• Jemp

Kan jag neka dna-test?

Du är skyldig att hjälpa till att fastställa faderskapet eftersom ditt barn har rätt att få känna till sin pappa. 

• Jemp
    Anonym (SnartMamma) skrev 2023-01-28 12:11:59 följande:
    Ok så om pappan kontaktar soc och säger att han blivit utpekad som pappa och vill ha ett dna-test så kan jag inte neka honom? Även om jag sagt at jag inte vet vem till soc? Eller att jag är osäker. Killens föräldrar vet också om det. Kan dom kräva ett test? Men gör han ett test och han är pappan så åker han ju på underhåll!
    Ja självklart.
  • Jemp
    Anonym (SnartMamma) skrev 2023-01-28 12:19:09 följande:

Vad ha killen för rättigheter här om han kräver test även om jag inte vill? Jag får väl ändå enskild vårdnad och bestämmer över barnet. Måste jag ens låta honom träffa barnet sen? Kan ju hoppas att han inte vill sä slipper jag. Då får han bara betala!

Du får enskild vårdnad vid födseln. Vill pappan ha gemensam får han ansöka/stämma av det. Är han inte olämplig lär han få det. Givetvis har de rätt till umgänge med varandra. Underhåll är förutsatt att barnet bor hos dig mest, vilket är naturligt i början men med åldern kan förändras. 

Du har lagstadgad skyldighet som sagt att uppge alla du haft sex med under tiden barnet blev till. Det är en rätt lång period, runt 3 mån har jag för mig. Det är alltså inget du kan neka för att du känner för det. 

Du har också en skyldighet att se till ditt barns bästa. 
  • Jemp
    Anonym (SnartMamma) skrev 2023-01-28 13:06:23 följande:

Om han nu kommer på att kontakta mig så kan jag ju bara vägra att svara. Enkel lösning. Och det kan jag ju fortsätta med sen också tänker jag. Har väl ingen skyldighet att ha nån kontakt med honom heller? 

Du har skyldighet att underlätta umgänge. Men såklart inget måste att småprata osv. 
  • Jemp
    Anonym (K) skrev 2023-01-28 12:48:29 följande:
    Vad händer om hon säger hon ej vet ? Ingenting?
    Ljuger hon, blir trodd och han inte kan hittas på andra sätt så blir man väl inte straffad för det. Men min poäng är att man inte bara kan neka eller ducka för att man inte känner för det. Det här är hennes skyldighet, inget hon har rätt att tacka nej till. 
  • Jemp
    Anonym (SnartMamma) skrev 2023-01-28 13:28:31 följande:
    Pappan har jag ju redan kontaktat men nu när jag uppräckt att han är en omogen ynklig kille då ångrar jag ju att jag gjorde det. Ifall han nu kan komma och kräva dna test och sen tro att han har massa rättighete. han har ju liksom inte brytt dig nåt hittills. Hans familj vet också men de kan väl inte kräva nåt här av mig? 
    Men barnet är ju inte fött än? Vad ska han göra? 

Vill han inte ha barnet är det ju till nackdel för ditt barn men positivt utifrån din inställning, dvs han lär inte göra mycket väsen av sig. 
    Vill han ha barnet så ja, då finns vägar han kan gå. 

Är han på riktigt olämplig (jag tolkar dock dina inlägg som att du bara vill slippa honom) kan han fortfarande gå samma vägar men du måste då försöka bevisa varför han inte bör få ha barnet själv osv.
  • Jemp
    Anonym (SnartMamma) skrev 2023-01-28 13:46:51 följande:

Jag är mamman som skriver här. Men räcker det inte att jag bara tycker han är olämplig som förälder? Oansvarig och omogen har han ju redan bevisat att han är när han har skitigt i att ta kontakt. Inte brytt sig ett skit här. Knappast redo att ta hand om ett barn i alla fall. Jag kanske träffar en kille i framtiden som är betydligt mer pappamaterial. Och så ska jag behöva dras med den ynkryggen. Knappast kul! 

Nej det är ju väldigt mycket mer moget att förneka sitt barn en pappa för att man kanske träffar en roligare kille i framtiden... 
    Vill han inte ha kontakt behöver du ju inte oroa dig heller. 

Vårdnad avgörs i slutändan i tingsrätten om man inte kommer överrens, så nej det är inte du som avgör (men också du som behöver slå larm om han på riktigt är farlig för barnet). 
  • Jemp
    Friger skrev 2023-01-30 13:29:36 följande:
    Givet att han struntar i henne och barnet nu och att många här inne är så väldigt noga med att han ska vara deltagande så blir det ju konsekvensen. Att ni vill att hon försöker tvinga honom.

Så länge barnet har fader okänd så får TS samtliga föräldradagar. Annars får han 90 dagar. Vilket kan vara olyckligt om han inte vill träffa ungen. Kan vara värt att veta som info.
    Sluta lura i ts rena lögner. 
    Nej, pappan får föräldradagar vid gemensam vårdnad. Har ts kvar enskild får hon alla, även om pappan är känd. 
    Har de gemensam vårdnad får pappan hälften, dvs 240. Alla utom 90 kan han sen välja att föra över. 
  • Jemp
    Anonym (SnartMamma) skrev 2023-01-30 14:05:21 följande:

Men 90 föräldradagar får han väl bara om jag accepterar Gemensam vårdnad?! Och det kommer jag inte att skriva på alls. Som ensam mamma får jag väl Enskild vårdnad. och jag kan väl hänvisa till hans ointresse och säga att det inte kommer att gå att samarbete.

Har han skitigt i både mig och barnet i magen hittills så lär han kanske inte ändra sig. Och vill han inte träffa barnet så är ju delvis problemet löst för min del Ifall han inte ändrar dig helt plötslig. Men han kan ju bara bli pappa ifall det görs dna-test. Han kanske inte begär det själv?

Ju svårare det blir för honom så lär han inte iddas ta striden om att kräva att träffa barnet. 

Som sagt, barnet är inte fött. Du vill hålla födseln hemlig/inte berätta för honom. Hur ska han ens få chansen? Hur ska du visa att han inte bryr sig om du inte ger honom chansen? 

Och vad är det du vill att han gör nu under graviditeten? Det svarar du inte på.
  • Jemp
    Anonym (SnartMamma) skrev 2023-01-30 14:05:21 följande:

Men 90 föräldradagar får han väl bara om jag accepterar Gemensam vårdnad?! Och det kommer jag inte att skriva på alls. Som ensam mamma får jag väl Enskild vårdnad. och jag kan väl hänvisa till hans ointresse och säga att det inte kommer att gå att samarbete.

Har han skitigt i både mig och barnet i magen hittills så lär han kanske inte ändra sig. Och vill han inte träffa barnet så är ju delvis problemet löst för min del Ifall han inte ändrar dig helt plötslig. Men han kan ju bara bli pappa ifall det görs dna-test. Han kanske inte begär det själv?

Ju svårare det blir för honom så lär han inte iddas ta striden om att kräva att träffa barnet. 

Som sagt, barnet är inte fött. Du vill hålla födseln hemlig/inte berätta för honom. Hur ska han ens få chansen? Hur ska du visa att han inte bryr sig om du inte ger honom chansen? 

Och vad är det du vill att han gör nu under graviditeten? Det svarar du inte på.
  • Jemp
    Friger skrev 2023-01-30 20:41:14 följande:
    Nja, innan du kastar dig med hårda ord. Du kan säga att jag har fel, men jag försöker inte ljuga. Din osympatiska översittare.

Googlar man på saken så är det inte fullt så enkelt. Huvudregeln är tydligen att det ska vara gemensam vårdnad. Om båda föräldrarna är överens går det att skriva ett avtal om enskild vårdnad som ska godkännas av socialförvaltningen eller domstol. Finns ingen gemensam överenskommelse så blir saken knepigare om han inte är väldigt olämplig.
    Nej så funkar det inte. Mamman har enskild vårdnad från början. För att pappan ska få gemensam vårdnad behöver hon antingen godkänna det, eller så behöver han stämma på vårdnaden. Ts har fått korrekta svar ang detta redan på första sidan i tråden. 
Svar på tråden Kan jag neka dna-test?