Bli far utan att se fram emot det
Anonym (Pär utan efternamn) skrev 2023-01-19 09:53:27 följande:
Jag vill inte gå in i detalj på hennes preventivmedel, men det är inte p-piller och inget hon kan ta bort sådär bara utan läkarhjälp. Både jag och en vän har blivit gravida trots kopparspiral.
Min svägerska har blivit gravid trots p-piller OCH kondom (den gick sönder).
Från riksdagsmotion i ämnet:
"Det saknas kunskap hos de flesta om hur effektiva preventivmedel är och hur mycket det skiljer i säkerhet mellan teori och praktik. Preventiv säkerhet mäts i Pearl index: antal graviditeter under ett år hos 100 kvinnor. Kondom är i teorin väldigt säkert men i verkligheten blir 18 procent inte 2 procent av kvinnorna oönskat gravida.
P-piller som de allra flesta kvinnor använder, är en metod som kräver dagligt kom-i-håg och riskerar att glömmas. Där blir 9 procent av kvinnorna oönskat gravida i praktisk användning.
Vid användning av p-stav och spiral, som är långtidsverkande, finns ingen skillnad mellan teori och praktik. Endast 0,05 procent av kvinnorna blir gravida under första året. Vad gäller skydd för könssjukdomar är däremot kondom det enda effektiva."
www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/ratt-preventivmedel_H502955~:text=D%C3%A4r%20blir%209%20procent%20av,d%C3%A4remot%20kondom%20det%20enda%20effektiva.