• Anonym (Exfrun)

Vems ansvar är otrohet egentligen?

Ja vem är egentligen den skyldige? 

Hade jag fått frågan för 10 år sedan hade jag tyckt att svaret var enkelt. Alltid enbart den som är gift eller är i ett förhållande. I dag efter att själv råkat ut för det vet jag inte. 

sammanfattning av det som drabbade mej. Gift i 20 år. 2 barn. Slutade med att mannen var otrogen med en kollega. Mannens dålig förklaring. Det var hon som la an på honom och var den drivande. ?Hon utnyttjade mej när jag var som svagast. Jag hade aldrig tagit steget?. På den sista punkten tror jag han har rätt, men jag är också helt säker på att hon inte våldtog honom. 

Anledningen till att mannen var svag. Jag lämnade över projektledandet för familjen till honom en period när mitt liv ställdes på ända. Han klarade inte den biten alls. Jag fick cancer, låg på sjukhuset en lång tid och genomgick tuffa behandlingar. Han fick sköta all markservice. Självklart kanske men han tyckte det var jobbigt, mer jobbigt än att jag var sjuk. På jobbet fanns hon. Jag har träffat henne i samband med personalfester eller när jag varit på hans jobb. Vi kände väl till varandra och hon vår familjs situation. Hon började dyka upp på min mans kontor och ville prata. Han  tyckte hon var jobbig och berättade under den tiden alltför mej. Samma på jobbfester. Hon sökte sej till honom var lite mer närgången än vad som var ok. Han berättade detta för mej också och var rätt arg över det. Det var väl därför jag aldrig såg signalerna.

Inte förrän jag blivit frisk. Efter jag anat misstankar kollade jag upp hans mejl i datorn. Där fanns allt. Från hennes inviter där han i början sa bestämt nej tills han ett år senare låg med henne. End of story. 

Jag har funderat mycket över vem som bär ansvaret. Naturligtvis han som är numera är min exman. Men hon. Som kände mej litegrann och våra barn ännu mer. Hon som visste att jag just då var ur spel och varför och ändå passade på att köra sitt fula spel. Är hon helt utan ansvar? Hon som förförde honom genom långt och träget övertalande. 

Har klurat på det här och vet inte svaret själv. 

Vad har ni för åsikter om vem som bär skulden? Berätta gärna era egna historier om ni har några.

• Svar på tråden Vems ansvar är otrohet egentligen?
  • Anonym (M2)
    Anonym (Minmi) skrev 2023-02-13 19:53:20 följande:
    Det betyder ju inte att hon är ansvarslös . 
    Jo, det gör faktiskt det.
  • Anonym (M2)
    Anonym (BT) skrev 2023-02-13 19:45:44 följande:
    Man kan aldrig lyckas kräva ansvar av någon som vägrar. Inte ens av en otrogen partner.
    Sant. Men ligger det i hans intresse att ha kvar äktenskapet så tar han nog ändå på sig ansvaret för att försöka reparera skadan.
  • molly50
    Anonym (M2) skrev 2023-02-13 19:54:10 följande:
    Det är nog snarare du som inte förstår vad ta ansvar betyder. Att du skriver vad hon KAN göra, betyder ju ingenting om hon själv inte vill det. Hon har inget ansvar alls att be om ursäkt eller göra någonting för ställa rätt någonting, vilket man är mer eller mindre tvungen om man har ett faktiskt ansvar. Det var ju skillnad förr i världen när vi hade horlagarna, då var man så illa tvungen att ta ansvar för dessa handlingar genom att ställas inför rätta och straffas.
    Jag har ingenstans skrivit att hon SKA be om ursäkt. Ingen kan ju tvinga henne att göra det.
    Men ansvarig för sina egna handlingar är hon ändå.
    Oavsett vad hon gör.
  • Aviga
    Tecum skrev 2023-02-13 19:02:00 följande:
    Varför skulle hon känna det, hon gick ju in i det med öppna ögon och troligen med syftet att spräcka äktenskapet.
    Jag kanske har missuppfattat men det framgår inte att hon har haft syftet att spräcka äktenskapet. 
    Det jag läst är antaganden att hon skulle haft det

Om jag har fel så ber jag om ursäkt 
  • Anonym (M2)

Jag vet att du inte skrev SKA, det är ju det jag menar, så länge hon inte antingen är tvungen eller själv väljer att ta ansvar för sina handlingar så spelar det ingen roll att hon KAN ta ansvar, det kommer inte att hända om hon inte själv väljer att göra det.

molly50 skrev 2023-02-13 20:06:30 följande:
    Jag har ingenstans skrivit att hon SKA be om ursäkt. Ingen kan ju tvinga henne att göra det.
    Men ansvarig för sina egna handlingar är hon ändå.
    Oavsett vad hon gör.
  • Anonym (Lila)

Jag och de flesta med mig verkar ha samma åsikt om vem om är skyldig som redan de gamla landskapslagarna: Enkelt hor, båda skyldiga men den gifta parten straffas hårdare.
    Däremot verkar jag vara i minoritet som anser att det fortfarande ska vara straffbart. Ironiskt är det extremt mycket lättare att bevisa idag än när det var faktiskt var straffbart, och lättare att bevisa än många andra brott som också är straffbara idag är det också. Lämpligt straff för den gifta parten tycker jag borde vara skadestånd, förslagsvis i form av dagsböter, eller möjligen att man inte får hela sin halva med ur boet i skilsmässan. Skadestånd för den ogifta, men kanske färre dagsböter.

• Anonym (nnn-k)
    Tecum skrev 2023-02-12 16:27:22 följande:
    Fel, ett stort ansvar kan ligga på partnern. Det är inte fallet i TS` inlägg men i andra sammanhang. Om partnern inte visar kärlek, prioriterar allt och alla  utom sin partner, inte vill ha sex, grälar och klagar, är illojal och snackar skit bakom ryggen, då förtjänar vederbörande att bli bedragen! Det är att driva partnern i armarna på någon annan och hen får skylla sig själv.
    Har man något vett i skallen så gör man ju slut då och letar sen efter någon som passar en bättre. 
  • Tecum
    Anonym (nnn-k) skrev 2023-02-13 20:37:28 följande:
    Har man något vett i skallen så gör man ju slut då och letar sen efter någon som passar en bättre. 
    Om du läst trådarna som t ex "Aviga" och andra skrivit ska man inte separera utan hålla ihop för barnens skull. Ett annat skäl är ekonomi eller social bekvämlighet. Jag hade inte velat ha det så men andra tänker annorlunda. 
  • Anonym (I)
    molly50 skrev 2023-02-13 08:15:54 följande:
    Ja,som jag skrev så bär ju han såklart huvudansvaret.
    Men jag tycker inte att man är helt oskyldig när man raggar på någon annans partner,fullt medveten om att h*n är upptagen.
    I synnerhet inte när man dessutom vet att partnern är allvarligt sjuk.
    Man är väl alltid ansvarig för sina egna handlingar oavsett om det drabbar någon annan eller ej. 
    Begriper ändå inte vad du försöker säga. Finns inget logiskt i det du säger.

Jag som singel har all rätt i världen att ragga på någon som är upptagen med en sjuk partner. Den enda med skyldighet och ansvar är den som blir raggad på. Man kan välja att besvara det eller tack nej. Inte svårare än så. 
  • Aviga
    Tecum skrev 2023-02-13 21:02:09 följande:
    Om du läst trådarna som t ex "Aviga" och andra skrivit ska man inte separera utan hålla ihop för barnens skull. Ett annat skäl är ekonomi eller social bekvämlighet. Jag hade inte velat ha det så men andra tänker annorlunda. 
    Naturligtvis ska man separera om man kommer fram till att relationen inte fungerar längre. 

Man ska inte separera för att andra tycker det !

Det är olyckligt att man inte ger stöd åt dem som trots problem ändå försöker.

Förstår inte riktigt ?
Svar på tråden Vems ansvar är otrohet egentligen?