• Anonym (Koko)

Är det möjligt för en man att ha en helt platonisk vänskap med en snygg kvinna?

Tror ni att det är möjligt för en heterosexuell/bisexuell man att ha en kvinnlig kompis som han tycker ser bra ut, utan att vilja ligga med henne eller bli kär i henne? Kan det vara helt platoniskt från hans sida? Både kvinnor och män får rösta. 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det möjligt för en man att ha en helt platonisk vänskap med en snygg kvinna?
  • Anonym (Lol)
    Anonym (J) skrev 2023-01-18 23:12:49 följande:

Min mans bästa kompis är en tjej som enligt mig är riktig snygg. Som numera också är min vän.  Så visst kan en kille/man va kompis med en snygg tjej utan att de gör något.

Handlar ju inte om att de skulle göra något. Med största sannolikhet så är tjejen inte intresserad av honom på det sättet, men att han är i henne (även om han inte agerar på det). Det betyder inte att han inte älskar dig. men hon är den som kom undan liksom.

jag fattade inte detta när jag var yngre, men nu kan jag tydligt se att alla män jag genom livet haft djupare vänskaper med har varit hemligt kära eller sexuellt intresserade. 

• Anonym (!)

Men va fan! Klart vi kan!! Två av mina allra bästa kompisar är tjejer. Den ena singel, den andra med särbo. Jag är också singel just nu, och har varit så de senaste åren. Vi har varit tajta alla tre i snart 15 år, festar och har roligt tillsammans med andra vänner. Men med dessa två har ett jag ett speciellt vänförhållande, där vi öppet delar med oss av allt. Betydligt lättare och ärligare att snacka med dessa tjejer än med någon av alla mina manliga kompisar. Men det har aldrig funnits något sexuellt mellan oss, och jag skulle aldrig vilja äventyra den relationen vi har genom att ligga med någon av dem, även om de är skitsnygga och väldigt charmiga båda två. Jag får ligga ändå!

• Fajjer

Jag har en snygg tjejkompis som jag inte vill bli tillsammans med, eller ha sex med.

• Anonym (Kvinna, tveksam)

Jag tror/hoppas ju att det kan vara så, däremot är jag tyvärr tveksam ibland då dom flesta av mina manliga vänner dessvärre har visat sig vara intresserade av mer. 

Tråkigt när man är vänner och varit i flera år och så brukar det på något vis komma fram att dom vill mer.. Detta trots att man känt varandra i över 10 år och inga flirtiga tendenser från något håll öht. 

Även killar som är i förhållande som man är vän med eller som är vänner med mitt ex har visat intresse. Detta har gjort att jag börjar undra vad fan?!

Har lite hopp kvar ändå, har några manliga vänner som jag känt  länge som inte uttryckt intresse åt det hållet. Vill ändå inte tro att killar inte kan vara vän med en tjej utan att vilja/tänka mer. En sak att tänka/fantisera förstås, men inte är det väl så att dom agerar på det?

• Anonym (Tvillingmorsan)

Jag tror absolut att det är möjligt, men inte alltid eller i alla vänskapsrelationer. Det beror på. 

Som någon skrev ovan, känslor kan ju också förändras. Man kanske inte ser personen på det sättet, men det är ju ingen garanti för att det förblir så.

Men kärnfrågan verkar vara: Skulle mannen tacka nej om kvinnan tog initiativ till något mer? De flesta verkar mena att han inte skulle göra det, utan att han skulle nappa, i alla fall om han var singel. Däremot går han kanske inte omkring och hoppas eller försöker.

Så länge båda är nöjda med att vara vänner och inget mer, är det ju inget problem egentligen. Problem blir det först när det inte är så. Om den ena får känslor eller har en annan agenda.

När man läser om killar som blir kompis med tjejer i hopp om att få ligga med dem. Är det inte jobbigt att leva så? Nu menar jag inte att råka få känslor för en tjejkompis, eller bli förtjust i en tjej och försöka lära känna henne INNAN man bjuder ut henne t ex. Inte heller att "ta chansen" om man får den, men i övrigt vara nöjd som det är. Uppskatta vänskapen osv.

Utan man "låtsas" vara bara vän, fast syftet är ett annat. Och detta kan pågå i månader eller år.

Är det inte slöseri med tid och energi? Hur ofta leder det till något mer? Är det inte bättre att vara ärlig med sina intentioner på ett tidigt stadium. 

Jag pratade med min man om detta. Han sade att han själv aldrig har gjort så (ibland fått känslor, men det är något annat), men att vissa män helt enkelt tänker mest med k*ken, samt kan ha svårt att få kontakt med kvinnor på andra sätt.

• Tecum
    Anonym (Man) skrev 2023-01-18 20:06:35 följande:
    Så du tänker att jag tror det för att jag känner så? Du tror alltså inte att killkompisar till en snygg tjej som plötsligt skulle visa intresse skulle nappa? Du tror att dom skulle stå fast vid att dom bara är vänner och ta avstånd?

Tolkar jag dig rätt då?
    Du skrev ju att 100% skulle nappa om hon tog initiativ och var snygg. Alltså skulle du göra det även om du var i ett förhållande, så tolkar jag dig.

Fast du har givetvis fel om oss andra. Nu talar jag bara om män som är i en relation, singlar vore dumma i huvudet om de inte tog chansen. Men varför skulle man riskera både vänskapen och sin relation för ett knull? Du är uppenbart nedlåtande mot män, varför får du själv fundera över. 
    Anonym (Harry) skrev 2023-01-17 21:07:33 följande:

Det komiska med När Harry mötte Sally är att de under många år bara är vänner, så han motsäger sig själv

Han hävdar att det aldrig är möjligt, men filmen bevisar att han har fel, trots att många (felaktigt) hävdar att han har rätt.

Inget indikerar heller att han börjar umgås med Sally i hopp om att få ligga med henne. I början, under bilresan, tycker de inte ens om varandra. Sen blir de vänner och så småningom mer än så, men det är då det

Tecum skrev 2023-01-19 16:53:19 följande:
    Du skrev ju att 100% skulle nappa om hon tog initiativ och var snygg. Alltså skulle du göra det även om du var i ett förhållande, så tolkar jag dig.

Fast du har givetvis fel om oss andra. Nu talar jag bara om män som är i en relation, singlar vore dumma i huvudet om de inte tog chansen. Men varför skulle man riskera både vänskapen och sin relation för ett knull? Du är uppenbart nedlåtande mot män, varför får du själv fundera över. 
    "Dum i huvudet" tycker jag är att ta i, det kan finnas andra skäl än förhållande till att vissa män inte skulle ta chansen, trots ömsesidig attraktion. Prestationsångest, rädd att förstöra vänskapen, rädd att det blir komplicerat, stor åldersskillnad, psykisk ohälsa...

Men är båda singlar skulle nog väldigt många nappa, så långt har du rätt. Och varför inte?

Sen undrar jag om Anonym Man verkligen menar att 100 procent skulle nappa, oberoende av civilstånd. Som man känner sig själv känner man andra?
  • Tecum
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2023-01-19 17:12:37 följande:
    "Dum i huvudet" tycker jag är att ta i, det kan finnas andra skäl än förhållande till att vissa män inte skulle ta chansen, trots ömsesidig attraktion. Prestationsångest, rädd att förstöra vänskapen, rädd att det blir komplicerat, stor åldersskillnad, psykisk ohälsa...

Men är båda singlar skulle nog väldigt många nappa, så långt har du rätt. Och varför inte?

Sen undrar jag om Anonym Man verkligen menar att 100 procent skulle nappa, oberoende av civilstånd. Som man känner sig själv känner man andra?
    Ja det var det jag menade med talesättet om tjuven.

Det kan finnas skäl för singlar att avstå, men frågan är om vänskapen inte förstörs ändå om han säger nej och inte har ett bra skäl? Hon vill ju och risken är överhängande att hon känner sig ratad om han nobbar. Kvinnor är känsliga för ett nej i såna sammanhang.
  • Marmite Devil
    DominantPoly skrev 2023-01-18 07:31:55 följande:

Är man i en relation så anser jag att man inte ska ha annat än ytliga vänner av motsatt kön, det gäller både män och kvinnor.

Så homosexuella människor kan bara ha vänner av motsatt kön? 

Ytliga vänner är väl knappast vänner, utan bekantskaper, men vi ser kanske olika på det? 

Svar på tråden Är det möjligt för en man att ha en helt platonisk vänskap med en snygg kvinna?