• Anonym (SnartMamma)

Kan jag neka dna-test?

Är gravid efter ett ONS och vet vem pappan är och har snackat med honom om det. Men ärligt talat han verkar vara en riktig idiot. Har inte haft kontakt på flera veckor nu. Bryr sig inte alls. Så känner att jag kanske helst inte vill ha honom i mitt liv. Jag och barnet kommer att klara oss bra utan honom. Så min fundering här. Kan jag säga att jag inte vet vem som är pappan? Och ifall han som är pappan helt plötsligt kräver ett dna-test kan jag som barnets mamma bara neka honom det? Behöver jag ens kontakta pappan och säga att barnet har föds och vilket kön? 

• Svar på tråden Kan jag neka dna-test?
  • Anonym (En annan)

Som mor är du skyldig att uppge far om du vet om det. Vet du inte så är du skyldig att medverka i utredandet av vem det är. Annat är brottsligt. I ditt fall vore det dessutom rejält puckat att inte säga sanningen eftersom flera personer redan vet vem fadern är. Det kommer inte gå att hålla hemligt. 

Hör han inte av sig lär han inte vilja ha vårdnad. Dyker han upp senare ska du underlätta umgänge eftersom barnet har rätt till båda sina föräldrar. 

Vore jag du skulle jag höra av mig till killen i fråga. Du måste tänka på vad som är bäst för barnet i det här läget, inte vad du känner för att göra. 

Att inte uppge fader är till stor ekonomisk nackdel för barnet eftersom hen då inte ärver. 

(Jag tror att du är någon annan än du skriver, men detta är vad jag hade svarat en tjej i situationen som beskrivs.)

• Anonym (Rak)
    Anonym (En annan) skrev 2023-01-28 13:29:57 följande:

Som mor är du skyldig att uppge far om du vet om det. Vet du inte så är du skyldig att medverka i utredandet av vem det är. Annat är brottsligt. I ditt fall vore det dessutom rejält puckat att inte säga sanningen eftersom flera personer redan vet vem fadern är. Det kommer inte gå att hålla hemligt. 

Hör han inte av sig lär han inte vilja ha vårdnad. Dyker han upp senare ska du underlätta umgänge eftersom barnet har rätt till båda sina föräldrar. 

Vore jag du skulle jag höra av mig till killen i fråga. Du måste tänka på vad som är bäst för barnet i det här läget, inte vad du känner för att göra. 

Att inte uppge fader är till stor ekonomisk nackdel för barnet eftersom hen då inte ärver. 

(Jag tror att du är någon annan än du skriver, men detta är vad jag hade svarat en tjej i situationen som beskrivs.)

Precis så!

Det här handlar inte om dig och honom längre utan om ert barn i magen och att skapa de bästa förutsättningarna för barnet.
  • Anonym (Rak)
    Anonym (En annan) skrev 2023-01-28 13:29:57 följande:

Vad menar du?
  • Jemp
    Anonym (SnartMamma) skrev 2023-01-28 13:28:31 följande:
    Pappan har jag ju redan kontaktat men nu när jag uppräckt att han är en omogen ynklig kille då ångrar jag ju att jag gjorde det. Ifall han nu kan komma och kräva dna test och sen tro att han har massa rättighete. han har ju liksom inte brytt dig nåt hittills. Hans familj vet också men de kan väl inte kräva nåt här av mig? 
    Men barnet är ju inte fött än? Vad ska han göra? 

Vill han inte ha barnet är det ju till nackdel för ditt barn men positivt utifrån din inställning, dvs han lär inte göra mycket väsen av sig. 
    Vill han ha barnet så ja, då finns vägar han kan gå. 

Är han på riktigt olämplig (jag tolkar dock dina inlägg som att du bara vill slippa honom) kan han fortfarande gå samma vägar men du måste då försöka bevisa varför han inte bör få ha barnet själv osv.
  • Anonym (SnartMamma)

Jag är mamman som skriver här. Men räcker det inte att jag bara tycker han är olämplig som förälder? Oansvarig och omogen har han ju redan bevisat att han är när han har skitigt i att ta kontakt. Inte brytt sig ett skit här. Knappast redo att ta hand om ett barn i alla fall. Jag kanske träffar en kille i framtiden som är betydligt mer pappamaterial. Och så ska jag behöva dras med den ynkryggen. Knappast kul! 

• Anonym (En annan)
    Anonym (SnartMamma) skrev 2023-01-28 13:46:51 följande:

Jag är mamman som skriver här. Men räcker det inte att jag bara tycker han är olämplig som förälder? Oansvarig och omogen har han ju redan bevisat att han är när han har skitigt i att ta kontakt. Inte brytt sig ett skit här. Knappast redo att ta hand om ett barn i alla fall. Jag kanske träffar en kille i framtiden som är betydligt mer pappamaterial. Och så ska jag behöva dras med den ynkryggen. Knappast kul! 

Nej, kul är det inte. Men det är inte vad du tycker är kul som är viktigt längre.

Det är viktigt för barnet att få träffa pappan (förutsatt att han inte är våldsam etc). Och även om pappan är en fjant nu så kan han ju skärpa till sig vad det lider och faktiskt få en bra relation till barnet. Då har du någon att dela ansvaret med vilket verkligen kan vara praktiskt, om inte annat. Men viktigast är det så klart för ditt barn! 

Jag känner flera som har både en biologisk pappa och en bonuspappa. Båda är viktiga för barnet och den ena ersätter inte den andra. 

• Anonym (Rak)

Men nu har du ju valt att skaffa barnet med den ynkryggen så då får du också ta konsekvenserna av det.
  • Jemp

Nej det är ju väldigt mycket mer moget att förneka sitt barn en pappa för att man kanske träffar en roligare kille i framtiden... 
    Vill han inte ha kontakt behöver du ju inte oroa dig heller. 

Vårdnad avgörs i slutändan i tingsrätten om man inte kommer överrens, så nej det är inte du som avgör (men också du som behöver slå larm om han på riktigt är farlig för barnet). 
  • Anonym (Nej)

Nej det räcker inte! Olämplig är just som du själv skrev om han t ex är knarkare, inte bara att han är omogen. Och tycker du att DU beter dig ett dugg bättre?

Ja ts, du får dras med "ynkryggen", det är därför man använder kondom och dagen efter-piller eller i värsta fall gör abort!
  • Anonym (SnartMamma)
    Kockobello skrev 2023-01-28 13:59:23 följande:

Tråden är nog hittepå.

Ingen kan vara så blåst och så egoistisk. 

Hittepå?! Egoistisk är det väl han som är i det här fallet jag får vara gravid, gå igenom en förlossning och sen ta hand om barnet. Han kan leva på som vanligt åka ut och resa och festa med polarna. Han har inte brytt sig hittills.
Svar på tråden Kan jag neka dna-test?