Inlägg från: Anonym (SnartMamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (SnartMamma)

Kan jag neka dna-test?

Är gravid efter ett ONS och vet vem pappan är och har snackat med honom om det. Men ärligt talat han verkar vara en riktig idiot. Har inte haft kontakt på flera veckor nu. Bryr sig inte alls. Så känner att jag kanske helst inte vill ha honom i mitt liv. Jag och barnet kommer att klara oss bra utan honom. Så min fundering här. Kan jag säga att jag inte vet vem som är pappan? Och ifall han som är pappan helt plötsligt kräver ett dna-test kan jag som barnets mamma bara neka honom det? Behöver jag ens kontakta pappan och säga att barnet har föds och vilket kön? 

• Svar på tråden Kan jag neka dna-test?
  • Anonym (SnartMamma)
    Anonym (Nej) skrev 2023-01-28 11:21:01 följande:

Du kan påstå att du inte vet men pappan vet ju redan så det tåget har gått. Du kan inte neka test om han t ex vänder sig till soc och de kräver det. Du behöver så klart inte berätta att barnet fötts men han behöver bara ha lite koll på månaderna för att veta när det borde bli på ett ungefär.

Tänker du verkligen inte längre än ditt ego...? Du hade kunnat göra abort faktiskt, men nu är det som det är och du får stå ut med det. Barnet har rätt till sin pappa även om du tycker att han är en idiot. Det är väldigt viktigt för barnets utveckling och framtida mående. Du behöver verkligen läsa på där! Dessutom försämrar du bilden av din egen lämplighet som förälder, om han till exempel skulle vilja starta en vårdnadstvist så ser det verkligen inte bra ut att du först ljuger om vem pappan är, sedan försöker neka honom test och på olika sätt visar dig samarbetsovillig. Eftersom han är barnets pappa så har han redan där ett stort försprång i att kunna få gemensam vårdnad, det är bara om han skulle vara fruktansvärt olämplig som man skulle neka det. Med tanke på hur du tänker agera kring faderskapet så lägger det ytterligare fördel för hans del i en vårdnadstvist. Sätt ditt eget barns bästa i första hand och sköt det här snyggt nu!

Ok så om pappan kontaktar soc och säger att han blivit utpekad som pappa och vill ha ett dna-test så kan jag inte neka honom? Även om jag sagt at jag inte vet vem till soc? Eller att jag är osäker. Killens föräldrar vet också om det. Kan dom kräva ett test? Men gör han ett test och han är pappan så åker han ju på underhåll!
  • Anonym (SnartMamma)
    Anonym (Lisa) skrev 2023-01-28 11:54:44 följande:

Du kan lugnt säga att du inte vet vem pappan är. Du kan säga att du legat runt på sex sidor och att ni mötts i bilar och offentliga toaletter helt dolt.
    Enda anledningen till att Skatteverket kan ställa några extra frågor är för att slippa betala ut den delen som pappan annars skulle betala.
    Jag har en vän som var i samma sits, där killen var en idiot. Idag har hon ensam vårdnad och pappan träffar barnet på hennes villkor.

Jamen killen vet ju och hans familj. 
  • Anonym (SnartMamma)

Vad ha killen för rättigheter här om han kräver test även om jag inte vill? Jag får väl ändå enskild vårdnad och bestämmer över barnet. Måste jag ens låta honom träffa barnet sen? Kan ju hoppas att han inte vill sä slipper jag. Då får han bara betala!

• Anonym (SnartMamma)
    Anonym (ppp) skrev 2023-01-28 12:16:06 följande:
    Ja, så kan det bli.

Klart han ska betala underhåll i så fall. Varför skriver du utropstecken på sista meningen - Som om det vore ensensation med underhåll?

Tycker du inte att ditt barn förtjänar den hjälpen i livet? Pengarna ska ju gå till det barnet behöver (inte till mamman).  

Om han vill få fram att det är han som är pappan, så tror jag att han gladeligen vill betala underhåll. Det är inte det som är viktigast då utan att han vill vara del i barnets liv. 
    Så det kan bli nåt sånt här?
    1  Jag säger till soc att jag inte vet vem pappan är till soc och hoppas att han inte kontaktar dom om test. Får jag underhåll av staten då?
    2  Pappan kontaktar soc och kräver test och han får betala underhåll. Men jag får ensam vårdnad ändå. Vill pappan träffa barnet så kommer jag inte kunna neja han det? Men han kan väl inte få vårdnaden här?
  • Anonym (SnartMamma)

Barnets och mitt bästa kanske är att slippa träffa den här omogna killen som inte hört av sig nåt under grav. Han borde de brytt sig mer om sitt framtida barn kan man tycka. Då lär han kanske inte vara så brydd sen heller. Kan ju alltid hoppas på det.

• Anonym (SnartMamma)

Vad kan anses som olämplig som pappa? Han är ingen knarkare eller så. Men vad kan göra att han inte kommer få igenom gemensam vårdnad? Om han nu ens skulle kräva det känns inte så i dagsläget men kanske han får för sig det senare. Vilket jag ju kommer att sätta mig emot.

• Anonym (SnartMamma)
    Kockobello skrev 2023-01-28 12:52:19 följande:

Du är en skam för oss andra kvinnor.

Alltså vad då för att jag inte vill att mitt barn ska träffa eller umgås med en omogen och obrydd idiot till kille. Har du skälv varit i samma sits ens? För att jag vill slippa ha honom inblandad i mitt liv. 
  • Anonym (SnartMamma)

Om han nu kommer på att kontakta mig så kan jag ju bara vägra att svara. Enkel lösning. Och det kan jag ju fortsätta med sen också tänker jag. Har väl ingen skyldighet att ha nån kontakt med honom heller? 

• Anonym (SnartMamma)
    Jemp skrev 2023-01-28 13:20:14 följande:
    Ljuger hon, blir trodd och han inte kan hittas på andra sätt så blir man väl inte straffad för det. Men min poäng är att man inte bara kan neka eller ducka för att man inte känner för det. Det här är hennes skyldighet, inget hon har rätt att tacka nej till. 
    Pappan har jag ju redan kontaktat men nu när jag uppräckt att han är en omogen ynklig kille då ångrar jag ju att jag gjorde det. Ifall han nu kan komma och kräva dna test och sen tro att han har massa rättighete. han har ju liksom inte brytt dig nåt hittills. Hans familj vet också men de kan väl inte kräva nåt här av mig? 
Svar på tråden Kan jag neka dna-test?