Anonym (Stinta) skrev 2023-01-22 00:29:16 följande:
Om du känner en längtan till en osjälvisk vänskap i en relation kommer den till dig utan krusiduller. Om du väljer en altruistisk vänskap med någon du är sexuellt attraherad till, tar det inte särskilt lång tid innan du öppnar upp för erotik. Gör du alltid så i din urvalsprocess? Det kan starta med något roligt du läser på en griffeltavla, de tre orden, för att sen övergå till att du rakt på sak säger att du är kåt på personen ifråga.
I det läget behöver vänskapen antingen omdefinieras eller så längre fram i tidslinjen inleds en frenetiskt övertygande kampanj om vänskapszon.@Bara Vänskap.
Komplettering till mitt surrande nattetid. Så här ska det låta: I det läget behöver vänskapen omdefinieras. Längre fram i tidslinjen kan en klent sanningsenlig eller övertygande kampanj av friendzonande uppstå (samvete, nya turer i ?vänskap?). Vänskapen drar då åt gaslighting.
Ja, instämmer i att en del män i sina relationer (ev vissa kvinnor) har en latent agenda. Långt ifrån alla. De männen vill av flera skäl eller av ensamhetskänslor i ett stagnerat äktenskap ha en reservbank eller minst ett attraktivt option (flera i allmänhet) bland sina kvinnliga konfidenter som de valt utifrån attraktionsvariabler. Precis som dem önskar oxå du, som du bestämt framför, vänskap där du känner attraktion mer än altruistisk vänskap. För det passar din personlighet, och många andras så klart. Det kan vara en tjej i vänskap som påstås ha allt. Ordvalet konfident kommer sig av när de öppnar sig i sina frågor och dilemman inför den stödjande och relativt (eller tydligt) attraktiva kvinnan. Då märks uppenbara påstötningar i kärleksförklaringar, youtube klipp med kärleksballader och attraktionsförklaringar (kåthet) mm som då öppet hamnar uppe på bordet. Sådant kan som nämnts i tråden pågå över en mycket lång tidslinje. Särskilt inom den manliga part som finner ett starkt värde av att poängtera och hävda vänskap. Thi, hi. De önskar förmodar jag extra ivrigt påtala vi är bara vänner. Allt det här är rakt igenom mänskligt för vi människor är flockdjur och behöver närande, givande och mänskliga relationer i vänskap med motsatt kön oxå som gifta eller upptagna. Det handlar mkt om att i alla fall försöka att inte mata andra känslor än vänskap. Vilket kan vara svårt om en underliggande attraktion finns där. Kanske är det t o m så som en postare sagt i tråden att vänskapsorienteringen lättare kommer till efter något fysiskt. Den biten är avklarad och koncentrationen hamnar i vänskap.
Så ska det va! :)
Ursäkta mitt långa inlägg som tar plats!
En till post till @Bara Vänskap som jag klickade på.
Anonym (Stinta) skrev 2023-01-22 00:13:15 följande:
Din erfarenhet av dylika vänskapskonstellationer tycks mig vara mycket rik, vilket gör det extra intressant att bolla med dig. En ödmjuk undran. Hur kommer det sig att du använder dig av exemplet eller rättare sagt konstruktionen där mannen påtar sig rollen som den stöttande och den attraktiva kvinnan anförtror sig till honom hela tiden? Har du aldrig, anser du, varit inne i ett race där kvinnan varit den stöttande i dina livsfrågor? Det låter lite märkligt för mig (om du är man) när kvinnor i allmänhet är goda och empatiska lyssnare. Dessutom kan en kvinna av vana vid behov ikläda sig rollen som den stödjande medans den för henne attraktive mannen anförtror sig till henne. Sen finns ytterligare varianter: ex vis den vanligaste förekommande gissar jag, där båda parter är omväxlande stöttande och/eller där båda parter är attraktiva, var och en i sin version.
Du vet väl om att det finns vänskapsband utan agendor? Läs gärna min tidigare post i vår konversation. Sen håller jag med förespråkare om att attraktion är styrande i vänskap och definitivt i en sexuell attraktion. Ja, har erfarenhet av kontakter där parterna måste poängtera att relationen är platonisk. Blev fysiskt attraherad av min manlige vän (förstärkning med mannens tre ord) men utan en inledande agenda i kärlek.