• Anonym (Koko)

Är det möjligt för en man att ha en helt platonisk vänskap med en snygg kvinna?

Tror ni att det är möjligt för en heterosexuell/bisexuell man att ha en kvinnlig kompis som han tycker ser bra ut, utan att vilja ligga med henne eller bli kär i henne? Kan det vara helt platoniskt från hans sida? Både kvinnor och män får rösta. 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det möjligt för en man att ha en helt platonisk vänskap med en snygg kvinna?
  • Anonym (Stinta)
    Anonym (bara vänskap) skrev 2023-01-20 20:59:04 följande:

Den platoniska vänskapen med förtroligt umgänge mellan en stöttande man och en någorlunda attraktiv kvinna är och har alltid varit ett ömsesidigt hyckleri.

Mannen låtsas vara intresserad av 'bara vänskap', men har alltid sina baktankar och dolda agenda om att kanske försöka slå till någon gång i framtiden. Kvinnan vet naturligtvis innerst inne om det och är smickrad över uppmärksamheten, men har samma intresse av att låtsas som att det är 'bara vänskap'.

Allt i det du skriver känns väldigt välbekant! ;) Otroligt så till och med. 

Finns hopp om en möjlig ömsesidig platonisk vänskap mellan en stödjande man och en relativt attraktiv kvinna? Värt att notera är att den tänkta platoniska vänskapen kommer i flera kombos. En stöttande kvinna i vänskap med en någorlunda attraktiv man finns ex vis omvänt på menyn. Sen är vanligt att partnerna turas om i sin stödjande roll. Den givna rollen är sällan ensidigt permanent i ett konstruktivt upplägg, så vem som är mest support inriktad varierar. Resonemanget låtsas vänskap för att uppnå något annat gäller nog för många. Skulle själv vilja omvandla en frestande vänskap med en mogen kille till en diskret KK-relation, men mannen är totalt ovetandes. 

Varianten attraktiv man (inre och yttre) och attraktiv kvinna (inre och yttre) kan det så klart slå gnistor om i det som var tänkt att landa i vänskap. 
  • Anonym (bara vänskap)
    Anonym (Stinta) skrev 2023-01-20 22:55:31 följande:
    Resonemanget låtsas vänskap för att uppnå något annat gäller nog för många. Skulle själv vilja omvandla en frestande vänskap med en mogen kille till en diskret KK-relation, men mannen är totalt ovetandes. 
    Oavsett kön så är det Maslows behovspyramid som gäller, sexuell attraktion är ett mer grundläggande behov än altruistisk vänskap. Så om man skall hyckla det ena för att uppnå det andra så gör man det. Men motparten är sällan totalt ovetandes.
  • Anonym (.man.)

Men ni män som säger att det inte går att ha en riktig vänskap med en attraktiv kvinna - hur tänker ni? För vi är ju uppenbarligen rätt många män som säger att det går alldeles utmärkt att ha en vänskap med en kvinna som är attraktiv utan att man för den sakens skull har en dold agenda. Tänker ni att vi då ljuger eller att vi bara helt enkelt inte är lika självmedvetna och förstår våra egna motiv så som ni gör?

Nej, det är inte så utan det är helt enkelt så att ni män som säger att män aldrig kan vara vänner med kvinnor utgår från era egna upplevelser och så tror ni att era upplevelser är giltiga för andra män. Ni är helt enkelt dåliga på att förstå att andra kan fungera på ett annat sätt än vad ni själva gör.

• Anonym (bara vänskap)
    Anonym (.man.) skrev 2023-01-21 17:00:06 följande:

Men ni män som säger att det inte går att ha en riktig vänskap med en attraktiv kvinna - hur tänker ni? För vi är ju uppenbarligen rätt många män som säger att det går alldeles utmärkt att ha en vänskap med en kvinna som är attraktiv utan att man för den sakens skull har en dold agenda. Tänker ni att vi då ljuger eller att vi bara helt enkelt inte är lika självmedvetna och förstår våra egna motiv så som ni gör?

En man kan naturligtvis ha vänskap med en attraktiv kvinna så där rent allmänt på samma sätt som han är vän med hundra andra.

Vad som är svårt att ha är en 'kompis' relation där mannen påtar sig rollen som den stöttande och den attraktiva kvinnan anförtror sig till honom som till sin bästa väninna. En sån förtrolig relation, där parterna måste poängtera att den är ¨platonisk' eller 'bara vänner' har nästan alltid en dold agenda. Agendan kan ha ett långt tidsperspektiv, men utan attraktionen skulle det platoniska förhållandet inte existera.
  • ClumsySmurf
    Anonym (.man.) skrev 2023-01-21 17:00:06 följande:

Nej, det är inte så utan det är helt enkelt så att ni män som säger att män aldrig kan vara vänner med kvinnor utgår från era egna upplevelser och så tror ni att era upplevelser är giltiga för andra män. Ni är helt enkelt dåliga på att förstå att andra kan fungera på ett annat sätt än vad ni själva gör.

Det är väl snarare så att den som skrev "singlar vore dumma i huvudet om de inte tog chansen" själv tar alla chanser han får att stoppa kuken i någon men inbillar sej väl att han framstår som bättre om han idiot förklara män som kan låta bli att agera på sexuell attraktion.
    Det är väl den typ av manliga kompisar man undviker att ha, tar det slut börjar de limma.

• Anonym (PowerKing)
    Anonym (Stinta) skrev 2023-01-19 23:27:46 följande:

På ett sätt håller jag med dig. Men på ett annat sätt inte alls. Livet blir fattigare utan nära vänskap med bägge könen. Med det sagt är jag starkt medveten om ?komplikationerna? med fördjupad vänskap om du lever i ett stadigt förhållande. De är flera. Risk/chans till förälskelse finns med i bilden. Uppmärksamhet tas av den egentliga relationen om vänskapen intensifieras. 

En annan aspekt är att ens partner helst vill känna sig bekväm med valet av manlig vän. Är valet av en vän av motsatt kön, om du heterosexuell, en oerhört attraktiv person uppstår lätt en konkurrenssituation. Erfarenhetsmässigt och av hänsyn till partner väljs här numera i allmänhet ordinära män som manliga vänskapsämnen.

Jag har varit med om delar av det där. Under några år när vår relation var sämre valde min partner att intensifiera sin vänskap med en kille där det tidigare funnits ömsesidig attraktion. Hon la mer tid och uppmärksamhet på honom än på mig och hon gjorde det bakom ryggen på mig. Hon nedvärderade mig och vår relation. 

När jag upptäckte deras flera år långa konversation pratade de precis om att ses. Nu hann de som tur var inte göra det för jag krävde att hon sa upp kontakten med honom. Det gjorde hon inte men hon slutade chatta med honom iaf. Men jag tycker det fortfarande känns som ett svek att han finns kvar i hennes liv.

• Anonym (Stinta)
    Anonym (bara vänskap) skrev 2023-01-20 23:41:18 följande:
    Oavsett kön så är det Maslows behovspyramid som gäller, sexuell attraktion är ett mer grundläggande behov än altruistisk vänskap. Så om man skall hyckla det ena för att uppnå det andra så gör man det. Men motparten är sällan totalt ovetandes.

Visst motiveras och styrs vi human beings à la Maslow:s behovspyramid. Men jag vill lugnt påstå en altruistisk vänskap spelar i samma liga som den sexuella attraktionen inom behovshierarkin gör. 

Ett osjälviskt samarbete i team och äkta vänskapsrelationer har varit och är närmast ett måste för den mänskliga artens överlevnad, väl i paritet med fortplantning. 

Inom klosterlivets murar (kristna eller buddistiska) odlas altruistiska vänskapsband med perfekt finess. Den sexuella attraktionen är knappast styrande om än närvarande, mellan munkar och nunnor eller sinsemellan. I attraktionsteorier hävdas oxå vänskapsrelationer baseras på ren attraktion (vem vi finner mest attraktiv i sitt inre och yttre för oss) oavsett kön på den vi vill hänga med. Ansluter mig till den teorin.

• Anonym (bara vänskap)
    Anonym (Stinta) skrev 2023-01-21 23:26:55 följande:

Visst motiveras och styrs vi human beings à la Maslow:s behovspyramid. Men jag vill lugnt påstå en altruistisk vänskap spelar i samma liga som den sexuella attraktionen inom behovshierarkin gör. 

Det finns ju så många människor omkring en, vem skall man välja att känna altruistisk vänskap med? Enklast är väl att välja någon man är attraherad till. Altruistisk vänskap är bara så mycket lättare att känna när den i själva verket är sublimerad sexuell attraktion. Både i och utanför kloster.
  • Anonym (Stinta)
    Anonym (bara vänskap) skrev 2023-01-21 21:50:05 följande:
    En man kan naturligtvis ha vänskap med en attraktiv kvinna så där rent allmänt på samma sätt som han är vän med hundra andra.

Vad som är svårt att ha är en kompis relation där mannen påtar sig rollen som den stöttande och den attraktiva kvinnan anförtror sig till honom som till sin bästa väninna. En sån förtrolig relation, där parterna måste poängtera att den är platonisk eller bara vänner har nästan alltid en dold agenda. Agendan kan ha ett långt tidsperspektiv, men utan attraktionen skulle det platoniska förhållandet inte existera. 

Din erfarenhet av dylika vänskapskonstellationer tycks mig vara mycket rik, vilket gör det extra intressant att bolla med dig. En ödmjuk undran. Hur kommer det sig att du använder dig av exemplet eller rättare sagt konstruktionen där mannen påtar sig rollen som den stöttande och den attraktiva kvinnan anförtror sig till honom hela tiden? Har du aldrig, anser du, varit inne i ett race där kvinnan varit den stöttande i dina livsfrågor? Det låter lite märkligt för mig (om du är man) när kvinnor i allmänhet är goda och empatiska lyssnare. Dessutom kan en kvinna av vana vid behov ikläda sig rollen som den stödjande medans den för henne attraktive mannen anförtror sig till henne. Sen finns ytterligare varianter: ex vis den vanligaste förekommande gissar jag, där båda parter är omväxlande stöttande och/eller där båda parter är attraktiva, var och en i sin version. 

Du vet väl om att det finns vänskapsband utan agendor? Läs gärna min tidigare post i vår konversation. Sen håller jag med förespråkare om att attraktion är styrande i vänskap och definitivt i en sexuell attraktion. Ja, har erfarenhet av kontakter där parterna måste poängtera att relationen är platonisk. Blev fysiskt attraherad av min manlige vän (förstärkning med mannens tre ord) men utan en inledande agenda i kärlek. 

• Anonym (Stinta)
    Anonym (bara vänskap) skrev 2023-01-21 23:54:13 följande:
    Det finns ju så många människor omkring en, vem skall man välja att känna altruistisk vänskap med? Enklast är väl att välja någon man är attraherad till. Altruistisk vänskap är bara så mycket lättare att känna när den i själva verket är sublimerad sexuell attraktion. Både i och utanför kloster.
    Om du känner en längtan till en osjälvisk vänskap i en relation kommer den till dig utan krusiduller. Om du väljer en altruistisk vänskap med någon du är sexuellt attraherad till, tar det inte särskilt lång tid innan du öppnar upp för erotik. Gör du alltid så i din urvalsprocess? Det kan starta med något roligt du läser på en griffeltavla, de tre orden, för att sen övergå till att du rakt på sak säger att du är kåt på personen ifråga. I det läget behöver vänskapen antingen omdefinieras eller så längre fram i tidslinjen inleds en frenetiskt övertygande kampanj om vänskapszon.
Svar på tråden Är det möjligt för en man att ha en helt platonisk vänskap med en snygg kvinna?