• Anonym (Exfrun)

Vems ansvar är otrohet egentligen?

Ja vem är egentligen den skyldige? 

Hade jag fått frågan för 10 år sedan hade jag tyckt att svaret var enkelt. Alltid enbart den som är gift eller är i ett förhållande. I dag efter att själv råkat ut för det vet jag inte. 

sammanfattning av det som drabbade mej. Gift i 20 år. 2 barn. Slutade med att mannen var otrogen med en kollega. Mannens dålig förklaring. Det var hon som la an på honom och var den drivande. ?Hon utnyttjade mej när jag var som svagast. Jag hade aldrig tagit steget?. På den sista punkten tror jag han har rätt, men jag är också helt säker på att hon inte våldtog honom. 

Anledningen till att mannen var svag. Jag lämnade över projektledandet för familjen till honom en period när mitt liv ställdes på ända. Han klarade inte den biten alls. Jag fick cancer, låg på sjukhuset en lång tid och genomgick tuffa behandlingar. Han fick sköta all markservice. Självklart kanske men han tyckte det var jobbigt, mer jobbigt än att jag var sjuk. På jobbet fanns hon. Jag har träffat henne i samband med personalfester eller när jag varit på hans jobb. Vi kände väl till varandra och hon vår familjs situation. Hon började dyka upp på min mans kontor och ville prata. Han  tyckte hon var jobbig och berättade under den tiden alltför mej. Samma på jobbfester. Hon sökte sej till honom var lite mer närgången än vad som var ok. Han berättade detta för mej också och var rätt arg över det. Det var väl därför jag aldrig såg signalerna.

Inte förrän jag blivit frisk. Efter jag anat misstankar kollade jag upp hans mejl i datorn. Där fanns allt. Från hennes inviter där han i början sa bestämt nej tills han ett år senare låg med henne. End of story. 

Jag har funderat mycket över vem som bär ansvaret. Naturligtvis han som är numera är min exman. Men hon. Som kände mej litegrann och våra barn ännu mer. Hon som visste att jag just då var ur spel och varför och ändå passade på att köra sitt fula spel. Är hon helt utan ansvar? Hon som förförde honom genom långt och träget övertalande. 

Har klurat på det här och vet inte svaret själv. 

Vad har ni för åsikter om vem som bär skulden? Berätta gärna era egna historier om ni har några.

• Svar på tråden Vems ansvar är otrohet egentligen?
  • molly50
    Anonym (M2) skrev 2023-02-14 11:44:15 följande:
    Nej vi hade inte tidigare diskuterat samvete.
    Det var ansvarsfrågan jag syftade på. 
  • Anonym (M2)
    molly50 skrev 2023-02-14 08:51:39 följande:
    Nej,och det har jag heller inte gjort. 
    Vad syftade du då på att du inte har påstått annat, om du inte menade att du höll med om vad jag skrev? Jag skrev att kvinnan har väl främst ansvar gentemot sig själv, och inte ansvar att anpassa sig efter andra, och ditt svar i inlägg 113 blev: 

Ja,och jag har väl ingenstans påstått något annat.

Men nu förnekar du det?

Håller du med om att kvinnan FRÄMST har ansvar gentemot sig själv, eller inte?
  • Anonym (M2)
    molly50 skrev 2023-02-14 11:49:13 följande:
    Det var ansvarsfrågan jag syftade på. 
    Det blir ju svårt att hänga med om du plötsligt byter samtalsämne utan att vara tydlig med det.
  • Anonym (M2)
    Anonym (Pelle) skrev 2023-02-14 10:12:55 följande:

Det är fel att vara otrogen och ragga på andra som man vet är i ett förhållande (speciellt om det finns barn med i bilden). Man har alltid huvudansvar mot sin partner, men den andra är också medskyldig. Varför ska man ragga på upptagna personer, förstöra deras familjer, barnens trygghet och så mycket annat, när det finns så många singlar. Dessutom kan det vara mycket farligt. En arg make/maka kan få för sig att göra hemska saker med den andra.

Hur de gör med sina familjer och deras barn är deras val, deras ansvar. Att göra hemska saker är också ett val och ansvar. Ingen tvingar dem att hantera saker på sämsta tänkbara sätt, utan det är deras eget val. Allt det styr de själva.
  • molly50
    Anonym (M2) skrev 2023-02-14 11:52:37 följande:
    Vad syftade du då på att du inte har påstått annat, om du inte menade att du höll med om vad jag skrev? Jag skrev att kvinnan har väl främst ansvar gentemot sig själv, och inte ansvar att anpassa sig efter andra, och ditt svar i inlägg 113 blev: 

Ja,och jag har väl ingenstans påstått något annat.

Men nu förnekar du det?

Håller du med om att kvinnan FRÄMST har ansvar gentemot sig själv, eller inte?
    Hon har ansvar för sina egna handlingar! 
    Du ahr väl också ansvar för det du gör. 
    Eller tycker du att det är någon annans?
  • molly50
    Anonym (M2) skrev 2023-02-14 11:53:21 följande:
    Det blir ju svårt att hänga med om du plötsligt byter samtalsämne utan att vara tydlig med det.
    Det är svårt att försöka föra en diskussion när du verkar medvetet välja att missförstå.
    Jag är inte så bra på att uttrycka mig i skrift.
    Och jag vill inte tjafsa sönder TS tråd.
    Så jag föreslår att vi lägger ner diskussionen nu. 
  • Anonym (BT)

Det verkar som att vissa här i tråden försöker intala både sig själva och andra att man kan behandla andra hur illa som helst - så länge man inte lovat något.

Är det mobbarna från skolan som är i farten igen? "Vadå, jag har aldrig lovat Mats att inte mobba honom. Dessutom hängde jag bara på, det var Peter som började. Jag har inte gjort något fel." Att mobbade Mats har en hemsk skolgång och mår dåligt i många år skiter man i.

Som människa bör man ta ansvar för sina handlingar. Man ska inte spela oskyldig om man medvetet varit med och sårat en annan människa. (Har man omedvetet sårat någon kan man gott skämmas med.)

• Anonym (Pelle)
    Anonym (M2) skrev 2023-02-14 11:57:10 följande:
    Hur de gör med sina familjer och deras barn är deras val, deras ansvar. Att göra hemska saker är också ett val och ansvar. Ingen tvingar dem att hantera saker på sämsta tänkbara sätt, utan det är deras eget val. Allt det styr de själva.
    Ja, visst är det så. Vi har alltid ett val och alla handlingar leder till olika konsekvenser. Detta gäller alla, de som är otrogna, de som väljer att vara "den andra" och de som är bedragna. Val=handling=konsekvens och Val=handling=ansvar. När man går in som en främmande person och aktivt deltar i att förstöra någons äktenskap, innebär också ett ansvar att familjen splittras. Även om man själv, som "den andra" inte tycker det, så är man i högsta grad medskyldig. 
  • Anonym (5cent)

Jag tänker att i slutändan är det alltid den som är i en relation som bär ansvaret. 

Hon har ju egentligen bara sett vad hon velat ha, och tagit det. Oskönt? Kanske. Men livet är för kort för att vänta på det man vill ha. 
    Jag har aldrig fattat varför folk blir så arga på de som är med upptagna personer, de har ingen skyldighet mot den andra delen av relationen. De ger din partner ett val, och sen väljer personen som fått valet vad den ska göra med möjligheten. 

Jag har själv aldrig bedragit, och vad jag vet har jag inte heller blivit bedragen. 
    Jag och den personen jag lever ihop med är monogama idag, men har haft en diskussion om vad vi gör den dagen vi får känslor eller intresse för andra. För det är rimligt att det någon gång kommer att hända. Och båda är öppna för att vi ska tillåta tillfälliga sexuella relationer men att vi INTE ska berätta för den andre. Vi är dock inte där idag, för vår relation är inte i den fasen nu. Vi separerar alltså kärlek från sex, då detta bygger på att vi fortfarande älskar varandra, men kanske kommer vilja ha sex med andra ibland. Jag förstår inte det här att man ska "äga" varandra i resten av sitt liv. Eller göra slut för ett snedsteg på 15 år. 

Lång text som kanske inte besvarade TS fullt ut, men så går mina tankar. 

• Anonym (M2)

Det var inte vad jag frågade.

molly50 skrev 2023-02-14 12:05:21 följande:
    Hon har ansvar för sina egna handlingar! 
    Du ahr väl också ansvar för det du gör. 
    Eller tycker du att det är någon annans?
Svar på tråden Vems ansvar är otrohet egentligen?