• Anonym (SnartMamma)

Kan jag neka dna-test?

Är gravid efter ett ONS och vet vem pappan är och har snackat med honom om det. Men ärligt talat han verkar vara en riktig idiot. Har inte haft kontakt på flera veckor nu. Bryr sig inte alls. Så känner att jag kanske helst inte vill ha honom i mitt liv. Jag och barnet kommer att klara oss bra utan honom. Så min fundering här. Kan jag säga att jag inte vet vem som är pappan? Och ifall han som är pappan helt plötsligt kräver ett dna-test kan jag som barnets mamma bara neka honom det? Behöver jag ens kontakta pappan och säga att barnet har föds och vilket kön? 

• Svar på tråden Kan jag neka dna-test?
  • Anonym (Glöm det!)

Barnets rätt att få veta sitt biologiska ursprung väger tyngre än dina egoistiska tankar och ånger gällande pappan. Det spelar inte någon roll om han fullständigt skiter i dig och barnet. Barnets rättigheter väger ALLTID tyngst. Den biologiska pappan ska stå registrerad som förälder till ditt barn. Det här är inget som du får ljuga om eller undanhålla. Det är inte så att du får välja vem som ska stå som pappa i efterhand bara för att du tycker att den biologiska pappan är dum i huvudet. 

• Kockobello
    Kockobello skrev 2023-01-28 14:42:24 följande:
    Skyll dig själv.

Abort finns det något som heter.
    Snyft snyft.

Offerkofta med 0 eget ansvar.
  • Kockobello

Hoppas att du är ekonomiskt välbeställda åtminstone.

Det är dyrt att ha barn.

• EnAnonumius
    Anonym (SnartMamma) skrev 2023-01-28 13:46:51 följande:

Jag är mamman som skriver här. Men räcker det inte att jag bara tycker han är olämplig som förälder? Oansvarig och omogen har han ju redan bevisat att han är när han har skitigt i att ta kontakt. Inte brytt sig ett skit här. Knappast redo att ta hand om ett barn i alla fall. Jag kanske träffar en kille i framtiden som är betydligt mer pappamaterial. Och så ska jag behöva dras med den ynkryggen. Knappast kul! 

Barnets rättigheter går alltid före dina "mamma/kvinna" rättigheter. Det är något du bara SKA lära dig och inse, nu när du skall bli mamma.
    Klara du inte detta så kan man ju undra hur mogen du själv är egentligen.

Nej det räcker INTE med att du säger att "han är olämplig som pappa" för att du skall slippa honom...
    Du kan säga det, visst, men det kommer då att bli utredning först och anser utredarna att du har fel så går barnets rätt till att träffa sin pappa före dig och ditt egocentriska tyckande om pappan.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (gg)

Jag tycker tråden känns lite märklig, men ja.

Pappan är viktig för barnet, jag har ett barn vars pappa inte velat ha kontakt, det har påverkat honom väldigt mycket i livet, och gjort att han känt sig bortvald och sämre än andra. Jag hade gärna sett att de haft kontakt, även om jag i dagsläget tycker pappan är en idiot också. För sonens skull, för att känna till sin övriga familj och sin bakgrund.

Dessutom finns inget sådan som att ljuga i framtiden när dna-tester finns att köpa i släktforskningssyfte. Du kommer få stora problem om du ljuger för barnet. Det kan bara testa sig och hitta sin pappa så, genom andra släktingar som dna-testats.

• fornminne

TS, föräldrar har ingen ovillkorlig rätt till sina barn. Barn har däremot rätt till sina föräldrar.

Du kan alltså inte neka ditt barn att träffa sin pappa. Då måste pappan vara typ farlig för barnet. 

Du kan ljuga och säga till myndigheterna att du inte vet vem pappan är, men de kommer att pressa dig, ställa många frågor samt försöka hitta pappan. Dels för att alla barn - om möjligt - har rätt till sitt ursprung, dels för att slippa betala underhåll som pappan egentligen ska betala.

Men visst, hör pappan och hans anhöriga aldrig av sig, då kan du fortsätta ljuga och säkert komma undan med det. Dock är det knappast det bästa för ditt barn, eller hur?

Hör pappan av sig, kan du inte neka dna-test. Inte heller kan du neka barnet att lära känna sig pappa, förutsatt att pappan är någorlunda vettig. Det troligaste är då att du har ensam vårdnad men att pappan har umgängesrätt. I framtiden, om han får en nära relation med barnet, skulle han dock kunna ansöka om vårdnad.

Men allt detta är självklart bara OM pappan är intresserad.

• Anonym (J.A.)
    Anonym (SnartMamma) skrev 2023-01-28 10:54:06 följande:
    Kan jag neka dna-test?

Är gravid efter ett ONS och vet vem pappan är och har snackat med honom om det. Men ärligt talat han verkar vara en riktig idiot. Har inte haft kontakt på flera veckor nu. Bryr sig inte alls. Så känner att jag kanske helst inte vill ha honom i mitt liv. Jag och barnet kommer att klara oss bra utan honom. Så min fundering här. Kan jag säga att jag inte vet vem som är pappan? Och ifall han som är pappan helt plötsligt kräver ett dna-test kan jag som barnets mamma bara neka honom det? Behöver jag ens kontakta pappan och säga att barnet har föds och vilket kön? 

Det finns många fler anledningar än barnets rätt till sitt ursprung att vara sanningsenlig till faderskapet. Huruvida du anser att han är en idiot hör liksom inte hit. En anledning kan ju både vara barnets rätt till arv samt 
    Kända ärvsliga sjukdomar. 

Barnet har rätt till sin pappa och pappan har rätt till sitt barn. Barnet är inte din ägodel. Bor du dessutom på en mindre ort så lär ju ryktet gå då både pappan och hans familj känner till Barnet. Det lär även nå soc till slut och du har ju skyldighet enligt lag att uppge fadern. 

Om du låter bli att göra det och tar emot underhåll från Försäkringskassan så får du räkna med att till slut bli återbetalningsskyldig när sanningen kommer fram. 
    Att pappan just nu beter sig omoget har heller ingenting att göra med hans möjligheter att vare sig kräva faderskapstest och delad vårdnad i framtiden. Han ska ju dessutom betala underhåll. 
    De flesta människor mognar med tiden och det lär nog även han göra så att han inte visar intresse just nu betyder inte att han inte kommer göra det i framtiden. 
    Det finns ju dessutom en farmor och farfar som du missunnar Barnet att lära känna.

Så dags för dig att mogna nu och inse att ett barn som sagt inte är någons ägodel. 
  • Anonym (Sjuk)

Haha. Var kommer alla dessa psykopat-tanter ifrån? 

Har mage att sitta på internet och grina över att ett one-night-stand inte är entusiastisk över att hon ska föda en unge. och därtill resonera om ungen som om den vore nån Accessoar . 

Hela storyn osar husvagn och avhoppat gymnasium Tyst

• Anonym (ppp)
    Anonym (SnartMamma) skrev 2023-01-28 13:46:51 följande:

Jag är mamman som skriver här. Men räcker det inte att jag bara tycker han är olämplig som förälder? Oansvarig och omogen har han ju redan bevisat att han är när han har skitigt i att ta kontakt. Inte brytt sig ett skit här. Knappast redo att ta hand om ett barn i alla fall. Jag kanske träffar en kille i framtiden som är betydligt mer pappamaterial. Och så ska jag behöva dras med den ynkryggen. Knappast kul! 

Varför skulle det räcka? I så fall kan alla som blir osams tex vid en separation säga  att den andra föräldern är olämplig och så skulle det bara bli så menar du?

Men du verkar ha något svårt att ta till dig vad folk förklarat för dig så här kommer ett till försök: 

1. Du får enskild vårdnad vid födseln eftersom du inte är gift med någon 
    2. Om pappan dyker upp och önskar umgänge och kanske vårdnad, så kan han gå via rätten för att försöka få igenom det om du säger nej. Då behöver rätten ta reda på om det är han som är pappan, innan han kan få det. Du kan säga att du inte vill att de kollar upp detta men en domstol kan döma att det är barnets intresse att få veta vem som är pappan samt i så fall få umgänge. 
    Han får inget umgänge innan detta utretts. 
    3. Om ni kommer så långt att han får ha umgänge, kanske han även vill ha vårdnad och då får han stämma dig om du inte vill att han ska få gemensam vårdnad. Har han skött umgänget, barnet mår bra i hans sällskap, så finns stor chans att han även kan få gemensam vårdnad. Nu är det ju inte säkert att han skulle önska det, utan skulle nöja sig med umgänge. Du å  din sida lever farligt om du vägrar samarbeta, efter att han fått ok på att få ha umgänge. 
    4. Du kan träffa annan partner i framtiden, men barnet har ff sin biologiska pappa - om det har blivit så att han har umgänge, så ska det givetvis fortsätta även om du har ny partner. 

Om du fortfarande inte förstår - prata med någon vuxen som kan hjälpa dig. 
  • Anonym (mnjläbj lä)
    Anonym (SnartMamma) skrev 2023-01-28 12:11:59 följande:
    Ok så om pappan kontaktar soc och säger att han blivit utpekad som pappa och vill ha ett dna-test så kan jag inte neka honom? Även om jag sagt at jag inte vet vem till soc? Eller att jag är osäker. Killens föräldrar vet också om det. Kan dom kräva ett test? Men gör han ett test och han är pappan så åker han ju på underhåll!

Min arbetskompis blev gravid och trodde att hennes ex var pappan då hon endast legat med honom utan kondom och ett ons med kondom. 

Exet lämnade dnatest och han var inte pappan. Alltså var det hennes ons, en kille hon träffat på en kryssning och bara hade förnamnet på. 

Hon fick sitta med soc/förskringskassan (vet inte varför så många dillar om skatteverket.) och i detalj redogöra för sitt sexliv, berätta namnet på alla hon legat med även såna som inte kom på tal för faderskap pga att det var för långt innan hon blev gravid. Och detta skedde gång på gång för att få fram mer detaljer, de kollade hennes facebook, pratade med hennes familj och vänner för att se om det kom fram något mer osv. 

De kontaktade även kryssningsbolaget för att försöka få fram vem killen var, men hon hade som sagt bara förnamnet och det var ett vanligt namn så det gick inte. 

Det tog över ett år innan hon fick fader okänd och hon hade det jättetufft och kunde inte riktigt njuta av det första året med sitt barn. 

Är det värt det? Om de dessutom lyckas luska fram att du vetat vem det är hela tiden kan du ha svårt att få underhållsstöd för barnet. 

Om du har enskild vårdnad har barnet rätt till umgänge med pappan, men du bestämmer i övrigt över barnets förskola, skolval etc. 

Svar på tråden Kan jag neka dna-test?