Inlägg från: Anonym (.man.) |Visa alla inlägg
  • Anonym (.man.)

Är det möjligt för en man att ha en helt platonisk vänskap med en snygg kvinna?

Från mitt perspektiv som man som alltid haft tjejer och kvinnor som vänner tycker jag att det inte går att komma ifrån att det för mig alltid finns en viss spänning i relationen ändå, särskilt om det gäller en kvinna som jag tycker är attraktiv.

Men det betyder inte att jag skulle vilja ha en kärleksrelation med en kvinnlig vän bara för att hon är attraktiv, för de är ju just vänner för att det saknas vissa andra delar. Sex är väl en lite annan fråga. Jag skulle nog kunna tänka mig att ha sex med de flesta av mina kvinnliga vänner och bekanta om det nu verkligen bara gällde det, men i verkligheten gäller det ju sällan bara sex. Men att jag hypotetiskt skulle kunna tänka mig att ha sex med en kvinnlig vän betyder ju inte att det är därför jag är vän med henne eller att jag på något sätt är ute efter sex.

Min partner vet att jag fungerar så här och hon tycker inte det är något konstigt med det. Hon har själv en del manliga vänner och är själv attraktiv, så gissningsvis tänker åtminstone några av dem likadant med henne. Men vi har en öppen och bra kommunikation så vi ser inga risker med det.

• Anonym (.man.)

Men ni män som säger att det inte går att ha en riktig vänskap med en attraktiv kvinna - hur tänker ni? För vi är ju uppenbarligen rätt många män som säger att det går alldeles utmärkt att ha en vänskap med en kvinna som är attraktiv utan att man för den sakens skull har en dold agenda. Tänker ni att vi då ljuger eller att vi bara helt enkelt inte är lika självmedvetna och förstår våra egna motiv så som ni gör?

Nej, det är inte så utan det är helt enkelt så att ni män som säger att män aldrig kan vara vänner med kvinnor utgår från era egna upplevelser och så tror ni att era upplevelser är giltiga för andra män. Ni är helt enkelt dåliga på att förstå att andra kan fungera på ett annat sätt än vad ni själva gör.

• Anonym (.man.)
    Anonym (bara vänskap) skrev 2023-01-21 21:50:05 följande:
    En man kan naturligtvis ha vänskap med en attraktiv kvinna så där rent allmänt på samma sätt som han är vän med hundra andra.

Vad som är svårt att ha är en 'kompis' relation där mannen påtar sig rollen som den stöttande och den attraktiva kvinnan anförtror sig till honom som till sin bästa väninna. En sån förtrolig relation, där parterna måste poängtera att den är ¨platonisk' eller 'bara vänner' har nästan alltid en dold agenda. Agendan kan ha ett långt tidsperspektiv, men utan attraktionen skulle det platoniska förhållandet inte existera.
    Och hur vet du att det nästan alltid finns en dold agenda? Antar att du tänker säga att du har sett det hos personer i din omgivning. Men jag har sett någonting annat hos personer i min omgivning. Hur kan du uttala dig med sådan säkerhet om vad som gäller i det allmänna fallet när du bara har dina egna erfarenheter att gå på?
Svar på tråden Är det möjligt för en man att ha en helt platonisk vänskap med en snygg kvinna?