• Anonym (Pär utan efternamn)

Bli far utan att se fram emot det

Halloj, 

Frugan har gått och blivit på smällen, omedvetet.. 
    Vi har såklart kört preventivmedel som har funkat fint i 7år tills nu.

Frugan har länge önskat ungar, men jag som man, har känt som 
    män brukar känna, att det inte är rätt skede i livet att föröka sig. 
    Jag vet hur förstörd hon skulle bli om hon gjorde abort, och jag 
    vet om riskerna att hela förhållandet kan ryka, hon kan fara illa
    fysiskt med och allt annat. 

Jag vill ha barn, någon gång, men just nu har jag inget barnsug.
    Vi har så mycket annat just nu också, stor renovering pågår för 
    fullt, och lär dröja ett år minst tills det är klart. Frugan vart arbetslös
    nyligen, så just nu är det tight med både ekonomi & tid. 

Självklart går allt att lösa bara man vill, men där är problemet. 
    Jag vill egentligen inte. Jag ser ingen nytta med att skaffa en unge 
    nu, men allt detta kanske ändras när ungen kommer ut? Med tanke
    på min sambo, förhållandet och ålder så hade det väll varit bäst 
    att behålla det. Så hur ska jag få barnsug? 

• Svar på tråden Bli far utan att se fram emot det
  • Anonym (Farsa)
    Anonym (Pär utan efternamn) skrev 2023-01-19 09:14:51 följande:
    Jag ser ingen nytta med att skaffa en unge nu, men allt detta kanske ändras när ungen kommer ut?
    Det är en rätt vanlig utveckling, att pappan först då barnet kommit inser hur fantastiskt det är. Mamman har ett försprång helt klart.

• Fiona M
    Anonym (Pär utan efternamn) skrev 2023-01-19 09:14:51 följande:
     Jag ser ingen nytta med att skaffa en unge 

nu, men allt detta kanske ändras när ungen kommer ut?

Nytta?
  • Tukt
    molly50 skrev 2023-01-19 20:20:42 följande:
    Du menar det med att en del kvinnor lurar män?
    När jag får höra talas om sådana saker som skäms jag över att vara kvinna.
    Det är fruktansvärt lågt gjort.
    Men det finns ju ingen anledning att tro att TS fru ska ha lurat honom.
    Faktum är att inga skydd är 100 % säkra.
    Så om en kvinna blir oplanerat gravid så behöver det inte betyda att hon har lurat mannen. 
    Nej, men det jag försökt få fram i tråden är att den tanken lätt kan komma. Den behöver inte vara sann, för att tanken i sig kan bli ett problem.
    Det behöver specifikt inte gälla graviditet. Hela Familjeliv är fyllt av tankar och frågor som inte får sina svar och avhandlas här i stället.
    Och frågan går att ställa nu, men inte säkert om två år, eller 10 år, då den kanske kommer tillbaks och blir än mer viktig.
  • molly50
    Tukt skrev 2023-01-19 21:33:09 följande:
    Nej, men det jag försökt få fram i tråden är att den tanken lätt kan komma. Den behöver inte vara sann, för att tanken i sig kan bli ett problem.
    Det behöver specifikt inte gälla graviditet. Hela Familjeliv är fyllt av tankar och frågor som inte får sina svar och avhandlas här i stället.
    Och frågan går att ställa nu, men inte säkert om två år, eller 10 år, då den kanske kommer tillbaks och blir än mer viktig.
    Och det är ju hemskt att den frågan överhuvudtaget ska behöva komma upp.
    Jag kan förstå de män som blir lurade.
    Det måste ju vara fruktansvärt.
    Men det är ju också hemskt att gå med en stark barnlängtan och leva med en man som hela tiden säger att han vil ha barn,men inte just nu.
    Då dyker det ju upp frågor som när vill han ha barn? Vill han ha barn överhuvudtaget?
    Och vi kvinnor är ju som bekant inte fertila lika länge som män.
    Är man lite yngre så kan man ju gå vidare och hitta någon som vill ha barn.
    Men är man över 30 så är det ju lite mer bråttom. 
  • Anonym (A)
    molly50 skrev 2023-01-19 22:11:32 följande:
    Men det är ju också hemskt att gå med en stark barnlängtan och leva med en man som hela tiden säger att han vil ha barn,men inte just nu.
    Då dyker det ju upp frågor som när vill han ha barn? Vill han ha barn överhuvudtaget?
    +1
  • Anonym (Abc)
    Anonym (Pär utan efternamn) skrev 2023-01-19 10:00:24 följande:
    Jo jag har läst en hel del om abort, och förhållanden som kraschat pga det. 
    Jag förstår också att det i slutändan är kvinnans beslut, men anser att vettiga kvinnor tänker på barnet framför sig själva, och förstår att skaffa barn med en oengagerad pappa som inte vill, inte är optimalt för barnet. Barn känner av att de är oönskade av en förälder, och chansen att det skapar psykiska problem hos barnet är stor. 

Oavsett, så är inte fallet här, utan jag vill stötta min sambo i hennes vilja om att behålla barnet, jag vill själv känna ett sug och en önskan om att ha barnet, så jag kan ge det all kärlek och bra uppväxt. Jag vill inte att min sambo ska göra abort bara för min skull. 

Blir det alltså stärkande i förhållandet under en graviditet? Kommer synen på ens eget barn förändras när man väll går på ultraljud, förlossning och när barnet väl kommer? Du tror att när jag sitter på BB och får se mitt barn, så kommer jag direkt att börja älska det, och inse att de är mitt barn? 
    Jag tror många får barn utan att känna "sug" men ändå älskar barnet när det kommer och blir fantastiska föräldrar. 

Jag blev oplanerat gravid. Grät floder för ville inte alls ha barn men det fanns inget rationellt argument för abort (de var ungefär som dina argument). Mådde skit under graviditeten så fanns absolut inget utrymme att börja längta efter barnet.

Men när det väl föddes och det kom i mina armar så så var det total kärlek. För pappan dröjde det väl lite längre men hon har verkligen växt upp till att vara pappas tjej och när vi (planerat) blev gravida med barn nummer två så ville min man verkligen ha en tjej till (han ville verkligen ha en kille första gången), en önskan som uppenbart kom från hans känslor till vårt första oplanerade barn.

Så stressa inte över att känslorna inte finns där nu. Stötta din partner så kommer känslorna komma. Innan
    Barnet föds, när det föds, eller efter att det gått en tid.

Lycka till!
  • Anonym (Man51)

Du kommer ändra dig när barnet är fött 
    din Guldklimp 

• Tukt
    molly50 skrev 2023-01-19 22:11:32 följande:
    Ja, det är inte min avsikt att spela ned känslan från kvinnan. 
  • Anonym (Tänk inte för mycket)

1. Hur gamla är ni?
    2. Älskar du din fru? Och är det henne du föreställer dig att skaffa barn med i framtiden? För du vill ha barn i framtiden eller??

Vet du va? För en del människor känns det där steget väldigt skrämmande ( att skaffa barn ) trots att man kanske vill.

En del har en bild i huvudet på ett ungefär när rätt timing är. Man vill ha klart det ena och det andra, stabil ekonomi, färdig renoverat eller vad som helst. Men du vet, det dyker alltid upp nya saker i livet och på så vis skulle man kunna skjuta på det hur länge som helst. Om du älskar din fru och ni ändå vill ha barn i framtiden så kan detta vara menat. Saker löser sig och faller på plats. Ni hinner fixa med mycket. I 9 månader. Jag tror att du bara är rädd och chockad/oförberedd. Jag tror du kommer bli störtförälskad i ert barn om ni behåller det. En del av dig, och henne. Herregud huset blir färdigt ändå. Hon kan få 100 jobb i framtiden. MEN, jag tycker att du ska prata med henne om alla dina känslor och vad du tänker. Då har hon också en chans att tänka på det du säger och väga in det i sitt beslut hur hon vill göra med allt.

På ditt inlägg får jag känslan av att du är en snäll man, att du älskat din fru och att du VILL ha barn men inte nu. Men min känsla av din text kan också vara fel. Du måste vara ärlig mot dig själv. Man MÅSTE inte vilja ha barn, eller ha barn i framtiden. Men om du vill det så är det värt att tänka igenom väldigt noga o prata igenom noga med din fru för det kan bli ditt livskärlek  som du träffar om 9 mån. Lycka till!

• Anonym (Lassie)

Jag kan säga såhär; Jag och min man hade vart ett par i ca ett år när jag blev oplanerat gravid. Vi var för det första nyförälskade och för det andra bodde vi inte ens ihop. Han hade en bild av hur han ville att livet skulle ?vara upplagt på?. typ såhär: ?Dejta, flytta ihop, förlova sig, gifta sig, köpa hus, skaffa barn?.
    Han ville göra saker, som i hans värld var ?i rätt ordning?.

Jag hade tidigare gjort aborter (när jag var yngre) och var väldigt klar över att jag inte klarade av att gå igenom det fler gånger.
    Jag var tydlig med min man angående detta när han bad mig göra abort. Mina exakta ord tillbaka var: ?Du kan välja att vara involverad i barnet tillsammans med mig, eller så kan du välja att vara involverad när helst du önskar, utan mig, men jag kommer inte göra abort.?

Han älskade ju mig sa han; så han valde att stanna. Genom hela min graviditet var det en konstig stämning, vi köpte ett radhus som vi totalrenoverade under tiden och hans oro för att inte klara det ekonomiskt med en bebis och med mina hormoner - blev det ingen bra kombo. Jag kände mig sjukt ensam hela graviditeten, då han inte visade någon glädje. 

Tiden gick och jag tänkte i slutet av graviditeten att det aldrig skulle hålla mellan oss efter förlossningen. Dagen kom och jag födde vår son en natt i november 2014, och jag kan säga dig detta: Den dagen vår son kom ut, den dagen var första gången jag såg honom lipa som ett barn. Hans känslor exploderade och från den stunden var allt så rätt. Vårt förhållande är bättre än någonsin, och idag åtta år senare har vi även en dotter som kom till 2 1/2 år senare.

Det är en stor omställning självklart, men sina barn är aldrig något man ångrar. Om man nu verkligen i djupet av sitt hjärta vet med sig ATT man vill bli förälder en dag. 

Svar på tråden Bli far utan att se fram emot det