• Anonym (Exfrun)

Vems ansvar är otrohet egentligen?

Ja vem är egentligen den skyldige? 

Hade jag fått frågan för 10 år sedan hade jag tyckt att svaret var enkelt. Alltid enbart den som är gift eller är i ett förhållande. I dag efter att själv råkat ut för det vet jag inte. 

sammanfattning av det som drabbade mej. Gift i 20 år. 2 barn. Slutade med att mannen var otrogen med en kollega. Mannens dålig förklaring. Det var hon som la an på honom och var den drivande. ?Hon utnyttjade mej när jag var som svagast. Jag hade aldrig tagit steget?. På den sista punkten tror jag han har rätt, men jag är också helt säker på att hon inte våldtog honom. 

Anledningen till att mannen var svag. Jag lämnade över projektledandet för familjen till honom en period när mitt liv ställdes på ända. Han klarade inte den biten alls. Jag fick cancer, låg på sjukhuset en lång tid och genomgick tuffa behandlingar. Han fick sköta all markservice. Självklart kanske men han tyckte det var jobbigt, mer jobbigt än att jag var sjuk. På jobbet fanns hon. Jag har träffat henne i samband med personalfester eller när jag varit på hans jobb. Vi kände väl till varandra och hon vår familjs situation. Hon började dyka upp på min mans kontor och ville prata. Han  tyckte hon var jobbig och berättade under den tiden alltför mej. Samma på jobbfester. Hon sökte sej till honom var lite mer närgången än vad som var ok. Han berättade detta för mej också och var rätt arg över det. Det var väl därför jag aldrig såg signalerna.

Inte förrän jag blivit frisk. Efter jag anat misstankar kollade jag upp hans mejl i datorn. Där fanns allt. Från hennes inviter där han i början sa bestämt nej tills han ett år senare låg med henne. End of story. 

Jag har funderat mycket över vem som bär ansvaret. Naturligtvis han som är numera är min exman. Men hon. Som kände mej litegrann och våra barn ännu mer. Hon som visste att jag just då var ur spel och varför och ändå passade på att köra sitt fula spel. Är hon helt utan ansvar? Hon som förförde honom genom långt och träget övertalande. 

Har klurat på det här och vet inte svaret själv. 

Vad har ni för åsikter om vem som bär skulden? Berätta gärna era egna historier om ni har några.

• Svar på tråden Vems ansvar är otrohet egentligen?
  • Core

Gentemot dig har han det fulla ansvaret. Sedan om hon har något på sitt samvete gentemot honom eller nån annan, är inte din sak att döma.

Men som sagt, jag som make har ju alltid det fulla ansvaret att respektera min partner, även om det finns omständigheter runt om som gör det svårare 

• Anonym (Man)

Även partnern till den otrogne kan vara delansvarig även om den otrogne alltid bär huvudansvaret. 

• molly50
    Anonym (M2) skrev 2023-02-13 13:03:19 följande:
    Men som sagt oavsett vad hon visste så hur skulle hon behöva ta något ansvar? Du svarar inte på det. Ska hon hjälpa frun hitta en ny man, kompensera henne ekonomiskt eller någonting annat? Hur?
    Men vad är det du inte förstår?
    Hon har enbart ansvar för sina egna handlingar. Inte för TS mans eller någon annans.
    Likaväl som att du har ansvar för de saker du gör.
    Så skulle TS t ex ha hört av sig till henne så skulle hon ha kunnat stå för det hon har gjort och be om ursäkt.
    Även om det inte skulle ha varit till någon hjälp för TS. 
  • Anonym (Exfrun)
    Anonym (Thomas) skrev 2023-02-13 10:06:10 följande:
    Nu ska jag inte kapa tråden :)

Men min fru är en jättebra mamma. Som föräldrar är vi ett bra team och barnen skulle må sämre om vi delade oss och tvingade in dem i två lägenheter istället för att bo kvarblev leka med alla vänner på gatan. Vi är inte osams jag och frun. Men jag håller på att kvävas helt klart.

Jag kommer lämna. Men barnen behöver bli större. 

Njä tror inte kollegan ser mig som en potentiell framtida partner. Ska inte hoppas för mycket där. Också bättre att jag lämnar min fru som singel än att bryta pga av att jag träffat någon annan- då ses jag som mindre svin i sammanhanget.

Frågan är om det finns något bra läge. När barnen är större kommer tonåren med allt det innebär. Sen gymnasiet där dom ska prestera och få bra betyg för eventuella studier? och sen ?

Jag tror att man gör sina barn en björntjänst om man stannar kvar bara för deras skull. Tror inget barn vill vara skulden till arten förälder stannat kvar för deras skull. 

• Anonym (.)

Vi bär ju alltid ansvar för våra egna handlingar.

Det gäller väl allt vi gör som vuxna individer, oavsett vad det gäller. Behandlar vi medvetet andra som skit är det vårt eget ansvar att vi gör det. Det går ju inte att komma undan den biten och gömma sig bakom att det minsann var mannen som var otrogen. Sen allt det där med att man minsann har rätt att ragga på vem man vill som singel och bla bla- ja det har man absolut, men det är ändå man själv som är ansvarig för vem man väljer att rikta in sig på. 
    Ansvaret för att det väl blev en otrohet i slutänden måste väl dock ligga på mannen. Hon är bara ansvarig för sin del - dvs att hon medvetet raggade på någon som var upptagen. 

• Anonym (Minmi)
    Anonym (M2) skrev 2023-02-13 13:03:19 följande:
    Men som sagt oavsett vad hon visste så hur skulle hon behöva ta något ansvar? Du svarar inte på det. Ska hon hjälpa frun hitta en ny man, kompensera henne ekonomiskt eller någonting annat? Hur?
    Menar du att hon inte har ansvar för sitt eget handlande?

Hon har inte ansvar för någon annan, men sitt eget handlande är det bara hon som kan ansvara för, och det är att hon låg med en upptagen man. Varför är det någon annans ansvar, hon blev väl inte tvingad?

Sedan ska hon naturligtvis inte göra något nu, såvida hon inte vill be om ursäkt, vilket jag tvivlar på. Hennes handlingar säger allt.
  • Aviga
    Anonym (Exfrun) skrev 2023-02-13 15:40:50 följande:

Frågan är om det finns något bra läge. När barnen är större kommer tonåren med allt det innebär. Sen gymnasiet där dom ska prestera och få bra betyg för eventuella studier? och sen ?

Jag tror att man gör sina barn en björntjänst om man stannar kvar bara för deras skull. Tror inget barn vill vara skulden till arten förälder stannat kvar för deras skull. 

Naturligtvis ska man inte skuldbelägga barnen, Om man beslutar sig för att stanna kvar i ett förhållande så måste det vara för familjens skull. Man kan mycket väl vara en familj fastän den romantiska kärleken tagit slut. 
  • Anonym (BT)
    Anonym (Exfrun) skrev 2023-02-12 15:46:22 följande:

Vad har ni för åsikter om vem som bär skulden? Berätta gärna era egna historier om ni har några.

Han var otrogen, men hon var definitivt inte oskyldig.

Hade vi pratat juridik så borde hon dömts för uppvigling, anstiftan eller medskyldig eller något.
  • Anonym (BT)
    Anonym (Man) skrev 2023-02-13 15:33:22 följande:

Även partnern till den otrogne kan vara delansvarig även om den otrogne alltid bär huvudansvaret. 

Menar du älskarinnan/älskaren eller den bedragne?
  • Aviga
    Anonym (Minmi) skrev 2023-02-13 16:15:07 följande:
    Menar du att hon inte har ansvar för sitt eget handlande?

Hon har inte ansvar för någon annan, men sitt eget handlande är det bara hon som kan ansvara för, och det är att hon låg med en upptagen man. Varför är det någon annans ansvar, hon blev väl inte tvingad?

Sedan ska hon naturligtvis inte göra något nu, såvida hon inte vill be om ursäkt, vilket jag tvivlar på. Hennes handlingar säger allt.
    Förstår inte riktigt resonemanget. Ansvaret ligger ju självklart på den som väljer att vara otrogen.  När det gäller den som hen varit otrogen med mår säkert inte särskilt gott och har samvetsförebråelser över vad som hänt.  Så lämna henne utanför det här
Svar på tråden Vems ansvar är otrohet egentligen?