• Anonym (SnartMamma)

Kan jag neka dna-test?

Är gravid efter ett ONS och vet vem pappan är och har snackat med honom om det. Men ärligt talat han verkar vara en riktig idiot. Har inte haft kontakt på flera veckor nu. Bryr sig inte alls. Så känner att jag kanske helst inte vill ha honom i mitt liv. Jag och barnet kommer att klara oss bra utan honom. Så min fundering här. Kan jag säga att jag inte vet vem som är pappan? Och ifall han som är pappan helt plötsligt kräver ett dna-test kan jag som barnets mamma bara neka honom det? Behöver jag ens kontakta pappan och säga att barnet har föds och vilket kön? 

• Svar på tråden Kan jag neka dna-test?
  • Anonym (Carina)

Skatteverket vill veta vem som är pappan och då måste du meddela detta till dom helt klart.

• Anonym (ppp)

Du kan låtsas att det var på fyllan och du inte har en aning om vem killen var men de kommer fråga och fråga och försöka komma på. Klarar du att ljuga?
    Finns det minsta risk att någon annan kan veta vem det är, så kan ju den avslöja det.

I framtiden om killen träder fram och vill vara pappa, finns det regler för sånt. Det anses vara barnets bästa att få ha båda sina föräldrar, så om du vägrar, kan han gå via rätten, och tex kan socialtjänsten då koppas in om att faderskapsutredning återupptas, blodprov ska tas osv. 

Din sista fråga om du måste meddela killen när barnet är fött (och vilket kön (?)), blir väl högst irrelevant om du hävdar att du inte vet vem pappan är? 

• Jemp

Du är skyldig att hjälpa till att fastställa faderskapet eftersom ditt barn har rätt att få känna till sin pappa. 

• Anonym (K)
    Anonym (Carina) skrev 2023-01-28 10:55:37 följande:

Skatteverket vill veta vem som är pappan och då måste du meddela detta till dom helt klart.

Eller inte. Hur bevisar Skatteverket att hon vet?
    Hur många kvinnor hamnade i fängelse/dömdes till stening i Sverige på grund av att de ej meddelade Skatteverket varifrån sperman kommer? 

• Anonym (Nej)

Du kan påstå att du inte vet men pappan vet ju redan så det tåget har gått. Du kan inte neka test om han t ex vänder sig till soc och de kräver det. Du behöver så klart inte berätta att barnet fötts men han behöver bara ha lite koll på månaderna för att veta när det borde bli på ett ungefär.

Tänker du verkligen inte längre än ditt ego...? Du hade kunnat göra abort faktiskt, men nu är det som det är och du får stå ut med det. Barnet har rätt till sin pappa även om du tycker att han är en idiot. Det är väldigt viktigt för barnets utveckling och framtida mående. Du behöver verkligen läsa på där! Dessutom försämrar du bilden av din egen lämplighet som förälder, om han till exempel skulle vilja starta en vårdnadstvist så ser det verkligen inte bra ut att du först ljuger om vem pappan är, sedan försöker neka honom test och på olika sätt visar dig samarbetsovillig. Eftersom han är barnets pappa så har han redan där ett stort försprång i att kunna få gemensam vårdnad, det är bara om han skulle vara fruktansvärt olämplig som man skulle neka det. Med tanke på hur du tänker agera kring faderskapet så lägger det ytterligare fördel för hans del i en vårdnadstvist. Sätt ditt eget barns bästa i första hand och sköt det här snyggt nu!

• Anonym (Hmm)

Vet inte, men jag reagerar på att du skriver "jag och barnet kommer klara oss bättre utan honom" och "han verkar vara en riktig idiot". 

Först och främst, du kan inte veta att barnet kommer klara sig bättre utan honom och hans familj. Det är kanske sant att DU klarar dig utan honom. Men, OM han vill vara en del i barnets liv så anser jag att han har rätt till det. Så länge barnet inte tar skada av det. 

Ni är vuxna människor och bör kunna prata och komma fram till en fungerande relation för barnets skull. Väljer han att inte ha en del i barnets liv, absolut. Men gör inte valet åt honom. Åt ditt barn. 

Många killar/män behöver tid att gå igenom fasen -ett ligg med en random brud ledde till graviditet. Tjejen känner åtminstonde ett växande liv inom sig. Det gör inte han. Mitt råd - be han följa med på nästa MVC besök. Därefter prata öga mot öga. Behöver ni samtalsstöd? Sök det. Fråga familj eller liknande. 

• Anonym (Lisa)

Du kan lugnt säga att du inte vet vem pappan är. Du kan säga att du legat runt på sex sidor och att ni mötts i bilar och offentliga toaletter helt dolt.
    Enda anledningen till att Skatteverket kan ställa några extra frågor är för att slippa betala ut den delen som pappan annars skulle betala.
    Jag har en vän som var i samma sits, där killen var en idiot. Idag har hon ensam vårdnad och pappan träffar barnet på hennes villkor.

• Anonym (SnartMamma)
    Anonym (Nej) skrev 2023-01-28 11:21:01 följande:

Du kan påstå att du inte vet men pappan vet ju redan så det tåget har gått. Du kan inte neka test om han t ex vänder sig till soc och de kräver det. Du behöver så klart inte berätta att barnet fötts men han behöver bara ha lite koll på månaderna för att veta när det borde bli på ett ungefär.

Tänker du verkligen inte längre än ditt ego...? Du hade kunnat göra abort faktiskt, men nu är det som det är och du får stå ut med det. Barnet har rätt till sin pappa även om du tycker att han är en idiot. Det är väldigt viktigt för barnets utveckling och framtida mående. Du behöver verkligen läsa på där! Dessutom försämrar du bilden av din egen lämplighet som förälder, om han till exempel skulle vilja starta en vårdnadstvist så ser det verkligen inte bra ut att du först ljuger om vem pappan är, sedan försöker neka honom test och på olika sätt visar dig samarbetsovillig. Eftersom han är barnets pappa så har han redan där ett stort försprång i att kunna få gemensam vårdnad, det är bara om han skulle vara fruktansvärt olämplig som man skulle neka det. Med tanke på hur du tänker agera kring faderskapet så lägger det ytterligare fördel för hans del i en vårdnadstvist. Sätt ditt eget barns bästa i första hand och sköt det här snyggt nu!

Ok så om pappan kontaktar soc och säger att han blivit utpekad som pappa och vill ha ett dna-test så kan jag inte neka honom? Även om jag sagt at jag inte vet vem till soc? Eller att jag är osäker. Killens föräldrar vet också om det. Kan dom kräva ett test? Men gör han ett test och han är pappan så åker han ju på underhåll!
  • Anonym (SnartMamma)
    Anonym (Lisa) skrev 2023-01-28 11:54:44 följande:

Du kan lugnt säga att du inte vet vem pappan är. Du kan säga att du legat runt på sex sidor och att ni mötts i bilar och offentliga toaletter helt dolt.
    Enda anledningen till att Skatteverket kan ställa några extra frågor är för att slippa betala ut den delen som pappan annars skulle betala.
    Jag har en vän som var i samma sits, där killen var en idiot. Idag har hon ensam vårdnad och pappan träffar barnet på hennes villkor.

Jamen killen vet ju och hans familj. 
  • Anonym (ppp)
    Anonym (SnartMamma) skrev 2023-01-28 12:11:59 följande:
    Ok så om pappan kontaktar soc och säger att han blivit utpekad som pappa och vill ha ett dna-test så kan jag inte neka honom? Även om jag sagt at jag inte vet vem till soc? Eller att jag är osäker. Killens föräldrar vet också om det. Kan dom kräva ett test? Men gör han ett test och han är pappan så åker han ju på underhåll!
    Ja, så kan det bli.

Klart han ska betala underhåll i så fall. Varför skriver du utropstecken på sista meningen - Som om det vore ensensation med underhåll?

Tycker du inte att ditt barn förtjänar den hjälpen i livet? Pengarna ska ju gå till det barnet behöver (inte till mamman).  

Om han vill få fram att det är han som är pappan, så tror jag att han gladeligen vill betala underhåll. Det är inte det som är viktigast då utan att han vill vara del i barnets liv. 
Svar på tråden Kan jag neka dna-test?