Inlägg från: Anonym (Gryning) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Gryning)

Dags att polisanmäla ALLA kommentarer mot vita som hets mot folkgrupp/rasism

Hat i alla former är aldrig bra, men jag måste erkänna att jag aldrig stött på rasism mot vita. Hur uttrycks sånt menar du? 

• Anonym (Gryning)
    Anonym (Johnny Puma) skrev 2023-03-18 17:11:57 följande:
    Har du personligen aldrig upplevt hat mot vita/svenska människor eller har du inte ens hört talas om att det förekommer?
    Varken eller
  • Anonym (Gryning)

Det ts skriver är väl självklarheter. Frågan är varför det ens tas upp. Kan jämföras med ?black lives matters? som snabbt följdes upp av ?all lives matter? som alla troligen vet användes för att ta bort uppmärksamheten (nedspela) orättvisorna som svarta människor drabbas av varje dag (speciellt i usa antar jag) 

postman skriver sen att han som vit, medelålders man blir utsatt varje dag på grund av sitt kön och hudfärg. Ingen närmare förklaring.

• Anonym (Gryning)
    Anonym (Simba) skrev 2023-03-20 13:42:12 följande:
    Det tas upp eftersom ämnet relativiserats och förminskats. De är allmänt vedertaget att i vissa vänsterkretsar eller vänstermedier tala öppet på ett nedvärderande sätt om vita och att tillskriva vita egenskaper som demoniserar vita. Man pratar allmänt om vithetsnorm, och spinner sedan vidare på att exempelvis vita män ligger bakom det ena och det andra. Rena konspirationsteorier. Och att vita gör det ena och det andra i syfte att roffa åt sig makt. Man skapar ett samtalsklimat som driver på motsättningar och hat. P3 radio är ett sånt forum och media där sånt förekommer. Även Aftonbladets tidning och vissa av deras skribenter som kommer med väldigt demoniserande och nedvärderande artiklar. 

Inom de här vänstermänniskorna och det även länge förnekats att rasism ens kan drabba vita i Sverige. Man har liksom helt försökt att frånta vita rätten att kunna kräva ansvar och upprättelse för brott. Exempelvis vid förnedringsrån, gruppmisshandlar och sexualbrott som haft rasistiska undertoner eller varit direkt rasistiskt motiverade. Grova brott som ofta drabbat barn.  
    Du låter konspiratoriskt/ paranoid lagd. Det är inte en vanlig politisk uppfattning inom ?vänstern? att hata vita.
  • Anonym (Gryning)
    Anonym (Simba) skrev 2023-03-20 14:23:21 följande:
    Självklart inte. Däremot förs en diskurs som är väldigt frikostig när det gäller hur man får uttrycka sig om vita, vilket i sin tur riskerar att skapa motsättningar och hat i samhället. Jag tror inte att vänstermedia hatar vita, däremot utrycker de sig rätt ofta demoniserande. På ett sätt som hade varit helt otänkbart om andra grupper, fullt förståeligt. 

Vänstermedia såsom p3 påstår du. Hur uttrycker dom hat mot vita menar du?

sen pratar du om motsättningar och hat i samhället, men det är du som  skriver ? De är allmänt vedertaget att i vissa vänsterkretsar eller vänstermedier tala öppet på ett nedvärderande sätt om vita och att tillskriva vita egenskaper som demoniserar vita.?

enligt dig så verkar ?vänstern? syssla med rasism i största allmänhet.

Du låter som ?fröken allvar? som påstod att hon blev förföljd av lättidentifierbara ?vänstermänniskor? på stan och hatad av 6000 feminister för att hon är vit. Det genererade panikattacker hos henne när hon så en ?vänstermänniska? på stan.

• Anonym (Gryning)
    Anonym (Simba) skrev 2023-03-20 15:00:07 följande:
    Vänsterfolk har då och då en nedvärderande jargong mot vita, exempelvis vita cis män. Utgångspunkten är inte rasistisk men det mynnar ut i rasism eftersom en grupp individer med en viss hudfärg tillskrivs egenskaper och maktpositioner som de inte har. Exempelvis kan de säga saker som att vita killar har förtur i samhället, tjänar mer pengar, förtrycker kvinnor, favoriserar andra vita män på ett eller annat sätt, har en viss socioekonomisk status m.m. Och ofta dras paralleller till andra individers misslyckanden. 

Ungefär som nazisterna gjorde. De tillskrev judarna vissa egenskaper, beskrev att de hade en makt som andra inte hade, att de bara gynnade sig själva. Sedan vet vi vad som hände. 
    Är det rasism att säga att vita män tjänar mer än kvinnor, eller mörkhyade för den delen? Är det något enbart vänsterfolk menar? Så någon från högern observerar inte löneskillnader eller dylikt? sen drar du paralleller till nazister, vad snackar du om? 
  • Anonym (Gryning)
    Anonym (Simba) skrev 2023-03-20 15:13:05 följande:
    När man strukturellt och gång efter gång tillskriver en viss grupp individer negativa egenskaper så skapar det rasism ja. Det var det som skedde i Tyskland innan nassarna tog över. De tillskrev judarna egenskaper och skapade en en negativ bild av de för folket. Sedan när de hade folket på sin sida så avrättade de judarna. 
    Vi vet alla vad som hände under nazismen. Det du pratar om är något helt annat och saknar verklighetsförankring.
  • Anonym (Gryning)
    ClumsySmurf skrev 2023-03-21 00:11:16 följande:
    Att bli skjuten/mördad trots man är obeväpnad eller kanske inte ens kriminell är extremt orättvist, det blm inte är särskilt ärliga om är att det också något drabbar vita så man kan inte automatiskt hoppa på slutsatsen att det beror på rasism.

En bra artikel om det
    www.city-journal.org/reflections-on-race-riots-and-police

BLM är ju en reaktion på hur svarta blir behandlade, från myndigheter eller polis. Varför ska man ta upp våld mot vita när statistiken talar sitt tydliga språk? BLM vill ju uppmärksamma detta. Skulle det vara jämt skägg mellan svarta och vita så skulle BLM inte behövas. 

att säga att all loves matters är ju som att slå in öppna dörrar. Goes without saying. Retoriken används på ett sätt att göra orättvisorna som svarta blir utsatta för obetydlig.

(fö jag bor i usa)

• Anonym (Gryning)
    ClumsySmurf skrev 2023-03-21 18:13:28 följande:
    BLMs oärliga retorik osynliggör problem och orättvisor som också drabbar anda

När svarta poliser dödar svarta är det också p.g.a vitmakt, det sånt man vet när man är expert strukturer och vithetsnormer 🤔
    Five police officers brutally beat Tyre to death. Although the media has spent a great amount of time drawing attention to the fact that the police officers are Black, as if that is important, let us be clear: ALL police represent the interest of capitalism and impel state-sanctioned violence. Anyone who works within a system that perpetuates state-sanctioned violence is complicit in upholding white supremacy

blacklivesmatter.com/black-lives-matter-global-network-foundation-statement-on-the-murder-of-tyre-nichols/

Våld i samhället drabbar alla mer eller mindre. Svarta (speciellt här i usa, där jag bor) är överrepresenterade. Svarta blir sämre behandlade. Man kan fundera över varför. Uppmärksamma mekanismerna, bli medveten hur man själv agerar så man inte gör skillnad på människor beroende på hudfärg/ nationalitet. För ja, det finns strukturer i samhället som förfördelar vita. Själv kan jag nästan känna en tacksamhet att jag tillhör den förfördelade gruppen i samhället, speciellt när man ser hur mörkhyade blir behandlade, men samtidigt inser jag att jag är privilegierad.

Nu är det kanske lite extremt i usa, men hörde från en att han sett en mörkhyad person springa. Han tänkte direkt att han var på flykt från något, innan han insåg att denne var ute och motionerade. I mitt barns skola blev någon kallad för n*gger förra veckan.

• Anonym (Gryning)
    ClumsySmurf skrev 2023-03-21 19:00:25 följande:
    "...bli medveten hur man själv agerar så man inte gör skillnad på människor beroende på hudfärg/ nationalitet."

Blir inte det något motsägelsefullt när det är inbakat i den wokianska ideologin att göra skillnad på kön & hudfärg?
    Jaha, du försöker tillskriva mig något?
Svar på tråden Dags att polisanmäla ALLA kommentarer mot vita som hets mot folkgrupp/rasism