• Anonym (Exfrun)

Vems ansvar är otrohet egentligen?

Ja vem är egentligen den skyldige? 

Hade jag fått frågan för 10 år sedan hade jag tyckt att svaret var enkelt. Alltid enbart den som är gift eller är i ett förhållande. I dag efter att själv råkat ut för det vet jag inte. 

sammanfattning av det som drabbade mej. Gift i 20 år. 2 barn. Slutade med att mannen var otrogen med en kollega. Mannens dålig förklaring. Det var hon som la an på honom och var den drivande. ?Hon utnyttjade mej när jag var som svagast. Jag hade aldrig tagit steget?. På den sista punkten tror jag han har rätt, men jag är också helt säker på att hon inte våldtog honom. 

Anledningen till att mannen var svag. Jag lämnade över projektledandet för familjen till honom en period när mitt liv ställdes på ända. Han klarade inte den biten alls. Jag fick cancer, låg på sjukhuset en lång tid och genomgick tuffa behandlingar. Han fick sköta all markservice. Självklart kanske men han tyckte det var jobbigt, mer jobbigt än att jag var sjuk. På jobbet fanns hon. Jag har träffat henne i samband med personalfester eller när jag varit på hans jobb. Vi kände väl till varandra och hon vår familjs situation. Hon började dyka upp på min mans kontor och ville prata. Han  tyckte hon var jobbig och berättade under den tiden alltför mej. Samma på jobbfester. Hon sökte sej till honom var lite mer närgången än vad som var ok. Han berättade detta för mej också och var rätt arg över det. Det var väl därför jag aldrig såg signalerna.

Inte förrän jag blivit frisk. Efter jag anat misstankar kollade jag upp hans mejl i datorn. Där fanns allt. Från hennes inviter där han i början sa bestämt nej tills han ett år senare låg med henne. End of story. 

Jag har funderat mycket över vem som bär ansvaret. Naturligtvis han som är numera är min exman. Men hon. Som kände mej litegrann och våra barn ännu mer. Hon som visste att jag just då var ur spel och varför och ändå passade på att köra sitt fula spel. Är hon helt utan ansvar? Hon som förförde honom genom långt och träget övertalande. 

Har klurat på det här och vet inte svaret själv. 

Vad har ni för åsikter om vem som bär skulden? Berätta gärna era egna historier om ni har några.

• Svar på tråden Vems ansvar är otrohet egentligen?
  • Mimosa86

Jag tycker man har ansvar för sitt och sina. Sen kan en person bete sig som ett as (kvinnan du beskriver) det kan vara svårt att förstå hur man kan agera så kallsint. Men i slutändan var det hans agerande som krossade er. För han kunde ha sagt nej. Och då hade detta aldrig hänt. Inte ens om hon så paraderade naken framför honom. Han gjorde inte det, inte ens i en period där du behövde honom som mest. 

Båda betedde sig svinigt men han var den som inte vårdade sin familj i slutändan.

• Anonym (Enkelt)

Ansvaret ligger på de som var med varandra, dvs båda två samtidigt. Iaf aldrig den partner som blev bedragen.

• Anonym (Bengt-Åke)

I traditionell syn på könsroller så ses mannens sexualitet som en okuvlig naturkraft. Han "måste tömma sig". Tänk på advokaternas försvarstal i våldtäktsmål där de ifrågasätter hur hon har klätt sig och betett sig. Det är alltså hon som lockat honom, då får hon skylla sig själv. 

Jag skulle ge mannen 100 procent av skulden, och älskarinnan 10 procent.

• Anonym (Thomas)

jag har varit otrogen?  Men saken är att jag mår inte så bra i relationen. Min fru prioriterar allt framför mig och vår intimitet. Vi har inte legat på 4år nu. Känns som livet är slut på något sätt. Otroligt frustrerad. Vill inte skiljas då vi bor i storstan och ingen av oss har råd med hus själva trots att vi båda är höginkomsttagare. Vi har barn och jag skulle inte klarar att vara utan dem halva tiden. De är det bästa här i livet.

Men när det hände? yngre kvinnlig kollega som såg mig. Där jag för första gången på flera år fångat en kvinnas uppmärksamhet och känna hennes attraktion till mig. Det var nästan hypnotiserande. Att ännu en gång få känna sig speciell och åtrådd, att få omfamnas, kyssas, älska och sova i varandras famn. Fan under en kväll och natt var jag i himmelriket. Trodde aldrig jag skulle få uppleva det igen?

Men ett svin är jag. Ett jävla svin mot min familj. Men jag kan inte ångra det? men hon jag var med bär inte ansvar mot min familj. Mitt val och ansvar. Hade jag varit lyckligare eller mått bra hade aldrig detta skett. Så jag anser också att min fru är medskyldiga till detta då jag framfört att jag mår piss av denna syskonrelationen till liv och hon vill inte ens prata om det..

Med det sagt inte att jämföra med din situation. Du fick cancer och han gnällde över hushåll och barn. Det
     är bra vekt

• Anonym (Kvinna...)

Jag ser- och har alltid sett båda som skyldiga så länge älskaren/älskarinnan vet om att personen är upptagen.

Den som aldrig är skyldig är den bedragne så du "Thomas",  dig hade jag aldrig mer tittat på. Vidrigt!!!

• Tecum
    Anonym (Thomas) skrev 2023-02-12 16:10:04 följande:
    jag har varit otrogen  Men saken är att jag mår inte så bra i relationen. Min fru prioriterar allt framför mig och vår intimitet. Vi har inte legat på 4år nu. Känns som livet är slut på något sätt. Otroligt frustrerad. Vill inte skiljas då vi bor i storstan och ingen av oss har råd med hus själva trots att vi båda är höginkomsttagare. Vi har barn och jag skulle inte klarar att vara utan dem halva tiden. De är det bästa här i livet.

Men när det hände yngre kvinnlig kollega som såg mig. Där jag för första gången på flera år fångat en kvinnas uppmärksamhet och känna hennes attraktion till mig. Det var nästan hypnotiserande. Att ännu en gång få känna sig speciell och åtrådd, att få omfamnas, kyssas, älska och sova i varandras famn. Fan under en kväll och natt var jag i himmelriket. Trodde aldrig jag skulle få uppleva det igen

Men ett svin är jag. Ett jävla svin mot min familj. Men jag kan inte ångra det men hon jag var med bär inte ansvar mot min familj. Mitt val och ansvar. Hade jag varit lyckligare eller mått bra hade aldrig detta skett. Så jag anser också att min fru är medskyldiga till detta då jag framfört att jag mår piss av denna syskonrelationen till liv och hon vill inte ens prata om det..

Med det sagt inte att jämföra med din situation. Du fick cancer och han gnällde över hushåll och barn. Det
     är bra vekt
    Du är inget svin. Men du borde lämna din kärlekslösa fru och satsa på kollegan, eller någon annan som älskar dig. Varför ska du ta en massa ansvar för att hålla ihop familj och relation när hon inte gör det? 
  • Tecum
    Anonym (Enkelt) skrev 2023-02-12 15:59:46 följande:
    Ansvaret ligger på de som var med varandra, dvs båda två samtidigt. Iaf aldrig den partner som blev bedragen.
    Fel, ett stort ansvar kan ligga på partnern. Det är inte fallet i TS` inlägg men i andra sammanhang. Om partnern inte visar kärlek, prioriterar allt och alla  utom sin partner, inte vill ha sex, grälar och klagar, är illojal och snackar skit bakom ryggen, då förtjänar vederbörande att bli bedragen! Det är att driva partnern i armarna på någon annan och hen får skylla sig själv.
  • Aviga
    Anonym (Exfrun) skrev 2023-02-12 15:46:22 följande:
    Vems ansvar är otrohet egentligen?

Ja vem är egentligen den skyldige? 

Hade jag fått frågan för 10 år sedan hade jag tyckt att svaret var enkelt. Alltid enbart den som är gift eller är i ett förhållande. I dag efter att själv råkat ut för det vet jag inte. 

sammanfattning av det som drabbade mej. Gift i 20 år. 2 barn. Slutade med att mannen var otrogen med en kollega. Mannens dålig förklaring. Det var hon som la an på honom och var den drivande. ?Hon utnyttjade mej när jag var som svagast. Jag hade aldrig tagit steget?. På den sista punkten tror jag han har rätt, men jag är också helt säker på att hon inte våldtog honom. 

Anledningen till att mannen var svag. Jag lämnade över projektledandet för familjen till honom en period när mitt liv ställdes på ända. Han klarade inte den biten alls. Jag fick cancer, låg på sjukhuset en lång tid och genomgick tuffa behandlingar. Han fick sköta all markservice. Självklart kanske men han tyckte det var jobbigt, mer jobbigt än att jag var sjuk. På jobbet fanns hon. Jag har träffat henne i samband med personalfester eller när jag varit på hans jobb. Vi kände väl till varandra och hon vår familjs situation. Hon började dyka upp på min mans kontor och ville prata. Han  tyckte hon var jobbig och berättade under den tiden alltför mej. Samma på jobbfester. Hon sökte sej till honom var lite mer närgången än vad som var ok. Han berättade detta för mej också och var rätt arg över det. Det var väl därför jag aldrig såg signalerna.

Inte förrän jag blivit frisk. Efter jag anat misstankar kollade jag upp hans mejl i datorn. Där fanns allt. Från hennes inviter där han i början sa bestämt nej tills han ett år senare låg med henne. End of story. 

Jag har funderat mycket över vem som bär ansvaret. Naturligtvis han som är numera är min exman. Men hon. Som kände mej litegrann och våra barn ännu mer. Hon som visste att jag just då var ur spel och varför och ändå passade på att köra sitt fula spel. Är hon helt utan ansvar? Hon som förförde honom genom långt och träget övertalande. 

Har klurat på det här och vet inte svaret själv. 

Vad har ni för åsikter om vem som bär skulden? Berätta gärna era egna historier om ni har några.

Ibland är det kanske helt enkelt LIVET som kommit emellan. Du skriver om att du lämnade över "projektet Familjen" drabbades av sjukdom mm.

Detta är situationer som är väldigt påfrestande i relationer. 
    En del av oss klarar av det andra inte,  Att i efterhand utse en syndabock är omöjligt. 

Om jag inte tagit det där jobbet
    Om jag inte blivit sjuk
    Om den där kollegan till min partner funnits
    mm
  • Tukt

Jag tycker otrohet är ett utomordentligt exempel på att saker inte kan vara så förenklade att en ställer upp saker i skuld och oskuld. Det finns totalt för många parametrar och det handlar mer om grader av skuld och ansvar, än att det är en som är boven i dramat.
    Även om en blandar in den bedragna parten så ser man ganska ofta att den inte lyft ett finger för att göra sin del i att relationen ska fundera. Det gör den inte till ansvarig för otroheten, men den kan ha bidragit till en situation som underlättat att otrohet kan uppstå.

• Anonym (nnn-k)

Alla ansvarar för sitt eget beteende gentemot sina medmänniskor. De som ligger med upptagna personer eller är otrogna är lika illa anser jag. 

Jag vill kunna se mig i spegeln och veta att jag inte medvetet gjort en annan människa illa. 

Och ja, jag har varit i situationen att det har varit dåligt på hemmaplan, så pass att skilsmässan hängde i luften samtidigt som en attraktiv och rolig man visade intresse och uppmärksammade mig på det vis jag önskade att min man gjorde. 

Men, enligt mig så gör man klart allt i en relation innan man inleder en annan så jag valde att undvika den mannen så mycket jag kunde (han jobbade på mitt jobb så det gick inte att helt undvika honom) och jag och maken lyckades reda ut vårt och är fortfarande gifta och blev lyckliga igen. 

Svar på tråden Vems ansvar är otrohet egentligen?