• Anonym (Pär utan efternamn)

Bli far utan att se fram emot det

Halloj, 

Frugan har gått och blivit på smällen, omedvetet.. 
    Vi har såklart kört preventivmedel som har funkat fint i 7år tills nu.

Frugan har länge önskat ungar, men jag som man, har känt som 
    män brukar känna, att det inte är rätt skede i livet att föröka sig. 
    Jag vet hur förstörd hon skulle bli om hon gjorde abort, och jag 
    vet om riskerna att hela förhållandet kan ryka, hon kan fara illa
    fysiskt med och allt annat. 

Jag vill ha barn, någon gång, men just nu har jag inget barnsug.
    Vi har så mycket annat just nu också, stor renovering pågår för 
    fullt, och lär dröja ett år minst tills det är klart. Frugan vart arbetslös
    nyligen, så just nu är det tight med både ekonomi & tid. 

Självklart går allt att lösa bara man vill, men där är problemet. 
    Jag vill egentligen inte. Jag ser ingen nytta med att skaffa en unge 
    nu, men allt detta kanske ändras när ungen kommer ut? Med tanke
    på min sambo, förhållandet och ålder så hade det väll varit bäst 
    att behålla det. Så hur ska jag få barnsug? 

• Svar på tråden Bli far utan att se fram emot det
  • Anonym (Jur ab)
    LFF skrev 2023-01-22 11:02:58 följande:
    Inte så länge BARNET har rätt till sina föräldrar, sitt biologiska arv och sin historia. Med juridisk abort är vi tillbaks till att män (för det är så gott som bara män som inte vill ha juridiskt ansvar för sin avkomma) är "välvilliga," etc om de faktiskt tar ansvar för sin avkomma även om den inte är önskad. Dagens lagstiftning handlar om BARNENS RÄTT, inte föräldrarnas. 
    Fast man kan inte tvinga någon att ta mer ansvar än det ekonomiska som lagen kräver.
    Oavsett.

Kvinnor kan slippa ansvaret till 100%. Män kan det inte. Det är inte rättvist. Men så fort det är män som drar det kortaste strået så verkar det ju ok.

Kan tillägga att jag är kvinna själv.
  • LFF
    Anonym (Jur ab) skrev 2023-01-22 12:32:35 följande:
    Fast man kan inte tvinga någon att ta mer ansvar än det ekonomiska som lagen kräver.
    Oavsett.

Kvinnor kan slippa ansvaret till 100%. Män kan det inte. Det är inte rättvist. Men så fort det är män som drar det kortaste strået så verkar det ju ok.

Fostret lever i kvinnans kropp = kvinnans val om hur göra. Så fort fostret kommit ut och räknas som ett barn handlar det om barnets rätt till sitt ursprung, till sina föräldrar etc. Män slipper allt ansvar utom det ekonomiska om han så önskar. Varför ska vi tillbaks till "töm och glöm"-tiden?
  • Anonym (Jur ab)
    LFF skrev 2023-01-22 13:10:07 följande:
    Fostret lever i kvinnans kropp = kvinnans val om hur göra. Så fort fostret kommit ut och räknas som ett barn handlar det om barnets rätt till sitt ursprung, till sina föräldrar etc. Män slipper allt ansvar utom det ekonomiska om han så önskar. Varför ska vi tillbaks till "töm och glöm"-tiden?
    Vi ska inte tillbaka till någonting, juridisk abort har aldrig funnits i vårt land.

Det handlar om rättvisa.
    Det där med alla "rättigheter" har gått överstyr.
    Inte ens donera kan man göra längre utan att riskera att någon ringer på dörren sisådär 19 år senare.

Bedrövilgt.
  • Anonym (,)
    Anonym (Jur ab) skrev 2023-01-22 12:32:35 följande:
    Oavsett.

Kvinnor kan inte alls slippa ansvaret på något sätt. Det är ju kvinnan som isf måste göra abort och det påverkar både fysiskt och mentalt, ibland kan det senare sitta i ett helt liv. 

Det är ett ingrepp. Man kan blöda mängder och behöva åka in, man kan behöva skrapa. Man kan behöva sövas. Varför verkar folk leva i villfarelsen att en abort är att ta ett piller och sen är det som att ha mens? Det behöver inte alls vara en lätt sak att gå igenom.
  • Anonym (Jur ab)
    Anonym (,) skrev 2023-01-22 13:30:55 följande:
    Kvinnor kan inte alls slippa ansvaret på något sätt. Det är ju kvinnan som isf måste göra abort och det påverkar både fysiskt och mentalt, ibland kan det senare sitta i ett helt liv. 

Det är ett ingrepp. Man kan blöda mängder och behöva åka in, man kan behöva skrapa. Man kan behöva sövas. Varför verkar folk leva i villfarelsen att en abort är att ta ett piller och sen är det som att ha mens? Det behöver inte alls vara en lätt sak att gå igenom.
    Men snälla människa, det är väl ändå självklart att jag pratar om abort när det kommer till kvinnan!

Visst det kan uppstå komplikationer, men riskerna är betydligt större vid en förlossning.
  • molly50
    Anonym (Nphs) skrev 2023-01-21 09:58:06 följande:
    Gillar inte när kvinnor blir på smällen och vägrar behålla barnet och mannen vill ha barnet. Det mörkas ofta, medan när det är tvärtom blir stora löpsedlar.

Skulle tex Arne Weise stå och göra sin fru på smällar och frun bara nä... Vill inte ha barn. Då kommer ingen tidning bry sig även om Arne bloggar om det till sina 5 miljoner följare. Men skulle Arne säga nej och hans fru wipe där och klagat på sin blogg om det då skulle Expressen och Aftonbladet och fan varenda jävla tidning skriva om hur Arne tvingar sin fru till abort...
    Nu är det ju så att kvinnan är den som måste gå igenom graviditet och förlossning med allt vad det innebär.
    Och om hon då inte vill det varför ska man då tvinga henne?
    Likaväl som att kvinnan kan hitta en man som vill ha barn,likaväl kan mannen hitta en kvinna som vill det.
  • LFF
    Anonym (Jur ab) skrev 2023-01-22 13:21:50 följande:
    Vi ska inte tillbaka till någonting, juridisk abort har aldrig funnits i vårt land.

Det handlar om rättvisa.
    Det där med alla "rättigheter" har gått överstyr.
    Inte ens donera kan man göra längre utan att riskera att någon ringer på dörren sisådär 19 år senare.

Bedrövilgt.
    Det är en definitionsfråga eftersom tidigare var det den blivande faders välvillighet som avgjorde om barnet fick en pappa på pappret eller inte om föräldrarna inte var gifta. Om pappan inte erkände faderskapet så gick han juridiskt fri. 
  • Anonym (Rosie)
    Anonym (Nphs) skrev 2023-01-21 09:54:24 följande:
    Bli far utan att se fram emot det
    Är det inte lite sjukt egentligen att det bara är mannen som ska ta ansvar? Man är ju två om sexet, och är inte hon med på det är det ju våldtäkt. Att som kvinna komma och sen kräva ansvar och pengar för ett barn är helt sjukt om den andra parten inte vill ha barn.
    Hur tänker du att bara mannen tar ansvar? Är det inte att ta ansvar att vara gravid, föda ett barn och sedan ta hand om det? Eller att göra en abort och utsätta ens kropp för smärta och blödningar? Liksom, på vilket sätt kan kvinnor helt smita undan ansvar om de blir gravida?
  • Anonym (Juridisk abort)
    Anonym (Rosie) skrev 2023-01-23 10:56:58 följande:
    Hur tänker du att bara mannen tar ansvar? Är det inte att ta ansvar att vara gravid, föda ett barn och sedan ta hand om det? Eller att göra en abort och utsätta ens kropp för smärta och blödningar? Liksom, på vilket sätt kan kvinnor helt smita undan ansvar om de blir gravida?
    Tja, precis som med män så vet hon ju risken när hon väljer att ha sex.
  • Anonym (Sharon)
    Anonym (Juridisk abort) skrev 2023-01-23 11:34:24 följande:
    Tja, precis som med män så vet hon ju risken när hon väljer att ha sex.
    Ja. kvinnor har däremot två tillfällen för val, före (preventivmedel) och efter (abort eller ej).
    Det tar på inget sätt bort mannens ansvar.
  • Anonym (Juridisk abort)
    Anonym (Sharon) skrev 2023-01-23 11:36:15 följande:
    Ja. kvinnor har däremot två tillfällen för val, före (preventivmedel) och efter (abort eller ej).
    Det tar på inget sätt bort mannens ansvar.
    Det är därför juridisk abort behövs, så mannen också har två val.
    Du kan prata emot mig tills solen går upp i väster, det förändrar ingenting.

Har båda kommit överens om (ingen valt abort) så ska man givetvis dela ansvaret.
    De som tvingas att bli "fäder" kan inte tvingas till något annan än att betala underhåll. Vilket är fel också.
Svar på tråden Bli far utan att se fram emot det