Anonym (SnartMamma) skrev 2023-01-28 13:46:51 följande:
Jag är mamman som skriver här. Men räcker det inte att jag bara tycker han är olämplig som förälder? Oansvarig och omogen har han ju redan bevisat att han är när han har skitigt i att ta kontakt. Inte brytt sig ett skit här. Knappast redo att ta hand om ett barn i alla fall. Jag kanske träffar en kille i framtiden som är betydligt mer pappamaterial. Och så ska jag behöva dras med den ynkryggen. Knappast kul!
Varför skulle det räcka? I så fall kan alla som blir osams tex vid en separation säga att den andra föräldern är olämplig och så skulle det bara bli så menar du?
Men du verkar ha något svårt att ta till dig vad folk förklarat för dig så här kommer ett till försök:
1. Du får enskild vårdnad vid födseln eftersom du inte är gift med någon
2. Om pappan dyker upp och önskar umgänge och kanske vårdnad, så kan han gå via rätten för att försöka få igenom det om du säger nej. Då behöver rätten ta reda på om det är han som är pappan, innan han kan få det. Du kan säga att du inte vill att de kollar upp detta men en domstol kan döma att det är
barnets intresse att få veta vem som är pappan samt i så fall få umgänge.
Han får inget umgänge innan detta utretts.
3. Om ni kommer så långt att han får ha umgänge, kanske han även vill ha vårdnad och då får han stämma dig om du inte vill att han ska få gemensam vårdnad. Har han skött umgänget, barnet mår bra i hans sällskap, så finns stor chans att han även kan få gemensam vårdnad. Nu är det ju inte säkert att han skulle önska det, utan skulle nöja sig med umgänge. Du å din sida lever farligt om du vägrar samarbeta, efter att han fått ok på att få ha umgänge.
4. Du kan träffa annan partner i framtiden, men barnet har ff sin biologiska pappa - om det har blivit så att han har umgänge, så ska det givetvis fortsätta även om du har ny partner.
Om du fortfarande inte förstår - prata med någon vuxen som kan hjälpa dig.