• Anonym (ppp)

Kan jag neka dna-test?

Du kan låtsas att det var på fyllan och du inte har en aning om vem killen var men de kommer fråga och fråga och försöka komma på. Klarar du att ljuga?
    Finns det minsta risk att någon annan kan veta vem det är, så kan ju den avslöja det.

I framtiden om killen träder fram och vill vara pappa, finns det regler för sånt. Det anses vara barnets bästa att få ha båda sina föräldrar, så om du vägrar, kan han gå via rätten, och tex kan socialtjänsten då koppas in om att faderskapsutredning återupptas, blodprov ska tas osv. 

Din sista fråga om du måste meddela killen när barnet är fött (och vilket kön (?)), blir väl högst irrelevant om du hävdar att du inte vet vem pappan är? 

• Anonym (ppp)
    Anonym (SnartMamma) skrev 2023-01-28 12:11:59 följande:
    Ok så om pappan kontaktar soc och säger att han blivit utpekad som pappa och vill ha ett dna-test så kan jag inte neka honom? Även om jag sagt at jag inte vet vem till soc? Eller att jag är osäker. Killens föräldrar vet också om det. Kan dom kräva ett test? Men gör han ett test och han är pappan så åker han ju på underhåll!
    Ja, så kan det bli.

Klart han ska betala underhåll i så fall. Varför skriver du utropstecken på sista meningen - Som om det vore ensensation med underhåll?

Tycker du inte att ditt barn förtjänar den hjälpen i livet? Pengarna ska ju gå till det barnet behöver (inte till mamman).  

Om han vill få fram att det är han som är pappan, så tror jag att han gladeligen vill betala underhåll. Det är inte det som är viktigast då utan att han vill vara del i barnets liv. 
  • Anonym (ppp)
    Anonym (SnartMamma) skrev 2023-01-28 13:46:51 följande:

Jag är mamman som skriver här. Men räcker det inte att jag bara tycker han är olämplig som förälder? Oansvarig och omogen har han ju redan bevisat att han är när han har skitigt i att ta kontakt. Inte brytt sig ett skit här. Knappast redo att ta hand om ett barn i alla fall. Jag kanske träffar en kille i framtiden som är betydligt mer pappamaterial. Och så ska jag behöva dras med den ynkryggen. Knappast kul! 

Varför skulle det räcka? I så fall kan alla som blir osams tex vid en separation säga  att den andra föräldern är olämplig och så skulle det bara bli så menar du?

Men du verkar ha något svårt att ta till dig vad folk förklarat för dig så här kommer ett till försök: 

1. Du får enskild vårdnad vid födseln eftersom du inte är gift med någon 
    2. Om pappan dyker upp och önskar umgänge och kanske vårdnad, så kan han gå via rätten för att försöka få igenom det om du säger nej. Då behöver rätten ta reda på om det är han som är pappan, innan han kan få det. Du kan säga att du inte vill att de kollar upp detta men en domstol kan döma att det är barnets intresse att få veta vem som är pappan samt i så fall få umgänge. 
    Han får inget umgänge innan detta utretts. 
    3. Om ni kommer så långt att han får ha umgänge, kanske han även vill ha vårdnad och då får han stämma dig om du inte vill att han ska få gemensam vårdnad. Har han skött umgänget, barnet mår bra i hans sällskap, så finns stor chans att han även kan få gemensam vårdnad. Nu är det ju inte säkert att han skulle önska det, utan skulle nöja sig med umgänge. Du å  din sida lever farligt om du vägrar samarbeta, efter att han fått ok på att få ha umgänge. 
    4. Du kan träffa annan partner i framtiden, men barnet har ff sin biologiska pappa - om det har blivit så att han har umgänge, så ska det givetvis fortsätta även om du har ny partner. 

Om du fortfarande inte förstår - prata med någon vuxen som kan hjälpa dig. 
  • Anonym (ppp)
    Anonym (SnartMamma) skrev 2023-01-28 23:34:55 följande:

Men är det ingen här som har nån förståelse för att jag tycker att pappan är en idiot som fullständigt skitigt i att ha nån kontakt eller brytt sig ett jävla dugg genom graviditeten? 

Förståelse kan vi så klart ha, men du har frågat om hur det fungerar och vi är många som försökt förklara det för dig. 

Att du känslomässigt har det jobbigt förstår jag verkligen, men lagen är formulerad för att skydda barnets rättigheter. 

Men det kan absolut vara så att han inte är intresserad alls av att träffa barnet och då är det lugnt för din del. Du behöver dock vara beredd på att han kanske vill efter ett tag, samt att barnet kommer fråga efter sin pappa när det blivit större och inser att kompisarna har en pappa. 

Jag kanske har missat men hur långt gången är du? Är det för sent för abort? Jag skriver inte det för att vara elak men det låter inte som om du själv är redo för barn? Har du några runt dig som kommer stötta dig när bebisen är född? 
  • Anonym (ppp)
    Anonym (SnartMamma) skrev 2023-01-30 16:34:55 följande:

Vilken häxjakt och påhopp här!  Maria verkar förstå min sits här. Ni andra har tydligen inte ens varit i närheten av min sits det är då en sak som är säkert. Orkar inte med detta nu. 

Det är inte häxjakt.

Du har frågat hur det fungerar om en pappa kommer på att han vill vara pappa. Vi har förklarat hur lagen ser ut, utifrån barnets perspektiv. Sedan tycker du inte att det är så bra och det blir jobbigt för dig om ni inte kommer överens. Så är det förstås, men det betyder inte att det är häxjakt i tråden. 

Jag förstår att du har det tufft (har faktiskt undrat hur det kommer sig att du är inne här och skriver så ofta, när du tycker att folk är elaka). Du behöver prata om allt detta med ett proffs och BM brukar kunna hjälpa så att man får träffa en kurator eller liknande att diskutera allt med, innan bebisen är född. Du kan också ringa Soc och fråga efter samtalsstöd för dig själv. 

Mycket kan också lösa sig när barnet väl finns där. Då blir verkligheten en annan för dig och också för pappan (om han bryr sig om att det finns ett barn). Ni kan upptäcka att ni visst klarar av att prata med varandra om det här. 
Svar på tråden Kan jag neka dna-test?