Anonym (Pär utan efternamn) skrev 2023-01-19 10:00:24 följande:
Jo jag har läst en hel del om abort, och förhållanden som kraschat pga det.
Jag förstår också att det i slutändan är kvinnans beslut, men anser att vettiga kvinnor tänker på barnet framför sig själva, och förstår att skaffa barn med en oengagerad pappa som inte vill, inte är optimalt för barnet. Barn känner av att de är oönskade av en förälder, och chansen att det skapar psykiska problem hos barnet är stor.
Oavsett, så är inte fallet här, utan jag vill stötta min sambo i hennes vilja om att behålla barnet, jag vill själv känna ett sug och en önskan om att ha barnet, så jag kan ge det all kärlek och bra uppväxt. Jag vill inte att min sambo ska göra abort bara för min skull.
Blir det alltså stärkande i förhållandet under en graviditet? Kommer synen på ens eget barn förändras när man väll går på ultraljud, förlossning och när barnet väl kommer? Du tror att när jag sitter på BB och får se mitt barn, så kommer jag direkt att börja älska det, och inse att de är mitt barn?
Ögonblicklig kärlek när man får se sitt nyfödda barn kan komma. Det kan även dröja. Det kan även vara så att det just nu är otroligt overkligt för dig och därmed svårt att greppa (och känna den där lusten efter barn som du tycker dig sakna) men att det blir verkligt vid första ultraljudet när du får se att det faktiskt ligger något och växer där inne.
Även om du inte känner "suget" och "längtan", var med på alla besök du kan, var med på ultraljuden (om ni gör mer än rutinultraljudet), läs på, engagera dig i val av barnvagn och annat man behöver. Ju mer tid du investerar innan, desto lättare kan det bli att ta till sig grynet när det kommit ut.
Alternativt, berätta för henne att du faktiskt inte vill ha barn så hon kan ta ett beslut utifrån det.