• Anonym (M2)

Vems ansvar är otrohet egentligen?

Vad menar du med ansvar? Hur ska man ta det ansvaret? Vad tänker du att kvinnan ska göra, om hon bär ansvaret?

• Anonym (M2)
    Anonym (Exfrun) skrev 2023-02-12 17:44:41 följande:

Jag klandrar inte mej själv för det, men ser det som en del i förklaringen att det som hände hände. 

Nu med ett par års avstånd till allt är jag inte ens arg på honom längre. Ser han mest som svag och patetisk som inte klarade av att finnas för mej när jag blev sjuk. Ser det lite som att jag kanske drog en vinstlott också. Han visade vad han går för i skarpt läge och det är definitivt inte en sån man jag vill bli gammal ihop med.

Så kvinnan gjorde dig en tjänst för annars hade du aldrig fått reda på vilken svag och patetisk man du hade eller vad menar du?
  • Anonym (M2)
    Anonym (Exfrun) skrev 2023-02-12 18:05:05 följande:

Nej, hon gjorde mej ingen tjänst alls. Tvärtom.

Han visade vad han gick för. Gissar att det kommit något tillfälle senare i livet där han behövt steppa upp för mej och antagligen schabblat bort sej då också.  Han visade att han inte fanns där på flera plan när jag blev sjuk. Nu fick jag se den sidan i tid och slippa upptäcka den när jag bli gammal och skröplig och kanske inte kapabel nog att skicka honom på porten.

Men du säger ju emot dig själv? Hon gjorde dig ingen tjänst utan tvärtom och då hade du kanske lagt större del av ditt liv på honom och det ville du inte?
  • Anonym (M2)
    molly50 skrev 2023-02-12 20:01:57 följande:
    Hon har ett ansvar för sina egna handlingar liksom TS man.
    Hon blev väl knappast tvingad att ragga på TS man. 
    För övrigt så håller jag med om att han borde ha satt stopp för det här innan det gick för långt. 
    Han bär ju såklart det största ansvaret för det som hände.
    Hur ska hon ta ansvar för det?
  • Anonym (M2)
    Anonym (Vrux) skrev 2023-02-12 18:19:25 följande:

Nåja, den andra kvinnan fick lite kuk. Hon vann.

Ni förlorade bägge två. 

Ja, det verkar som att ingå relationer är ofta en nitlott. Vinstlott att vara singel och ligga som man vill.
  • Anonym (M2)
    Anonym (Exfrun) skrev 2023-02-12 20:21:32 följande:
    Det är väl klart att hon inte gjorde mej en tjänst. Det fanns tusen andra faktorer där han visade sin inkompetens när jag var sjuk. Hon behövdes inte för det. Snedsteget  med henne var bara som att sticka en kniv i någon som redan är uträknad. 
    Så du hade sluppit honom ändå, vid den tidpunkten? 
  • Anonym (M2)
    molly50 skrev 2023-02-12 20:17:38 följande:
    För sina egna handlingar? Hon kunde ju t ex ha valt att inte ragga på TS man.
    Men hon gjorde ändå det valet och det ansvaret är hennes.
    Som med alla andra val man gör här i livet. 
    Men nu valde hon det och det är gjort, så hur ska hon ta ansvar för sina handlingar som redan är utförda var min fråga.
  • Anonym (M2)
    Anonym (Känner igen) skrev 2023-02-12 20:18:53 följande:

Jag känner väl igen din historia. Min är liknande, om än givetvis inte identisk. Likheterna är i alla fall stora.

Skillnaderna också: Det föll mig aldrig in att ens tänka på att vara otrogen, jag slet ut mig i hopp om att hustrun skulle tillfriskna. Jodå, det gjorde hon så småningom och började genast leta efter en ny karl... Så där var det omvända roller!

För att svara på frågan: Den huvudansvarige är förstås den om är gift och inte kan låta bli att ligga med andra. Däremot är den andra parten inte oskyldig om den känner till att den man lägger an på redan är upptagen.

Så det finns något slags värde i att ha en man som är trogen enbart för att andra kvinnor inte är intresserade...
  • Anonym (M2)
    Anonym (Exfrun) skrev 2023-02-12 20:41:25 följande:
    Jag hade troligtvis lämnat honom ja, Han var ingen trevlig person under min sjukdomstid. Det går ju aldrig säkert att veta så här i efterhand. Kanske hade vi kunnat reda upp det. Eller inte. Jag vet inte. Jag fattar ju att han också levde under hård press och att mycket vilade på honom. Men efter otroheten var det över från min sida. 
    Så det finns alltså en möjlighet att utan otroheten ägt rum att du hade stannat med honom? Då hade du ju slösat mer av ditt liv på honom om du när du som du skrev inser vem han är när du är gammal.
  • Anonym (M2)
    molly50 skrev 2023-02-12 20:34:49 följande:
    Hon kan ju tänka sig för i fortsättningen och ragga på singelmän.
    Men det måste hon inte. Så hur menar du att hon får ta ansvar? Det behöver hon ju inte alls göra.
Svar på tråden Vems ansvar är otrohet egentligen?