• Anonym (SnartMamma)

Kan jag neka dna-test?

Är gravid efter ett ONS och vet vem pappan är och har snackat med honom om det. Men ärligt talat han verkar vara en riktig idiot. Har inte haft kontakt på flera veckor nu. Bryr sig inte alls. Så känner att jag kanske helst inte vill ha honom i mitt liv. Jag och barnet kommer att klara oss bra utan honom. Så min fundering här. Kan jag säga att jag inte vet vem som är pappan? Och ifall han som är pappan helt plötsligt kräver ett dna-test kan jag som barnets mamma bara neka honom det? Behöver jag ens kontakta pappan och säga att barnet har föds och vilket kön? 

• Svar på tråden Kan jag neka dna-test?
  • EnAnonumius
    Anonym (Maria) skrev 2023-01-29 22:00:18 följande:

Ta för givet vad du vill, det är inte du som behöver övertygas här utan TS.

Vad pratar du om här?

Ja, ni får ge vilka råd ni vill, inga problem, jag får också ge vilka jag vill.

Vad bra att vi får ge vilka råd vi vill. Då kanske du kan sluta upp med att skriva b.la sådana här dumheter (inlägg #97);

"Vi kan bara utgå ifrån informationen i trådstarten när vi diskuterar, att hitta på egna förutsättningar är meningslöst."

Så kanske kan inse att vi svarar och råder TS baserat på informationen vi har fått av henne, även om det inte stämmer med hur du anser att det skall svaras.

Vad som är bäst för barnet i slutändan har ingen av oss facit för. TS kan bara göra en bedömning efter vad hon vet idag.

Just det..
    Det är därför så många av oss påpekar om BARNETS lagfästa rättigheter i stället.

Man kan aldrig döma ut någon baserat ett tyckande som skrivs i affektion, som TS gör om barnets pappa, när man ger ett råd. Du sitter ju och tramsar med TS och anser att han är en nollan per se, bara för att TS säger att han är det.

Att jag skrev om att hitta på egna förutsättningar var att TS skulle ha fel i att killen är idiot. Jag utgår ifrån att TS har rätt bedömning i mina inlägg och försöker hjälpa henne med vad hon ville.

Ursäkta?
    Vi är många som kan skilja på subjektivt tyckande och "vad som faktiskt är". 

När man läser dina svar i denna tråden. Kan jag skriva att du är en idiot då? För jag anser att dina råd är så idiotiska då det straffar barnet i praktiken i slutändan.

Bara för att man begår en idiotisk handling, betyder inte att man är en idiot i praktiken i helhet. Även vanliga människor som brukar vara rationella och logiskt tänkande personer kan begå idiotiska handlingar. Det verkar vara svårt för dig att tänka så långt.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • molly50
    Anonym (Maria) skrev 2023-01-29 22:15:58 följande:
    Jag har inte föreslagit någonting olagligt. Det är inte olagligt att flytta till tex Norrland och föda barnet där. Hon kommer inte att förlora vårdnaden på grund av det.

Nej, hon har inte svarat på det men hon kanske inte har något behov av att diskutera det med er. Det var inte en bedömning av mannen som hon ville ha hjälp med här.

OK, TS i den här tråden berättar ju att de har träffats flera gånger innan beskedet så det verkar inte vara samma. 
    Du skriver ju själv att du vill hjälpa TS att slippa killen.
    Och det är väl att föreslå något olagligt. Dvs umgängessabotage.

Det kan ju underlätta för oss att ge TS råd om hon berättar vad det är han har gjort som gör att hon tycker att han är en idiot.
    Att enbart skriva att han är en idiot hjälper ju inte så mycket.

Det kanske de har gjort även fast TS i den andra tråden inte har nämnt det. 
  • Anonym (Nej)
    Anonym (SnartMamma) skrev 2023-01-29 18:36:17 följande:

Är man inte en idiot om man gjort en tjej med barn som man inte ens är ihop med och sen när man får reda på det totalt ignorerar en? Schysst kille liksom! Ingen som jag vill ha som pappa till mitt barn. Vi har träffats en handfull gånger innan beskedet men sen då blev det bara knäpptyst därefter. Båda i 20 årsåldern. Han väldigt omogen. Man tar väl ändå sitt ansvar en sån gång? Tror inte han kommer kliva fram som nån superpappa sen heller med den inledningen direkt. Vill bara slippa ha honom i mitt och barnets liv. 

Är man inte en idiot om man blivit på smällen med ett one night stand som man inte ens är ihop med och sedan vill vägra honom att träffa sitt eget barn? Schysst mamma liksom. Dessutom hade du ungefär fyra månader på dig att göra abort och ta dig ur hela situationen, men det gjorde du inte heller. Ja, man tar väl ändå sitt ansvar en sån gång? Är det inte dags att DU gör det? Apropå mognad.
  • Anonym (Jan.)
    Anonym (SnartMamma) skrev 2023-01-28 23:34:55 följande:

Men är det ingen här som har nån förståelse för att jag tycker att pappan är en idiot som fullständigt skitigt i att ha nån kontakt eller brytt sig ett jävla dugg genom graviditeten? 

Jösses. Du är verkligen många killars våta dröm. Blir gravid efter ONS, men tar på sig allting efteråt. Killen behöver inte bry sig. Varför kan inte alla tjejer vara såna?
  • Anonym (SnartMamma)

Ni skriver om barnets rättigheter här. Varför ska jag ens samarbeta med den här killen att han ska få träffa sitt barn? När han hittills inte brytt sig ett skit. Jag kan ju inte tvinga honom att träffa barnet. Och varför ska jag vara så förstående den dagen han kanske kommer på att han vill veta av barnet?  

• Anonym (Nej)
    Anonym (SnartMamma) skrev 2023-01-30 11:07:26 följande:

Ni skriver om barnets rättigheter här. Varför ska jag ens samarbeta med den här killen att han ska få träffa sitt barn? När han hittills inte brytt sig ett skit. Jag kan ju inte tvinga honom att träffa barnet. Och varför ska jag vara så förstående den dagen han kanske kommer på att han vill veta av barnet?  

1) För att det är din lagliga skyldighet 2) För att det är det bästa för barnet (så länge han inte är farlig) 3) För att det är dags att växa upp! Nej, du kan inte tvinga honom och ingen begär det heller med du måste låta honom vara delaktig om han vill det och ha umgänge med sitt barn. Du behöver inte vara förstående, du behöver bara göra det som faktiskt krävs av dig som förälder. Dessutom handlar det inte om honom utan om ert barn!
  • Friger

Barnet kommer att kunna hitta pappan oavsett vad via dna-släktforskning i framtiden. Så barn-perspektivet faller en hel del anser jag.

När barnet är fött kommer det att ske en utredning där social-tjänsten för barnets räkning genomför en långtgående utredning för att härleda faderskapet.

Där kan socialtjänsten tvinga barnet och misstänkt far till dna-test. I yttersta fall kan detta utföras under tvång med handräckning av polis.

Du kan ljuga eller vägra svara på frågor under under utredningen. Om du inte bedöms vara samarbetsvillig kan du gå miste om underhåll i det fall barnet får "fader okänd". Så det bästa du kan göra om du vill chansa på att de inte hittar fadern är att ljuga och hitta på en historia.

Risken är väl stor att de hittar honom ändå. Men hittar de honom blir du inte av med underhåll. Då är det ju han som ska betala, inte staten.
  • Anonym (Maria)
    EnAnonumius skrev 2023-01-29 22:36:09 följande:
    Vad pratar du om här?

Ja, ni får ge vilka råd ni vill, inga problem, jag får också ge vilka jag vill.

Vad bra att vi får ge vilka råd vi vill. Då kanske du kan sluta upp med att skriva b.la sådana här dumheter (inlägg #97);

"Vi kan bara utgå ifrån informationen i trådstarten när vi diskuterar, att hitta på egna förutsättningar är meningslöst."

Så kanske kan inse att vi svarar och råder TS baserat på informationen vi har fått av henne, även om det inte stämmer med hur du anser att det skall svaras.Just det..
    Det är därför så många av oss påpekar om BARNETS lagfästa rättigheter i stället.

Man kan aldrig döma ut någon baserat ett tyckande som skrivs i affektion, som TS gör om barnets pappa, när man ger ett råd. Du sitter ju och tramsar med TS och anser att han är en nollan per se, bara för att TS säger att han är det.

Att jag skrev om att hitta på egna förutsättningar var att TS skulle ha fel i att killen är idiot. Jag utgår ifrån att TS har rätt bedömning i mina inlägg och försöker hjälpa henne med vad hon ville.

Ursäkta?
    Vi är många som kan skilja på subjektivt tyckande och "vad som faktiskt är". 

När man läser dina svar i denna tråden. Kan jag skriva att du är en idiot då? För jag anser att dina råd är så idiotiska då det straffar barnet i praktiken i slutändan.

Bara för att man begår en idiotisk handling, betyder inte att man är en idiot i praktiken i helhet. Även vanliga människor som brukar vara rationella och logiskt tänkande personer kan begå idiotiska handlingar. Det verkar vara svårt för dig att tänka så långt.
    Jag pratar om att du skrev att ni i tråden inte måste ta för givet att han är en idiot. Jag menar att det spelar ju ingen roll om ni tror på det eller inte. TS behöver inte övertyga er om det om hon inte vill. Så ta för givet vad du vill.

Ja, du får svara vad du vill, har jag sagt något annat? Och jag får också svara er vad jag vill. Jag får svara att ändra för premisserna för diskussionen att han INTE är en idiot, är att ni ändrar i förutsättningarna. Så jag bryr mig inte om att du skriver att jag ska sluta, jag tar inte order ifrån dig. TS måste inte motivera eller diskutera varför hon tycker att hon är en idiot, jag försöker hjälpa henne med vad hon ville ändå. Oavsett vad du tycker om det.

Du får kalla mig för vad du vill. Det förändrar ingenting, vare sig om du kallar mig idiot eller andra kommentarer om svårigheter i mentala förmågor. 
  • Anonym (Maria)
    molly50 skrev 2023-01-29 23:10:32 följande:
    Du skriver ju själv att du vill hjälpa TS att slippa killen.
    Och det är väl att föreslå något olagligt. Dvs umgängessabotage.

Det kan ju underlätta för oss att ge TS råd om hon berättar vad det är han har gjort som gör att hon tycker att han är en idiot.
    Att enbart skriva att han är en idiot hjälper ju inte så mycket.

Det kanske de har gjort även fast TS i den andra tråden inte har nämnt det. 
    Det är inte umgängessabotage att flytta till annan ort och föda barnet där. Umgängessabotage är att förhindra eller försvåra ett fastställt umgänge. Det är inte det jag skrivit att TS ska göra.

TS måste inte underlätta för er. Hon måste inte börja diskutera varför han är en idiot om det inte är en bedömning av killen som hon ville ha hjälp med. Jag försöker istället hjälpa henne med det hon frågade om.

Men TS i den andra tråden skriver upprepat att det var ett engångs så det verkar inte vara samma kille, och vad är egentligen oddsen? Men vi får väl se om han kontaktar henne.
  • Anonym (Maria)

Allt det här kan du minimera risken för att han försöker om du flyttar.
Svar på tråden Kan jag neka dna-test?