Inlägg från: ClumsySmurf |Visa alla inlägg
  • ClumsySmurf

Dags att polisanmäla ALLA kommentarer mot vita som hets mot folkgrupp/rasism

Någon som stöttar pk vänstern i kampen mot yttrandefriheten...

• ClumsySmurf
    flygrl skrev 2023-03-18 19:28:14 följande: #22
    ClumsySmurf skrev 2023-03-18 17:00:41 följande:

Någon som stöttar pk vänstern i kampen mot yttrandefriheten...

Vem syftar du på? TS?
     Jepp.
    Han vill att allt ska polisanmälas som hets mot folkgrupp.
  • ClumsySmurf
    Anonym (Kosmopolit) skrev 2023-03-20 15:53:32 följande:
    Du förolämpar mig genom att kalla mig dum! Utan någon anledning! Men du tycker att man ska polisanmäla om någon kallar dig svennejävel?! Du är osammanhängande och självmotsägande och det är verkligen något jag har sett endast hos sverigedemokraterna och de som sympatiserar med SD!

Rasism mot vita finns inte i Sverige. Rasism handlar om när du konsekvent missgynnas på grund av din hudfärg eller etnicitet. Rasism handlar om strukturer, makt och privilegier i samhället och faktum är sådant inte förkommer i Sverige om du är vit. Däremot om du svart eller muslim! 
    Vill du utveckla?
    Om en vit blir förnedringsrånad av icke vit för att h*n är vit är det då inte något rasistiskt med det?
  • ClumsySmurf
    Anonym (Gryning) skrev 2023-03-20 12:36:13 följande:

Det ts skriver är väl självklarheter. Frågan är varför det ens tas upp. Kan jämföras med ?black lives matters? som snabbt följdes upp av ?all lives matter? som alla troligen vet användes för att ta bort uppmärksamheten (nedspela) orättvisorna som svarta människor drabbas av varje dag (speciellt i usa antar jag) 

postman skriver sen att han som vit, medelålders man blir utsatt varje dag på grund av sitt kön och hudfärg. Ingen närmare förklaring.

Att bli skjuten/mördad trots man är obeväpnad eller kanske inte ens kriminell är extremt orättvist, det blm inte är särskilt ärliga om är att det också något drabbar vita så man kan inte automatiskt hoppa på slutsatsen att det beror på rasism.

En bra artikel om det
    www.city-journal.org/reflections-on-race-riots-and-police
  • ClumsySmurf
    flygrl skrev 2023-03-20 23:12:36 följande:
    Anonym (Simba) skrev 2023-03-20 18:35:05 följande:
    Om en människa verkar dum så är man fri att kalla den dum. Att du sedan vill få ordet dum till något negativt är din ensak. Det finns säkert fördelar med att vara lite dum, men det är ett annat ämne. 

Strukturell rasism är en gren av rasism, men inte den enda. Man kan vara rasistisk utan att vara en del av en majoritet. En arab, kroat eller ukrainare i Sverige kan exempelvis ha rasistiska åsikter om svarta, faktum är att det är vanligare bland vissa invandrargrupper än bland svenskar. Menar du då att exempelvis en arab från Syrien inte kan vara rasist i Sverige eftersom han inte är en del av majoriteten? Om araben i fråga eller kroaten i fråga diskriminerar svarta här, är han då inte rasistisk bara för att han är minoritet? Vidare kan en svart vara rasist mot exempelvis romer i Sverige, och en rom kan vara rasist mot svarta eller mot svenskar. Svenskar kan vara rasister mot asiater osv. 

Alla kan vara rasistiska och alla kan vara offer för rasism. Det har inget med någon jävla majoritet eller minoritet att göra. Rasism handlar bara om en enda sak, nämligen diskriminering baserat på hudfärg eller etnicitet. 

[...]Som sagt köper jag inte vi skulle ha strukturell rasism i Sverige(...]

höll på med ett onödigt långt inlägg där allt inte kändes relevant men du kom också in på de sakerna så det kanske är relevant.
    Tror du jag kan ändra din åsikt om strukturell rasism?
  • ClumsySmurf
    Anonym (Gryning) skrev 2023-03-21 03:01:49 följande:

BLM är ju en reaktion på hur svarta blir behandlade, från myndigheter eller polis. Varför ska man ta upp våld mot vita när statistiken talar sitt tydliga språk? BLM vill ju uppmärksamma detta. Skulle det vara jämt skägg mellan svarta och vita så skulle BLM inte behövas. 

att säga att all loves matters är ju som att slå in öppna dörrar. Goes without saying. Retoriken används på ett sätt att göra orättvisorna som svarta blir utsatta för obetydlig.

(fö jag bor i usa)

BLMs oärliga retorik osynliggör problem och orättvisor som också drabbar anda

När svarta poliser dödar svarta är det också p.g.a vitmakt, det sånt man vet när man är expert strukturer och vithetsnormer 🤔
    Five police officers brutally beat Tyre to death. Although the media has spent a great amount of time drawing attention to the fact that the police officers are Black, as if that is important, let us be clear: ALL police represent the interest of capitalism and impel state-sanctioned violence. Anyone who works within a system that perpetuates state-sanctioned violence is complicit in upholding white supremacy

blacklivesmatter.com/black-lives-matter-global-network-foundation-statement-on-the-murder-of-tyre-nichols/
  • ClumsySmurf
    Anonym (Gryning) skrev 2023-03-21 18:32:53 följande:

Våld i samhället drabbar alla mer eller mindre. Svarta (speciellt här i usa, där jag bor) är överrepresenterade. Svarta blir sämre behandlade. Man kan fundera över varför. Uppmärksamma mekanismerna, bli medveten hur man själv agerar så man inte gör skillnad på människor beroende på hudfärg/ nationalitet. För ja, det finns strukturer i samhället som förfördelar vita. Själv kan jag nästan känna en tacksamhet att jag tillhör den förfördelade gruppen i samhället, speciellt när man ser hur mörkhyade blir behandlade, men samtidigt inser jag att jag är privilegierad.

Nu är det kanske lite extremt i usa, men hörde från en att han sett en mörkhyad person springa. Han tänkte direkt att han var på flykt från något, innan han insåg att denne var ute och motionerade. I mitt barns skola blev någon kallad för n*gger förra veckan.

"...bli medveten hur man själv agerar så man inte gör skillnad på människor beroende på hudfärg/ nationalitet."

Blir inte det något motsägelsefullt när det är inbakat i den wokianska ideologin att göra skillnad på kön & hudfärg?
  • ClumsySmurf
    Anonym (Gryning) skrev 2023-03-21 19:38:52 följande:

Kopplingen mellan att vara svart och fattig är ganska stark. Kommer någon från ett mindre förfördelat samhälle, så innebär det också en ökad brottslighet. Sen kan man tänka till några vändor till för att se mekanismerna bakom det. Är det en slump att svarta människor är överrepresenterade i brottsstatistiken och samtidigt fattigdom? Att svarta dödar svarta handlar också om en systematisk orättvisa.

Jag har förståelse för den mer aggressiva delen av BLM, tror det är en naturlig reaktion på orättvisor, även om jag inte håller med om sättet.

"Är det en slump att svarta människor är överrepresenterade i brottsstatistiken och samtidigt fattigdom?"

Hönan eller ägget... Går att tolka som man vill men det betyder ju inte att man har rätt.
    Det finns också en stark korrelation att växa upp utan pappa. Hur är det att växa upp när förebilderna man har är kriminella? Och tycker det är vitt att anstränga sej i skolan. Hur blir det om man går höra från vänsterkanten att hela olika utfall är ett bevis på rasism? Hur blir det om man tror på de som menar att hela samhället bygger på att gynna vita på svartas bekostnad?
  • ClumsySmurf
    Anonym (Kosmopolit) skrev 2023-03-22 12:43:27 följande:
    Jag har mycket svårt att tro att du är svart. Du gillar inte BLM?! Du gillar alltså inte organisation som vill stoppa mord på svarta? Du tycker också att svarta är mest våldsamma gruppen, trots den omfattande rasismen och mord på svarta i USA. Hur ska man göra då som svart tycker du? Lägga sig ner bara och dö? Du må vara svart, men du är inte en person att lita på.)
    Loury made a big impact in the mid-eighties with his ideas about pathological flaws in African American culture; the absence of committed fathers, the high crime rates. That was the real enemy within the community, coined by Loury as ?the enemy within?. But this enemy was hardly addressed. All attention was focused on the enemy without: white racism in the US.
    [...]
    ?And I agree, of course it is: the culture of black lives in poor areas of America is the product of a history that goes all the way back to slavery. But what I am saying: all these external influences do not relieve you of the responsibility to take good care of your children, to take care of your own life. If we want change, we also have to look at ourselves.?

You argue that anti-racists with their demands actually empower white people whilst infantilizing black people. What do you mean by that?

?Black Lives Matter activists make an appeal to the white majority: acknowledge your privileges, apologize. In doing so, they make the white American the moral agents: they can decide to do the right thing. At the same time, poor black people are the product of history, they are helpless victims of their circumstances. I wish more autonomy for my community to seal their own destiny and not depend on white Americans for justice.?

glennloury.substack.com/p/if-the-black-community-wants-change

Many things that are supposed to help blacks actually have a track record of making things worse. Minimum wage laws have had a devastating effect in making black teenage unemployment several times higher than it once was.
    [...]
    The relations between the police and the black community are another issue that has gotten a lot of attention, and produced counterproductive results. After all the rhetoric and all the efforts towards more tightly restraining the police, the net result has been that murder rates have soared in cities where that policy has been followed -- and most of the people killed have been black
    [...]
    None of the most popular political panaceas for helping black communities has a track record of making things better, and some have made things much worse.

www.investors.com/politics/columnists/thomas-sowell-if-black-lives-matter-why-doesnt-their-education/
    Please Stop Helping Us

- Jason L. Riley

strukturer....

• ClumsySmurf
    Anonym (Gryning) skrev 2023-03-22 16:04:45 följande:
    Det du citerar angående strukturer visar ju att det finns strukturer som missgynnar mörkhyade. osökt så vandrar mina tankar till kungens jultal för några år sen då han sa "Det kommer inga stekta sparvar flygande om du inte själv bemödar dig om att göra ditt bästa." angående hemlösas situation.

åsiktsartikeln du citerar påminner lite om det. svarta människor är där dom är för att de inte ansträngt sig tillräckligt. 
    " åsiktsartikeln du citerar påminner lite om..."

fler opålitliga svarta som inte håller med blm.

"Det du citerar angående strukturer visar ju att det finns strukturer som missgynnar mörkhyade."

Har jag påstått att det inte existerar?
    Black votes matter to many politicians - more so than black lives. That is why such politicians must try to keep black voters fearful, angry and resentful. Racial harmony would be a political disaster for such politicians.

eu.staugustine.com/story/opinion/2016/07/28/thomas-sowell-black-lives-matter-less-black-votes/16301874007/
    Anonym (Gryning) skrev 2023-03-21 19:38:52 följande:

[...]

Jag har förståelse för den mer aggressiva delen av BLM, tror det är en naturlig reaktion på orättvisor, även om jag inte håller med om sättet.

• ClumsySmurf
    Anonym (Gryning) skrev 2023-03-22 17:37:36 följande:
    Vad är det du vill säga med dina inklippta inlägg?
    Att det finns en massa ?opålitliga svarta? eller?
    läs inlägget jag citerade i #79
  • ClumsySmurf
    Anonym (Gryning) skrev 2023-03-22 18:07:25 följande:
    Du vill säga att det finns strukturer som förfördelar vita människor?

Anonym (Kosmopolit) skrev 2023-03-22 12:43:27 följande:
    Jag har mycket svårt att tro att du är svart. Du gillar inte BLM?! Du gillar alltså inte organisation som vill stoppa mord på svarta? Du tycker också att svarta är mest våldsamma gruppen, trots den omfattande rasismen och mord på svarta i USA. Hur ska man göra då som svart tycker du? Lägga sig ner bara och dö? Du må vara svart, men du är inte en person att lita på.

• ClumsySmurf
    Anonym (Gryning) skrev 2023-03-22 18:55:56 följande:
    Vill du att man gissar vad du vill säga? Du klipper och klistrar in andras åsikter, men du har ingen egen? Vad vill du säga?
    ibland tror jag att vissa låtsas att inte förstå.
    ClumsySmurf skrev 2023-03-22 17:01:15 följande:
    " åsiktsartikeln du citerar påminner lite om..."

fler opålitliga svarta som inte håller med blm.
    [...]

• ClumsySmurf
    Anonym (Gryning) skrev 2023-03-22 19:44:16 följande:

Du menar att vissa ?opålitliga? (enligt dig) svarta människor inte håller med BLM? 

jaha, är det nyheter? Vad vill du säga med det då? 

sig-4566136.straw-man.png
  • ClumsySmurf
    flygrl skrev 2023-03-21 02:17:12 följande: #64
    ClumsySmurf skrev 2023-03-21 00:15:37 följande:
    höll på med ett onödigt långt inlägg där allt inte kändes relevant men du kom också in på de sakerna så det kanske är relevant.
    Tror du jag kan ändra din åsikt om strukturell rasism?

Det låter intressant. Kanske är det jag som missuppfattat va strukturell rasism är?
    Jag har ett öppet sinne och blir jag överbevisad om nåt kan jag också ändra min ståndpunkt. Har hänt förr. 

Shoot, ClumsySmurf, shoot! Smurfa på bara!

Det går ju alltid att göra ett argugument för något som saknar fast definition eftersom det saknar fast definition men det är svårare att få någon att hålla med.
    Jag har markerat det som gör att lite vad som helst kan bli strukturell rasism som t.e.x när när man hjälps åt att hjälpa men stjälper, lär sej inte och fortsätter.
    Så blev vi alla rasister
    Om forskning som bländar och förblindar
    [...]
    I Bortom Vi och Dom (SOU 2005: 41) heter det att "[d]en strukturella/institutionella diskrimineringen är inte förbunden med individernas avsikter eller åsikter; den kan både förstärkas och ifrågasättas oavsett individernas intentioner."3 En mer legalistisk definition tillhandahålls i en annan utredning: "Strukturell diskriminering innebär med andra ord att principen om människors lika värde inte upprätthålls, och är därför ett allvarligt demokratiskt problem för hela samhället och inte enbart för de grupper som drabbas. Strukturell diskriminering handlar därför till stor del om att lagar, föreskrifter och principer som redan finns inte efterlevs."

Trots snedstrecket i det första citatet är strukturell diskriminering inte detsamma som institutionell diskriminering. Den institutionella diskrimineringen är i begreppsligt avseende en delmängd av den strukturella. Strukturell diskriminering försiggår inte bara i institutionella sammanhang, utan innefattar också till exempel vardagsrasism och liknande som inte är bundna till institutionella ramar.

Det är ett kontroversiellt begrepp, inte minst på grund av att den strukturella diskrimineringens begreppsliga innehåll har expanderat och emellanåt förmedlas intrycket av att strukturell diskriminering är synonymt med strukturell rasism.

Sammantaget är konsekvensen av den strukturella diskrimineringen och rasismen att grundläggande mänskliga rättigheter i dagens Sverige undertrycks.

sociologiskforskning.se/sf/issue/download/2781/696
    STRUCTURAL RACISM AND HEALTH INEQUITIES - PMC

Structural racism is defined as the macrolevel systems, social forces, institutions, ideologies, and processes that interact with one another to generate and reinforce inequities among racial and ethnic groups (Powell 2008). The term structural racism emphasizes the most influential socioecologic levels at which racism may affect racial and ethnic health inequities. Structural mechanisms do not require the actions or intent of individuals (Bonilla-Silva 1997). As fundamental causes, they are constantly reconstituting the conditions necessary to ensure their perpetuation (Link 1995). Even if interpersonal discrimination were completely eliminated, racial inequities would likely remain unchanged due to the persistence of structural racism (Jones 2000).

www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4306458/
    Kimberle Crenshaw kritiserade något för 30 år sen
    Mapping the Margins: Intersectionality, Identity Politics, and Violence against Women of Color
    Kimberle Crenshaw
    www.jstor.org/stable/1229039

There is also a general tendency within antiracist discourse to regard the problem of violence against women of color as just another manifestation of racism. In this sense, the relevance of gender domination within the community is reconfigured as a consequence of discrimination against men. Of course, it is probably true that racism contributes to the cycle of violence, given the stress that men of color experience in dominant society.
    [...]
    Moreover, while understanding links between racism and domestic violence is an important component of any effective intervention strategy, it is also clear that women of color need not await the ultimate triumph over racism before they can expect to live violence-free lives.

Not only do race based priorities function to obscure the problem of violence suffered by women of color; feminist concerns often suppress minority experiences as well. Strategies for increasing awareness of domestic violence within the white community tend to begin by citing the commonly shared assumption that battering is a minority problem. The strategy then focuses on demolishing this strawman, stressing that spousal abuse also occurs in the white community. Countless firstpersons tories begin with a statement like, "I was not supposed to be a battered wife." That battering occurs in families of all races and all classes seems to be an ever present theme of anti abuse campaigns. First person anecdotes and studies, for example, consistently assert that battering cuts across racial, ethnic, economic, educational, and religious lines. Such disclaimers seem relevant only in the presence of an initial, widely held belief that domestic violence occurs primarily in minority or poor families. Indeed some authorities explicitly renounce the "stereotypical myths" about battered women. A few commentators have even transformed the message that battering is not exclusively a problem of the poor or minority communities into a claim that it equally affects all races and classes. Yet these comments seem less concerned with exploring domestic abuse within "stereotyped" communitiest han with removing the stereotype as an obstacle to exposing battering within white middle- and upperclass communities.
    [...]
    The effort to politicize violence against women will do little to address Black and other minority women if their images are retained simply to magnify the problem rather than to humanize their experiences. Similarly, the antiracist agenda will not be advanced significantly by forcibly suppressing the reality of battering in minority communities. As the 48 Hours episode makes clear, the images and stereotypes we fear are readily available and are frequently deployed in ways that do not generate sensitive understanding of the nature of domestic violence in minority communities.
    Det handlar om brott mot mänskliga rättigheter | Kvinnotryck
    Amineh Kakabaveh, riksdagspolitiker

Amineh, du är ju en av dem som pratar mycket om och driver frågor om hedersrelaterat våld. Var skulle du säga att debatten kring hedersförtryck står idag inom kvinnorörelsen och vänstern?
      -Det råder en tystnad bland feminister i offentligheten kring just hedersförtryck. Invandrarkvinnor som försöker nå ut med sina erfarenheter blir ofta nertystade av svenska feminister, som tycker att "Vadå, gäller inte våld alla kvinnor?" Jag menar så här, förtydligar Amineh Kakabaveh: Etniskt svenska kvinnor kan fritt tala om det våld de utsätts för, men när kvinnor och barn med utländsk bakgrund och kvinnor utsatta för heders­våld vill tala om det tystas deras erfarenheter ner och omnämns som rasism. Föreställ dig att svenska kvinnor och flickor kastades ned från balkonger, tror du att denna tystnad hade rått då?

Du menar att tystnaden som du talar om, har sitt ursprung i rasism eller diskriminering?
      -Jag menar att de är relativister. De relativiserar bort barnäktenskap och slöjtvång på barn och framställer det som antirasism. Det är som om man inte litar på oss som har jobbat med frågan ända sen vi bodde i våra ursprungsländer.

- Hedersvåldet förekommer i religiösa diktaturer och är ett internationellt problem. I Iran sitter kvinnor fängslade för att de vägrar använda slöja. Här i Sverige talas det mer om rätten att
    använda slöja. I mitt land reser man sig mot islamism!

www.kvinnotryck.se/det-handlar-om-brott-mot-manskliga-rattigheter/
  • ClumsySmurf
    flygrl skrev 2023-03-22 21:19:50 följande: #93

[..]Genom sin våldsamhet har BLM också lyckats förstärka bilden av svarta som vita rasister älskar lyfta fram nämligen att vi är våldsamma, impulsiva vildar oförmögna leva i ett civiliserat samhälle. Och ja, det har vart mycket våld där man angripit både svarta och vita, förstört svarta och andra områden i städer och rivit statyer inte bara av slaveriförespråkare utan även såna som kämpade MOT slaveriet  och även monument helt utan koppling till politik whatsoever. [...]

antifa (de flesta är vita) har varit duktiga på att hjälpa till.
  • ClumsySmurf
    flygrl skrev 2023-03-24 00:08:28 följande:
    😉

Funkar förresten ens egna emojis här på FL nu? Kan du se mina båda emojis? 😯
    de har fixat stödet för unicode tecken, som funkat i pm men inte i forumdelen.
    flygrl skrev 2023-03-24 01:09:27 följande:

Va sjysst! Tack för hjälpen. 🌼

Jag får fortfarande frågetecken när jag skriver typ citattecken eller accenter. Irriterande! Men nu är jag riktigt OT här hmm. 😉

iPhone?
    kan vara smart punctuation som ändrar tecknen.

www.howtogeek.com/344310/how-to-turn-off-smart-punctuation-on-your-iphone-and-ipad/
Svar på tråden Dags att polisanmäla ALLA kommentarer mot vita som hets mot folkgrupp/rasism