• Andromeda326

Bf november

Hej! :)

Skapar en tråd för oss med bf i november.

Själv bor jag i göteborg och jag har precis plussat, går detta vägen får vårat 2019-barn ett syskon i november. Mitt bf är 6/11.

Ser fram emot att få dela denna tid med er! Hjärta

• Svar på tråden Bf november
  • Maymom
    Anonym (Emma) skrev 2023-08-18 01:06:29 följande:

Jag har köpt Livly kaninoverall i blå färg, finns lite rabatt på dem just nu. Supermjuk både invändigt och utanpå, är jättenöjd med den. Har också köpt två åkpåsar till vagnen, en Bugaboo babyinlägg och en varmare med fårskinn när det blir kallt. Tänker att han inte behöver ha någon jättevarm overall med åkpåsen. 

Jag tror att jag har handlat lite för mycket kläder,  har hittat mycket både nytt och begagnat och en kollega har några kassar jag ska få. Vagn och sång är också fixat, babyskydd får vi låna ett nytt av släkting.  

Appropå säng, jag är så sugen på spjälskydd och sängkläder från garbo&friends, har hittat ett med jättefint mönster, men det känns lite dyrt? får se om jag kan hålla mig. 

jag vaknade nyss med fruktansvärd halsbränna, tredje gången på en vecka som jag kräks av det. Måste nog bullra upp med fler kuddar och sova mer sittandes. Har googlat som bara den efter lite tips och testat det mesta, får se om bm har något bra tips nästa vecka som jag inte har provat. 

Åh vad segt med halsbrännan. För mig funkar omeprazol i tre dar sen har jag den ända upp i gommen igen...
    väntade du också en pojke?😊
    Har hört att halsbränna är vanligare om man väntar pojke...
  • garderobsblomma
    Anonym (Emma) skrev 2023-08-18 01:12:41 följande:

Hur pass påverkad blir du av foglossningen? tänker lite på hur ont/påverkad man behöver vara för att få en sjukskrivning. 

Jag vill helst jobba, men har svårt för att röra mig kvällar och nätter pga smärtan. Jobbar 3-skift. Har också börjar känna av bilkörningen när jag pendlar. Så min fråga till dig är mest för att ha koll och vara lite förberedd på vart gränsen går om jag rätt som det är ger upp och känner att min kropp sätter stopp. 

Skulle säga att jag är tillräckligt påverkad för att jag ska känna att det känns omöjligt att fortsätta jobba med samma arbetsuppgifter (vårdarbete på treskift med mycket tung omvårdnad) graviditeten ut men tillräckligt "bra" i foglossningen gör att ta hunden på promenader och kunna hjälpa till i viss mån med renovering hemma. Blir värre om jag går mycket eller gör tyngre lyft. Min läkare på MVC sa att det troligtvis kommer bli värre med tiden och därför gjorde hon en sjukskrivning redan nu, sedan har jag bara visat upp den för arbetsgivaren och fått andra arbetsuppgifter istället för att behöva vara hemma.
  • garderobsblomma
    Maymom skrev 2023-08-18 01:18:20 följande:
    Har du fått godkänt från försäkringskassan också på att få sjukpenning för det?
    Vad var dina symptom?
    Har inte behövt skicka in till försäkringskassan än eller ta ut sjukpenning för att jag kunde få nya/andra arbetsuppgifter av arbetsgivaren så vet inte om de skulle godkänna sjukskrivningen, men har heller inte ens tänkt tanken på att de inte skulle hehe. Just nu har jag sjukskrivningen som trygghet ifall smärtan blir outhärdlig och för att chefen vid behov ska kunna motivera till sina chefer varför hen "tagit bort" omvårdnadspersonal från en schemarad och så ska jag testa arbeta med nya arbetsuppgifterna och se om det gör det lite bättre.

Symtomen är tyngdkänsla/drag i ljumskarna, låsning i höfterna ibland, trött/bultande värk i ländryggen ned mot skinkorna och från och till ischias-känsla i någon sida när jag ansträngt mig för mycket. Utgångspunkten i början av dagen när jag vilat är trötthet/molvärk i ländryggen och lite drag i ljumskarna.
  • Anonym (Emma)
    Maymom skrev 2023-08-18 01:20:07 följande:
    Åh vad segt med halsbrännan. För mig funkar omeprazol i tre dar sen har jag den ända upp i gommen igen...
    väntade du också en pojke?😊
    Har hört att halsbränna är vanligare om man väntar pojke...

Det är en pojke, kanske stämmer. Jag hade halsbränna min förra grav också, men aldrig så att jag kräktes av det och det kom mycket senare. Känns som att magmunnen är helt öppen och att det är fri väg. 

• Maymom
    garderobsblomma skrev 2023-08-18 03:44:34 följande:
    Skulle säga att jag är tillräckligt påverkad för att jag ska känna att det känns omöjligt att fortsätta jobba med samma arbetsuppgifter (vårdarbete på treskift med mycket tung omvårdnad) graviditeten ut men tillräckligt "bra" i foglossningen gör att ta hunden på promenader och kunna hjälpa till i viss mån med renovering hemma. Blir värre om jag går mycket eller gör tyngre lyft. Min läkare på MVC sa att det troligtvis kommer bli värre med tiden och därför gjorde hon en sjukskrivning redan nu, sedan har jag bara visat upp den för arbetsgivaren och fått andra arbetsuppgifter istället för att behöva vara hemma.
    Får göra ett försök här då. Jag har slutat med promenader sedan en månad tillbaka. Brukade gå till kontoret 10-15 min men det går inte längre, gör iofs ont att sätta sig i bilen också... plus att jag kan ju inte gömma det för eventuella kunder längre så kommer nog inte få så mycket mer kunder nu, inga kunder=ingen lön.
    Foglossningsbältet vet jag inte om det hjälper så mycket heller.
    hoppas den läkaren jag hittar är lika förstående som din... jag har ju inte så mycket tunga lyft jämfört med er inom omsorg, mer gå och stå och gå i trappor medan man ska vara trevlig och inte visa att det gör ont.. men kan inte ta bort de arbetsuppgifterna som är värst heller.
  • Blåbärsris123
    Anonym (Emma) skrev 2023-08-18 07:30:29 följande:

Det är en pojke, kanske stämmer. Jag hade halsbränna min förra grav också, men aldrig så att jag kräktes av det och det kom mycket senare. Känns som att magmunnen är helt öppen och att det är fri väg. 

Väntar också en pojken och fy sjutton vad mat/dryck åker jojo emellanåt. Kan knappt ligga ner ibland🤢 Tar omeprazol när det är som värst, hjälper lite iaf. Sen får jag äta små portioner men lite oftare istället.
    pinkv0dka skrev 2023-08-17 20:57:04 följande:

Vi har också mycket newbie-kläder jättefina samt många pyjamaser från Lindex😊 något som fattas är en teddyoverall hem från BB sen, inte lyckats hitta någon fin ännu. Smidigt att åka till Gekås, skulle så gärna vilja åka dit, aldrig varit där Vi har köpt allt till spjälsäng och skötbord osv på Ikea. 

Vi har tänkt oss en blå-grön färg i bebis rum, vi tänkte först tapetsera också men är nog roligare att göra det när han blir lite större och får välja tapet själv😄 Vi bor också i hus och har inte bott här jättelänge, det är fortfarande tomt med möbler på vissa ställen men det kommer mer för varje år.

Vi har köpt en Newbie-overall i stl 56. Jättesöt och gosig. Sen köpte jag en pop-vindfleece i stl 62 begagnat men i nyskick. Och nu när vi var på Gekås hittade dottern och sambon en så söt brun teddyoverall i stl 50/56 så den ville de absolut köpa. Så overaller har vi så det räcker nu😂 

Håller med vad gäller tapet! Vi har valt en grön varm färg till lillens rum, tror det kommer bli så fint! De hade en del fin inredning till barnrum också på Gekås men vi tänkte ta en tur ner igen efter jul och handla lite mer sånt.
  • barnlängtan2021
    Maymom skrev 2023-08-16 19:24:46 följande:
    Ska tydligen vara typ omöjligt, graviditet är ju ingen sjukdom...😐

Det finns nytt förslag att det ska bli enklare, men det kommer isåfall börja gälla från 2025, och ev försvinner flerbarnstillägget i samband med det... så ingen bra deal för oss som får barn nr 2 eller mer nu...😏

Jag ska söka om graviditetspenning också men fick inte det sist så räknar inte med det... sjukt stressigt att gå utan lön sista månaderna...
    Jag är sjukskriven 100% pga foglossning. Jobbar på förskola så beror nog på vad du jobbar med
  • Maymom
    barnlängtan2021 skrev 2023-08-18 18:13:45 följande:
    Jag är sjukskriven 100% pga foglossning. Jobbar på förskola så beror nog på vad du jobbar med

Och du får sjukpenning av försäkringskassan?
    Vilken ålder på barnen? Tänker om det är blöjbarn är det ju mycket lyft. 

Några tips vad man ska säga til läkaren? Var det lätt för dig att få eller var det nåt särskilt som gjorde att du fick igenom det?

• barnlängtan2021
    Maymom skrev 2023-08-20 00:08:06 följande:

Och du får sjukpenning av försäkringskassan?
    Vilken ålder på barnen? Tänker om det är blöjbarn är det ju mycket lyft. 

Några tips vad man ska säga til läkaren? Var det lätt för dig att få eller var det nåt särskilt som gjorde att du fick igenom det?

Ja det är ju 1-2 åringar. Blivit sjukskriven både denna graviditeten och förra pga det. 

Tycker det varit relativt lätt men jag har också så mycket besvär så jag haltar vissa dagar. 
  • Anonym (Emma)

vi var i Gbg i helgen, passade på att svänga förbi Ullared på vägen hem. Köpte en massa bebissaker, så nu finns nog nästan allt lillebror behöver. Men jag låter allt vara nedpackat ett tag till, tänker att jag fixar iordning och tvättar mm när jag har slutat jobba. 

Svar på tråden Bf november