• Andromeda326

Bf november

Hej! :)

Skapar en tråd för oss med bf i november.

Själv bor jag i göteborg och jag har precis plussat, går detta vägen får vårat 2019-barn ett syskon i november. Mitt bf är 6/11.

Ser fram emot att få dela denna tid med er! Hjärta

• Svar på tråden Bf november
  • pinkv0dka
    Maymom skrev 2023-08-16 19:24:46 följande:
    Ska tydligen vara typ omöjligt, graviditet är ju ingen sjukdom...😐

Det finns nytt förslag att det ska bli enklare, men det kommer isåfall börja gälla från 2025, och ev försvinner flerbarnstillägget i samband med det... så ingen bra deal för oss som får barn nr 2 eller mer nu...😏

Jag ska söka om graviditetspenning också men fick inte det sist så räknar inte med det... sjukt stressigt att gå utan lön sista månaderna...
    Jag förstår, detta är ju mitt första barn så känner mig inte alls insatt i alla knep och rättigheter osv. Säger såhär: tänk om man inte kan sova nu när man är höggravid, borde man inte typ bli sjukskriven för enbart sånt? Det kan man ju annars bli om man inte är gravid så att säga. En graviditet tär inte enbart fysiskt utan det går hand i hand med psyket också. Hoppas det löser sig, man har fan tillräckligt att stå i när man väntar barn detta ska inte behöva vara ett stressmoment kan jag tycka❤️
  • pinkv0dka
    Blåbärsris123 skrev 2023-08-16 20:53:25 följande:
    Samma här, kan nästan bara ligga på sidan nu och då jäklar buffas det😅 Men precis, kissar innan jag lägger mig och så kommer en kick rakt på blåsan så är det bara att gå upp igen🙈

Svampplockning blir det här också, senast idag. Lite oländigt för ryggen och gå i terräng men mår bra av att gå i skogen så det får vara värt det. Sambon är gullig och erbjuder massage när jag har ont iaf. Hoppas du slipper foglossning!

Skönt att du inte känner av det låga trycket. Jag gör det oftast inte heller förutom när jag reser mig för snabbt. Men det börjar ju  gå allt mer trögt ändå att resa sig nu så det är snart ingen risk längre😂

Ja tänk att vi snart är där, med våra små😍 Har ni shoppat mycket till bebis än? Vi var på Gekås häromdagen och gick all in på babyavdelningen😅 Så nu har vi handlat en hel del av det vi behöver. Vi flyttar sex veckor innan BF så vi försöker få klart alla inköp innan, kommer ha fullt upp att få ordning i huset och till bebis ändå efter flytten🙈

Jag älskar att gå i skogen, men det är lite svårt att böja sig ner/sitta på huk och plocka svamparna, det får sambon göra snart😂 

Vi har köpt nästan alla kläder i strl 50-56 nu, mycket begagnat faktiskt från vänner osv. Spjälsäng, skötbord, babyskydd och barnvagn är införskaffat. Ny bil till mig som det går in en barnvagn i är också fixat. Vi ska måla i barnrummet och förbereda för jag tycker det är mysigt att ha något att pyssla med, även om bebisen kommer sova i vårt sovrum i början. Vi har en del kvar på listan men det ?dyraste? iinköpen är gjorda. 

Förstår att du vill ha allt klar om du ska flytta sen, men tänk vad mysigt det kommer bli med en liten bebis i ert nya hem sen. Viktigast är att ta allt som det kommer😊 

• Maymom
    pinkv0dka skrev 2023-08-16 21:33:58 följande:
    Jag förstår, detta är ju mitt första barn så känner mig inte alls insatt i alla knep och rättigheter osv. Säger såhär: tänk om man inte kan sova nu när man är höggravid, borde man inte typ bli sjukskriven för enbart sånt? Det kan man ju annars bli om man inte är gravid så att säga. En graviditet tär inte enbart fysiskt utan det går hand i hand med psyket också. Hoppas det löser sig, man har fan tillräckligt att stå i när man väntar barn detta ska inte behöva vara ett stressmoment kan jag tycka❤️
    Jag tänker att jag nog får försöka iallafall.... 
    Men hyser ingen förhoppning om att det går.
    i det nya förslaget står det såhär:
    Att det i sjukpenningregelverket ska förtydligas att en gravid inte ska anses vara frisk om en ickegravid hade ansetts vara sjuk med motsvarande symtom och arbete.

så tyvärr är vi inte där ännu, mår man dåligt pga andra krämpor så kan man bli sjukskriven men inte pga graviditet, men vissa har ju ändå blivit det så ska försöka.

Plockade fram bebiskläderna från mitt första barn igår, de är så små jämfört med hans nuvarande storlek, så mysigt!!!😍
    Han föddes på sommaren så får se vad jag saknar för grejer sen när denna kommer, men mycket finns ju redan.😊
  • Anonym (Emma)

Jag har också börjat få en del foglossning, har svårt att röra på mig kvällar och nätter. Har också börjat få återkommande kramp i vaderna, känns som att de vrider sig 180 grader. Halsbrännan är också otrevlig.
    Jag har haft som mål att jobba fram till slutet av oktober, har lagt in semester från den 23:e fram till bf den 9:e november. Jag vill helst inte bara gå hemma och vänta, känner också att det inte är någon skillnad på om jag tar det lugnt eller inte. 

Mitt senaste besök hos bm var på videolänk några Minuter, så jag har inte kollat några värden eller något sedan kub-testet. Jag har ett fysiskt besök i vecka 29, får se om de kollar sånt då. 

Lillebror är helgalen i magen för det mesta, har sett ett mönster att han håller på i 3-4dgr hela dygnet och sedan verkar sova en hel dag. Påminner om mitt första barn som nästan aldrig sov, han levde på powernaps. 

• Blåbärsris123
    pinkv0dka skrev 2023-08-16 21:39:13 följande:

Jag älskar att gå i skogen, men det är lite svårt att böja sig ner/sitta på huk och plocka svamparna, det får sambon göra snart😂 

Vi har köpt nästan alla kläder i strl 50-56 nu, mycket begagnat faktiskt från vänner osv. Spjälsäng, skötbord, babyskydd och barnvagn är införskaffat. Ny bil till mig som det går in en barnvagn i är också fixat. Vi ska måla i barnrummet och förbereda för jag tycker det är mysigt att ha något att pyssla med, även om bebisen kommer sova i vårt sovrum i början. Vi har en del kvar på listan men det ?dyraste? iinköpen är gjorda. 

Förstår att du vill ha allt klar om du ska flytta sen, men tänk vad mysigt det kommer bli med en liten bebis i ert nya hem sen. Viktigast är att ta allt som det kommer😊 

Haha nä man är ju inte helt smidig längre😅

Vi beställde vagn från Holland på rea och babyskydd köpte vi ett skyltex som såldes ut. Sen har det blivit en del på Tradera och Marketplace, så blandat lite nytt och begagnat. Köpte en del kläder på Newbie-rean nyligen, älskar de kläderna😍 Sen blev det då sängkläder, amningskudde, babynest, filtar mm på Gekås, så mycket billigare där👌🏻

Mysigt att måla och fixa i ordning bebis rum! Vad ska ni ha för färg? Vi har valt färg till lillebrors rum men vi får prioritera vårt sovrum och de andra barnens rum först eftersom bebis sover hos oss i början. Blir ju mycket som ska fixas med flytt och allt😅 Men vi älskar huset så det kommer blir så bra för alla, det får ta sin lilla tid att bli klara med allt😊
  • garderobsblomma
    Maymom skrev 2023-08-16 19:24:46 följande:
    Ska tydligen vara typ omöjligt, graviditet är ju ingen sjukdom...😐

Det finns nytt förslag att det ska bli enklare, men det kommer isåfall börja gälla från 2025, och ev försvinner flerbarnstillägget i samband med det... så ingen bra deal för oss som får barn nr 2 eller mer nu...😏

Jag ska söka om graviditetspenning också men fick inte det sist så räknar inte med det... sjukt stressigt att gå utan lön sista månaderna...
    Jag har fått en sjukskrivning nu i v. 26-27 för foglossning och tyckte verkligen inte det var krångligt att få till! Läkaren på MVC lyssnade in mina symtom och skrev en sjukskrivning direkt efter det. Redan när jag var i v. 18 och var där för foglossning och undersökning för att se att det var foglossning och inte något fel i livmodern osv erbjöds jag sjukskrivning men då ville jag avvakta. Rekommenderar MVC-läkare om du inte testat det!
  • pinkv0dka
    Blåbärsris123 skrev 2023-08-17 11:18:22 följande:
    Haha nä man är ju inte helt smidig längre😅

Vi beställde vagn från Holland på rea och babyskydd köpte vi ett skyltex som såldes ut. Sen har det blivit en del på Tradera och Marketplace, så blandat lite nytt och begagnat. Köpte en del kläder på Newbie-rean nyligen, älskar de kläderna😍 Sen blev det då sängkläder, amningskudde, babynest, filtar mm på Gekås, så mycket billigare där👌🏻

Mysigt att måla och fixa i ordning bebis rum! Vad ska ni ha för färg? Vi har valt färg till lillebrors rum men vi får prioritera vårt sovrum och de andra barnens rum först eftersom bebis sover hos oss i början. Blir ju mycket som ska fixas med flytt och allt😅 Men vi älskar huset så det kommer blir så bra för alla, det får ta sin lilla tid att bli klara med allt😊

Vi har också mycket newbie-kläder jättefina samt många pyjamaser från Lindex😊 något som fattas är en teddyoverall hem från BB sen, inte lyckats hitta någon fin ännu. Smidigt att åka till Gekås, skulle så gärna vilja åka dit, aldrig varit där Vi har köpt allt till spjälsäng och skötbord osv på Ikea. 

Vi har tänkt oss en blå-grön färg i bebis rum, vi tänkte först tapetsera också men är nog roligare att göra det när han blir lite större och får välja tapet själv😄 Vi bor också i hus och har inte bott här jättelänge, det är fortfarande tomt med möbler på vissa ställen men det kommer mer för varje år.

• Anonym (Emma)

Jag har köpt Livly kaninoverall i blå färg, finns lite rabatt på dem just nu. Supermjuk både invändigt och utanpå, är jättenöjd med den. Har också köpt två åkpåsar till vagnen, en Bugaboo babyinlägg och en varmare med fårskinn när det blir kallt. Tänker att han inte behöver ha någon jättevarm overall med åkpåsen. 

Jag tror att jag har handlat lite för mycket kläder,  har hittat mycket både nytt och begagnat och en kollega har några kassar jag ska få. Vagn och sång är också fixat, babyskydd får vi låna ett nytt av släkting.  

Appropå säng, jag är så sugen på spjälskydd och sängkläder från garbo&friends, har hittat ett med jättefint mönster, men det känns lite dyrt? får se om jag kan hålla mig. 

jag vaknade nyss med fruktansvärd halsbränna, tredje gången på en vecka som jag kräks av det. Måste nog bullra upp med fler kuddar och sova mer sittandes. Har googlat som bara den efter lite tips och testat det mesta, får se om bm har något bra tips nästa vecka som jag inte har provat. 

• Anonym (Emma)
    garderobsblomma skrev 2023-08-17 20:38:52 följande:
    Jag har fått en sjukskrivning nu i v. 26-27 för foglossning och tyckte verkligen inte det var krångligt att få till! Läkaren på MVC lyssnade in mina symtom och skrev en sjukskrivning direkt efter det. Redan när jag var i v. 18 och var där för foglossning och undersökning för att se att det var foglossning och inte något fel i livmodern osv erbjöds jag sjukskrivning men då ville jag avvakta. Rekommenderar MVC-läkare om du inte testat det!

Hur pass påverkad blir du av foglossningen? tänker lite på hur ont/påverkad man behöver vara för att få en sjukskrivning. 

Jag vill helst jobba, men har svårt för att röra mig kvällar och nätter pga smärtan. Jobbar 3-skift. Har också börjar känna av bilkörningen när jag pendlar. Så min fråga till dig är mest för att ha koll och vara lite förberedd på vart gränsen går om jag rätt som det är ger upp och känner att min kropp sätter stopp. 

• Maymom
    garderobsblomma skrev 2023-08-17 20:38:52 följande:
    Har du fått godkänt från försäkringskassan också på att få sjukpenning för det?
    Vad var dina symptom?
Svar på tråden Bf november