• Anonym (SnartMamma)

Kan jag neka dna-test?

Är gravid efter ett ONS och vet vem pappan är och har snackat med honom om det. Men ärligt talat han verkar vara en riktig idiot. Har inte haft kontakt på flera veckor nu. Bryr sig inte alls. Så känner att jag kanske helst inte vill ha honom i mitt liv. Jag och barnet kommer att klara oss bra utan honom. Så min fundering här. Kan jag säga att jag inte vet vem som är pappan? Och ifall han som är pappan helt plötsligt kräver ett dna-test kan jag som barnets mamma bara neka honom det? Behöver jag ens kontakta pappan och säga att barnet har föds och vilket kön? 

• Svar på tråden Kan jag neka dna-test?
  • Jemp
    Anonym (SnartMamma) skrev 2023-01-28 12:11:59 följande:
    Ok så om pappan kontaktar soc och säger att han blivit utpekad som pappa och vill ha ett dna-test så kan jag inte neka honom? Även om jag sagt at jag inte vet vem till soc? Eller att jag är osäker. Killens föräldrar vet också om det. Kan dom kräva ett test? Men gör han ett test och han är pappan så åker han ju på underhåll!
    Ja självklart.
  • Anonym (SnartMamma)

Vad ha killen för rättigheter här om han kräver test även om jag inte vill? Jag får väl ändå enskild vårdnad och bestämmer över barnet. Måste jag ens låta honom träffa barnet sen? Kan ju hoppas att han inte vill sä slipper jag. Då får han bara betala!

• Anonym (SnartMamma)
    Anonym (ppp) skrev 2023-01-28 12:16:06 följande:
    Ja, så kan det bli.

Klart han ska betala underhåll i så fall. Varför skriver du utropstecken på sista meningen - Som om det vore ensensation med underhåll?

Tycker du inte att ditt barn förtjänar den hjälpen i livet? Pengarna ska ju gå till det barnet behöver (inte till mamman).  

Om han vill få fram att det är han som är pappan, så tror jag att han gladeligen vill betala underhåll. Det är inte det som är viktigast då utan att han vill vara del i barnets liv. 
    Så det kan bli nåt sånt här?
    1  Jag säger till soc att jag inte vet vem pappan är till soc och hoppas att han inte kontaktar dom om test. Får jag underhåll av staten då?
    2  Pappan kontaktar soc och kräver test och han får betala underhåll. Men jag får ensam vårdnad ändå. Vill pappan träffa barnet så kommer jag inte kunna neja han det? Men han kan väl inte få vårdnaden här?
  • Jemp
    Anonym (SnartMamma) skrev 2023-01-28 12:19:09 följande:

Vad ha killen för rättigheter här om han kräver test även om jag inte vill? Jag får väl ändå enskild vårdnad och bestämmer över barnet. Måste jag ens låta honom träffa barnet sen? Kan ju hoppas att han inte vill sä slipper jag. Då får han bara betala!

Du får enskild vårdnad vid födseln. Vill pappan ha gemensam får han ansöka/stämma av det. Är han inte olämplig lär han få det. Givetvis har de rätt till umgänge med varandra. Underhåll är förutsatt att barnet bor hos dig mest, vilket är naturligt i början men med åldern kan förändras. 

Du har lagstadgad skyldighet som sagt att uppge alla du haft sex med under tiden barnet blev till. Det är en rätt lång period, runt 3 mån har jag för mig. Det är alltså inget du kan neka för att du känner för det. 

Du har också en skyldighet att se till ditt barns bästa. 
  • Anonym (...)

Du skriver att han verkar vara en idiot, men helt ärligt så verkar inte du vara så värst mogen... Du tänker enbart på dig själv, och inte en tanke på barnet (eller pappan)!

• Kockobello

Är man inte mogen bör man inte skaffa barn.

Sådant jobbade samhället för att förhindra tidigare, med all rätt. 

• Anonym (SnartMamma)

Barnets och mitt bästa kanske är att slippa träffa den här omogna killen som inte hört av sig nåt under grav. Han borde de brytt sig mer om sitt framtida barn kan man tycka. Då lär han kanske inte vara så brydd sen heller. Kan ju alltid hoppas på det.

• Kockobello

Du inte bara ligger med en idiot, du väljer dessutom att skaffa barn med en idiot.

Stackars barnet.

• Kockobello
    Anonym (SnartMamma) skrev 2023-01-28 12:46:39 följande:

Barnets och mitt bästa kanske är att slippa träffa den här omogna killen som inte hört av sig nåt under grav. Han borde de brytt sig mer om sitt framtida barn kan man tycka. Då lär han kanske inte vara så brydd sen heller. Kan ju alltid hoppas på det.

Ah precis, för ni hade väl planerat barnet och framtiden.

Han såg såååå mycket fram emot att få bli pappa.

Lol 
  • Anonym (K)
    Jemp skrev 2023-01-28 12:36:11 följande:
    Du får enskild vårdnad vid födseln. Vill pappan ha gemensam får han ansöka/stämma av det. Är han inte olämplig lär han få det. Givetvis har de rätt till umgänge med varandra. Underhåll är förutsatt att barnet bor hos dig mest, vilket är naturligt i början men med åldern kan förändras. 

Du har lagstadgad skyldighet som sagt att uppge alla du haft sex med under tiden barnet blev till. Det är en rätt lång period, runt 3 mån har jag för mig. Det är alltså inget du kan neka för att du känner för det. 

Du har också en skyldighet att se till ditt barns bästa. 
    Vad händer om hon säger hon ej vet ? Ingenting?
Svar på tråden Kan jag neka dna-test?