• Anonym (SnartMamma)

Kan jag neka dna-test?

Är gravid efter ett ONS och vet vem pappan är och har snackat med honom om det. Men ärligt talat han verkar vara en riktig idiot. Har inte haft kontakt på flera veckor nu. Bryr sig inte alls. Så känner att jag kanske helst inte vill ha honom i mitt liv. Jag och barnet kommer att klara oss bra utan honom. Så min fundering här. Kan jag säga att jag inte vet vem som är pappan? Och ifall han som är pappan helt plötsligt kräver ett dna-test kan jag som barnets mamma bara neka honom det? Behöver jag ens kontakta pappan och säga att barnet har föds och vilket kön? 

• Svar på tråden Kan jag neka dna-test?
  • Anonym (SnartMamma)

Vad kan anses som olämplig som pappa? Han är ingen knarkare eller så. Men vad kan göra att han inte kommer få igenom gemensam vårdnad? Om han nu ens skulle kräva det känns inte så i dagsläget men kanske han får för sig det senare. Vilket jag ju kommer att sätta mig emot.

• Kockobello
    Anonym (SnartMamma) skrev 2023-01-28 12:51:44 följande:

Vad kan anses som olämplig som pappa? Han är ingen knarkare eller så. Men vad kan göra att han inte kommer få igenom gemensam vårdnad? Om han nu ens skulle kräva det känns inte så i dagsläget men kanske han får för sig det senare. Vilket jag ju kommer att sätta mig emot.

Barnet har rätt till två föräldrar.

Du ska inte tro att du kan hålla på och undanhålla sanningen för barnet. Hoppas det slår duktigt hårt tillbaks, ditt barn kommer avsky dig.
  • Kockobello

Sanningen kommer ikapp ska du ha klart för dig. 

• Anonym (SnartMamma)
    Kockobello skrev 2023-01-28 12:52:19 följande:

Du är en skam för oss andra kvinnor.

Alltså vad då för att jag inte vill att mitt barn ska träffa eller umgås med en omogen och obrydd idiot till kille. Har du skälv varit i samma sits ens? För att jag vill slippa ha honom inblandad i mitt liv. 
  • Kockobello

Skolexempel på hur det går när vem som helst får skaffa barn. 

• Kockobello
    Anonym (SnartMamma) skrev 2023-01-28 12:56:09 följande:
    Alltså vad då för att jag inte vill att mitt barn ska träffa eller umgås med en omogen och obrydd idiot till kille. Har du skälv varit i samma sits ens? För att jag vill slippa ha honom inblandad i mitt liv. 
    Själv, stavas det. 
  • Anonym (SnartMamma)

Om han nu kommer på att kontakta mig så kan jag ju bara vägra att svara. Enkel lösning. Och det kan jag ju fortsätta med sen också tänker jag. Har väl ingen skyldighet att ha nån kontakt med honom heller? 

• Jemp
    Anonym (SnartMamma) skrev 2023-01-28 13:06:23 följande:

Om han nu kommer på att kontakta mig så kan jag ju bara vägra att svara. Enkel lösning. Och det kan jag ju fortsätta med sen också tänker jag. Har väl ingen skyldighet att ha nån kontakt med honom heller? 

Du har skyldighet att underlätta umgänge. Men såklart inget måste att småprata osv. 
  • Jemp
    Anonym (K) skrev 2023-01-28 12:48:29 följande:
    Vad händer om hon säger hon ej vet ? Ingenting?
    Ljuger hon, blir trodd och han inte kan hittas på andra sätt så blir man väl inte straffad för det. Men min poäng är att man inte bara kan neka eller ducka för att man inte känner för det. Det här är hennes skyldighet, inget hon har rätt att tacka nej till. 
  • Anonym (SnartMamma)
    Jemp skrev 2023-01-28 13:20:14 följande:
    Ljuger hon, blir trodd och han inte kan hittas på andra sätt så blir man väl inte straffad för det. Men min poäng är att man inte bara kan neka eller ducka för att man inte känner för det. Det här är hennes skyldighet, inget hon har rätt att tacka nej till. 
    Pappan har jag ju redan kontaktat men nu när jag uppräckt att han är en omogen ynklig kille då ångrar jag ju att jag gjorde det. Ifall han nu kan komma och kräva dna test och sen tro att han har massa rättighete. han har ju liksom inte brytt dig nåt hittills. Hans familj vet också men de kan väl inte kräva nåt här av mig? 
Svar på tråden Kan jag neka dna-test?