Inlägg från: Anonym (Kosmopolit) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kosmopolit)

Dags att polisanmäla ALLA kommentarer mot vita som hets mot folkgrupp/rasism

Anonym (Simba) skrev 2023-03-18 15:37:24 följande:
    Nej det är jättedåligt. All rasism där man hackar ner på hudfärg. 

Mot vita kan den uttryckas såhär:

"Jag valde att inte gå till den restaurangen eftersom det vanligtvis sitter många vita cis män där".

Eller:
    "Vita utnyttjar andra och skapar orättvisor"

Bland ungdomar kan det vara kommentarer som anspelar på nationalitet. Exempelvis "svennehora" eller "svennejävel". Detta är väldigt vanligt, men har inte klassats som rasism. 
    Jag är vit och aldrig i mitt liv hört sådana där påstående som du beskriver eller upplevt någon slags rasism mot mig! Misstänker att det är någon sverigedemokrat som ligger bakom den här tråden som försöker sprida främlingsfientlighet.
  • Anonym (Kosmopolit)
    Anonym (Simba) skrev 2023-03-20 14:33:25 följande:
    "Jag har aldrig hört", och då betyder det att problemet inte existerar? 

Du måste lära dig att se verkligheten ur fler perspektiv än ditt egna. Jag är inte helt övertygad om att alla håller med dig faktiskt. Tvärt om är det väldigt många som varit med om väldigt otäcka saker. Vill du finna bevis dör detta så är det bara att googla. 
    Men, jag är vit och jag är en medelåldersman som har levt hela mitt liv i Sverige, umgås med många olika slags människor med olika bakgrund och jag har aldrig hört någon uttrycka sig så som du beskriver. Jag har hört några få gånger att andra blivit kallade för svennejävel men det ser jag inte som rasism mot vita eftersom alla svenskar är inte vita. Däremot har jag mycket ofta hört vidriga rasistiska uttryck mot svarta och muslimer. ALL RASISM SKA FÖRDÖMAS! 
  • Anonym (Kosmopolit)
    Anonym (Jappijappi) skrev 2023-03-20 14:45:08 följande:
    Äh, lägg ner. Man måste väl kunna diskutera om saker och ting utan någon skriker "Sverigedemokrat och främlingsfientlighet" hela tiden. 
    Känner du dig träffad?! Jo, vi kan diskutera saker och det är det vi gör här. Men, sverigedemokrat är för mig lika med person som har rasistiska åsikter och värderingar som många gånger i historien lett till fruktansvärda brott, mord och folkmord. Dessutom upplever jag att sverigedemokrater kommer med osanningar och förvrider fakta och jag har inte förtroende för sådana. 
  • Anonym (Kosmopolit)
    Anonym (Simba) skrev 2023-03-20 14:54:44 följande:
    Sedan undrar jag om du spelar dum eller faktiskt är dum på riktigt? 

När någon säger svennejävel så är det etniskt motiverat hat. Ingen säger svennejävel till en person som är adopterad från Gambia eller Colombia. De som får höra det är vita svenskar eller de behöver inte ens vara svenskar utan bara ha ett skandinaviskt utseende. Och då används svennejävel som ett nedsättande ord baserat på etnicitet och hudfärg. 
    Och där kommer du med förolämpningar! Jag är varken dum eller spelar dum. Kan du inte föra en normal dialog utan att förolämpa? 
  • Anonym (Kosmopolit)
    Anonym (Simba) skrev 2023-03-20 15:09:41 följande:
    Om man säger arabjävel till någon, är inte det då rasistiskt motiverat hat som baseras på individens arabiska utseende? 

Vad är då skillnaden mot att kalla någon svennejävel och sedan begå grova brott mot den samme? 
    Du förolämpar mig genom att kalla mig dum! Utan någon anledning! Men du tycker att man ska polisanmäla om någon kallar dig svennejävel?! Du är osammanhängande och självmotsägande och det är verkligen något jag har sett endast hos sverigedemokraterna och de som sympatiserar med SD!

Rasism mot vita finns inte i Sverige. Rasism handlar om när du konsekvent missgynnas på grund av din hudfärg eller etnicitet. Rasism handlar om strukturer, makt och privilegier i samhället och faktum är sådant inte förkommer i Sverige om du är vit. Däremot om du svart eller muslim! 
  • Anonym (Kosmopolit)
    Anonym (X) skrev 2023-03-21 07:42:27 följande:

TS, jag missade din förklaring på varför du använder dig av och tycker ableism är OK.
    Kan du ta det igen?

Jag tror inte att du kommer att få något svar. Han kallar folk för dumma och retarderade men vill att vi ska polisanmäla om man kallar honom för svennejävel. Snacka om hyckleri. Det verkar som att han själv är en person som inte tänker alls hur han utrycker sig...eller ännu värre, han kanske tänker och vet att han förolämpar men bryr sig inte.
  • Anonym (Kosmopolit)
    flygrl skrev 2023-03-21 19:26:54 följande:
    Fast hur trist jag än tycker det är att som svart påpeka det är svarta också den i särklass mest våldsamma gruppen i USA. Svarta dödar svarta i en enorm omfattning och BLM:s defund the police-snack är ett allvarligt hot mot hela samhället men kanske allra mest mot det svarta communityt. Som svart person känner jag numera enbart obehag inför BLM. :/
    Jag har mycket svårt att tro att du är svart. Du gillar inte BLM?! Du gillar alltså inte organisation som vill stoppa mord på svarta? Du tycker också att svarta är mest våldsamma gruppen, trots den omfattande rasismen och mord på svarta i USA. Hur ska man göra då som svart tycker du? Lägga sig ner bara och dö? Du må vara svart, men du är inte en person att lita på.
Svar på tråden Dags att polisanmäla ALLA kommentarer mot vita som hets mot folkgrupp/rasism