• Anonym (Koko)

Är det möjligt för en man att ha en helt platonisk vänskap med en snygg kvinna?

Tror ni att det är möjligt för en heterosexuell/bisexuell man att ha en kvinnlig kompis som han tycker ser bra ut, utan att vilja ligga med henne eller bli kär i henne? Kan det vara helt platoniskt från hans sida? Både kvinnor och män får rösta. 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det möjligt för en man att ha en helt platonisk vänskap med en snygg kvinna?
  • Anonym (.man.)
    Anonym (bara vänskap) skrev 2023-01-21 21:50:05 följande:
    En man kan naturligtvis ha vänskap med en attraktiv kvinna så där rent allmänt på samma sätt som han är vän med hundra andra.

Vad som är svårt att ha är en 'kompis' relation där mannen påtar sig rollen som den stöttande och den attraktiva kvinnan anförtror sig till honom som till sin bästa väninna. En sån förtrolig relation, där parterna måste poängtera att den är ¨platonisk' eller 'bara vänner' har nästan alltid en dold agenda. Agendan kan ha ett långt tidsperspektiv, men utan attraktionen skulle det platoniska förhållandet inte existera.
    Och hur vet du att det nästan alltid finns en dold agenda? Antar att du tänker säga att du har sett det hos personer i din omgivning. Men jag har sett någonting annat hos personer i min omgivning. Hur kan du uttala dig med sådan säkerhet om vad som gäller i det allmänna fallet när du bara har dina egna erfarenheter att gå på?
  • Anonym (Man)
    En man kan naturligtvis ha vänskap med en attraktiv kvinna så där rent allmänt på samma sätt som han är vän med hundra andra.

Vad som är svårt att ha är en 'kompis' relation där mannen påtar sig rollen som den stöttande och den attraktiva kvinnan anförtror sig till honom som till sin bästa väninna. En sån förtrolig relation, där parterna måste poängtera att den är ¨platonisk' eller 'bara vänner' har nästan alltid en dold agenda. Agendan kan ha ett långt tidsperspektiv, men utan attraktionen skulle det platoniska förhållandet inte existera.
    Precis så, det är supervanligt.
  • Anonym (Stinta)
    Anonym (Man) skrev 2023-01-22 06:45:14 följande:
    Precis så, det är supervanligt.

Precisera vad du tycker är supervanligt, pretty please! 

• Anonym (Stinta)
    Anonym (.man.) skrev 2023-01-22 00:46:09 följande:
    Och hur vet du att det nästan alltid finns en dold agenda? Antar att du tänker säga att du har sett det hos personer i din omgivning. Men jag har sett någonting annat hos personer i min omgivning. Hur kan du uttala dig med sådan säkerhet om vad som gäller i det allmänna fallet när du bara har dina egna erfarenheter att gå på?
    👍
  • Anonym (Man)
    Anonym (.man.) skrev 2023-01-22 00:46:09 följande:
    Alla, precis alla har bara sina egna erfarenheter att gå på.

Själv ser jag bra ut, och det funkar bra både ute i svängen och på Tinder. Jag har själv aldrig hamnat, eller tillåtit mig att hamna i friendzone-facket. Men många killar gör det, i hopp om att på något sätt nå fram till och eventuellt inleda något längre fram.

Dessa killar har tålamod och dom väl medvetna om att det just i stunden är kört om dom visar mer än vänskapsband. Dessutom tror jag många gånger även tjejen är medveten om att killen är sugen på något plan, men väljer att kamouflera detta faktum eftersom det ger andra fördelar.

Jag menar nu inte att alla är på detta sätt, men det är inte ovanligt. 
  • Anonym (Stinta)
    Anonym (Man) skrev 2023-01-22 07:58:48 följande:
    Alla, precis alla har bara sina egna erfarenheter att gå på.

Själv ser jag bra ut, och det funkar bra både ute i svängen och på Tinder. Jag har själv aldrig hamnat, eller tillåtit mig att hamna i friendzone-facket. Men många killar gör det, i hopp om att på något sätt nå fram till och eventuellt inleda något längre fram.

Dessa killar har tålamod och dom väl medvetna om att det just i stunden är kört om dom visar mer än vänskapsband. Dessutom tror jag många gånger även tjejen är medveten om att killen är sugen på något plan, men väljer att kamouflera detta faktum eftersom det ger andra fördelar.

Jag menar nu inte att alla är på detta sätt, men det är inte ovanligt. 
    Inte så vanligt som du inbillar dig. Gudskelov. 
  • Anonym (Stinta)
    Anonym (Stinta) skrev 2023-01-22 00:29:16 följande:
    Om du känner en längtan till en osjälvisk vänskap i en relation kommer den till dig utan krusiduller. Om du väljer en altruistisk vänskap med någon du är sexuellt attraherad till, tar det inte särskilt lång tid innan du öppnar upp för erotik. Gör du alltid så i din urvalsprocess? Det kan starta med något roligt du läser på en griffeltavla, de tre orden, för att sen övergå till att du rakt på sak säger att du är kåt på personen ifråga. I det läget behöver vänskapen antingen omdefinieras eller så längre fram i tidslinjen inleds en frenetiskt övertygande kampanj om vänskapszon.

@Bara Vänskap. 

Komplettering till mitt surrande nattetid. Så här ska det låta: I det läget behöver vänskapen omdefinieras. Längre fram i tidslinjen kan en klent sanningsenlig eller övertygande kampanj av friendzonande uppstå (samvete, nya turer i ?vänskap?). Vänskapen drar då åt gaslighting.

Ja, instämmer i att en del män i sina relationer (ev vissa kvinnor) har en latent agenda. Långt ifrån alla. De männen vill av flera skäl eller av ensamhetskänslor i ett stagnerat äktenskap ha en reservbank eller minst ett attraktivt option (flera i allmänhet) bland sina kvinnliga konfidenter som de valt utifrån attraktionsvariabler. Precis som dem önskar oxå du, som du bestämt framför, vänskap där du känner attraktion mer än altruistisk vänskap. För det passar din personlighet, och många andras så klart. Det kan vara en tjej i vänskap som påstås ha allt. Ordvalet konfident kommer sig av när de öppnar sig i sina frågor och dilemman inför den stödjande och relativt (eller tydligt) attraktiva kvinnan. Då märks uppenbara påstötningar i kärleksförklaringar, youtube klipp med kärleksballader och attraktionsförklaringar (kåthet) mm som då öppet hamnar uppe på bordet. Sådant kan som nämnts i tråden pågå över en mycket lång tidslinje. Särskilt inom den manliga part som finner ett starkt värde av att poängtera och hävda vänskap. Thi, hi. De önskar förmodar jag extra ivrigt påtala vi är bara vänner. Allt det här är rakt igenom mänskligt för vi människor är flockdjur och behöver närande, givande och mänskliga relationer i vänskap med motsatt kön oxå som gifta eller upptagna. Det handlar mkt om att i alla fall försöka att inte mata andra känslor än vänskap. Vilket kan vara svårt om en underliggande attraktion finns där. Kanske är det t o m så som en postare sagt i tråden att vänskapsorienteringen lättare kommer till efter något fysiskt. Den biten är avklarad och koncentrationen hamnar i vänskap. 

Så ska det va! :) 

Ursäkta mitt långa inlägg som tar plats! 

En till post till @Bara Vänskap som jag klickade på. 

Anonym (Stinta) skrev 2023-01-22 00:13:15 följande:

Din erfarenhet av dylika vänskapskonstellationer tycks mig vara mycket rik, vilket gör det extra intressant att bolla med dig. En ödmjuk undran. Hur kommer det sig att du använder dig av exemplet eller rättare sagt konstruktionen där mannen påtar sig rollen som den stöttande och den attraktiva kvinnan anförtror sig till honom hela tiden? Har du aldrig, anser du, varit inne i ett race där kvinnan varit den stöttande i dina livsfrågor? Det låter lite märkligt för mig (om du är man) när kvinnor i allmänhet är goda och empatiska lyssnare. Dessutom kan en kvinna av vana vid behov ikläda sig rollen som den stödjande medans den för henne attraktive mannen anförtror sig till henne. Sen finns ytterligare varianter: ex vis den vanligaste förekommande gissar jag, där båda parter är omväxlande stöttande och/eller där båda parter är attraktiva, var och en i sin version. 

Du vet väl om att det finns vänskapsband utan agendor? Läs gärna min tidigare post i vår konversation. Sen håller jag med förespråkare om att attraktion är styrande i vänskap och definitivt i en sexuell attraktion. Ja, har erfarenhet av kontakter där parterna måste poängtera att relationen är platonisk. Blev fysiskt attraherad av min manlige vän (förstärkning med mannens tre ord) men utan en inledande agenda i kärlek. 

• Anonym (bara vänskap)
    Anonym (Stinta) skrev 2023-01-22 00:13:15 följande:

En ödmjuk undran. Hur kommer det sig att du använder dig av exemplet eller rättare sagt konstruktionen där mannen påtar sig rollen som den stöttande och den attraktiva kvinnan anförtror sig till honom hela tiden? Har du aldrig, anser du, varit inne i ett race där kvinnan varit den stöttande i dina livsfrågor? 

I en situation där både mannen och kvinnan är singlar, attraktiva och intresserade av att inleda en sexuell/romantisk relation med varandra finns ju ingen anledning att gå omvägen genom den platoniska vänskapen. 

Jag tänker mig att denna form för förtroliga vänskap uppstår när det finns hinder som gör att dom inte bara kan köra på. Ett sånt hinder kunde vara att kvinnan eller båda är upptagna. Ett annat att mannen tvivlar på sin egen attraktionskraft i förhållande till kvinnans och känner att han måste gå omvägen genom den platoniska vänskapen för att alls ha en chans på sikt.

När det finns hinder som gör att mannen inte bara kan köra på, är det naturligt att hans roll i den platoniska vänskapen blir att vara den stöttande, hjälpande och uppmuntrande och att kvinnan blir den som får möjlighet att vara känslosam och prata förtroligt om sig själv. 
  • Anonym (I)

Detta snack om att han minsann hade legat med henne om han fått chansen... Ett erbjudande kan man få när och var som helst. Min pappa fick ett av en golddigger för bara något år sedan, en skitsnygg ung kvinna. Han tackade nej då han är lyckligt gift. 
    Man kan ha kollegor som flirtar, man går på krogen ibland och där finns det definitivt risk att man får ett erbjudande. 
    Hur är det skillnad att en man har en vän som är kvinna och att han jobbar med kvinnor eller träffar kvinnor på annat sätt?
    Min syster hade en manlig tränare, de reste ju en del eftersom det var på elitnivå. Ve och fasa... Tränaren var gift och borta hela helger med vältränade unga kvinnor. Det hade ju inte varit tillåtet i er värld, eller?

• Anonym (Stinta)
    Anonym (bara vänskap) skrev 2023-01-22 10:15:00 följande:
    I en situation där både mannen och kvinnan är singlar, attraktiva och intresserade av att inleda en sexuell/romantisk relation med varandra finns ju ingen anledning att gå omvägen genom den platoniska vänskapen. 

Jag tänker mig att denna form för förtroliga vänskap uppstår när det finns hinder som gör att dom inte bara kan köra på. Ett sånt hinder kunde vara att kvinnan eller båda är upptagna. Ett annat att mannen tvivlar på sin egen attraktionskraft i förhållande till kvinnans och känner att han måste gå omvägen genom den platoniska vänskapen för att alls ha en chans på sikt.

När det finns hinder som gör att mannen inte bara kan köra på, är det naturligt att hans roll i den platoniska vänskapen blir att vara den stöttande, hjälpande och uppmuntrande och att kvinnan blir den som får möjlighet att vara känslosam och prata förtroligt om sig själv. 

Tack för ett förtydligande svar! 

Sådan förtrolig och platonisk vänskap som du beskriver har jag god erfarenhet utav. Av hänsyn till min partner har jag i mitt stall manliga vänner som jag anar partnern inga invändningar har emot. Vi fikar, går på en konsert ihop, ses på fester men vi övernattar inte hos varandra om geografin inte kräver så. Då i separata sovrum. Vänskaplig kemi finns men jag sätter gränser när en av dem vill trampa in mer än vad gängse vänskap innebär. De manliga vännerna umgås med alla ihop, partnern och andra vänner, på bjudningar och med dem är mannen i huset helt bekväm med. Vet faktiskt alltid på förhand vad som funkar och inte, så ingen konkurrenssituation uppstår. 

När jag tänker efter är killarna möjligen kortare än jag (ingen värdering), ngt äldre än jag (ingen värdering där heller) eller intellektuellt inriktade, men framförallt är de från kulturer där vår sorts vänskap tillhör vanligheter. De tar ogärna ett nej och hittar på roliga event som övertygar. Kapitulerar och släpper in dem. Så med en annan manlig vän, där den platoniska vänskapen inte är aktiv, var jag initialt mkt attraherad av honom. Vi valde som upptagna den platoniska vänskapen. Vilket var helt okej för båda två. Men jag märkte att skilja mig från vårt vänskapsband oxå blottlade djupare känslor. Av attraktion. Som så klart förträngts i vänskapen. Mannen behövde pröva sina vingar efter sin separation och i behov av utrymme till nya kontakter, experiment åt höger och vänster, och av ett aktivt nätdejtande i sin nya livssituation med andra singlar i motsvarande, mångt är erotiskt när det varit en försummad del i äktenskapet.

• Tecum
    ClumsySmurf skrev 2023-01-21 22:59:32 följande:
    Det är väl snarare så att den som skrev "singlar vore dumma i huvudet om de inte tog chansen" själv tar alla chanser han får att stoppa kuken i någon men inbillar sej väl att han framstår som bättre om han idiot förklara män som kan låta bli att agera på sexuell attraktion.
    Det är väl den typ av manliga kompisar man undviker att ha, tar det slut börjar de limma.

Vad yrar du om? Det jag skrev gällde singlar och då kvinnan själv initierar ett förhållande och då det finns ÖMSESIDIG attraktion. De som idiotförklarar män här är de som fått för sig att män i en bra relation automatiskt vill ligga med kvinnliga vänner och inte kan avstå eller "bara vara vänner".

För jag ser ingen orsak till att två singlar som är attraherade av varann inte ska kunna få agera på attraktionen, likväl som att en person i en relation INTE ska kunna låta bli att agera i samma situation! Hur svårt kan det vara att förstå?
  • ClumsySmurf
    Tecum skrev 2023-01-22 18:03:56 följande: #91
    ClumsySmurf skrev 2023-01-21 22:59:32 följande:
    Det är väl snarare så att den som skrev "singlar vore dumma i huvudet om de inte tog chansen" själv tar alla chanser han får att stoppa kuken i någon men inbillar sej väl att han framstår som bättre om han idiot förklara män som kan låta bli att agera på sexuell attraktion.
    Det är väl den typ av manliga kompisar man undviker att ha, tar det slut börjar de limma.
    Vad yrar du om? Det jag skrev gällde singlar och då kvinnan själv initierar ett förhållande och då det finns ÖMSESIDIG attraktion. De som idiotförklarar män här är de som fått för sig att män i en bra relation automatiskt vill ligga med kvinnliga vänner och inte kan avstå eller "bara vara vänner".

För jag ser ingen orsak till att två singlar som är attraherade av varann inte ska kunna få agera på attraktionen, likväl som att en person i en relation INTE ska kunna låta bli att agera i samma situation! Hur svårt kan det vara att förstå?
    "Det jag skrev gällde singlar och då kvinnan själv initierar ett förhållande och då det finns ÖMSESIDIG attraktion. "
    Ja, meningen jag klippte ut börjar ju med ordet singlar så det är väl uppenbart att sammanhanget gällde just singlar (tills du yrade bort dej till "initierar ett förhållande")

"För jag ser ingen orsak till att två singlar som är attraherade av varann inte ska kunna få agera på attraktionen"
    Hur svårt kan det vara att förstå att få agera på ömsesidig attraktion inte är samma sak som att påstå att singelmän är dumma i huvudet om de inte tar chansen om en snygg kvinnlig vän visar intresse?

"Vad yrar du om?"
    yr är som vanligt en projektion när du yrar
    Tecum skrev 2023-01-19 16:53:19 följande: #56
    Anonym (Man) skrev 2023-01-18 20:06:35 följande:
    Så du tänker att jag tror det för att jag känner så? Du tror alltså inte att killkompisar till en snygg tjej som plötsligt skulle visa intresse skulle nappa? Du tror att dom skulle stå fast vid att dom bara är vänner och ta avstånd?

Tolkar jag dig rätt då?
    Du skrev ju att 100% skulle nappa om hon tog initiativ och var snygg. Alltså skulle du göra det även om du var i ett förhållande, så tolkar jag dig.

Fast du har givetvis fel om oss andra. Nu talar jag bara om män som är i en relation, singlar vore dumma i huvudet om de inte tog chansen. Men varför skulle man riskera både vänskapen och sin relation för ett knull? Du är uppenbart nedlåtande mot män, varför får du själv fundera över. 

• Anonym (-)

Har ett år tjejkompisar som jag förvisso kan känna sexuell attraktion till men skulle inte komma på tanken att försöka nåt med nån av dem så så skulle jag säga att det funkar.

• Anonym (Stinta)
    Anonym (Stinta) skrev 2023-01-22 13:20:22 följande:

Tack för ett förtydligande svar! 

När jag tänker efter är killarna möjligen kortare än jag (ingen värdering), ngt äldre än jag (ingen värdering där heller) eller intellektuellt inriktade, men framförallt är de från kulturer där vår sorts vänskap tillhör vanligheter. De tar ogärna ett nej och hittar på roliga event som övertygar. Kapitulerar och släpper in dem. Så med en annan manlig vän, där den platoniska vänskapen inte är aktiv, var jag initialt mkt attraherad av honom. Vi valde som upptagna den platoniska vänskapen. Vilket var helt okej för båda två. Men jag märkte att skilja mig från vårt vänskapsband oxå blottlade djupare känslor. Av attraktion. Som så klart förträngts i vänskapen. Mannen behövde pröva sina vingar efter sin separation och i behov av utrymme till nya kontakter, experiment åt höger och vänster, och av ett aktivt nätdejtande i sin nya livssituation med andra singlar i motsvarande, mångt är erotiskt när det varit en försummad del i äktenskapet.

@Bara Vänskap. 

Min poäng i min omständliga post om platonisk vänskap sket sig när jag förlorade mig i lyckad manlig vänskap. Den jag beskrev på sluttampen lämnade efter sig en känsla av obehag. Min manlige vän som jag var inne i en ömsesidig stöttande relation med (första decenniet delade vännen sina dilemman i detalj; oxå jag i stödjande roll) angav helt andra skäl än de egentliga till sitt behov av nya jaktmarker. En bok skulle skrivas (väljer bort ämnet när jag inte vill outa någon). I själva verket kröp det fram genom mina vänners vänner och av slump på nätet att mannen, som utgav sig vara en troende etablerad och mogen man, lekte rommen av sig. Utelämnar medvetet ålder men den tillhör inte riktigt den naturliga fasen, vilket är helt okej. Haken för mig handlade om en dold agenda, oärlighet och en bristande öppenhet i vår fördjupade vänskap. 

Utvecklingen var/är inte min ensak anser säkert alla läsare och jag är den första att hålla med! Fast om man under 10 år byter värderingar i dagliga mejl som sen rimmar illa med verkligheten blir det lite galet. Har aldrig inträffat för min del i kvinnlig eller manlig vänskap. Nya erfarenheten fick mig känna mig mkt ledsen och sviken. 

På något sätt ökar ändå du, Anonym (Bara Vänskap), min förståelse inför en undergrupp av mäns tänk och dolda agendor (ditt uttryck) i sin vänskap med oss kvinnor. Och när båda parter är upptagna i äktenskap eller samboskap. Tack för den insikten! Glad 

Hamnade möjligen en smul out of topic tror jag visst. Sorry! Skäms

• Anonym (Stinta)

Oj, det ekar plötsligt tomt här! Blev min post alltför privat? Trampade jag nån på tårna? Inte alls min mening att intervenera i ett intressant ämne, sprida missmod eller göra nån sorry. Skäms Innerst inne tror jag starkt på en vänskap mellan en stöttande kille och en relativt attraktiv tjej. Med en nypa öppenhet och en rejäl portion ärlighet kan den överleva de flesta gupp längs vägen. Hur de än må gestalta sig.

• Anonym (olika saker)

har läst ett par sidor kommentarer och slås av ett genomgående lite märkligt resonemang för att bekräfta sin teori.

Frågan handlar om det är möjligt att vara vänner trots att kvinnan är snygg/attraktiv.

Argumenten som kommer är hur många män som stöter på snygga kvinnor, eller män som låtsas vara vänner fast de har dolda motiv.
    Självklart förekommer detta - men det var ju inte det frågan gällde.

En attraktiv kvinna kommer att få många förslag och många friare.. Ja.

Betyder det att hon är dömd att leva utan manliga vänner som inte vill ligga med henne? Nej, självklart inte.

Det kan vara lite svårt att sålla kanske, man vet inte säkert och det finns inga garantier, men självklart finns det attraktiva kvinnor som har män som inte är ute efter att ligga med dem.

Jag som hetrosexuell, social man är och har varit vän med många attraktiva kvinnor utan att ha något intresse av att ligga med dem. Nu är jag visserligen mogen och socialt kompetent men kan inte tänka mig att jag är astronomiskt unik.

Ska jag säga något som drar åt det andra hållet skulle det vara att även kvinnans beteende spelar in. I mina vänskapsrelationer har det varit tydligt att det är vänskap och inget annat.
    Jag kan inte ta gift på att jag skulle varit oemottaglig i en situation där en väldigt attraktiv kvinna flirtade och försökte få mig på fall, om vi båda var lediga.

Men så uppfattade jag inte TS

• Anonym (olika saker)
    rättelse:
    men självklart finns det attraktiva kvinnor som har *manliga vänner som inte är ute efter att ligga med dem.
  • Anonym (Harry)
    Anonym (Stinta) skrev 2023-01-24 07:50:46 följande:

Oj, det ekar plötsligt tomt här! Blev min post alltför privat? Trampade jag nån på tårna? Inte alls min mening att intervenera i ett intressant ämne, sprida missmod eller göra nån sorry. Skäms

Eller kanske bara ointressant?

• Anonym (Stinta)
    Anonym (olika saker) skrev 2023-01-24 09:39:41 följande:

har läst ett par sidor kommentarer och slås av ett genomgående lite märkligt resonemang för att bekräfta sin teori.

Frågan handlar om det är möjligt att vara vänner trots att kvinnan är snygg/attraktiv.

Argumenten som kommer är hur många män som stöter på snygga kvinnor, eller män som låtsas vara vänner fast de har dolda motiv.
    Självklart förekommer detta - men det var ju inte det frågan gällde.

En attraktiv kvinna kommer att få många förslag och många friare.. Ja.

Betyder det att hon är dömd att leva utan manliga vänner som inte vill ligga med henne? Nej, självklart inte.

Det kan vara lite svårt att sålla kanske, man vet inte säkert och det finns inga garantier, men självklart finns det attraktiva kvinnor som har män som inte är ute efter att ligga med dem.

Jag som hetrosexuell, social man är och har varit vän med många attraktiva kvinnor utan att ha något intresse av att ligga med dem. Nu är jag visserligen mogen och socialt kompetent men kan inte tänka mig att jag är astronomiskt unik.

Ska jag säga något som drar åt det andra hållet skulle det vara att även kvinnans beteende spelar in. I mina vänskapsrelationer har det varit tydligt att det är vänskap och inget annat.
    Jag kan inte ta gift på att jag skulle varit oemottaglig i en situation där en väldigt attraktiv kvinna flirtade och försökte få mig på fall, om vi båda var lediga.

Men så uppfattade jag inte TS

Huvudet på spiken! Ja, klockrent resonemang som tolkar och besvarar trådens frågeställning klokt och förnuftigt. :) 
    Anonym (Harry) skrev 2023-01-24 09:43:20 följande:
    Eller kanske bara ointressant?
    Mmm, så kan det självklart ligga till. Även om jag själv nog inte kommit på idén tycker jag TS:s ämne är mycket intressant. Ja, tankeväckande. 
Svar på tråden Är det möjligt för en man att ha en helt platonisk vänskap med en snygg kvinna?