• Anonym (Nej)

Kan jag neka dna-test?

Du kan påstå att du inte vet men pappan vet ju redan så det tåget har gått. Du kan inte neka test om han t ex vänder sig till soc och de kräver det. Du behöver så klart inte berätta att barnet fötts men han behöver bara ha lite koll på månaderna för att veta när det borde bli på ett ungefär.

Tänker du verkligen inte längre än ditt ego...? Du hade kunnat göra abort faktiskt, men nu är det som det är och du får stå ut med det. Barnet har rätt till sin pappa även om du tycker att han är en idiot. Det är väldigt viktigt för barnets utveckling och framtida mående. Du behöver verkligen läsa på där! Dessutom försämrar du bilden av din egen lämplighet som förälder, om han till exempel skulle vilja starta en vårdnadstvist så ser det verkligen inte bra ut att du först ljuger om vem pappan är, sedan försöker neka honom test och på olika sätt visar dig samarbetsovillig. Eftersom han är barnets pappa så har han redan där ett stort försprång i att kunna få gemensam vårdnad, det är bara om han skulle vara fruktansvärt olämplig som man skulle neka det. Med tanke på hur du tänker agera kring faderskapet så lägger det ytterligare fördel för hans del i en vårdnadstvist. Sätt ditt eget barns bästa i första hand och sköt det här snyggt nu!

• Anonym (Nej)
    Anonym (SnartMamma) skrev 2023-01-28 13:46:51 följande:

Jag är mamman som skriver här. Men räcker det inte att jag bara tycker han är olämplig som förälder? Oansvarig och omogen har han ju redan bevisat att han är när han har skitigt i att ta kontakt. Inte brytt sig ett skit här. Knappast redo att ta hand om ett barn i alla fall. Jag kanske träffar en kille i framtiden som är betydligt mer pappamaterial. Och så ska jag behöva dras med den ynkryggen. Knappast kul! 

Nej det räcker inte! Olämplig är just som du själv skrev om han t ex är knarkare, inte bara att han är omogen. Och tycker du att DU beter dig ett dugg bättre?

Ja ts, du får dras med "ynkryggen", det är därför man använder kondom och dagen efter-piller eller i värsta fall gör abort!
  • Anonym (Nej)
    Anonym (SnartMamma) skrev 2023-01-29 18:36:17 följande:

Är man inte en idiot om man gjort en tjej med barn som man inte ens är ihop med och sen när man får reda på det totalt ignorerar en? Schysst kille liksom! Ingen som jag vill ha som pappa till mitt barn. Vi har träffats en handfull gånger innan beskedet men sen då blev det bara knäpptyst därefter. Båda i 20 årsåldern. Han väldigt omogen. Man tar väl ändå sitt ansvar en sån gång? Tror inte han kommer kliva fram som nån superpappa sen heller med den inledningen direkt. Vill bara slippa ha honom i mitt och barnets liv. 

Är man inte en idiot om man blivit på smällen med ett one night stand som man inte ens är ihop med och sedan vill vägra honom att träffa sitt eget barn? Schysst mamma liksom. Dessutom hade du ungefär fyra månader på dig att göra abort och ta dig ur hela situationen, men det gjorde du inte heller. Ja, man tar väl ändå sitt ansvar en sån gång? Är det inte dags att DU gör det? Apropå mognad.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (SnartMamma) skrev 2023-01-30 11:07:26 följande:

Ni skriver om barnets rättigheter här. Varför ska jag ens samarbeta med den här killen att han ska få träffa sitt barn? När han hittills inte brytt sig ett skit. Jag kan ju inte tvinga honom att träffa barnet. Och varför ska jag vara så förstående den dagen han kanske kommer på att han vill veta av barnet?  

1) För att det är din lagliga skyldighet 2) För att det är det bästa för barnet (så länge han inte är farlig) 3) För att det är dags att växa upp! Nej, du kan inte tvinga honom och ingen begär det heller med du måste låta honom vara delaktig om han vill det och ha umgänge med sitt barn. Du behöver inte vara förstående, du behöver bara göra det som faktiskt krävs av dig som förälder. Dessutom handlar det inte om honom utan om ert barn!
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Maria) skrev 2023-01-30 13:00:54 följande:
    För att TS och barnet behöver inte en idiot i deras liv.
    Nej, men han är inte idiot bara för att han inte har någon kontakt med ts just nu. Är det på såna grunder man ska försöka hindra umgänget mellan pappa och barn? Är det så lite som krävs för att man ska anses vara en olämplig "idiot" att ha i sitt barns liv...?
    Friger skrev 2023-01-30 12:39:25 följande:
    Han kan ju alltid i all framtid faktiskt "ta" föräldraskapet genom att han är fader. Han vet ju om att hon är gravid. Han kan med ett samtal till socialtjänsten ta faderskapet genom att bara berätta att han haft samlag med henne den aktuella tiden. Allt bygger ju på att han ger sitt tysta samstämmande.
    Han kanske inte vet att han kan/borde kontakta soc, eller tänker vänta tills barnet faktiskt är fött iom att det inte är någon vits att kontakta dem innan det.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (SnartMamma) skrev 2023-01-30 13:10:35 följande:

Nej har kollat den andra tråden. INTE samma kille. Chansen att han hittat hit är en på miljonen typ. Men jag har ingen lust att flytta just nu har ju alla kompisar där jag bor nu.

Men om jag är inte tvingad till att låta pappan träffa barnet kommer jag inte låta honom göra det. Han har ju visat att han skiter i barnet. Om han nu får för sig nåt sen.

Du ÄR tvingad att låta honom träffa barnet, oavsett var du bor, förstår du inte det fast det är många som berättat det för dig redan? Dessutom kan du åka på att betala för umgängesresorna om du flyttar långt bort, så det är också en anledning till att stanna kvar där du är. Du har verkligen all anledning att stanna.
  • Anonym (Nej)
    Friger skrev 2023-01-30 13:17:07 följande:
    Enligt TS så vet han om att hon är gravid. Han skiter i det och vill inte ha med henne eller barnet att göra.

Jag tycker inte att hon har någon skyldighet att försöka tvinga in honom i föräldralivet...

Enklast av honom om han ändrar sig är väl att kontakta TS (mamman) och krypa till korset och säga att han ändrat sig? Gör han inte det tycker jag att mamman kan göra som hon vill. I annat fall så är det ju enkelt för honom att undersöka vilka rättigheter han har. Det är inte mammans skyldighet att upplysa honom om vad han kan vidta för åtgärder.
    Jo, men tänk lite. Verkar ts särskilt trevlig att umgås med tycker du....? Han har ingen anledning eller skyldighet att ha kontakt med henne medan hon är gravid, det kan vänta tills barnet fötts och han ev. vill ha umgänge.

Det är väl ingen som säger att ts ska tvinga honom (eller har jag missat de inläggen?) men däremot inte heller med näbbar och klor försöka hindra honom.

Ja, vi får väl se om han gör något efter att barnet fötts. Antingen kontaktar ts, soc eller Familjerätten då.
  • Anonym (Nej)
    Friger skrev 2023-01-30 13:29:36 följande:
    Givet att han struntar i henne och barnet nu och att många här inne är så väldigt noga med att han ska vara deltagande så blir det ju konsekvensen. Att ni vill att hon försöker tvinga honom.

Så länge barnet har fader okänd så får TS samtliga föräldradagar. Annars får han 90 dagar. Vilket kan vara olyckligt om han inte vill träffa ungen. Kan vara värt att veta som info.
    Vilka "ni"? Peka gärna ut vilka som vill att ts tvingar honom till umgänge. Det är inte samma sak som att göra sin plikt, dvs att låta honom ha umgänge om han vill det.

Ja 90 dagar är värt att sälja iväg sitt barns pappa för, eller...?
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Maria) skrev 2023-01-30 13:31:41 följande:
    Jag vet inte exakt på vilka grunder TS bedömer honom som en idiot. Det räcker för mig att hon inte vill ha med honom att göra. Sen om ni andra i tråden behöver att TS bevisar att han är en idiot bryr jag mig inte om.
    Det är bara att läsa vad ts skriver. Hon tycker att han är en idiot bara för att han inte har kontakt med henne längre. För mig räcker det iaf inte för att förneka barnet att veta vem ens pappa är. Det är fruktansvärt på alla plan.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Maria) skrev 2023-01-30 13:37:16 följande:
    Nej, otroligt långsökt att hon skulle bli tvingad att betala. Umgängesföräldern främst ansvarar för sitt umgänge.
    Inte långsökt alls, faktiskt kan det lätt bli så: lawline.se/answers/vem-ska-betala-for-barnets-resor-vid-umgange-med-den-andra-foraldern

Bor barnet tillsammans med endast en förälder ska emellertid den föräldern ta del i kostnaderna för de resor som föranleds av barnets behov av umgänge med den andra föräldern, se 6 kap. 15 b § FB.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Maria) skrev 2023-01-30 13:34:46 följande:
    Men det måste inte räcka för dig, du behöver inte godkänna hennes bedömning eller val. Det räcker att TS gör det.
    Nej men samtidigt kan man inte bara ta ts ord för sanning. Det kanske ser helt annorlunda ut från killens sida, hade han startat en egen tråd och kallat ts för idiot så hade du väl svalt det också utan ifrågasättande.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Maria) skrev 2023-01-30 13:47:26 följande:
    Det är inte samma situation. Du får ju komma med ett exempel där barnet från början är fött och har sin hemvist långt ifrån där biopappan bor och fortfarande bor kvar. Och se vad juristen skulle svara om den situationen. Dessutom står det i den där texten att det är umgängesföräldern som har det primära ansvaret.
    Det spelar ingen roll om ts flyttat före eller efter födseln, samma ansvar kvarstår och det du läste om att umgängesföräldern har det primära ansvaret gäller bara om barnet bor växelvist.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Maria) skrev 2023-01-30 13:53:59 följande:
    Om barnet har behov av det ja. Det verkar inte så troligt att det skulle bli så. Pappan kommer ju vara en främling för barnet, hans möjlighet att bygga en meningsfull relation med barnet är nära noll med de förutsättningarna. Så det kanske inte ens blir någon umgängesrätt. Om han ens försöker.
    Troligt eller inte, lagen gäller ändå så det vet man inte förrän man står där den dagen om han vill ha kontakt eller inte. Umgängesrätten är dock absolut, det spelar ingen roll om de träffas sällan och man kan ju också påpeka att om ts flyttar så är det isf till stor del också hennes fel om umgänget blir lidande.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (SnartMamma) skrev 2023-01-30 14:05:21 följande:

Men 90 föräldradagar får han väl bara om jag accepterar Gemensam vårdnad?! Och det kommer jag inte att skriva på alls. Som ensam mamma får jag väl Enskild vårdnad. och jag kan väl hänvisa till hans ointresse och säga att det inte kommer att gå att samarbete.

Har han skitigt i både mig och barnet i magen hittills så lär han kanske inte ändra sig. Och vill han inte träffa barnet så är ju delvis problemet löst för min del Ifall han inte ändrar dig helt plötslig. Men han kan ju bara bli pappa ifall det görs dna-test. Han kanske inte begär det själv?

Ju svårare det blir för honom så lär han inte iddas ta striden om att kräva att träffa barnet. 

Nej, han har rätt till de dagarna ändå. Du får enskild vårdnad till att börja med men han kan stämma dig i tingsrätten för gemensam vårdnad och då är det upp till rätten att avgöra om han är en olämplig förälder eller inte. Att du påstår att det inte går att samarbeta är inte samma sak som att det är sant, eller att det för den delen beror på honom. Om det då visar sig att DU är den som aktivt försöka motarbeta umgänget på alla möjliga sätt så kan jag garantera att det ser riktigt dåligt ut för din del.

Kanske, kanske inte. Just nu är han väl i chock och man undrar ju hur trevlig du själv har varit i kontakten med honom, kanske du har skrämt iväg honom så att han pga det inte vill just nu? Men ingen här vet vad han tänker på nu eller vad han kommer att vilja i framtiden, inte ens du själv. Det bästa du kan göra är att visa dig samarbetsvillig, det vinner både du och barnet på.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Nej) skrev 2023-01-30 14:20:26 följande:
    Nej, han har rätt till de dagarna ändå.
    Obs!! Fel av mig! Vid enskild vårdnad får DU alla dagarna!
  • Anonym (Nej)
    Anonym (SnartMamma) skrev 2023-01-30 14:21:34 följande:

Men är det ju jag som blir barnets mamma som måste se till barnets bästa här. Eller är det nån soc tant som ska avgöra det? Är ju jag som ska ta hand om barnet. För nån pappa att räkna med här lär det ju knappast bli. 

Nej, det är tingsrätten som värnar om ditt barns rättigheter om du som förälder inte ser till dem utan deras inblandning.
    Anonym (SnartMamma) skrev 2023-01-30 14:26:34 följande:
    Men varför ska jag ens kontakta honom? Han kan ju kontakta mig och fråga nåt eller hur jag mår och vad som behöver fixas mm. Jag kontaktade honom om att jag var gravid och sen total tystnad därefter. Har nog med att vara gravid än att jaga honom. 
    Jag sa inte att du måste kontakta honom nu men om han ska ha umgänge med sitt barn senare så kommer ni båda två behöva vara delaktiga i att få det att hända. Har han inte skrivit ett enda ord som svar på att han ska bli pappa? Han kanske tror att du ljuger för att hålla kvar honom?
  • Anonym (Nej)
    Anonym (SnartMamma) skrev 2023-01-30 14:51:26 följande:
    Så jag ska stå till tjänst och låta honom träffa barnet sen?! Om han helt plötsligt ändrar sig och låtsas vara lite intresserad. För syns skull. Om han ens dyker upp. Fastän han inte brytt sig ett skit? Och jag ska vara gravid, föda barnet och sen sköta barnet varje dag. Tala om att kunna glida in på ett bananskal som nån slags ?när det passar sig pappa?. Fy fasen.
    Ja det är din skyldighet! Du vet ju inte om det är för syns skull, du dömer ut honom på förhand och barnet är inte ens fött än.

Varför gjorde du inte abort....? Du måste ha vetat om det innan du var 18 v gången.
  • Anonym (Nej)
    molly50 skrev 2023-02-03 14:03:12 följande:

Jag vet inte om de hade oskyddat sex.
    Men på något sätt har hon ju blivit gravid.

Det jag menar är att om TS har legat med någon hon anser vara en idiot och blir med barn och väljer att behålla det så är hon själv inte bättre.
    Sen om hon har upptäckt graviditeten när det var försent för abort har väl heller inte framkommit.
    TS vägrar ju svara på frågor.

Har svårt att tro att man inte skulle fatta på fyra månader att man är gravid men ts har lämnat tråden så vi lär inte få fler svar.
Svar på tråden Kan jag neka dna-test?