• Anonym (Pär utan efternamn)

Bli far utan att se fram emot det

Halloj, 

Frugan har gått och blivit på smällen, omedvetet.. 
    Vi har såklart kört preventivmedel som har funkat fint i 7år tills nu.

Frugan har länge önskat ungar, men jag som man, har känt som 
    män brukar känna, att det inte är rätt skede i livet att föröka sig. 
    Jag vet hur förstörd hon skulle bli om hon gjorde abort, och jag 
    vet om riskerna att hela förhållandet kan ryka, hon kan fara illa
    fysiskt med och allt annat. 

Jag vill ha barn, någon gång, men just nu har jag inget barnsug.
    Vi har så mycket annat just nu också, stor renovering pågår för 
    fullt, och lär dröja ett år minst tills det är klart. Frugan vart arbetslös
    nyligen, så just nu är det tight med både ekonomi & tid. 

Självklart går allt att lösa bara man vill, men där är problemet. 
    Jag vill egentligen inte. Jag ser ingen nytta med att skaffa en unge 
    nu, men allt detta kanske ändras när ungen kommer ut? Med tanke
    på min sambo, förhållandet och ålder så hade det väll varit bäst 
    att behålla det. Så hur ska jag få barnsug? 

• Svar på tråden Bli far utan att se fram emot det
  • Anonym (Mansfällan)
    Anonym (100) skrev 2023-01-19 09:47:26 följande:

Ja naturligtvis är det hon som bluffar? Tror ni verkligen det? Det finns ett enda sätt som är 100 % säkert och det är att inte ha sex. P-piller är inte 100%. Så sjukt att insinuera att hon bluffar! 

Sant, P-piller är inte 100% säkert, det är 99 7% säkert. Duh..

Det är högst troligt att TS blivit utsatt för bedrägeri. Men visst, det är ju 0,3% sannolikhet att det är en olycka så helt bombsäker vågar man ju inte vara. 
  • NinniQX

Hur gamla är ni? Har du sagt till henne att du vill vänta med barn? Känns lite som att du inte vill ha barn alls eftersom du kommer med olika anledningar att inte ha barn. 
    Det är bra att du stöttar henne oavsett vad hon väljer. 
    Jag tror det är vanligt att känna som du gör. Det är något stort att bli förälder och man oroa sig om det kommer gå bra med allt som rör barnet, boende, ekenonom osv. 
    Du har 9 månader att följa detta barn med din sambo/ fru. Känslor för barnet kommer att komma. En del behöver lite mer tid.

• Anonym (Tvillingmorsan)

Det är skillnad på att känna osäkerhet inför det kommande föräldraskapet, och att inte känna någon glädje alls.

Min man var nevös och kände säkert tvivel ibland, men mest glädje. Jag kände samma sak. Det är den vanligaste reaktionen när barnen är önskade. Men vi var båda över 30 och ville ha barn.

Självklart kan även en motvillig blivande förälder, ändra sig när barnet föds. Det är inte ovanligt och tur är väl det. Men att det skulle vara vanligt att de positiva känslorna kommer först då, särskilt för blivande pappor, stämmer inte. Utan inställning till graviditet och barn spelar stor roll här. 

• Anonym (Happy)

En riktig man ger sin kvinna de barn hon önskar. Punkt

Happy wife, happy life. Nä, det ska väl inte dras i absurdum såklart, men det gör förbannat ont att önska barn men få nej av mannen i sitt liv också. Hon vinner mer än du förlorar på att gå henne tillmötes genom att skaffa barn.
    Grattis och lycka till!!

• LFF
    Anonym (Mansfällan) skrev 2023-01-20 02:11:31 följande:

Det är högst troligt att TS blivit utsatt för bedrägeri. Men visst, det är ju 0,3% sannolikhet att det är en olycka så helt bombsäker vågar man ju inte vara. 
    1) TS sambo tar inte p-piller utan det handlar om p-stav eller spiral. Alltså ingenting man vare sig tar ut själv, missar eller liknande.
    2) Även p-stav och spiral kan misslyckas i sitt skydd. Inget ovanligt även om det inte är vanligt. En vän blev gravid trots p-stav (skrivit om det tidigare i tråden). Jag själv har misstänkt graviditet trots hormonspiral (vill absolut inte ha ett till barn).

TS har inga tvivel på sin fru så varför håller du på och försöker få honom att tvivla?
  • Tukt
    Anonym (Happy) skrev 2023-01-20 10:20:26 följande:

En riktig man ger sin kvinna de barn hon önskar. Punkt

Happy wife, happy life. Nä, det ska väl inte dras i absurdum såklart, men det gör förbannat ont att önska barn men få nej av mannen i sitt liv också. Hon vinner mer än du förlorar på att gå henne tillmötes genom att skaffa barn.
    Grattis och lycka till!!

Nu är det ju inte alla som har en syn på könsroller som om den var från förra sekelskiftet. Vare sig en tycker det är rätt eller fel, så måste man faktiskt se att folk får vara olika där.
  • Anonym (Smilla)

Om ni ändå har tänkt att skaffa barn framöver tycker jag att en abort är onödig och det verkar ju du också tycka. 

Det är många som inte direkt blir stormförälskade i sina bebisar, det kan ta ganska lång tid innan man känner att man får kontakt och kärleken börjar spira. 

Men om man väljer att behålla ett barn så är man ju skyldig barnet att vara en trygg och bra förälder och göra vad man kan för att barnet ska må bra. 

Sju år är en lång tid och om hon velat ha barn hela tiden tycker jag att du borde ha gjort slut om du inte känner likadant. Det är fel att hålla en annan på halster och ge vaga löften om framtiden. 

Jag tror inte att hon har lurat dig. Vi får inte glömma att våra kroppar, särskilt unga kroppar, är gjorda för EN enda sak - att reproducera sig. Att ha regelbundet sex i sju år leder rätt ofta till en eller flera graviditeter. Därför att kroppen gör allt i sin makt för att bli gravid och uppnå just det som kroppen är byggd för. Det är därför sex är så skönt och det är därför man blir extra kåt när man har ägglossning osv. Kroppen kan bedra oss innan vi hinner reagera. Det är ren biologi. Dessutom - om man läser det finstilta - så står det oftast att preventivmedel är säkra "upp till 99%" eller något liknande. Upp till. 

• molly50
    Tukt skrev 2023-01-20 00:26:54 följande:
    Ja, det är inte min avsikt att spela ned känslan från kvinnan. 
    Nej,det tror inte jag heller.
    Och det är inte min att spela ner mannens heller.
    Jag menar bara att frågor kan uppstå från båda håll. 
  • molly50

Det behöver inte alls vara så.
    Jag blev själv gravid trots p-piller och trots att jag hade skött det enligt konstens alla regler.
    Jag fick dock ett tidigt missfall.
    Men jag vill bara betona att det kan hända.
    Så det enda säkra sättet att inte bli gravid är att inte ha penetrerande sex.
  • Anonym (snorkfröken)

Ca en halv miljon kvinnor använder p-piller i Sverige- så även om jag antar dina siffror är Pearlindex PER ÅR.

500 000 x 0.003 = 1500 kvinnor per år som blir gravida med kombinationspiller i Sverige.

Tar man minipiller så är det bara 96-99% säkerhet angiven, och sen har vi alla som köra andra saker.

Så det är ändå tusentals graviditeter som uppkommer trots att kvinnan använt preventivmedel.
Svar på tråden Bli far utan att se fram emot det