Inlägg från: Anonym (snorkfröken) |Visa alla inlägg
  • Anonym (snorkfröken)

Bli far utan att se fram emot det

Anonym (Pär utan efternamn) skrev 2023-01-19 09:53:27 följande:
    Jag vill inte gå in i detalj på hennes preventivmedel, men det är inte p-piller och inget hon kan ta bort sådär bara utan läkarhjälp. 
    Jaha?

Både jag och en vän har blivit gravida trots kopparspiral.

Min svägerska har blivit gravid trots p-piller OCH kondom (den gick sönder).

Från riksdagsmotion i ämnet:

"Det saknas kunskap hos de flesta om hur effektiva preventivmedel är och hur mycket det skiljer i säkerhet mellan teori och praktik. Preventiv säkerhet mäts i Pearl index: antal graviditeter under ett år hos 100 kvinnor. Kondom är i teorin väldigt säkert men i verkligheten blir 18 procent inte 2 procent av kvinnorna oönskat gravida.

P-piller som de allra flesta kvinnor använder, är en metod som kräver dagligt kom-i-håg och riskerar att 
    glömmas. Där blir 9 procent av kvinnorna oönskat gravida i praktisk användning.

Vid användning av p-stav och spiral, som är långtidsverkande, finns ingen skillnad mellan teori och praktik. Endast 0,05 procent av kvinnorna blir gravida under första året. Vad gäller skydd för könssjukdomar är däremot kondom det enda effektiva."

www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/ratt-preventivmedel_H502955~:text=D%C3%A4r%20blir%209%20procent%20av,d%C3%A4remot%20kondom%20det%20enda%20effektiva.
  • Anonym (snorkfröken)
    Anonym (Mansfällan) skrev 2023-01-20 02:11:31 följande:
    Sant, P-piller är inte 100% säkert, det är 99 7% säkert. Duh..

Det är högst troligt att TS blivit utsatt för bedrägeri. Men visst, det är ju 0,3% sannolikhet att det är en olycka så helt bombsäker vågar man ju inte vara. 
    Ca en halv miljon kvinnor använder p-piller i Sverige- så även om jag antar dina siffror är Pearlindex PER ÅR.

500 000 x 0.003 = 1500 kvinnor per år som blir gravida med kombinationspiller i Sverige.

Tar man minipiller så är det bara 96-99% säkerhet angiven, och sen har vi alla som köra andra saker.

Så det är ändå tusentals graviditeter som uppkommer trots att kvinnan använt preventivmedel.
Svar på tråden Bli far utan att se fram emot det