• Anonym (Exfrun)

Vems ansvar är otrohet egentligen?

Ja vem är egentligen den skyldige? 

Hade jag fått frågan för 10 år sedan hade jag tyckt att svaret var enkelt. Alltid enbart den som är gift eller är i ett förhållande. I dag efter att själv råkat ut för det vet jag inte. 

sammanfattning av det som drabbade mej. Gift i 20 år. 2 barn. Slutade med att mannen var otrogen med en kollega. Mannens dålig förklaring. Det var hon som la an på honom och var den drivande. ?Hon utnyttjade mej när jag var som svagast. Jag hade aldrig tagit steget?. På den sista punkten tror jag han har rätt, men jag är också helt säker på att hon inte våldtog honom. 

Anledningen till att mannen var svag. Jag lämnade över projektledandet för familjen till honom en period när mitt liv ställdes på ända. Han klarade inte den biten alls. Jag fick cancer, låg på sjukhuset en lång tid och genomgick tuffa behandlingar. Han fick sköta all markservice. Självklart kanske men han tyckte det var jobbigt, mer jobbigt än att jag var sjuk. På jobbet fanns hon. Jag har träffat henne i samband med personalfester eller när jag varit på hans jobb. Vi kände väl till varandra och hon vår familjs situation. Hon började dyka upp på min mans kontor och ville prata. Han  tyckte hon var jobbig och berättade under den tiden alltför mej. Samma på jobbfester. Hon sökte sej till honom var lite mer närgången än vad som var ok. Han berättade detta för mej också och var rätt arg över det. Det var väl därför jag aldrig såg signalerna.

Inte förrän jag blivit frisk. Efter jag anat misstankar kollade jag upp hans mejl i datorn. Där fanns allt. Från hennes inviter där han i början sa bestämt nej tills han ett år senare låg med henne. End of story. 

Jag har funderat mycket över vem som bär ansvaret. Naturligtvis han som är numera är min exman. Men hon. Som kände mej litegrann och våra barn ännu mer. Hon som visste att jag just då var ur spel och varför och ändå passade på att köra sitt fula spel. Är hon helt utan ansvar? Hon som förförde honom genom långt och träget övertalande. 

Har klurat på det här och vet inte svaret själv. 

Vad har ni för åsikter om vem som bär skulden? Berätta gärna era egna historier om ni har några.

• Svar på tråden Vems ansvar är otrohet egentligen?
  • molly50
    Anonym (M2) skrev 2023-02-12 20:28:44 följande:
    Men nu valde hon det och det är gjort, så hur ska hon ta ansvar för sina handlingar som redan är utförda var min fråga.
    Hon kan ju tänka sig för i fortsättningen och ragga på singelmän.
  • Anonym (Exfrun)
    Anonym (M2) skrev 2023-02-12 20:27:44 följande:
    Så du hade sluppit honom ändå, vid den tidpunkten? 
    Jag hade troligtvis lämnat honom ja, Han var ingen trevlig person under min sjukdomstid. Det går ju aldrig säkert att veta så här i efterhand. Kanske hade vi kunnat reda upp det. Eller inte. Jag vet inte. Jag fattar ju att han också levde under hård press och att mycket vilade på honom. Men efter otroheten var det över från min sida. 
  • Anonym (Tvillingmorsan)

TS, spelar det någon roll vem som bär ansvaret? Otrohet är otrohet. Hjälper det läkningsprocessen att kunna lägga delar av skulden någon annanstans?

Självklart betedde sig kollegan oerhört svinigt, men huvudansvaret ligger på ditt ex. Även om han befann sig i en livskris, det gjorde ni väl allihop. Men ditt ex verkar ha haft andra brister också. När det verkligen gällde, klarade han inte att steppa upp. Som han borde ha gjort, som många ensamstående kvinnor gör, även när det stormar.

Han var i praktiken ensamstående ett tag men klarade inte av det. Inte nog med att han var otrogen, du fick inte heller det stöd du behövde under det som måste ha varit den tuffaste perioden i ditt liv. Jag menar inte att ditt ex skulle ha skött allt perfekt, men någorlunda, som du själv skrev. 

• Anonym (Exfrun)
    Anonym (Känner igen) skrev 2023-02-12 20:18:53 följande:

Jag känner väl igen din historia. Min är liknande, om än givetvis inte identisk. Likheterna är i alla fall stora.

Skillnaderna också: Det föll mig aldrig in att ens tänka på att vara otrogen, jag slet ut mig i hopp om att hustrun skulle tillfriskna. Jodå, det gjorde hon så småningom och började genast leta efter en ny karl... Så där var det omvända roller!

För att svara på frågan: Den huvudansvarige är förstås den om är gift och inte kan låta bli att ligga med andra. Däremot är den andra parten inte oskyldig om den känner till att den man lägger an på redan är upptagen.

Jag känner väl igen din historia. Min är liknande, om än givetvis inte identisk. Likheterna är i alla fall stora.

Skillnaderna också: Det föll mig aldrig in att ens tänka på att vara otrogen, jag slet ut mig i hopp om att hustrun skulle tillfriskna. Jodå, det gjorde hon så småningom och började genast leta efter en ny karl... Så där var det omvända roller!

För att svara på frågan: Den huvudansvarige är förstås den om är gift och inte kan låta bli att ligga med andra. Däremot är den andra parten inte oskyldig om den känner till att den man lägger an på redan är upptagen.

Tråkigt att det gick samma väg för dej. Kände du dej inte utbyttjad som blev lämnad när hon blev frisk?
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Exfrun) skrev 2023-02-12 20:41:25 följande:
    Jag hade troligtvis lämnat honom ja, Han var ingen trevlig person under min sjukdomstid. Det går ju aldrig säkert att veta så här i efterhand. Kanske hade vi kunnat reda upp det. Eller inte. Jag vet inte. Jag fattar ju att han också levde under hård press och att mycket vilade på honom. Men efter otroheten var det över från min sida. 
    Tråkigt att höra. Jag är glad att du är frisk.

Jag har en släkting som förlorade sin fru i cancer. 40 år gammal blev han änkling med en 5-årig dotter. Han har fått lite hjälp av släktingar och vänner, men skött det mesta själv. Hans dotter är nu i tonåren och har världens bästa pappa. Man klarar det om man måste. Fast tydligen inte alla, det är synd.
  • Anonym (Exfrun)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2023-02-12 20:42:56 följande:

TS, spelar det någon roll vem som bär ansvaret? Otrohet är otrohet. Hjälper det läkningsprocessen att kunna lägga delar av skulden någon annanstans?

Självklart betedde sig kollegan oerhört svinigt, men huvudansvaret ligger på ditt ex. Även om han befann sig i en livskris, det gjorde ni väl allihop. Men ditt ex verkar ha haft andra brister också. När det verkligen gällde, klarade han inte att steppa upp. Som han borde ha gjort, som många ensamstående kvinnor gör, även när det stormar.

Han var i praktiken ensamstående ett tag men klarade inte av det. Inte nog med att han var otrogen, du fick inte heller det stöd du behövde under det som måste ha varit den tuffaste perioden i ditt liv. Jag menar inte att ditt ex skulle ha skött allt perfekt, men någorlunda, som du själv skrev. 

Nej kanske inte spelar någon roll egentligen vem som bär ansvar. Det var min man som gjorde det mot mej. Ingen annan.

Läker helt gör man kanske aldrig, men jag har kommit till den punkten att jag accepterat att det blev som det blev och är ok med det.    Vill absolut inte ha tillbaka min exman och har för länge sen kommit över det stadiet när jag önskade att han råkade ut för hemska saker. 

Om henne tycker jag inte så mycket hellre. Kanske lite synd om henne som kände behov av att ragga upp en gift man. 

Jag är nog mest nyfiken på hur det kunde hända Och höra andras historier och deras teorier om varför det blev som det blev.

• Anonym (M2)
    Anonym (Exfrun) skrev 2023-02-12 20:41:25 följande:
    Så det finns alltså en möjlighet att utan otroheten ägt rum att du hade stannat med honom? Då hade du ju slösat mer av ditt liv på honom om du när du som du skrev inser vem han är när du är gammal.
  • Anonym (Exfrun)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2023-02-12 20:51:24 följande:
    Tråkigt att höra. Jag är glad att du är frisk.

Jag har en släkting som förlorade sin fru i cancer. 40 år gammal blev han änkling med en 5-årig dotter. Han har fått lite hjälp av släktingar och vänner, men skött det mesta själv. Hans dotter är nu i tonåren och har världens bästa pappa. Man klarar det om man måste. Fast tydligen inte alla, det är synd.

Man kanske inte är en dålig människa för att man inte klarar sånt här. Antagligen inte. Det är lätt att sitta utifrån och döma. Mitt ex klarade det inte och jag gjorde valet att inte fortsätta leva med honom efter att ha sett hur han hanterade allt. Någon annan hade kanske valt annorlunda.

Friskförklarad blir jag inte förrän om 7 år. 

• Anonym (M2)
    molly50 skrev 2023-02-12 20:34:49 följande:
    Hon kan ju tänka sig för i fortsättningen och ragga på singelmän.
    Men det måste hon inte. Så hur menar du att hon får ta ansvar? Det behöver hon ju inte alls göra.
  • Anonym (Känner igen)
    Anonym (Exfrun) skrev 2023-02-12 20:45:52 följande:

Tråkigt att det gick samma väg för dej. Kände du dej inte utbyttjad som blev lämnad när hon blev frisk?
    Tja, visst kan man säga så men det hjälper ju inte att älta det som varit. Jag ägnade mig åt mina barn och talade aldrig illa om deras mor inför dem.
Svar på tråden Vems ansvar är otrohet egentligen?