Sånt vill vi inte ha. När de tillskriver folk egenskaper som inte stämmer så skapar de motsättningar.  
  • Anonym (Gryning)
    Anonym (Simba) skrev 2023-03-23 13:06:15 följande:
    Jag känner mig inte förfölj av vänstermänniskor. 

Jag försöker bara visa på sambanden och förklara varifrån de rasistiska åsikterna mot vita kommer ifrån. Det har sin grund där. 

Många vita, speciellt ungdomar, har blivit utsatta för brutal rasism. Blivit misshandlade eller förnedringsrånade av flera andra förövare. Samtidigt blivit kallade kränkande och rasistiska ord, samt har hela brottet i sig haft en rasistisk utgångspunkt. Det är hemskt. Och när folk som du eller andra på extremvänstern förvägrar de upprättelse genom att ni förnekar att de blivit utsatta för rasism, så blir de utsatta för ett dubbelt övergrepp. 

Rasism kan drabba alla. Precis som hat kan drabba alla, eller våld kan drabba alla. Ingen är immun. Det finns flera exempel på länder där en minoritet ofta utsatt en majoritet för rasism. Så begreppet har ingenting med det att göra. Faktum är att rasismen kan slå mot alla. Men det tar sig olika uttryck.  

Du är ganska fördomsfull. Jag är väldigt långt från vänsterkanten i min ideologiska ståndpunkt.

Däremot så kommer du med ganska många uttalanden som saknar förankring i verkligheten (såsom att vissa vänstermänniskor förespråkar könsbyte för 6-åringar) vilket leder mig till att tro att antagligen så hämtar du din propaganda från osäkra konspiratoriska källor, eller så hittar du på.

• Anonym (Simba)
    Anonym (Gryning) skrev 2023-03-23 13:19:26 följande:

Du är ganska fördomsfull. Jag är väldigt långt från vänsterkanten i min ideologiska ståndpunkt.

Däremot så kommer du med ganska många uttalanden som saknar förankring i verkligheten (såsom att vissa vänstermänniskor förespråkar könsbyte för 6-åringar) vilket leder mig till att tro att antagligen så hämtar du din propaganda från osäkra konspiratoriska källor, eller så hittar du på.

Huvudsaken är att du blir uppmärksam på den rasism som drabbar vita och som osynliggörs. Det är jättebra att du uppmärksammar när svarta blir utsatta, jag har inget emot det. Men glöm inte bort alla de offer som står på andra sidan. Rasism handlar om att man känner ett förakt mot en annan ras, och sedan låter man det ta sig uttryck genom våld, hat eller diskriminering.   
  • Anonym (Gryning)
    Anonym (Simba) skrev 2023-03-23 13:23:10 följande:
    Huvudsaken är att du blir uppmärksam på den rasism som drabbar vita och som osynliggörs. Det är jättebra att du uppmärksammar när svarta blir utsatta, jag har inget emot det. Men glöm inte bort alla de offer som står på andra sidan. Rasism handlar om att man känner ett förakt mot en annan ras, och sedan låter man det ta sig uttryck genom våld, hat eller diskriminering.   

Jag är medveten om att rasism mot vita existerar. Du drar det dock till en annan sorts extrem nivå, och sprider falsk propaganda, speciellt om ?vänstermänniskor? som du så föraktfullt säger. Sen så går man en besk smak i munnen när folk som?postman? säger att han som vit, medelålders man blir utsatt för rasism och hat varje dag. De flesta förstår antagligen att det är extrem överdrift, offerkoftan denne använder handlar mer om att nedspela rasismen som svarta faktiskt blir utsatta för. 

Det är det som stör mig med den här tråden. Därför jag tog upp BLM och jämförde med ?All loves matters ? som används på samma sätt. Självklarheter, men används för att osynliggöra rasismen på svarta.

Du har extremt mycket fördomar om vad en ?högermänniska ? kontra ?vänstermänniska? egentligen är. De allra flesta i samhället, oavsett politisk läggning observerar orättvisor på ett förnuftigt sätt. 

• nihka
    Anonym (Simba) skrev 2023-03-23 11:57:24 följande:
    Det är människor som saknar common sense. De som gör det finns hos extremvänstern och extremhögern. Folk i mitten som försöker se helheten brukar vara folk som är någorlunda vettiga. Både bland vita och svarta. 
    Både du och jag vet att det inte är högerextremister som uttrycker sig nedvärderande mot vita. Det är ofta folk på vänsterkanten. Folk som pratar om mansnormer, vithetsnorm, patriarkala strukturer, förespråkar könsbyte av 6 åringar osv. Sedan finns det en liten grupp människor som inte fattar bättre och som går och tror på allt detta. Som tror att alla vita som inte är vänsterextremister utan en del av majoriteten vill förtrycka svarta osv. De köper propagandan som sprids av en liten grupp konstiga individer. 

Det finns rasism mot svarta, ja. Det finns vita som är rasistiska mot svarta. Men det finns även araber som är det, kurder som är det, juggar som är det. Men i de här små grupperna av hatiska individer så byggs det upp en felaktig uppfattning om att den vita majoriteten förtrycker svarta och är rasistiska. Det är fel. Den grövsta rasismen i samhället kommer oftast från andra invandrargrupper. 
    Blir det två polisanmälningar nu? Eller fler?
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Anonym (Simba) skrev 2023-03-23 13:23:10 följande:
    Huvudsaken är att du blir uppmärksam på den rasism som drabbar vita och som osynliggörs.  Rasism handlar om att man känner ett förakt mot en annan ras, och sedan låter man det ta sig uttryck genom våld, hat eller diskriminering.   
    Så du vill uppmärksamma rasism mot en grupp genom att tala rasistiskt om andra grupper.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Rasist)
    Anonym (Gryning) skrev 2023-03-23 13:19:26 följande:

Du är duktig på att trycka ner och förlöjliga den du debatterar mot.
    Härskartekniker kan du lägga ner, bara otrevligt.
  • Anonym (Gryning)
    Anonym (Rasist) skrev 2023-03-23 15:34:16 följande:
    Du är duktig på att trycka ner och förlöjliga den du debatterar mot.
    Härskartekniker kan du lägga ner, bara otrevligt.
    Det är ts åsikter att ?vänstermänniskor? förespråkar könsbyte på 6-åringar. Det har ingen förankring i verkligheten. Menar du att jag förlöjligar ts när jag uppmärksammar det?
Svar på tråden Dags att polisanmäla ALLA kommentarer mot vita som hets mot folkgrupp/rasism