Inlägg från: Anonym (Tvillingmorsan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Vems ansvar är otrohet egentligen?

TS, spelar det någon roll vem som bär ansvaret? Otrohet är otrohet. Hjälper det läkningsprocessen att kunna lägga delar av skulden någon annanstans?

Självklart betedde sig kollegan oerhört svinigt, men huvudansvaret ligger på ditt ex. Även om han befann sig i en livskris, det gjorde ni väl allihop. Men ditt ex verkar ha haft andra brister också. När det verkligen gällde, klarade han inte att steppa upp. Som han borde ha gjort, som många ensamstående kvinnor gör, även när det stormar.

Han var i praktiken ensamstående ett tag men klarade inte av det. Inte nog med att han var otrogen, du fick inte heller det stöd du behövde under det som måste ha varit den tuffaste perioden i ditt liv. Jag menar inte att ditt ex skulle ha skött allt perfekt, men någorlunda, som du själv skrev. 

Anonym (Exfrun) skrev 2023-02-12 20:41:25 följande:
    Jag hade troligtvis lämnat honom ja, Han var ingen trevlig person under min sjukdomstid. Det går ju aldrig säkert att veta så här i efterhand. Kanske hade vi kunnat reda upp det. Eller inte. Jag vet inte. Jag fattar ju att han också levde under hård press och att mycket vilade på honom. Men efter otroheten var det över från min sida. 
    Tråkigt att höra. Jag är glad att du är frisk.

Jag har en släkting som förlorade sin fru i cancer. 40 år gammal blev han änkling med en 5-årig dotter. Han har fått lite hjälp av släktingar och vänner, men skött det mesta själv. Hans dotter är nu i tonåren och har världens bästa pappa. Man klarar det om man måste. Fast tydligen inte alla, det är synd.
    Anonym (Exfrun) skrev 2023-02-12 20:58:50 följande:

Man kanske inte är en dålig människa för att man inte klarar sånt här. Antagligen inte. Det är lätt att sitta utifrån och döma. Mitt ex klarade det inte och jag gjorde valet att inte fortsätta leva med honom efter att ha sett hur han hanterade allt. Någon annan hade kanske valt annorlunda.

Friskförklarad blir jag inte förrän om 7 år. 

Din man hade det säkert tufft och man ska vara försiktig med att döma. Men faktum kvarstår. Du fick inte det stöd du behövde och han var dessutom otrogen. Samt försökte skylla ifrån sig, skylla på kollegan. Hon verkar definitivt ha gått över gränsen, men lita på att ditt ex har friserat historien en del. Som du själv skrev, hon tvingade sig knappast på honom.

Förlåt, menade färdigbehandlad och utan symtom? Är det 10-årsgräns som gäller för att räknas som frisk?

Älskarinnan har inte ansvar för mannens otrohet, men man kan ju fortfarande tycka att hon gjorde moraliskt fel.

Svar på tråden Vems ansvar är otrohet egentligen?