• Anonym (Pär utan efternamn)

Bli far utan att se fram emot det

Halloj, 

Frugan har gått och blivit på smällen, omedvetet.. 
    Vi har såklart kört preventivmedel som har funkat fint i 7år tills nu.

Frugan har länge önskat ungar, men jag som man, har känt som 
    män brukar känna, att det inte är rätt skede i livet att föröka sig. 
    Jag vet hur förstörd hon skulle bli om hon gjorde abort, och jag 
    vet om riskerna att hela förhållandet kan ryka, hon kan fara illa
    fysiskt med och allt annat. 

Jag vill ha barn, någon gång, men just nu har jag inget barnsug.
    Vi har så mycket annat just nu också, stor renovering pågår för 
    fullt, och lär dröja ett år minst tills det är klart. Frugan vart arbetslös
    nyligen, så just nu är det tight med både ekonomi & tid. 

Självklart går allt att lösa bara man vill, men där är problemet. 
    Jag vill egentligen inte. Jag ser ingen nytta med att skaffa en unge 
    nu, men allt detta kanske ändras när ungen kommer ut? Med tanke
    på min sambo, förhållandet och ålder så hade det väll varit bäst 
    att behålla det. Så hur ska jag få barnsug? 

• Svar på tråden Bli far utan att se fram emot det
  • LFF
    Tukt skrev 2023-01-19 11:52:03 följande:
    Då skulle jag säga att det finns en förtroendekris er i mellan att reda ut innan barnet kommer.
    Varför då? Inga preventivmedel är 100% säkra.
  • Anonym (S)
    Anonym (Pär utan efternamn) skrev 2023-01-19 09:48:43 följande:
    Där kom första. Varför tror du det finns preventivmedel? Varför läggs det ner flera miljarder varje år på forskning kring effektivare preventivmedel? Varför tror du man använder preventivmedel? Jo för att kunna knulla utan att få barn. 

Varför finns aborträtten? Jo för att kunna slippa bli förälder om man råkat bli gravid utan vilja. 

Trött på er "skyll dig själv" folk. Säger så ni så till rökare som fått cancer med? 
    Eller idrottare som skadat sig? Folk som dör i bil olyckor? Feta människor som åker på diabetes och hjärtsjukdomar? Olyckor sker, vi är bara människor i slutändan, ingen människa är perfekt, Detta fall är inte unikt, varje dag upptäcks oönskade gravidationer, mer än hälften av alla barn har blivit till oplanerat. 

Jag försöker i alla fall ta ansvar och göra det bästa av situationen. Därför jag skrev detta inlägg, för att få hjälp. 
    Fast du vet väl om att man kan bli gravid även om man använder preventivmedel, finns alltid en liten risk. 

Du kommer att vänja dig, ta del av graviditeten, engagera dig, så kommer känslorna med största sannolikhet. Ni får sätta er ner och planera, vad måste renoveras klart, vad kan skjutas på osv. Renovera kan man göra hela livet, barn är här och nu. 
  • Tukt
    LFF skrev 2023-01-19 11:57:24 följande:
    Varför då? Inga preventivmedel är 100% säkra.
    Nej, men preventivmedel är oftast rätt säkra. I det här fallet verkar det ju vara en spiral, och beroende på typ, kan den vid snabb googling vara säker till 99 procent.
    Men även vid lägre procent finns det självklart en osäkerhet. 
    Ska ett barn födas med två föräldrar där det finns en misstänksamhet kring om mannen blev lurad eller ej? Jag tycker inte det. Bättre i så fall att försöka reda ut det än att bara skylla på de få procents marginal det handlar om.
  • LFF
    Tukt skrev 2023-01-19 12:27:15 följande:
    Nej, men preventivmedel är oftast rätt säkra. I det här fallet verkar det ju vara en spiral, och beroende på typ, kan den vid snabb googling vara säker till 99 procent.
    Ska ett barn födas med två föräldrar där det finns en misstänksamhet kring om mannen blev lurad eller ej? Jag tycker inte det. Bättre i så fall att försöka reda ut det än att bara skylla på de få procents marginal det handlar om.
    Det kan även vara p-stav. Inte heller något du tar ut på egen hand. Där vet jag av väns erfarenhet (beskriven högre upp) att den kan misslyckas trots att tillverkaren säger att den ska hålla i flera månader efter det egentliga bytesdatumet. 

TS verkar ju inte tvivla på sin sambo, att hon skulle ha lurat till sig barnet, heller. Han är bara osäker på om han ens vill ha barn, speciellt inte just nu när "det är så mycket annat som händer". 
  • Anonym (S)
    Tukt skrev 2023-01-19 12:27:15 följande:
    Jag hänger inte med. Tror du att hon kan ha tagit ut spiralen utan att ha pratat med honom först?
  • Mimosa86

TS.

Jag tror det här behöver landa i dig. Kom ihåg att ni har 9 månader på er att smälta och förbereda. Din fru kommer ändras, magen kommer växa. Sparkar kommer. Det kommer bli mer konkret med resans gång.

Livet går inte alltid att planera. Livet händer.
    Ett barn blir till, något oförutsägbart sker, man kan skada sig, man kan krocka med bilen och få besvär som blir livslånga, man kan hux flux förlora någon man inte räknat med skulle försvinna. Man kan bli fockad på jobbet, man kan vinna 1 miljon på lotteriet. Man kan råka bli störtkär i någon annan. Det är livets gång.

I ert fall växer ett barn. Ditt barn. Ett barn som kommer älska dig förutsättningslöst. Som kommer se upp till dig och tycka du är bäst i hela världen. En livslång kärleksrelation väntar. Jobbig sådan med såklart, men det är inte någon random unge. Det är dina gener och feber från en fru du älskar.

Det kommer gå bra. Låt det ta tid. Man får känna på olika sätt och alla känner olika.

jag grät inte eller kände den där lamslagna kärleken vid första barnet på bb. Allt var så surrealistiskt. Men det kom. Vid barn nr2 var den omedelbar- för jag var inkörd i rollen. Och allt är ok!

• Anonym (Rosie)

Har ni inte pratat om sånt här? Liksom, har ni sex kan det ju bli en bebis oavsett om ni skyddar er eller inte. Har ni inte pratat om vad ni skulle vilja göra då och hur ni ser på en oplanerad graviditet?

Sen, om du känner att du vill ha barn nån gång, och nu har gift dig med nån som hemskt gärna vill ha barn, får du ju bara acceptera att det blir nog bra när barnet väl kommer. Det finns ingen perfekt tidpunkt att få barn så nu är väl nog så bra som nån annan gång.

Vill du egentligen aldrig ha barn är det ju faktiskt bara själviskt och elakt att vara i ett förhållande med någon som vill ha barn.

• Tukt
    Anonym (S) skrev 2023-01-19 12:45:59 följande:
    Jag hänger inte med. Tror du att hon kan ha tagit ut spiralen utan att ha pratat med honom först?
    Om någon har ett rätt säkert preventivmedel så är det kanske inte så konstigt att den tanken kommer upp hos den som ska bli far. Har väl hänt åtskilliga gånger i historien att en partner blir lurad till barn. 
    Och finns det en sådan misstanke så tycker jag det är bra att i mesta möjliga mån reda ut det. Och det bästa är ju att göra det nu, och inte om 10 år.
  • Anonym (Rosie)
    Tukt skrev 2023-01-19 12:52:31 följande:
    Om någon har ett rätt säkert preventivmedel så är det kanske inte så konstigt att den tanken kommer upp hos den som ska bli far. Har väl hänt åtskilliga gånger i historien att en partner blir lurad till barn. 
    Och finns det en sådan misstanke så tycker jag det är bra att i mesta möjliga mån reda ut det. Och det bästa är ju att göra det nu, och inte om 10 år.
    Och ändå blir folk gravida och behöver ta ut spiralen när de väl har ett barn i magen. Det händer det med. Förutsätter man med en gång att ens partner har ljugit när man vet att preventivmedel inte är 100% effektiva har man nog rätt stora problem i sin relation.
  • Anonym (Whatafuck)
    Tukt skrev 2023-01-19 09:33:35 följande:

Undrar ju hur det gått till att hon blivit gravid. Känns lite som det är något där som inte berättas. Vilket i sin tur är ett stort svek.
    Men har en själv inte fokus på att skaffa barn, så kommer det sällan plötsligt uppstå en längtan. I alla fall hos oss män, som inte har riktigt samma biologiska klocka. Så i bland får man bara göra det som ska göras. Och när man gör det, försöka hitta det fina i det.

Så otroligt löjligt!! Räcker med att behöva kräkas eller få diarré! Eller faktiskt glömma ta dem en gång!  För mig räckte det med att bli matförgiftad och spy! Är väl knappast så att de allra flesta kvinnor tycker det är toppen att få barn med någon som inte vill?! Men i din unkna lilla värld så är det ju självklart att mannen är lurad! 
Svar på tråden Bli far utan att se fram emot det