• Anonym (Lila)

Vems ansvar är otrohet egentligen?

Jag och de flesta med mig verkar ha samma åsikt om vem om är skyldig som redan de gamla landskapslagarna: Enkelt hor, båda skyldiga men den gifta parten straffas hårdare.
    Däremot verkar jag vara i minoritet som anser att det fortfarande ska vara straffbart. Ironiskt är det extremt mycket lättare att bevisa idag än när det var faktiskt var straffbart, och lättare att bevisa än många andra brott som också är straffbara idag är det också. Lämpligt straff för den gifta parten tycker jag borde vara skadestånd, förslagsvis i form av dagsböter, eller möjligen att man inte får hela sin halva med ur boet i skilsmässan. Skadestånd för den ogifta, men kanske färre dagsböter.

• Anonym (Lila)
    Anonym (Exfrun) skrev 2023-02-14 14:52:28 följande:

Jag menade inte att man ska skuldbelägga barnen. Jag tror om barnen listar ut eller få reda på i vuxen ålder att en av föräldrarna stannat kvar i äktenskapet bara för barnens skull känner man som barn skuld . Jag skulle bli  besviken på mina föräldrar om jag fått höra något sånt i vuxen ålder. 

Jaså, jag är inte det minsta besviken på att mina föräldrar prioriterade oss barn före att söka mer lycka på annat håll. Så länge föräldrarna inte bråkar högljutt i barnens närvaro så mår barnen bättre så. Att stanna kvar när parten varit otrogen är väl däremot lite väl mycket att begära av vem som helst.
Svar på tråden Vems ansvar är otrohet egentligen?