• molly50

Vems ansvar är otrohet egentligen?

Anonym (Exfrun) skrev 2023-02-12 17:06:18 följande:

Jag kanske på någon punkt är medskyldig också. Inte till att jag blev sjuk men till hur min man kände sej. Så här i efterhand kan jag nog se att han inte fick direkt något fokus från mej under den här perioden. Jag tog nog bara för givet att han skulle kavla upp armarna och bara köra på med det som behövde göras och sätta sej själv åt sidan ett tag. Någonstans  visste jag väl också att han nog inte var kapabel till det, men jag trodde väl ändå att vid ett sånt här läge så skulle han bara bita ihop och göra det. Så här med facit i hand är jag nog mest besviken på att han inte fixade den biten. 

Jag tycker inte du ska klandra dig själv. Du hade fullt fokus på att kämpa för ditt tillfrisknande.
    Då kan man inte som partner förvänta sig att du ska ha energi att ta hand om markservicen hemma eller att du ska orka ge honom uppmärksamhet och närhet.
    Man måste då kunna sätta sig själv i andrahand för ett tag.
    Till syvende och sist så var det ändå han som gjorde valet att vara otrogen istället för att prata om det han tyckte var jobbigt.
    Även den andra kvinnan gjorde fel här som var på honom trots att hon vet om dig och den situation du befann dig i. 
    Så jag tycker att båda har gjort fel här.
    Men klandra inte dig själv. 
  • molly50
    Anonym (Exfrun) skrev 2023-02-12 17:44:41 följande:

Jag klandrar inte mej själv för det, men ser det som en del i förklaringen att det som hände hände. 

Nu med ett par års avstånd till allt är jag inte ens arg på honom längre. Ser han mest som svag och patetisk som inte klarade av att finnas för mej när jag blev sjuk. Ser det lite som att jag kanske drog en vinstlott också. Han visade vad han går för i skarpt läge och det är definitivt inte en sån man jag vill bli gammal ihop med.

Ja,det kan säkert vara en förklaring. Men det är ingen ursäkt.
    Han är ansvarig för sina egna handlingar och de val han gör.
    Likaså den andra kvinnan.

Ja,du verkar ha rätt inställning.
  • molly50
    Anonym (I) skrev 2023-02-12 18:22:06 följande:

Ja. Hon bär inget ansvar. Hon har inga skyldigheter mot din familj. Endast din man. Man tackar nej, blockar, pratar med sin chef/facket om personen ej lägger av. Eller byter jobb. Dvs om man bryr sig om sin familj. 

Hon har ett ansvar för sina egna handlingar liksom TS man.
    Hon blev väl knappast tvingad att ragga på TS man. 
    För övrigt så håller jag med om att han borde ha satt stopp för det här innan det gick för långt. 
    Han bär ju såklart det största ansvaret för det som hände.
  • molly50
    Anonym (M2) skrev 2023-02-12 20:12:07 följande:
    Hur ska hon ta ansvar för det?
    För sina egna handlingar? Hon kunde ju t ex ha valt att inte ragga på TS man.
    Men hon gjorde ändå det valet och det ansvaret är hennes.
    Som med alla andra val man gör här i livet. 
  • molly50
    Anonym (M2) skrev 2023-02-12 20:28:44 följande:
    Men nu valde hon det och det är gjort, så hur ska hon ta ansvar för sina handlingar som redan är utförda var min fråga.
    Hon kan ju tänka sig för i fortsättningen och ragga på singelmän.
  • molly50
    Anonym (M2) skrev 2023-02-12 21:00:00 följande:
    Men det måste hon inte. Så hur menar du att hon får ta ansvar? Det behöver hon ju inte alls göra.
    Ja,soim jag skrev. Ta ansvar genom att inte upprepa samma misstag.
    Men du menar alltså att hon inte bär något som helst ansvar för sin handling?
  • molly50
    Anonym (M2) skrev 2023-02-12 21:19:10 följande:

Jag kan inte se hur hon skulle behöva ta något ansvar för det? Det blir ju inga konsekvenser som drabbar henne på det sättet och hon behöver inte bära något. Mannen däremot blev ju av med sitt äktenskap.

Men att ta ansvar för vad man ställt till om man nu kan uttrycka det så, skulle ju vara att man tvingades reparera skadorna och ställa allt till rätta. Det behöver ju varken mannen eller prasslet göra. Äktenskapet är alltjämt krossat.

Ett ansvar för de val man gör har man väl oavsett om det drabbar någon annan eller inte.
    Och i det här fallet så drabbade det ju en annan kvinna och hennes barn.
    Men huvudansvaret för det bär naturligtvis TS man. 
    Men det är en jäkligt svinig handling att ragga på en gift man.
    I synnerhet när man vet att han är gift och att hans fru är allvarligt sjuk.
  • molly50
    Anonym (I) skrev 2023-02-12 23:15:37 följande:
    Fast va? 

Vad har ansvar för sina egna handlingar med detta att göra? Hon var får vi förmoda singel. Så hon raggar på precis vem hon vill -oavsett om den personen är upptagen eller ej. Vad har ens tvingad att göra med detta? 

Han bär det ENDA ansvaret. Eftersom han var otrogen mot sin fru. Den kvinnan har 0 ansvar för det. Hon gör vad hon vill. Det är upp till TS man om han besvarar det.
    Ja,som jag skrev så bär ju han såklart huvudansvaret.
    Men jag tycker inte att man är helt oskyldig när man raggar på någon annans partner,fullt medveten om att h*n är upptagen.
    I synnerhet inte när man dessutom vet att partnern är allvarligt sjuk.
    Man är väl alltid ansvarig för sina egna handlingar oavsett om det drabbar någon annan eller ej. 
  • molly50
    Anonym (M2) skrev 2023-02-13 00:30:43 följande:
    Mu vet jag inte om det framgått att prasslet visste att frun var allvarligt sjuk, eller ens att han hade en fru. Men oavsett det så behöver hon ju inte ta något ansvar alls, hur skulle det gå till? Betala deras parterapi så de kan lappa ihop äktenskapet? Enda är väl att hon får ta ansvar för sig själv. Ansvaret att se till att ta sig till läkare om hennes handlingar lett till könssjukdomar, till exempel. Något annat ansvar har hon inte.
    Jo,hon visste om TS och hennes tilstånd.

Ja,hon har ansvaret för sig själv och sina egna handlingar. Det är ju det jag har skrivit hela tiden.
    Det var hennes eget val att ragga på TS man. Det ansvaret är ingen annans. 
  • molly50
    Anonym (M2) skrev 2023-02-13 13:03:19 följande:
    Men som sagt oavsett vad hon visste så hur skulle hon behöva ta något ansvar? Du svarar inte på det. Ska hon hjälpa frun hitta en ny man, kompensera henne ekonomiskt eller någonting annat? Hur?
    Men vad är det du inte förstår?
    Hon har enbart ansvar för sina egna handlingar. Inte för TS mans eller någon annans.
    Likaväl som att du har ansvar för de saker du gör.
    Så skulle TS t ex ha hört av sig till henne så skulle hon ha kunnat stå för det hon har gjort och be om ursäkt.
    Även om det inte skulle ha varit till någon hjälp för TS. 
Svar på tråden Vems ansvar är otrohet egentligen?