• LFF

Bli far utan att se fram emot det

Det finns ingen "perfekt tid" att skaffa barn om man inte har ett ordentligt barnsug. Då finns det alltid något som "stör", som gör att det är "fel" tidpunkt. Du rabblar ju upp flera saker själv:

*renovering
    *arbetslöshet
    *"det är så mycket annat just nu"

Sen slår du huvudet på spiken på slutet: Du vill inte. 

Hon har velat länge. Du vill fortfarande inte efter sju år tillsammans. Rent krasst så är sannolikheten att du någonsin kommer att finna den "perfekta" tidpunkten minimal. 

• LFF
    Anonym (Pär utan efternamn) skrev 2023-01-19 09:53:27 följande:
    Jag vill inte gå in i detalj på hennes preventivmedel, men det är inte p-piller och inget hon kan ta bort sådär bara utan läkarhjälp. 
    En vän blev gravid trots p-stav. De hade planerat att ta ut den efter sommaren för att satsa på en sladdis. Då staven var på sluttampen av sin tid pratade de med barnmorskan som kontaktade tillverkaren. Vännerna fick svaret att staven håller upp emot ett år extra just för att vara på den säkra sidan vid byte. Sladdis ville annorlunda och blev tillverkad i början av sommaren, medan staven satt inne. 

Att folk är så okänsliga och direkt börjar tänka i banorna om fusk är oförskämt. 
  • LFF
    Anonym (Pär utan efternamn) skrev 2023-01-19 10:00:24 följande:
    Jo jag har läst en hel del om abort, och förhållanden som kraschat pga det. 
    Jag förstår också att det i slutändan är kvinnans beslut, men anser att vettiga kvinnor tänker på barnet framför sig själva, och förstår att skaffa barn med en oengagerad pappa som inte vill, inte är optimalt för barnet. Barn känner av att de är oönskade av en förälder, och chansen att det skapar psykiska problem hos barnet är stor. 

Oavsett, så är inte fallet här, utan jag vill stötta min sambo i hennes vilja om att behålla barnet, jag vill själv känna ett sug och en önskan om att ha barnet, så jag kan ge det all kärlek och bra uppväxt. Jag vill inte att min sambo ska göra abort bara för min skull. 

Blir det alltså stärkande i förhållandet under en graviditet? Kommer synen på ens eget barn förändras när man väll går på ultraljud, förlossning och när barnet väl kommer? Du tror att när jag sitter på BB och får se mitt barn, så kommer jag direkt att börja älska det, och inse att de är mitt barn? 
    Ögonblicklig kärlek när man får se sitt nyfödda barn kan komma. Det kan även dröja. Det kan även vara så att det just nu är otroligt overkligt för dig och därmed svårt att greppa (och känna den där lusten efter barn som du tycker dig sakna) men att det blir verkligt vid första ultraljudet när du får se att det faktiskt ligger något och växer där inne.

Även om du inte känner "suget" och "längtan", var med på alla besök du kan, var med på ultraljuden (om ni gör mer än rutinultraljudet), läs på, engagera dig i val av barnvagn och annat man behöver. Ju mer tid du investerar innan, desto lättare kan det bli att ta till sig grynet när det kommit ut. 

Alternativt, berätta för henne att du faktiskt inte vill ha barn så hon kan ta ett beslut utifrån det. 
  • LFF
    Anonym (Bullen) skrev 2023-01-19 11:22:23 följande:

Jag ser en ganska stor skillnad i att "stötta någon" och att vilja bli förälder och få barn. Det är inte så att hon vill lära sig spela fiol och du "stöttar" henne i sin strävan. Som någon annan skrev, hon längtar efter barn. Hon vill ha barn. Gör hon abort nu så är det mest troligt för att hon är orolig över att bli lämnad eller vill göra dig till viljes. Och sen om en tid (ganska snart förmodligen) kommer ta upp frågan igen och vilja att ni tillsammans bestämmer er för att bli gravida.

Tror också att du bör fundera över om du verkligen vill ha barn. Som flera skrivit så finns ingen perfekt tajming, det finns alltid saker man vill (tror att man vill /måste) fixa. Och sen kommer nya saker. Kvinnan blir inte yngre heller.
    Enda minuset just nu är väl om din fru har förlorat sitt jobb för det blir inte jättekul om hon ska gå på lägsta föräldrapenningen sen. Det är stor skillnad på att få föräldrapenning baserat på vad man haft för lön.

Så länge hon är inskriven på arbetsförmedlingen så kommer hon inte att få lägsta FP-nivån. www.forsakringskassan.se/privatperson/arbetssokande/om-du-ar-arbetssokande-och-har-barn
    Om du arbetade innan du blev arbetssökande

Om du arbetade innan du blev arbetssökande kan du få föräldrapenning som baseras på de inkomster du hade då. Det kallas för att du har en sjukpenninggrundande inkomst (SGI).

För att du ska få en ersättning baserad på din SGI måste du ha varit anmäld hos Arbetsförmedlingen första vardagen som du var arbetslös och fortfarande vara anmäld.

Om du arbetade 6 månader eller mer innan du blev arbetslös så räcker det att du anmälde dig till Arbetsförmedlingen inom 3 månader efter att du blev arbetslös.

• LFF
    Tukt skrev 2023-01-19 11:52:03 följande:
    Då skulle jag säga att det finns en förtroendekris er i mellan att reda ut innan barnet kommer.
    Varför då? Inga preventivmedel är 100% säkra.
  • LFF
    Tukt skrev 2023-01-19 12:27:15 följande:
    Nej, men preventivmedel är oftast rätt säkra. I det här fallet verkar det ju vara en spiral, och beroende på typ, kan den vid snabb googling vara säker till 99 procent.
    Men även vid lägre procent finns det självklart en osäkerhet. 
    Ska ett barn födas med två föräldrar där det finns en misstänksamhet kring om mannen blev lurad eller ej? Jag tycker inte det. Bättre i så fall att försöka reda ut det än att bara skylla på de få procents marginal det handlar om.
    Det kan även vara p-stav. Inte heller något du tar ut på egen hand. Där vet jag av väns erfarenhet (beskriven högre upp) att den kan misslyckas trots att tillverkaren säger att den ska hålla i flera månader efter det egentliga bytesdatumet. 

TS verkar ju inte tvivla på sin sambo, att hon skulle ha lurat till sig barnet, heller. Han är bara osäker på om han ens vill ha barn, speciellt inte just nu när "det är så mycket annat som händer". 
  • LFF
    Anonym (Mansfällan) skrev 2023-01-20 02:11:31 följande:
    Sant, P-piller är inte 100% säkert, det är 99 7% säkert. Duh..

Det är högst troligt att TS blivit utsatt för bedrägeri. Men visst, det är ju 0,3% sannolikhet att det är en olycka så helt bombsäker vågar man ju inte vara. 
    1) TS sambo tar inte p-piller utan det handlar om p-stav eller spiral. Alltså ingenting man vare sig tar ut själv, missar eller liknande.
    2) Även p-stav och spiral kan misslyckas i sitt skydd. Inget ovanligt även om det inte är vanligt. En vän blev gravid trots p-stav (skrivit om det tidigare i tråden). Jag själv har misstänkt graviditet trots hormonspiral (vill absolut inte ha ett till barn).

TS har inga tvivel på sin fru så varför håller du på och försöker få honom att tvivla?
  • LFF
    Anonym (Juridisk abort) skrev 2023-01-21 18:44:38 följande:
    Jag håller med.
    Som jag skrivit här många gånger tidigare.... juridisk abort.
    Det vore lösningen på detta. Eller så nära en lösning men kan komma.
    Inte så länge BARNET har rätt till sina föräldrar, sitt biologiska arv och sin historia. Med juridisk abort är vi tillbaks till att män (för det är så gott som bara män som inte vill ha juridiskt ansvar för sin avkomma) är "välvilliga," etc om de faktiskt tar ansvar för sin avkomma även om den inte är önskad. Dagens lagstiftning handlar om BARNENS RÄTT, inte föräldrarnas. 
  • LFF
    Anonym (Jur ab) skrev 2023-01-22 12:32:35 följande:
    Fast man kan inte tvinga någon att ta mer ansvar än det ekonomiska som lagen kräver.
    Oavsett.

Kvinnor kan slippa ansvaret till 100%. Män kan det inte. Det är inte rättvist. Men så fort det är män som drar det kortaste strået så verkar det ju ok.

Kan tillägga att jag är kvinna själv.
    Fostret lever i kvinnans kropp = kvinnans val om hur göra. Så fort fostret kommit ut och räknas som ett barn handlar det om barnets rätt till sitt ursprung, till sina föräldrar etc. Män slipper allt ansvar utom det ekonomiska om han så önskar. Varför ska vi tillbaks till "töm och glöm"-tiden?
  • LFF
    Anonym (Jur ab) skrev 2023-01-22 13:21:50 följande:
    Vi ska inte tillbaka till någonting, juridisk abort har aldrig funnits i vårt land.

Det handlar om rättvisa.
    Det där med alla "rättigheter" har gått överstyr.
    Inte ens donera kan man göra längre utan att riskera att någon ringer på dörren sisådär 19 år senare.

Bedrövilgt.
    Det är en definitionsfråga eftersom tidigare var det den blivande faders välvillighet som avgjorde om barnet fick en pappa på pappret eller inte om föräldrarna inte var gifta. Om pappan inte erkände faderskapet så gick han juridiskt fri. 
Svar på tråden Bli far utan att se fram emot det