Bli far utan att se fram emot det
Har inte läst hela tråden, men du måste rannsaka dig själv TS.
Vill du verkligen ha barn? Eller känner du mest så för att du tror att det förväntas av dig? Eller för att inte förlora din partner?
Du skriver att du vill ha barn "någon gång". När är "någon gång"? Ni har varit tillsammans i 7 år. Hur gamla är ni?
Många unga män (och unga kvinnor) känner sig inte redo för barn. Det är helt naturligt. Men i ditt fall låter det mest som du kommer med undanflykter. Den "perfekta" tidpunkten kommer aldrig. Visst hade det varit bättre om din fru inte hade varit arbetslös, men nu är det som det är. Många barn föds till sämre förutsättningar än vad ni har. Och får bra uppväxter.
Jag skuldbelägger dig inte. Jag konstaterar bara faktum. En del av de som tvekar inför familjebildning, trots stabil relation och trots att de inte är purunga längre, vill egentligen inte ha barn. Eller är inte beredda att göra de uppoffringar som barn trots allt kräver. MEN detta är fortfarande lite tabu att känna i ett samhälle där fortplantning är en så stark norm. I moderna västerländska länder finns varken tvång eller krav längre på att bli föräldrar, MEN fortfarande starka förväntningar. Frivilligt barnlösa får ofta försvara sina beslut i åratal.
Lägg till din partner. Har du förhalat detta med barn för att inte förlora henne? Du vet att om du var ärlig, skulle hon bli förkrossad och kanske se sig om efter en annan man. Det vill du förstås inte.
Jag säger inte att det är så här. MEN det är något du bör fundera över. Nu är ju graviditeten ett faktum, och självklart ska din fru inte göra abort. Man ska aldrig göra abort mot sin vilja. Däremot kan man inte förvänta sig en närvarande och engagerad pappa om graviditeten inte är önskad av båda.
Kanske växer du in i det. Kanske kommer du att känna annorlunda den dag du håller ditt barn i famnen. Bara tiden kan utvisa.