• Anonym (SnartMamma)

Kan jag neka dna-test?

Är gravid efter ett ONS och vet vem pappan är och har snackat med honom om det. Men ärligt talat han verkar vara en riktig idiot. Har inte haft kontakt på flera veckor nu. Bryr sig inte alls. Så känner att jag kanske helst inte vill ha honom i mitt liv. Jag och barnet kommer att klara oss bra utan honom. Så min fundering här. Kan jag säga att jag inte vet vem som är pappan? Och ifall han som är pappan helt plötsligt kräver ett dna-test kan jag som barnets mamma bara neka honom det? Behöver jag ens kontakta pappan och säga att barnet har föds och vilket kön? 

• Svar på tråden Kan jag neka dna-test?
  • molly50
    Anonym (SnartMamma) skrev 2023-01-28 23:34:55 följande:

Men är det ingen här som har nån förståelse för att jag tycker att pappan är en idiot som fullständigt skitigt i att ha nån kontakt eller brytt sig ett jävla dugg genom graviditeten? 

Har fu tänkt på att det här också kan vara jpbbigt för pappan?
    Det är en stor omställning ävcen för honom.
    Du kan inte bara tänka på dig själv nu.
    Nu är det barnets bästa som ska vara i fokus.
    Inte ditt och inte pappans.
    Jag har sett att det fins en tråd hät som har startats av en blivande pappa.
    Det skulle kunna vara ditt ONS som har startat den.
    Och så mycket som han verkar fundera på det här så skulle jag inte vilja påstå att han är en omogen ynkrygg.
    Jag tycker du ska gå in och läsa vad han har skrivit där.
    Sen kanske du kan överväga att prata med honom om han hör av sig.
    Vägrar du svara så är ju du faktiskt inte ett dugg bättre än honom,i så fall.
    Länkar till tråden här.

www.familjeliv.se/forum/thread/82178095-hur-gick-det-for-er-ofrivilliga-pappor
  • Anonym (Väx upo)
    Anonym (Maria) skrev 2023-01-29 12:38:15 följande:
    Nu skrev jag ju om ifall han bryr sig eller inte. Han kan fortfarande tänka rationellt och vara så pass mogen att han tar sitt ansvar. Har ingenting med känslor att göra. Om han kommer bli en bra pappa har du ingen aning om, han kanske förstör båda deras liv. TS som faktiskt har träffat karln är bättre lämpad att bedöma om han är en idiot än någon av er i tråden.
    Det har ju inte heller du någon aning om och det finns ju absolut ingenting som säger att han inte kan vara en bra pappa. Att en man inte engagerar sig i en graviditet efter ett ons är inte särskilt märkligt och det säger absolut inget om hans förmåga att vara pappa. Barnet har rätt till båda sina föräldrar och det bör vara vad som står i centrum här. Jag är faktiskt tveksam till hur väl TS känner mannen i fråga efter ett ons, det vanliga är ju att man inte har någon relation överhuvud taget i så fall och TS låter enormt egoistisk och självcentrerad och utmärker ju inte direkt sug som en fantastisk blivande förälder.
  • Anonym (Maria)
    Anonym (Väx upo) skrev 2023-01-29 13:39:42 följande:
    Det har ju inte heller du någon aning om och det finns ju absolut ingenting som säger att han inte kan vara en bra pappa. Att en man inte engagerar sig i en graviditet efter ett ons är inte särskilt märkligt och det säger absolut inget om hans förmåga att vara pappa. Barnet har rätt till båda sina föräldrar och det bör vara vad som står i centrum här. Jag är faktiskt tveksam till hur väl TS känner mannen i fråga efter ett ons, det vanliga är ju att man inte har någon relation överhuvud taget i så fall och TS låter enormt egoistisk och självcentrerad och utmärker ju inte direkt sug som en fantastisk blivande förälder.
    Jo det finns någonting som säger det, TS erfarenheter som är bättre än någon av oss. Och jag litar bättre på TS som faktiskt träffat honom än någon av er i tråden som inte känner honom alls. Och TS litar förhoppningsvis antagligen också bättre på sina egna iakttagelser av honom än på dina tveksamheter. Och det finns absolut ingenting som tyder på att han kan vara en bra pappa. Han är ju totalt ointresserad av barnets hälsa dessutom. Det har som sagt ingenting med känslor att göra utan rationellt tänkande och att ta sitt ansvar.
  • Anonym (Väx upo)
    Anonym (Maria) skrev 2023-01-29 13:49:00 följande:
    Jo det finns någonting som säger det, TS erfarenheter som är bättre än någon av oss. Och jag litar bättre på TS som faktiskt träffat honom än någon av er i tråden som inte känner honom alls. Och TS litar förhoppningsvis antagligen också bättre på sina egna iakttagelser av honom än på dina tveksamheter. Och det finns absolut ingenting som tyder på att han kan vara en bra pappa. Han är ju totalt ointresserad av barnets hälsa dessutom. Det har som sagt ingenting med känslor att göra utan rationellt tänkande och att ta sitt ansvar.
    TS som sätter sina egna känslor framför sitt barns.... 
  • Mimosa86
    Anonym (SnartMamma) skrev 2023-01-28 12:56:09 följande:
    Alltså vad då för att jag inte vill att mitt barn ska träffa eller umgås med en omogen och obrydd idiot till kille. Har du skälv varit i samma sits ens? För att jag vill slippa ha honom inblandad i mitt liv. 
    För att det är HANS barn lika mycket som det är ditt.

Han har rättigheter till sitt barn. Barnet har rättigheter till sin far.

Detta kommer bara funka så länge han inte vill men han kan mogna till och framöver vilja ha kontakt och umgänge. Då har du inte så mycket val om han är en skötsam kille.

Om du vill ha ett eget barn så skaffar du det med donator. Nu finns risk att du låser upp ditt och barnets tillvaro med en man som kanske är en ren idiot. Inte speciellt smart gjort.
  • EnAnonumius

Men är det ingen här som har nån förståelse för att jag tycker att pappan är en idiot som fullständigt skitigt i att ha nån kontakt eller brytt sig ett jävla dugg genom graviditeten? 

Det som är helt sjukt är att du inte inser att "vad du känner och tycker" om killen har inget med ert barn att göra alls. Du är inte det ofödda barnet.

Många försöker förklara för dig att du får lära dig at barnets rättigheter till sin pappa kommer alltid att trumfa dina negativa känslor för den blivande pappan.

Att du tycker killen, den blivande pappan, är en idiot får stå för dig, det i sig ger dig ingen moralisk och/eller laglig rätt att försöka sabba barnets rättigheter till att få veta vem hens pappa är.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Livia)

Du missade nyheten va om lilla Tintin som blev mördad av sin pappa då rätten ansåg att pappans rätt till barnet var större än hotbilden som fanns mot mamman och barnet?

Föräldrars rätt till sina barn väger tungt. Som mamma kan du dessutom förlora vårdnaden om barnet om du hindrar umgänge.

Grattis, du har valt att skaffa barn med en man som du anser är en idioti. Det kan bli ditt livs största misstag.

Att flytta långt bort är en rimlig lösning för att förhindra att han vill träffa barnet. Vill han ha umgänge så kan det bli svårt för dig att flytta senare.

osmart?
  • Anonym (Maria)
    Anonym (Väx upo) skrev 2023-01-29 13:57:27 följande:
    TS som sätter sina egna känslor framför sitt barns.... 
    Det återstår att se. Barnet har inga känslor i det här läget.
  • Anonym (Väx upo)
    Anonym (Maria) skrev 2023-01-29 14:14:19 följande:
    Det återstår att se. Barnet har inga känslor i det här läget.
    Men hon vill ju försöka undanhålla vem som är barnets pappa och neka sitt barn en relation med denne, det är knappast i barnets intresse utan enbart i hennes eget. 
  • Anonym (Maria)
    Anonym (Livia) skrev 2023-01-29 14:03:39 följande:
    Du missade nyheten va om lilla Tintin som blev mördad av sin pappa då rätten ansåg att pappans rätt till barnet var större än hotbilden som fanns mot mamman och barnet?

Föräldrars rätt till sina barn väger tungt. Som mamma kan du dessutom förlora vårdnaden om barnet om du hindrar umgänge.

Grattis, du har valt att skaffa barn med en man som du anser är en idioti. Det kan bli ditt livs största misstag.

Att flytta långt bort är en rimlig lösning för att förhindra att han vill träffa barnet. Vill han ha umgänge så kan det bli svårt för dig att flytta senare.

osmart?
    Precis. TS måste agera nu, annars är hon dömd till ett liv fast med den här nollan i sin närhet.
Svar på tråden Kan jag neka dna-test?