• Anonym (Pär utan efternamn)

Bli far utan att se fram emot det

Halloj, 

Frugan har gått och blivit på smällen, omedvetet.. 
    Vi har såklart kört preventivmedel som har funkat fint i 7år tills nu.

Frugan har länge önskat ungar, men jag som man, har känt som 
    män brukar känna, att det inte är rätt skede i livet att föröka sig. 
    Jag vet hur förstörd hon skulle bli om hon gjorde abort, och jag 
    vet om riskerna att hela förhållandet kan ryka, hon kan fara illa
    fysiskt med och allt annat. 

Jag vill ha barn, någon gång, men just nu har jag inget barnsug.
    Vi har så mycket annat just nu också, stor renovering pågår för 
    fullt, och lär dröja ett år minst tills det är klart. Frugan vart arbetslös
    nyligen, så just nu är det tight med både ekonomi & tid. 

Självklart går allt att lösa bara man vill, men där är problemet. 
    Jag vill egentligen inte. Jag ser ingen nytta med att skaffa en unge 
    nu, men allt detta kanske ändras när ungen kommer ut? Med tanke
    på min sambo, förhållandet och ålder så hade det väll varit bäst 
    att behålla det. Så hur ska jag få barnsug? 

• Svar på tråden Bli far utan att se fram emot det
  • Anonym (S)
    Tukt skrev 2023-01-19 17:17:22 följande:
    Ja, det blir ju folk. Men om det finns en osäkerhet är det väl bra att reda ut det. Eller?
    Finns det en osäkerhet då? TS tar inte upp att han inte litar på henne, hans problem är att han inte känner sig redo ännu. 
  • Anonym (Sharon)
    Anonym (Sharon) skrev 2023-01-19 17:33:34 följande:
    Jag blev gravid när jag hade spiral -trodde jag. Det var min andra spiral, så jag kände mig säker, men den hade utan att jag märkt det.
    Misstänkte det först i v14.
    Barnet sitter brevid mig och spelar på mobilen nu.
    *den hade åkt ut
  • Anonym (N)

Hur gamla är ni? Och hur långt gången är hon? 

Säger absolut inte att hon har lurat dig men om det är spiral så kan man ta ut den väldigt lätt själv , jag gjorde det när jag hade satt in efter mitt första barn. Det tog slut med pappan strax efter jag satte in den (så den behövdes inte längre) och jag blödde jättemycket. Det fanns inga snabba tider och en släkting som är läkare sa att jag kunde ta ut den själv så jag gjorde det, det gick hur bra som helst. 
    Om det är P-stav däremot är det nog väldigt svårt.

Hoppas allt löser sig iallafall , förhoppningsvis känns det bättre sen när barnet är fött. Har förresten själv blivit gravid trots P-piller (första veckan jag tog dom iförsej) så det är inte omöjligt. 

• Anonym (Tvillingmorsan)

TS, sen är det svårt att svara på om din "motvilja" kommer gå över eller inte, när man inte vet din ålder.

Stor skillnad på om du är 25 eller 35. Ni kanske träffades när ni var väldigt unga? Då kan jag ha större förståelse för att du hellre hade väntat med barn några år till. Men som sagt, nu är det ju som det är. Och är din fru över 30, förstår jag om hon inte vill vänta längre.

• Tukt
    molly50 skrev 2023-01-19 17:33:44 följande:
    Självklart ska man kunna prata om saken.
    Jag tror inte någon har försökt hävda något annat.
    Men om olyckan är framme och man blir gravid så är det ju inte så bara att göra en abort heller.
    Det är ju inte direkt som en nysning och så är det klart,om du förstår vad jag menar.
    TS lever dessutom i ett stabilt förhållande och har sagt att han vill ha barn.
    Bara inte nu.
    Men ibland så går saker inte som man planerat.
    Då får man ta det därifrån och försöka lösa det som vuxna människor. 
    Jo, det finns väl andra som på olika sätt hävdat annat. Men det var också därför jag frågade dig, vad det känsliga låg i, för att du också var mer stabil i ditt resonemang.
  • Tukt
    Anonym (S) skrev 2023-01-19 17:35:25 följande:
    Finns det en osäkerhet då? TS tar inte upp att han inte litar på henne, hans problem är att han inte känner sig redo ännu. 
    Lite oklart. Tolkade TS första mening som det kändes en smula osäkert och det var många jobba känslor han inte fick på plats.
    Tänker också att det är initiala tankar. Men att det kommer andra senare. Är inte sällan en process.
  • molly50
    Tukt skrev 2023-01-19 17:48:29 följande:
    Jo, det finns väl andra som på olika sätt hävdat annat. Men det var också därför jag frågade dig, vad det känsliga låg i, för att du också var mer stabil i ditt resonemang.
    Ok. Det har jag i så fall missat.

Men jag förstår inte vad du menar med känsligt?
  • Tukt
    molly50 skrev 2023-01-19 18:04:23 följande:
    Ok. Det har jag i så fall missat.

Men jag förstår inte vad du menar med känsligt?
    Att flera infråga satt att man ens ska tänka den tanken till slut. En del med rena personangrepp om att jag lever i en "unken liten värld," och så vidare.
    Men eftersom TS inte valt att lyfta tanken, så släpper jag det. I alla fall tills han börjar tänka den. Om han gör det.
  • molly50
    Tukt skrev 2023-01-19 18:10:07 följande:
    Att flera infråga satt att man ens ska tänka den tanken till slut. En del med rena personangrepp om att jag lever i en "unken liten värld," och så vidare.
    Men eftersom TS inte valt att lyfta tanken, så släpper jag det. I alla fall tills han börjar tänka den. Om han gör det.
    Du menar det med att en del kvinnor lurar män?
    När jag får höra talas om sådana saker som skäms jag över att vara kvinna.
    Det är fruktansvärt lågt gjort.
    Men det finns ju ingen anledning att tro att TS fru ska ha lurat honom.
    Faktum är att inga skydd är 100 % säkra.
    Så om en kvinna blir oplanerat gravid så behöver det inte betyda att hon har lurat mannen. 
  • Anonym (snorkfröken)
    Anonym (Pär utan efternamn) skrev 2023-01-19 09:53:27 följande:
    Jag vill inte gå in i detalj på hennes preventivmedel, men det är inte p-piller och inget hon kan ta bort sådär bara utan läkarhjälp. 
    Jaha?

Både jag och en vän har blivit gravida trots kopparspiral.

Min svägerska har blivit gravid trots p-piller OCH kondom (den gick sönder).

Från riksdagsmotion i ämnet:

"Det saknas kunskap hos de flesta om hur effektiva preventivmedel är och hur mycket det skiljer i säkerhet mellan teori och praktik. Preventiv säkerhet mäts i Pearl index: antal graviditeter under ett år hos 100 kvinnor. Kondom är i teorin väldigt säkert men i verkligheten blir 18 procent inte 2 procent av kvinnorna oönskat gravida.

P-piller som de allra flesta kvinnor använder, är en metod som kräver dagligt kom-i-håg och riskerar att 
    glömmas. Där blir 9 procent av kvinnorna oönskat gravida i praktisk användning.

Vid användning av p-stav och spiral, som är långtidsverkande, finns ingen skillnad mellan teori och praktik. Endast 0,05 procent av kvinnorna blir gravida under första året. Vad gäller skydd för könssjukdomar är däremot kondom det enda effektiva."

www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/ratt-preventivmedel_H502955~:text=D%C3%A4r%20blir%209%20procent%20av,d%C3%A4remot%20kondom%20det%20enda%20effektiva.
Svar på tråden Bli far utan att se fram emot det