• Anonym (Exfrun)

Vems ansvar är otrohet egentligen?

Ja vem är egentligen den skyldige? 

Hade jag fått frågan för 10 år sedan hade jag tyckt att svaret var enkelt. Alltid enbart den som är gift eller är i ett förhållande. I dag efter att själv råkat ut för det vet jag inte. 

sammanfattning av det som drabbade mej. Gift i 20 år. 2 barn. Slutade med att mannen var otrogen med en kollega. Mannens dålig förklaring. Det var hon som la an på honom och var den drivande. ?Hon utnyttjade mej när jag var som svagast. Jag hade aldrig tagit steget?. På den sista punkten tror jag han har rätt, men jag är också helt säker på att hon inte våldtog honom. 

Anledningen till att mannen var svag. Jag lämnade över projektledandet för familjen till honom en period när mitt liv ställdes på ända. Han klarade inte den biten alls. Jag fick cancer, låg på sjukhuset en lång tid och genomgick tuffa behandlingar. Han fick sköta all markservice. Självklart kanske men han tyckte det var jobbigt, mer jobbigt än att jag var sjuk. På jobbet fanns hon. Jag har träffat henne i samband med personalfester eller när jag varit på hans jobb. Vi kände väl till varandra och hon vår familjs situation. Hon började dyka upp på min mans kontor och ville prata. Han  tyckte hon var jobbig och berättade under den tiden alltför mej. Samma på jobbfester. Hon sökte sej till honom var lite mer närgången än vad som var ok. Han berättade detta för mej också och var rätt arg över det. Det var väl därför jag aldrig såg signalerna.

Inte förrän jag blivit frisk. Efter jag anat misstankar kollade jag upp hans mejl i datorn. Där fanns allt. Från hennes inviter där han i början sa bestämt nej tills han ett år senare låg med henne. End of story. 

Jag har funderat mycket över vem som bär ansvaret. Naturligtvis han som är numera är min exman. Men hon. Som kände mej litegrann och våra barn ännu mer. Hon som visste att jag just då var ur spel och varför och ändå passade på att köra sitt fula spel. Är hon helt utan ansvar? Hon som förförde honom genom långt och träget övertalande. 

Har klurat på det här och vet inte svaret själv. 

Vad har ni för åsikter om vem som bär skulden? Berätta gärna era egna historier om ni har några.

• Svar på tråden Vems ansvar är otrohet egentligen?
  • Anonym (Exfrun)
    Anonym (M2) skrev 2023-02-12 20:58:32 följande:
    Så det finns alltså en möjlighet att utan otroheten ägt rum att du hade stannat med honom? Då hade du ju slösat mer av ditt liv på honom om du när du som du skrev inser vem han är när du är gammal.

Jag vet ärligt talat inte. Kanske hade vi kunnat reda upp det med terapi. Kanske fanns det en förklaring till varför han behandlade mej som han gjorde. Kanske skulle han inte behandla mej lika dant om jag fick återfall?

Jag vet inte och kan inte svara på det. 

• molly50
    Anonym (M2) skrev 2023-02-12 21:00:00 följande:
    Men det måste hon inte. Så hur menar du att hon får ta ansvar? Det behöver hon ju inte alls göra.
    Ja,soim jag skrev. Ta ansvar genom att inte upprepa samma misstag.
    Men du menar alltså att hon inte bär något som helst ansvar för sin handling?
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Exfrun) skrev 2023-02-12 20:58:50 följande:

Man kanske inte är en dålig människa för att man inte klarar sånt här. Antagligen inte. Det är lätt att sitta utifrån och döma. Mitt ex klarade det inte och jag gjorde valet att inte fortsätta leva med honom efter att ha sett hur han hanterade allt. Någon annan hade kanske valt annorlunda.

Friskförklarad blir jag inte förrän om 7 år. 

Din man hade det säkert tufft och man ska vara försiktig med att döma. Men faktum kvarstår. Du fick inte det stöd du behövde och han var dessutom otrogen. Samt försökte skylla ifrån sig, skylla på kollegan. Hon verkar definitivt ha gått över gränsen, men lita på att ditt ex har friserat historien en del. Som du själv skrev, hon tvingade sig knappast på honom.

Förlåt, menade färdigbehandlad och utan symtom? Är det 10-årsgräns som gäller för att räknas som frisk?
  • Tukt
    ClumsySmurf skrev 2023-02-12 17:58:23 följande:

Standard svaren "inte svartvitt", "många parametrar", "lite bådas fel" är förenklade.

"Även om en blandar in den bedragna parten så ser man ganska ofta att den inte lyft ett finger för att göra sin del i att relationen ska fundera."

man kan ju gissa hur det går för din relation om din fru...
    Jag fick cancer, låg på sjukhuset en lång tid och genomgick tuffa behandlingar.
    Vet inte riktigt vad du vill säga. Men TS verkar ha förstått mitt resonemang om att det är komplext i alla fall. Och det är ju huvudsaken.
  • Anonym (M2)

Jag kan inte se hur hon skulle behöva ta något ansvar för det? Det blir ju inga konsekvenser som drabbar henne på det sättet och hon behöver inte bära något. Mannen däremot blev ju av med sitt äktenskap.

Men att ta ansvar för vad man ställt till om man nu kan uttrycka det så, skulle ju vara att man tvingades reparera skadorna och ställa allt till rätta. Det behöver ju varken mannen eller prasslet göra. Äktenskapet är alltjämt krossat.

molly50 skrev 2023-02-12 21:03:03 följande:
    Ja,soim jag skrev. Ta ansvar genom att inte upprepa samma misstag.
    Men du menar alltså att hon inte bär något som helst ansvar för sin handling?
  • Anonym (Exfrun)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2023-02-12 21:04:04 följande:
    Din man hade det säkert tufft och man ska vara försiktig med att döma. Men faktum kvarstår. Du fick inte det stöd du behövde och han var dessutom otrogen. Samt försökte skylla ifrån sig, skylla på kollegan. Hon verkar definitivt ha gått över gränsen, men lita på att ditt ex har friserat historien en del. Som du själv skrev, hon tvingade sig knappast på honom.

Förlåt, menade färdigbehandlad och utan symtom? Är det 10-årsgräns som gäller för att räknas som frisk?

I mitt fall sa dom 7 år med täta kontroller. Tror det var 5 år tidigare. Vet inte om jag räknas som frisk efter det eller om risken för återfall bara minskat så mycket att man inte behöver kontrolleras mer. Gissar på det sista.

Han skyllde nog inte ifrån sej. I början berättade han om henne och hennes försök till att ragga på honom. Jag var tvärsäker på att min man var helt ointresserad och aldrig skulle vara otrogen mot mej. Jag tyckte inte det var så stor grej och blev aldrig svartsjuk. Han slutade bara berätta om henne så jag trodde det var överstökat. När jag väl luskade ut det så erkände han.

• molly50
    Anonym (M2) skrev 2023-02-12 21:19:10 följande:

Jag kan inte se hur hon skulle behöva ta något ansvar för det? Det blir ju inga konsekvenser som drabbar henne på det sättet och hon behöver inte bära något. Mannen däremot blev ju av med sitt äktenskap.

Men att ta ansvar för vad man ställt till om man nu kan uttrycka det så, skulle ju vara att man tvingades reparera skadorna och ställa allt till rätta. Det behöver ju varken mannen eller prasslet göra. Äktenskapet är alltjämt krossat.

Ett ansvar för de val man gör har man väl oavsett om det drabbar någon annan eller inte.
    Och i det här fallet så drabbade det ju en annan kvinna och hennes barn.
    Men huvudansvaret för det bär naturligtvis TS man. 
    Men det är en jäkligt svinig handling att ragga på en gift man.
    I synnerhet när man vet att han är gift och att hans fru är allvarligt sjuk.
  • Anonym (Exfrun)
    Anonym (Känner igen) skrev 2023-02-12 21:00:53 följande:
    Tja, visst kan man säga så men det hjälper ju inte att älta det som varit. Jag ägnade mig åt mina barn och talade aldrig illa om deras mor inför dem.

Bra inställning. Har heller aldrig talat illa om deras far men dom har fått veta sanningen om varför vi skildes. Dom är så stora att dom efter en tid krävde ett svar. Dom köpte inte alla luddiga förklaringar dom fick. Dottern trodde att hon kanske hade något att göra med det och mådde rätt dåligt av det. Att vi slirade på sanningen stärkte bara henne i att hon nog gjort något fel, Så jag berättade. Att x legat med någon annan men inga detaljer kring det och så neutralt jag kunde. Frågor kring det hänvisade jag till deras far.

Hur har du gjort med alla barnens frågor. Har du berättat? 

• TL12
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2023-02-12 20:51:24 följande:
    Tråkigt att höra. Jag är glad att du är frisk.

Jag har en släkting som förlorade sin fru i cancer. 40 år gammal blev han änkling med en 5-årig dotter. Han har fått lite hjälp av släktingar och vänner, men skött det mesta själv. Hans dotter är nu i tonåren och har världens bästa pappa. Man klarar det om man måste. Fast tydligen inte alla, det är synd.
    om någon går bort har man inget alternativ
    tycker bara din jämförelse är sne vriden 
    den här gubben kanske är en grym farsa med sina barn , det framgår inte 
  • Anonym (I)
    molly50 skrev 2023-02-12 20:01:57 följande:
    Hon har ett ansvar för sina egna handlingar liksom TS man.
    Hon blev väl knappast tvingad att ragga på TS man. 
    För övrigt så håller jag med om att han borde ha satt stopp för det här innan det gick för långt. 
    Han bär ju såklart det största ansvaret för det som hände.
    Fast va? 

Vad har ansvar för sina egna handlingar med detta att göra? Hon var får vi förmoda singel. Så hon raggar på precis vem hon vill -oavsett om den personen är upptagen eller ej. Vad har ens tvingad att göra med detta? 

Han bär det ENDA ansvaret. Eftersom han var otrogen mot sin fru. Den kvinnan har 0 ansvar för det. Hon gör vad hon vill. Det är upp till TS man om han besvarar det.
Svar på tråden Vems ansvar är otrohet egentligen?