• Anonym (Pelle)

Vems ansvar är otrohet egentligen?

Det är fel att vara otrogen och ragga på andra som man vet är i ett förhållande (speciellt om det finns barn med i bilden). Man har alltid huvudansvar mot sin partner, men den andra är också medskyldig. Varför ska man ragga på upptagna personer, förstöra deras familjer, barnens trygghet och så mycket annat, när det finns så många singlar. Dessutom kan det vara mycket farligt. En arg make/maka kan få för sig att göra hemska saker med den andra.

• Anonym (Pelle)
    Anonym (M2) skrev 2023-02-14 11:57:10 följande:
    Hur de gör med sina familjer och deras barn är deras val, deras ansvar. Att göra hemska saker är också ett val och ansvar. Ingen tvingar dem att hantera saker på sämsta tänkbara sätt, utan det är deras eget val. Allt det styr de själva.
    Ja, visst är det så. Vi har alltid ett val och alla handlingar leder till olika konsekvenser. Detta gäller alla, de som är otrogna, de som väljer att vara "den andra" och de som är bedragna. Val=handling=konsekvens och Val=handling=ansvar. När man går in som en främmande person och aktivt deltar i att förstöra någons äktenskap, innebär också ett ansvar att familjen splittras. Även om man själv, som "den andra" inte tycker det, så är man i högsta grad medskyldig. 
  • Anonym (Pelle)
    Anonym (M2) skrev 2023-02-14 13:18:14 följande:
    Nej, det är den som beslutar om separationen som har ansvar för att separationen hände.
    Ja, och och "den andra" är medskyldig.
  • Anonym (Pelle)
    Anonym (M2) skrev 2023-02-14 14:17:38 följande:
    Nej, den har ingen talan i frågan.
    Vaddå ingen talan i frågan? Förklara det för mig.

Du inleder ett förhållande med en man/kvinna som är gift, som redan har en man eller en kvinna och de har bildat en familj. Ja, huvudansvaret har alltid den som är otrogen, men "den andra" tar ingen hänsyn överhuvudtaget att man aktivt deltar i att lura en annan person, den bedragne, att splittra familjen och barnens trygghet. Så, som du tänker förstår jag att du varit både otrogen och kanske "den andra kvinnan". Nämligen det är en viss sort människor som tänker att de inte har något ansvar alls. Och hur ynkligt är inte det att nedvärdera sig själv och vara "den andra"? Han leker med dig, säger och lovar fina saker, men sedan åker han hem till sin fru och sina barn. I väldigt få fall, händer det att man skiljs och då kanske blir ni tillsammans, men det är väldigt sällan det varar länge, Det finns undantag, men vääääldigt sällan.
  • Anonym (Pelle)
    Anonym (M2) skrev 2023-02-14 14:49:11 följande:
    Ja, jag ska förklara för dig. Den har ingen talan i frågan om att separera eller inte. Separera, bete sig illa, låta barnen hamna i kläm, allt det är eget beslut, eget val, ingen tvingar dig att hantera saker och ting på värsta tänkbara sätt. 
    Självklart har "den andra" talan. Jag ska förklara för dig. Genom att i smyg vara  "den andra", genom att i smyg med ord och handling medvetet locka den otrogne att skiljas, är i högsta grad medskyldig när familjen splittras. 

Har du varit "den andra"? Eller otrogen?
  • Anonym (Pelle)
    Anonym (M2) skrev 2023-02-14 15:19:52 följande:
    Nej, fortfarande är det inte hennes beslut, oavsett om det var i smyg eller inte. Är det nödvändigt för dig att blanda in min person i det här för att kunna göra en poäng?
    Självklart är det önskvärt om du kan svara på min fråga. Eftersom, det är oftast så att de som är otrogna funkar på samma sätt som "den andra", ingen av de vill ta sitt ansvar för sina handlingar. Det är alltid någon annans ansvar att familjen splittras. 

Så, har du varit otrogen eller "den andra"?
  • Anonym (Pelle)
    Anonym (M2) skrev 2023-02-14 15:49:57 följande:

Ja, det funkade ju inte att argumentera emot det jag sa om att hon inte har någon talan i andras beslut att separera eller bete sig illa, eftersom det är helt och hållet deras eget val hur de väljer att hantera det, så därför hoppas du så klart på att jag har varit otrogen så att du kan börja prata om det istället. Självklart vill du höra det så att du kan smutskasta mig som person istället för att bemöta det jag skrev om ansvar. Men jag ska göra dig besviken och svara nej.

Har du själv varit bedragen och sen betett sig illa och låtit barnen hamna i kläm? Oftast är det så att de bedragna funkar på det sättet att de inte vill ta ansvar för sina handlingar. Det är alltid någon annans ansvar att de valde att besluta om att splittra familjen och ställa till bråk. Så, har du varit bedragen?

oh, glömde svara på den andra delen, nej, jag har aldrig varit bedragen. I alla fall vad jag vet. 
Svar på tråden Vems ansvar är otrohet egentligen?