Är det möjligt för en man att ha en helt platonisk vänskap med en snygg kvinna?
På ett sätt håller jag med dig. Men på ett annat sätt inte alls. Livet blir fattigare utan nära vänskap med bägge könen. Med det sagt är jag starkt medveten om ?komplikationerna? med fördjupad vänskap om du lever i ett stadigt förhållande. De är flera. Risk/chans till förälskelse finns med i bilden. Uppmärksamhet tas av den egentliga relationen om vänskapen intensifieras.
En annan aspekt är att ens partner helst vill känna sig bekväm med valet av manlig vän. Är valet av en vän av motsatt kön, om du heterosexuell, en oerhört attraktiv person uppstår lätt en konkurrenssituation. Erfarenhetsmässigt och av hänsyn till partner väljs här numera i allmänhet ordinära män som manliga vänskapsämnen.
Jag har varit med om delar av det där. Under några år när vår relation var sämre valde min partner att intensifiera sin vänskap med en kille där det tidigare funnits ömsesidig attraktion. Hon la mer tid och uppmärksamhet på honom än på mig och hon gjorde det bakom ryggen på mig. Hon nedvärderade mig och vår relation.
När jag upptäckte deras flera år långa konversation pratade de precis om att ses. Nu hann de som tur var inte göra det för jag krävde att hon sa upp kontakten med honom. Det gjorde hon inte men hon slutade chatta med honom iaf. Men jag tycker det fortfarande känns som ett svek att han finns kvar i hennes liv.